보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2010-12 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201400001924 |
DB 구축일자 |
2014-04-19
|
초록
▼
본 연구는 2030년의 한국의 교육비전과 과제를 제시한 연구로 교육체제에 대한 향후 요구를 전망하고 교육 비전과 과제를 제시하였다.
□ 요구전망
향후 우리 교육에 영향을 줄 추세를 살펴보면 저출산 고령화, 사회・경제적 양극화, 글로벌화, 노동시장 구조의 변화, 정보통신기술 및 융합과학기술의 고도화, 통일 또는 통합된 한국사회 등으로 요약될 수 있다.
첫째, 저출산에 따른 학령인구의 감소 추세는 교육서비스에 대한 수요가 감소하고 고객 확보를 위한 경쟁이 치열해지며, 소비자 선택권의 범위의 확대를 초래할 것이다. 그리하
본 연구는 2030년의 한국의 교육비전과 과제를 제시한 연구로 교육체제에 대한 향후 요구를 전망하고 교육 비전과 과제를 제시하였다.
□ 요구전망
향후 우리 교육에 영향을 줄 추세를 살펴보면 저출산 고령화, 사회・경제적 양극화, 글로벌화, 노동시장 구조의 변화, 정보통신기술 및 융합과학기술의 고도화, 통일 또는 통합된 한국사회 등으로 요약될 수 있다.
첫째, 저출산에 따른 학령인구의 감소 추세는 교육서비스에 대한 수요가 감소하고 고객 확보를 위한 경쟁이 치열해지며, 소비자 선택권의 범위의 확대를 초래할 것이다. 그리하여 향후 ‘양질의 교육 프로그램’에 대한 요구가 강해질 것이다. 따라서 기존의 프로그램 제공자들은 서비스의 질을 높이지 않고서는 고객을 확보하기 어려울 것이다. 아울러 교육 소비자들은 프로그램의 생존을 좌우하게 될 것이다. 한편, 중・고령 인구의 증가는 교육 서비스 수요자 속성 변화를 초래하여 교육 프로그램의 목표와 내용 그리고 방법, 교원과 시설에 이르기까지 이들을 위한 수요가 증가할 것이다.
둘째, 사회・경제적 양극화의 개선 요구가 강해질 것이다. 저소득층에 대한 교육복지의 증진을 위한 정책, 교육격차를 해소하기 위한 정책, 방과후 학교 정책, 사회안전망 구축을 통한 지원 등의 요구가 증가할 것이다.
셋째, 글로벌화 추세의 심화로 한국 교육의 국제 호환성 제고와 질 제고의 요구가 부각될 것이다. 향후 교육 수요자들은 국내외 교육서비스를 비교하면서 자신의 능력과 필요에 맞는, 더 나은 교육서비스를 찾아 이동하게 될 것이다. 또한, 고급 지식과 기술을 가진 인적자원을 요구하는 국제노동시장이 급속하게 성장하게 될 것이다.
넷째, 노동시장 구조의 변화 추세로 볼 때, 미래는 제조업 그리고 반숙련 근로자양성에 초점을 둔 교육훈련의 중요성이 앞으로 점차 줄어들 것이다. 이로 인해 중등후 비고등교육 수준에서는 직업세계에서 요구하는 직업적 전문성의 확립을 요구하게 될 것이다. 또한, 산업의 고도화와 최신 직종들의 출현 등으로 인해 평생직장과 평생 직업은 사라지고 사회구성원들에게는 노동시장의 변화에 맞추어 자신의 역량과 지식을 끊임없이 개발하도록 요구될 것이다.
다섯째, 정보통신기술의 보편적 활용은 특히 교수-학습 방법과 학습 공간의 혁명적인 변화를 초래할 것이며 미래 학습자들은 달라진 커뮤니케이션 환경에 걸맞은 서비스를 요구하게 될 것이다.
끝으로, 남북한 관계에서 지속적으로 형성되는 통합의 가속화와 통일 국가로의 이행에 따라 국민통합 교육과 통합정책 수요가 부각될 것이다.
□ 미래 교육의 비전과 과제
미래 교육에 대한 요구를 종합해 볼 때, 미래 교육이 갖추게 될 기본 속성은 교육프로그램의 우수성 여부를 ‘수요자가 결정’하는 체제가 될 것이다. 수요자의 좋은 평가를 받지 못하는 교육은 도태될 것이며 수요자 의사에 관계없이 일방적으로 제공되는 교육프로그램은 도외시될 것이다. 미래의 교육기관의 형태, 교직원의 역량, 교육프로그램의 내용, 교육 시설 등은 모두 수요자가 원하는 방향으로 변화되어야 할 것이다.
