보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-12 |
과제시작연도 |
2013 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201400000282 |
과제고유번호 |
1105008267 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2014-08-09
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201400000282 |
초록
▼
본 연구는 학업성취도로 대변되는 인지적 발달뿐만 아니라 학생들의 정의적, 사회적, 신체적 발달을 망라하는 통합적 발달 수준을 확인할 수 있는 조사를 지향하며, 교육현상의 변화 추이를 시간의 흐름 속에서 비교하고 예측할 수 있는 주기적 조사체계 구축을 목표로 하고 있다. 이를 위해, KEDI 통합조사의 기본방향과 조사체계를 구안하고, 통합조사의 실행방안을 구체화 하며, 통합조사 자료의 활용 및 효율적인 관리방안을 수립하고자 한다.
이런 연구목적을 달성하기 위해 조사영역의 선정 및 조사문항 발굴을 위한 선행연구와 관련 문헌의 분석
본 연구는 학업성취도로 대변되는 인지적 발달뿐만 아니라 학생들의 정의적, 사회적, 신체적 발달을 망라하는 통합적 발달 수준을 확인할 수 있는 조사를 지향하며, 교육현상의 변화 추이를 시간의 흐름 속에서 비교하고 예측할 수 있는 주기적 조사체계 구축을 목표로 하고 있다. 이를 위해, KEDI 통합조사의 기본방향과 조사체계를 구안하고, 통합조사의 실행방안을 구체화 하며, 통합조사 자료의 활용 및 효율적인 관리방안을 수립하고자 한다.
이런 연구목적을 달성하기 위해 조사영역의 선정 및 조사문항 발굴을 위한 선행연구와 관련 문헌의 분석, 전문가 델파이 조사, 조사문항 확정을 위한 예비조사 및 신뢰도 분석, 전문가협의회 등의 연구방법을 활용하였다.
2차례에 걸쳐 진행된 전문가 델파이조사와 연구진 집중작업을 통해 선정한 통합조사의 영역을 4개의 핵심역량 영역으로 분류하고, 각 영역에 해당하는 태도/기술을 선정하여 재구조화하였다. 네개 영역의 의미를 정리하면 다음과 같다.
첫째, 인지적 역량은 OECD DeSeCo 프로젝트에서 ‘도구적 역량’이라고 명명한 것과 상통하는 것으로, 개인이 세상과 적극적으로 소통하며 개인의 목적에 맞게 변화를 유도하고 기술 변화에 적응 하기 위한 도구로서 언어, 상징, 문자, 지식과 정보, 기술을 사용할 수 있는 것을 의미한다.
둘째, 사회적 역량은 다원화된 사회에서 타인과 공감하며 연대하고 살아가기 위하여 타인과 관계를 원만하게 맺고, 협력하여 일할 수 있으며, 갈등을 관리하고 해결하는 것을 의미한다.
셋째, 자율적 역량은 다원화되고 급변하는 사회에서 개인이 스스로 정체감을 확립하고 목표를 수립하며, 자신의 권리를 행사하고 의무를 수행할 수 있는 것을 의미한다.
넷째, 건강과 행복감은 신체적 건강과 정신적 건강을 모두 포함하며, 다른 역량들을 향상시키거나 발휘할 수 있는 기초로 규정하였다.
최종적인 세부 항목과 문항 확정은 9월에 실시한 예비조사의 결과 분석을 통해 이루어졌다. 예비조사는 서울시, 강원도, 경기도의 초・중・고 학교급별로 20개교씩, 학교별 30명(1개 학급)을 대상으로 실시하였으며, 회수된 설문조사 자료를 활용하여 신뢰도와 타당도를 분석하였다. 그 결과 최종적으로 통합조사에 포함할 영역은 인지적 역량, 사회적 역량, 자율적 역량, 건강 네 영역으로 확정하였다.
인지적 역량은 문제해결 능력, 언어적 역량, 수리적 역량, ICT 역량으로 구성된다. 금번 예비조사를 통해 조사문항이 확정된 세부 영역은 문제해결능력에 국한하며, 언어적 역량과 수리적 역량을측정할 도구는 차후의 연구과제로 남겨 두었다. ICT 역량은 이번에 개발한 문항이 초등학생에게 적합하지 않고, 중학생과 고등학생의 경우에도 신뢰도가 높지 않아서 시간을 두고 조정 및 추가 개발해야 할 것으로 보인다.
사회적 역량은 공감, 의사소통, 시민성, 도덕성, 사회참여 항목으로 구성되며, 금번 예비조사를 통해 각 항목별 세부 구성요소와 조사문항들을 확정하였다.
