최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
DataON 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Edison 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
---|---|
연구책임자 | 주형미 |
참여연구자 | 최정순 , 유창완 , 김종윤 , 임희준 , 주미경 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2016-12 |
과제시작연도 | 2016 |
주관부처 | 국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 | TRKO201900002344 |
과제고유번호 | 1105011841 |
사업명 | 한국교육과정평가원 |
DB 구축일자 | 2019-06-15 |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201900002344 |
과학 정보 기술의 발달에 따라 급변하는 미래 사회에 대비하기 위해, 국가 경쟁력 제고 차원에서 중장기 관점의 미래 학교 교육의 방향을 설정하고, 이를 기반으로 교과 교육을 설계할 필요성이 대두되었다. 또한지난 10년간한국의초 중등학교 교육과정이 세 차례 개정이 되면서 교육과정 개정에 기초가 되는 관련 연구가 부족하다는 연구의 필요성이 지속적으로 제기되어 왔다.
본 연구는 미래사회변화에 따른 한국의 초·중등학교 교과 교육방향을 선제적으로 전망해 보는 3개년 연구의 1차 연도 연구이다. 2030년 미래 한국 사회의 변
과학 정보 기술의 발달에 따라 급변하는 미래 사회에 대비하기 위해, 국가 경쟁력 제고 차원에서 중장기 관점의 미래 학교 교육의 방향을 설정하고, 이를 기반으로 교과 교육을 설계할 필요성이 대두되었다. 또한지난 10년간한국의초 중등학교 교육과정이 세 차례 개정이 되면서 교육과정 개정에 기초가 되는 관련 연구가 부족하다는 연구의 필요성이 지속적으로 제기되어 왔다.
본 연구는 미래사회변화에 따른 한국의 초·중등학교 교과 교육방향을 선제적으로 전망해 보는 3개년 연구의 1차 연도 연구이다. 2030년 미래 한국 사회의 변화 추세를 분석하여 이에 기반한 학교교육변화 방향을 탐색해보고, 교과교육의 변화요구를 반영하여 미래 초·중등학교 교과 교육의 방향과 과제를 제시하는 데 주요 목적이 있다. 본 연구에서는 미래교육 관련문헌(P21, 2015; WEF, 2015; CKF, 2013)에서 제시하고 있는 21세기를 위한 필수 과목 또는 기술 관련 내용을 참조하여 크게 언어 영역, 인문 사회 영역, 수학 과학영역, 체육 예술 영역 등 네 영역으로 나누어 미래 교과 교육 전망을 탐색하였다. 이를 위해 연구진은 첫째, 문헌분석 및 전문가 협의회를 통해 2030년 한국사회의 변화추세를 정리하였다. 둘째, 교육분야 내외의 전문가 50명을 대상으로한 델파이 조사(2회), 전문가협의회 및 심포지엄을 통해 2030년 미래 학교교육의 방향을 설정하였다. 셋째, 교과교육 전문가 265명을 대상으로한 델파이 조사(2회), 교과별 전문가 워킹그룹 운영 및 전문가 협의회를 거쳐 2030년 미래 초 중등학교 교과 교육의 방향 및 과제를 도출하였다. 연구결과를 바탕으로 후속 정책 연구 수행 관련 및 학교 교육 체제 변화 관련 정책 방안을 제시하였다.
2030년 미래 한국사회는크게 인구구조의변화, 지식 기반사회의 심화, 과학 정보기술의 발달, 경제 및 사회 구조의 변화, 환경 및 자원 문제 해결을 위한 지속가능한 발전 추구,생활방식 및 가치관의 다양화 등 여섯 부분에 있어서 변화추세가 예측된다. 이러한 미래 사회의변화 추세를 반영한 초 중등학교교육은 교육목표 및 내용, 교육 방법, 교육과정운영 및 교육 환경측면에서 변화가필요하다. 학교교육 목표 및 내용 관련변화와 관련해서는 크게 개별화 교육강조, 다문화 교육강화, 직업 진로교육강화, 지식 활용교육강화 및 인성 감성교육강화 등이 주요 변화방향이다. 학교교육방법에 있어서는디지털기술을 활용한 다양한 교수 학습이 개발되고 적용되어야 하며, 체험 중심 교수 학습이 더욱 강화되어야 한다. 정보의 비판적 이해와 같은 정보 활용 역량 및 디지털 리터러시 교육 또한 강화되어야 한다. 학교교육과정 운영과 관련해서는기본 학제를대체할수 있는 특별학제(방송중 고등) 및 대체 학력인정제도(검정고시제, 홈스쿨링등)가 확대되거나 선택형 교과목 구성 및 교육 방법이 확대되는 등 교육과정이 다원화되어야 하며, 현행 6-3-3학제가 변화되어야 한다. 학교 교육 환경에 있어서 미래 학교는 교육 복지 및 사회 통합기능이 강화되어야 하고, 지역 사회 연계 학교 및 소규모 학교 운영을 지향하여야 하며,디지털 환경 기반으로 구축되어야 한다.