미래 유아교육은 ‘양질의 보편적인 유아교육 서비스를 제공하는 교육’을 지향해야할 것이다. 종전까지는 유아의 취원율을 제고하는데 관심이 컸지만 미래의 유아교육은 취원율의 제고를 넘어 교육서비스의 질이 대폭 향상되지 않으면 안된다.
미래 초등교육은 학생들로 하여금 열린 세계관을 갖도록 하면서 자기학습력을 갖도록 하는 교육이 되어야 한다. 다양성이 존중되는 세계에 적합한 열린 세계관을 갖춘 인재가 되도록 초등교육 단계에서 다양성과 서로 다름을 존중하고 이해하며 즐길 줄 아는 인재를 양성해야 한다. 갈수록 가속도가 붙고 있는 변화에 쉽게 적응할 수 있는 능력을 갖춘 인재 육성이 요청된다. 또한 자기가 태어난 물리적 공간의 제약을 뛰어넘어 어떠한 곳에서든지 자기를 실현할 수 있도록 하기 위한 능력을 갖추어 주어야 한다. 아울러 초등교육은 개개인의 잠재력을 발굴・육성하는 개별화된 맞춤형 교육이 되어야 하며, 자기주도적 학습력을 갖춘 창의적 인재를 육성하는 교육이 되어야 한다.
미래 중등교육은 ‘수요자를 배려하는 교육’이 되어야 할 것이다. 그리고 이러한 비전이 실현되기 위해서는 다양한 교육프로그램이 현장 주도로 개설되고 운영되며 한사람도 포기하지 않고 개성과 소질을 살려주는 교육이 되어야 할 것이다. 다양한 교육프로그램을 제공하여 수요자의 요구를 충족시키되 그것이 학교나 교육기관의 주도적 제안과 개발을 하도록 하고 그것을 정부 차원에서 적극적으로 지원하는 정책을 펴야 한다. 중등교육 분야의 많은 혁신은 학교들이 먼저 주도하는 분위기를 조성하는 정책을 펴야 한다. 아울러 어떤 프로그램을 이수하는 학생인지 불문하고 누구도 낙오되지 않도록 하는 정책이 필요하다. 재학하는 학교에 따른 차별, 이수하는 프로그램의 종류에 따른 차별, 학업 능력의 차이에 따른 차별 등을 통해서 학생들이 꼭 갖추어야 할 능력을 함양하지 못하고 배출되는 일이 없도록 해야 한다. 이제 우리는 다시 한번 ‘단 한 사람의 인재’라도 아껴야 한다.
미래 중등 후 비고등교육은 ‘지식기반 사회의 전문 인력을 양성하는 교육’이 되어야 할 것이다. 우리 경제가 선진국에 대한 추격 단계에서 벗어나 다른 국가들의 발전을 선도하는 상황에서, 창의성과 전문성을 갖춘 우수 인력의 확보가 지속적인 성장 발전에 핵심이다. 이를 위해 ‘산업 수요 중심의 인력양성 활성화’가 필요하며 교수요원 역량 계발 등에 대한 지원이 요구된다. 또한 지식서비스 산업을 중심으로 요구되는, 고도로 전문화된 인력양성을 위한 고등교육 수준의 중등 후 비고등교육을 활성화할 필요가 있다.
미래 고등교육은 ‘국내외 인재들이 모여드는 세계적 고등지식 생산의 중추’가 되어야 할 것이다. 새로운 시대 성장의 동력이 되는 고등지식의 생산이 중요하다. 이러한 목표를 달성하기 위해서는 미래의 고등교육체제는 유연하고 개방적인 학사제도를 가져야 하고 첨단 과학기술을 활용한 교육 서비스를 제공할 수 있어야 한다.
아울러 국경을 넘는 개방에 관련해서 고등교육 관련 자격의 국제 호환체제를 구축하는 한편 지역 교육연구문화의 중추적 기관으로서의 고등교육기관의 역할을 강화해야 한다. 그리고 취업률의 제고 등 대학교육의 사회적 적합성을 제고해야 하며 융・복합 학문 등과 혁신 학문 분야에 대한 선제적 투자가 필요하다.