자율적 역량은 자기정체성 정립, 자기주도학습, 진로목적의식으로 구성되며, 금번 예비조사를 통해 세부 구성항목과 조사문항까지 확정하였다.
건강은 영양 및 신체적 건강관리와 정신건강으로 구성되며, 정신건강은 우울, 분노, 자존감(행복), 스트레스를 측정하는 세부 항목들로 구성된다.
내년부터 시행될 통합조사의 조사 대상이 될 협력학교 규모는 학교급별 학생 수의 1% 표집에 맞춰 결정하였다. 표본 규모는 표집학교의 초등 5, 6학년, 중 1, 2, 3학년, 고등학교 1, 2, 3학년을 대상으로 1개 학급씩 조사에 참여하는 것을 기본으로 한다. 표본의 추출은 17개 시도와 학년을 층(strata)으로 하고 학교를 군집(cluster)으로 하는 층화군집추출법을 사용하였으며, 각 층으로부터의 표본추출에는 비례추출법이 사용되었다. 그 결과 초등학교 216개교, 중학교 189개교, 일반고146개교, 비일반고 53개교가 추출되어 전체 604개교가 조사협력학교로 지정될 예정이다.
조사 관리 및 조사 자료의 활용 측면에서, 조사 기획은 기획처 연구기획실이 관리하는 “조사관리 위원회”를 설치하여 주관하도록 하고, 조사 실시 및 조사된 자료의 관리 및 서비스는 교육통계연구 센터 내에 조사자료서비스팀을 추가로 설치하여 수행하도록 한다. 조사관리위원회는 조사 자료를 활용한 기초 분석 보고서 발간계획 수립 및 보도자료 작성을 책임지며, 2012년부터 중기 과제로 추진 중인 “한국의 핵심 교육지표・지수 개발 연구”와 연계하여 통합조사의 항목을 지속적으로 추가 발굴하고, 이 자료로 토대로 하여 한국의 교육지표・지수를 연례적으로 발표하도록 한다(가칭 한국 학생의 전인적 발달지수).
협력학교의 관리 측면에서, 조사 협력학교에는 학교차원, 조사 담당(담임)교사 및 조사 참여 학생대상으로 인센티브를 부여하며, 안정적 조사운영 및 조사결과의 적극 활용을 위해 연 1회 시도교육청 장학사협의회와 학교책임자가 참석하는 워크숍을 개최하도록 한다.
통합조사는 전인적 발달지수 산정을 목표로 하는 기본조사에 개별 연구과제의 조사가 연합하는 형태로 실시하며, 해당 과제 연구진들의 협력 하에 우편조사로 실시한다. 특히 연구과제별로 중복 조사될 가능성이 큰 항목(가령 학생의 배경변인, 교사관련 문항 등)들을 공통항목으로 공유함으로써 학교 응답자들의 응답내용을 최소화 하도록 한다. 또한 통합조사에 참여하지 않는 타 연구과제의 조사학교 표집에서 본원의 조사협력학교는 제외하도록 하여 협력학교의 조사 부담을 적정화 한다.
Abstract
▼
This study aims to construct a periodic survey framework that enables the comparison and evaluation of educational achievements over time, through comprehensive survey that identifies the holistic development attainments of students, including cognitive, affective, social, and physical developments.
This study aims to construct a periodic survey framework that enables the comparison and evaluation of educational achievements over time, through comprehensive survey that identifies the holistic development attainments of students, including cognitive, affective, social, and physical developments. To achieve this, we intend to determine the scope of the Comprehensive Survey, materialize its methodology, and establish the possible plans for its effective usage and management.
In order to determine the scope of the survey and finalize the survey questionnaire, literature review and the analysis of related research, Delphi survey of experts, preliminary survey and the reliability analysis, as well as expert discussions were carried out.
The scope of the Comprehensive Survey was divided into four key skills, and sub-skills were subsequently selected for each of these four. The meaning of these key skills may be summarized as follows.
Firstly, cognitive skills refer to the “Using Tools Effectively” competency category of the OECD DeSeCo project. It requires that an individual should be able to use requisite language, symbols, knowledge, information, and technology in order to actively communicate with the outside world, induce changes according to his/her own needs, and accommodate himself/herself with technological changes.
Secondly, social skills refer to an individual’s ability to start satisfactory relationships with others, work in a cooperative manner, as well as manage and solve potential conflicts, in order to lead a life with empathy and cooperation with others in a mosaic society.
Thirdly, autonomous skills refer to an individual’s ability to consolidate his identity and purpose of life within a fast-changing, multi-polar society, as well as the ability to exercise his/her own rights while acknowledging and partaking in his/her own responsibilities.