현재까지 우리나라 초 중등학교 교육에 있어서 추구하는 인간상과교육목표는 7차 교육과 정기부터 2015 개정교육과정기까지 변화가 거의 없었다. 따라서, 급변하는 미래사회변화를 반영하면서도 보다 근본적인 교육철학에 기반한 최상위수준의 교육비전설정이 필요하다. 본 연구에서는 해외국가의 교육개혁사례, 국내교육과정문서분석, 전문가협의회 등을 거쳐 2030년 한국의 학교 교육 비전을 설정하였다. 2030년 미래 학교 교육 비전은 다양성(diversity), 수월성(excellence), 공정성(equity)을 통해 학생 개개인의 잠재력(potential)을 발휘하도록 도모하는것으로 제시하였다. 이를 종합하면 “2030 미래학교교육은 학생 개개인이 지니는 인지적, 정의적, 행동적 특성 및 요구를 인정하고 학생들에게 적합한 최상의 교육을 제공하여, 학생들이 자신의 흥미와 노력을 기울이는 분야에서의 장점을 탁월하게 나타낼수 있도록 지원하고, 학생들이 처한 개인적·사회적배경에 따라 차별하지 않으며 최소한의 필수 교육 기준에 도달하도록 교육함으로써, 학생 개개인이 지닌 고유의 잠재력을 최대한 발휘하도록 교육한다.”로기술된다. 이를 통해 우리나라 교육기본법 [법률 제14150호, 2016.5.29., 일부개정] 제2조(교육이념)에 명시된 홍익인간의 이념을 실현할 수 있을 것이다.
2030년 미래초·중등학교 교육방향을 바탕으로 도출된 교과별교육방향 및 과제를 살펴보면, 교과교육방향에 있어서 공통적인 특성을 보이고있다. 교육목표 및 내용변화 방향에서는 디지털 리터러시 함양, 진로·직업 교육 강화, 교과 연계 융합 교육 강화, 인성 감성교육강화 등이 제시되었으며, 교육방법의 변화방향으로는 디지털 기술활용교수 학습방법 및 체험중심 교육방법 등을 제시하고있다. 개별 맞춤형 교육과정운영과 지역사회 연계교육지향 또한 교과공통의 변화방향이라고 할수 있다. 한편, 거시적인 교과교육변화방향을 위한 구체적인 구현과제에서는교과별로교과특성을 고려한 방안들이 도출되었다.
본 연구는 2030년 미래사회대비 초 중등학교 교과교육의 변화방향 및 과제를 선제적으로 제안하는 기초 연구로서, 연구 결과를 기반으로 추후 후속적으로 수행되어야 할 정책연구를 제안하였다. 또한, 연구결과로 제시된 미래초 중등학교 교과교육방향 및 과제가 실질적으로 학교현장에 구현되기 위해 필요한 현행교육체제의 변화부분에 대해 정책적 제언을 하였다. 후속 정책 연구 과제의 경우에는 크게 학교 교육 체제 변화 관련 연구와 미래 초 중등학교 교과교육 변화방향에 따른 교과별연구를 제시하였다. 학교교육체제와 관련해서는 우리나라 학교교육학제의 적절성 및 효과성에 대한 연구, 학교교육학제 변화에 따른 초 중등학교 교과교육과정의 계열성 연구, 학교의 역할 및 기능변화에 따른 소규모 학교운영 관련 연구등이 수행되어야 한다. 미래교과교육 연구에서는 교과교육목표 및 내용, 교육방법, 교육과정운영, 학교환경 등의 교과별후속 연구가 수행되어야한다. 교육체제변화 관련정책방안과 관련해서는 크게 교육과정 및 교과서, 학교의 역할과 기능 및 교사교육 관련 제언들이 모색되었다. 미래 초 중등학교 교육을 위해서는 시 도교육청과 학교가 교육과정의 개발 및 편성 운영의 주체가 될 수 있도록 교육과정 거버넌스 체제를 개선해야하며, 교과서 발행제도에서 인정제를 확대하고 자유발행제를 도입하여야 한다. 미래학교가 지역사회중심 교육기관으로서의 학교역할을 확대하기 위해서는 학교를 지역의교육거점으로 활용하여 지역사회의 교육, 문화, 복지등의 중심센터로 육성하여야 하며, 지역의 특성 및 학교 환경을 고려한 학교 교육 프로그램을 특화하여야 한다.
교사교육측면에서는 미래초 중등학교 교육실현을 위한 교사역량개발 및 제도적 지원이 필요하다. 이를 위해 미래 학교 교육을 위한 교사 역량 기준(standards for educator competencies)을 개발하여야하며, 거점학교 및 학교연합체제를 중심으로한 교사역량개발 모델을 구축하여야 한다.
본 연구는 미래초 중등학교 교과교육의 설계를 위한 이론적 근거로 제공될 수 있을 것이며, 미래 사회 대비교육정책을 수립하기 위한 유의미한 기초자료로 활용됨으로써 추후국가의 중장기적 교육 정책 수립에 기여하기를 기대한다.