Abstract
▼
Tendencies that will impact on future Korean education are declining birth rate and aged society, acceleration of globalization, change of labour market, information communication technology and unified or integrated South and North Korean society, in summary.
First, decrease in school age popul
Tendencies that will impact on future Korean education are declining birth rate and aged society, acceleration of globalization, change of labour market, information communication technology and unified or integrated South and North Korean society, in summary.
First, decrease in school age population due to low birth rate will diminish the demand for education service, stimulate the competition to attract customers, and expend the range of the power of consumer. Therefore, the need for high quality education program will come to the fore. Securing their customers would be a hard task for existing program offerers unless they improve the quality of a program. As a result, education consumer will become a key figure in survival of education program. In the other hand, the increase in aged population will influence on consumer's trends including education program's goal, contents, methods, teachers and facilities to meet their needs.
Second, demand for improvement in the widening social and economic gaps will be strengthened. Following that, there will be additional needs for the policy to enhance the education welfare of the low income class, the policy to resolve the educational opportunity gap, after school policy, building social security network, and so on.
Third, international compatability and quality of Korean education will be on the rise due to the fast globalization. Future education customers will look for better and more suitable education service for themselves among both domestic and abroad. Also international labour market, requiring human resources with expertism and high technology will rapidly grow.
Forth, according to the change in labour market, the importance on training semi-skilled workers or manufacturing field will decrease continuously. Therefore, post-secondary non-tertiary level education after middle school will have a demand on firm foundation of professionalism.
Also, life-long employment will be experiencing diminution and demand of continuous development of one's ability for members of society will be increased due to growth of service industry and appearance of new jobs.
Fifth, universal application of info-communication technology especially will incur revolutionary change of teaching and learning method and learning space, therefore learners in the future society will demand education service that associate with different level of communication environment.
Finally, in relationship of South and North Korea, demand for education of national integration and unified policy will be increased due to acceleration of integration that spontaneously formed and fulfillment of united state.
In synthesis of the need for future education, customer itself will evaluate the quality of education program. Education with poor reputation from consumers will be out of the field, and unilateral education program will become estranged from them. All parts of program should be designed for consumer's demands including future educational organization's form, ability of faculty, contents of education program, and education facilities. Future pre-primary education should aim of offering generalized and high quality education service. Up to this point, maintaining the rate of cared children at facilities was the main concern. However, in the future, not just the rate itself but also the quality of education service should be concerned and tremendously improved.
Primary education should be able to let students have open-world view and self-studying ability. It is necessary to teach importance of respecting and understanding the difference among students from primary education to fit them to become a suitable person on diversified global world. To provide adaptability in rapidly changing world and ability to overcome the limitation of physical space will help students to establish self-realization. Also, in system of elementary education, individualized custom course is needed for individual student to promote potential and lead students to be diligent about their responsibilities.
Future secondary education must be education with consideration for consumers. Therefore, encouragement to open field initiated education programs and respect for individual student to develop aptitude are needed.
Various education programs will be needed to satisfy comsumer's demands.
To achieve this, schools and educational institutions should take the lead and suggest and government needs to implement a policy to support them.
Also, it is necessary to establish the policy for students regardless of variety of courses to avoid fall behind. Send students out into life without cultivation of ability because of discrimination due to reputation of school, variety of course program, and academic ability should not happen. We once again need to save even one talented student. Post-secondary non-territory education in future should be developed as the education that cultivate professionals of knowledge based society.
While advanced countries are closely followed by Korea in economic field, it is core for Korean government to procure and cultivate talented personnel with creativity and professionalism so that Korea becomes capable of leading other countries' development and Korea's continuous economic growth.