Fourthly, health and happiness incorporate both physical and mental health, which forms the basis for improving and enabling other key skills.
The finalization of the sub-skills for each of the key skills as well as the corresponding survey questionnaire came from a careful analysis of the preliminary survey results that were obtained in September. The preliminary survey was carried out using one class of 30 students per each of the 20 elementary, middle, and high schools (i.e. 60 in total) in Seoul, Gyeonggi and Gangwon Province. The finalization of key skills into four categories, namely cognitive, social, autonomous skills and health ensued, with a few notable changes to the corresponding sub-skills.
Cognitive skills consist of problem-solving capability, literacy skill, numerical skill, and ICT skill. The only sub-skill with finalized questionnaire is limited to problem-solving capability, while the tools to measure literacy and numerical skills are left for future studies. The questionnaire developed for ICT skill was found not to be suitable for elementary students, and did not yield a sufficiently high relevance among middle and high school students either. This, further developments on this front seem necessary.
Social skills consist of empathy, communication, citizenship, morality, and social participation. The preliminary survey was found to be sufficient in finalizing the sub-skills and the corresponding questionnaire.
Autonomous skills consist of establishing self-identity, self-directed learning, and developing purpose for future career. The preliminary survey led to the finalization of sub-skills and the questionnaire.
Health refers to nutritional and physical health management as well as mental health. More specifically, mental health consists of sub-skills that capture depression, anger, self-respect (happiness), and stress.
The participating schools for the main survey due to begin next year will have a sample size of 1% of the total students for each school level. 5th and 6th grade students of the elementary school, 1st to 3rd grade students of the middle school, and the 1st to 3rd grade high school students will participate, and one class from each year group will be selected from the participating school. The sampling used the stratified clustered sampling method, with the year groups and provinces as strata and the schools as clusters. For each stratum, proportional sampling was used. As a result, 216 elementary schools, 189 middle schools, 146 general high schools, and 53 vocational high schools are to be selected as participating schools, with the sum total of 604.
As for the management and data usage aspects of the survey, the planning of the survey will be directed by the newly-created ‘Committee for Survey Management’, which will be overseen by the Office of Research Planning within the Planning Division. As for the actual conduct of the survey as well as the management and servicing of the survey results, these remits will fall under the ‘Survey Data Service Team’, to be created within the Center for Educational Statistics Research. The ‘Committee for Survey Management’ will be responsible for the planning of the publication of the basic analysis report using the survey data, as well as any press releases. Furthermore, in cooperation with the long -term project that began in 2012, namely “A Study on Developing Core Educational Indicators/Indices for Korea”, new areas for the Comprehensive Survey ought to be identified and developed continually. Based on these data, the core educational indices ought to be released yearly.
For participating schools, incentives will be available separately for student, teacher, and school levels. In order to ensure the stability of the survey conduct, and also for effective usage of the survey results, a yearly workshop will be held for survey directors of participating schools and junior supervisors of the provincial educational authority.
As for the actual conduct of the survey, Comprehensive Survey will unite the surveys for individual research projects under the auspices of the core survey for measuring and computing the holistic development index. In cooperation with the relevant research staff, the survey will be conducted through post. Questions that are likely to be overlapped between various surveys (e.g., a student’s background, teacher-related questions) will be asked under the ‘Common Questions’, which will reduce the respondent’s efforts in answering the questionnaire. Furthermore, these participating schools will be excluded from the sampling process for other unrelated research projects conducted by this institute, which will alleviate the schools’ burden over the survey.
목차 Contents
- 표 지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 목 차 ... 9
- 표목차 ... 11
- 그림목차 ... 14
- Ⅰ. 서 론 ... 17
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 17
- 2. 연구내용 ... 20
- 3. 연구방법 ... 22
- Ⅱ. 통합조사 항목 발굴 과정 ... 29
- 1. 선행연구 분석 ... 29
- 2. 델파이 조사 ... 39
- 3. 조사영역과 항목선정의 구체화 ... 47
- Ⅲ. 문항 선정을 위한 예비조사 ... 57
- 1. 조사개요 ... 57
- 2. 조사결과 ... 58
- 3. 조사항목 및 문항의 확정 ... 86
- Ⅳ. 통합조사의 관리방안 ... 101
- 1. 조사대상 학교의 표집 ... 101
- 2. 조사 자료의 활용 및 자료의 서비스 ... 107
- 3. 조사 협력학교의 운영 및 지원 ... 109
- Ⅴ. 요약 및 제언 ... 115
- 1. 연구요약 ... 115
- 2. 제언 ... 117
- 참고문헌 ... 121
- Abstract ... 127
- 부 록 ... 133
- 끝페이지 ... 190
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.