(출처 : 연구요약 8p)
Due to the rapid developments of science and technology in the contemporary society, people experience dramatic social change in everyday life and feel the needs for preparing the future lives. The role of education for the future is questioned, revisited,and discussed including directions and relev
Due to the rapid developments of science and technology in the contemporary society, people experience dramatic social change in everyday life and feel the needs for preparing the future lives. The role of education for the future is questioned, revisited,and discussed including directions and relevant education agenda. However, there istill a concern with a lack of basic education research related to curriculum reform while Korea revised the national curriculum three times for the past 10 years.
As a first of a three-year research project, the purpose of this study is to redesign the current education system and curricular of the elementary and secondary education.
As a first step, this study explored and reviewed the identified mega trends for 2030 Korean society and proposed future directions and tasks of the elementary and secondary education in combination with curriculum subjects. To predicting future trends in school, this study categorized curriculum subjects into four areas (i.e.,language, humanity and social science, math and science, and physical education and arts) based on the relevant studies (Partnership for 21st Century Learning, 2015; World Education Forum, 2015; Core Knowledge Foundation, 2013). The methodological approaches of this study consisted fo the following four steps. First, literature reviews and focus group interviews helped to line up the changing trends for 2030 Korean society. Second, Delphi survey, focus group interviews, and symposium were adopted to establish the future directions for the elementary and secondary school education.
Third, Delphi survey and focus group interviews revealed the tasks and directions of teaching and learning 2030 core subjects. Last, a series of discussions with educational experts provided follow-up studies and proposed educational policies for future education.
The future mega trends in 2030 Korean society were predicted for the following six fields: (a) demographic changes, (b) exponential growth of information, (c) evolving sophistication of science and technology, (d) changes in economic and social structure,(e) sustainable development, and (f) various life styles and perspectives. The future trends in the six fields will influence the educational goals, learning methods, curriculum/school system and environments of the elementary and secondary schools. For instance, educational goals will put the emphasis on personalized learning, intercultural education, vocational education, knowledge application and character/moral education.
Learning and teaching approaches will focus on employing digital media, improving digital literacy and promoting experience-oriented education. Curriculum/school system will become more autonomous and diversified including homeschooling and alternative schools and allow more elective courses ion the consideration of students. Future school is expected to pay attention to educational welfare and social unification and move toward schools that are small, engaged in community and with digital infrastructure.
The educational vision and goals in the national curriculum in Korea have barely changed since the 7th national curriculum in 1997. It is necessary to establish a new educational vision that reflects the future trends and nature education. Thus, this study attempted to create the 2030 educational vision statements for future school by reviewing education reform movements in several countries, analyzing Korea national curricula, and listening to different opinions of education experts. The 2030 educational vision statement highlight fulfilling individual potentials by realizing the values of diversity excellence and equity. Education Vision for Future 2030 in Korea is as follows:Our vision for the future 2030 is that we should appreciate cognitive, emotional and behavioral characteristics of individual students and provide the best education system appropriate for individual students so that they can strive for their excellence in right places; students should receive high quality of education without any discrimination because of their economic, social, and cultural backgrounds and so eventually they can fulfill their potentials. This vision is to realise the Korean educational ideology of“benefit all mankind”(hong-ick ingan), which is the fundamental to education as described in Framework-Act on Education-.
The tasks and trends shaping 2030 school subjects tend to show the common patterns for future education. For example, the educational goals and influential trends on subject emphasize fostering digital literacy, strengthening vocational education, promoting integrated curriculum, and reinforcing character/moral education. In terms of teaching methods, use of digital in the classroom will increase while students ar encouraged to experience and practice in and outside of school. Personalized learning and community service learning are expected to become a new learning paradigm in 2030 subject learning.
Based on the tasks and trends of 2030 education, this study proposes the follow-up studies and educational policies to help educators and policy makers prepare for the future education. First, the follow-up studies are suggested into two divisions: school system and school subject. On the one hand, studies on school system suggest reconsidering the academic periods of elementary and secondary schools, redesigning the sequence of curriculum, and planning a small school governance system. On the other hand, studies on future school subjects provide research agenda on the goals and contents of subjects, teaching approaches to subjects, curriculum design, and learning environments. Second, educational policies are stated in relation to curriculum, textbook,school roles and teacher education. In the near future, education system should be restructed in terms of education governance: with more autonomy and accountability, metropolitan and local offices of education and school should play a main role together in designing and conducting the curriculum. Also textbook censorship system should be replaced to textbook approval system and free publication system. The local community and be expected to develop local-oriented education programs for residents.
Finally, all of the future changes and reforms are hardly achievable without support of professional teachers. To build teachers’ professional capacity, standards for educator competencies and teaching school alliance system should be developed.
This study serves as a theoretical groundwork for 2030 education focused on subject matters. We believe the results from this study address the meaningful information to educators and policy makers that they can understand and prepare for the future education and make better decisions for the future.
(출처 : ABSTRACT 548p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
---|---|
연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
Copyright KISTI. All Rights Reserved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.