To achieve this, vitalizations of human resource cultivation based on industry need is important, and support is demanded for faculty members for their development of capabilities. Also, for highly specialized human resource cultivation, it is necessary to vitalize high standard non-territory education. The future higher education should become the hub of ecumenically advanced-knowledge production where worldwide gifted students gather. Producing knowledge which becomes driving force for growth of new generation is significant. In order to achieve this goal, future system of higher education requires flexible and open academic system and application of the most advanced scientific technology for better quality of education. Also, building international compatibility system and reinforce the role of institutions of higher education as hub of local cultural educational study in relation of cross-border open. It is important to increase social relevance of college education such as enhancing employment rate and aggressive investment is suggested for new study such as fusion of science and art.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 차례 ... 9
- 표차례 ... 13
- 그림차례 ... 15
- Ⅰ. 서 론 ... 19
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 19
- 2. 연구내용 ... 21
- 가. 연구 접근법의 정립 ... 21
- 나. 미래 교육에 대한 요구 전망 ... 22
- 다. 미래 교육비전과 과제 분석 ... 22
- 3. 연구방법 ... 22
- 가. 문헌연구 ... 22
- 나. 전문가 및 관계자 브레인스토밍 ... 23
- 다. 협력 연구진 및 자문단 운영 ... 23
- 라. 정책토론회 ... 24
- 마. 학령인구 등 추계 ... 25
- 4. 연구의 한계 ... 26
- Ⅱ. 연구접근법의 정립 ... 29
- 1. 국내 사례 ... 29
- 가. 사례 ... 29
- 나. 시사점 ... 38
- 2. 외국 사례 ... 40
- 가. 일본 ... 41
- 나. 호주 ... 52
- 다. 영국 ... 61
- 3. 연구의 접근법 ... 70
- 가. 추세, 요구 및 교육비전 ... 70
- 나. 분야별 교육 과제 ... 73
- Ⅲ. 교육에 대한 요구전망 ... 79
- 1. 교육전반 ... 79
- 가. 주요추세 ... 79
- 나. 시사점 ... 90
- 2. 유아교육 ... 93
- 가. 주요추세 ... 93
- 나. 요구전망 ... 96
- 3. 초등교육 ... 113
- 가. 주요추세 ... 113
- 나. 요구전망 ... 128
- 4. 중등교육 ... 133
- 가. 주요추세 ... 133
- 나. 요구전망 ... 135
- 5. 중등 후 비고등교육 ... 158
- 가. 주요추세 ... 158
- 나. 요구전망 ... 174
- 6. 고등교육 ... 184
- 가. 주요추세 ... 184
- 나. 요구전망 ... 186
- Ⅳ. 미래 교육의 비전과 과제 ... 213
- 1. 교육전반 ... 213
- 2. 유아교육 ... 215
- 가. 교육기관의 질적・양적 수준 제고 ... 215
- 나. 교사 양성의 전문성 함양 ... 217
- 다. 교육과정의 다양화・개별화 ... 218
- 라. 교육방법의 개선 ... 219
- 마. 교육시설의 첨단화 ... 220
- 3. 초등교육 ... 220
- 가. 맞춤형 교육과 자기주도적 학습 ... 221
- 나. 우수한 교사 양성 ... 222
- 다. 다문화 및 세계화 교육 ... 223
- 라. 삶의 질을 높이는 교육 ... 223
- 마. 교육 시설의 첨단화 ... 224
- 4. 중등교육 ... 225
- 가. 다양하고 개성을 존중하는 교육 프로그램 ... 226
- 나. 교육의 개방성, 유연성 제고 ... 228
- 다. 학습자에 대한 배려 ... 230
- 라. 학교교육력 제고 ... 231
- 5. 중등 후 비고등교육 ... 232
- 6. 고등교육 ... 237
- 가. 유연한 학사 운영 및 학위체제 개편 ... 237
- 나. 유비쿼터스 고등교육 환경 조성 ... 238
- 다. 학생인구의 다양화를 포용하는 학생지원체제 마련 ... 239
- 라. 국제화된 고등교육 시스템 구축 ... 239
- 마. 지역 교육연구문화의 허브기관으로서의 대학 역할 강화 ... 240
- 바. 대학교육의 사회적 적합성 제고 ... 241
- 사. 대학생 감소에 대응한 고등교육구조 재편 ... 242
- 아. 융복합 학문 등과 혁신 학문 분야에 대한 선제적 투자 강화 ... 243
- 자. 국제적 수준의 고등교육 질 보장 체제 구축 ... 243
- 차. 질 높은 고등교육을 위한 재정 투자 확대 ... 244
- 카. 대학원 교육 ... 244
- Ⅴ. 요약 및 제언 ... 251
- 1. 요약 ... 251
- 가. 미래교육에 대한 요구전망 ... 251
- 나. 미래 교육의 비전과 과제 ... 259
- 2. 제언 ... 265
- 참고문헌 ... 266
- ABSTRACT ... 282
- 끝페이지 ... 287
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.