보고서 정보
주관연구기관 |
한국법제연구원 |
연구책임자 |
김영미
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-10 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국법제연구원 |
등록번호 |
TRKO201400003050 |
DB 구축일자 |
2014-04-19
|
키워드 |
국민연금기금.기금관리ㆍ운용체계.국민연금운용위원회.국민연금공단.기금운용본부.기금운용공사.책임준비금.지속가능성.National Pension Fund.Fund Management and Application System.National Pension Management Commission.National Pension Service.Fund Management Committee.Fund Management Corporation.Liability Reserve.Sustainability.
|
초록
▼
Ⅰ. 연구의 목적 및 필요성
□ 최근 국민연금기금의 관리ㆍ운용체계와 관련하여 제기되는 전문성의 부족, 독립성의 미확보, 소극적이고 보수적인 기금운용의 문제와 기금운용위원회의 대표성 확보 및 유지의 문제가 상충되고 있음.
□ 국민연금제도의 도입 이후 수차례 기금관리ㆍ운용체계에 대한 개혁논의가 있었으나 1998년 개정 이후 지금까지 개편이 이루어지지 않고 있음. 지금까지 제시된 정부법안 및 의원법안들에 대한 종합적인 비교분석을 통해 보다 실효성 있는 개선방안을 모색할 필요가 있음.
□ 따라서 본 연구는 국민연금제도의 지
Ⅰ. 연구의 목적 및 필요성
□ 최근 국민연금기금의 관리ㆍ운용체계와 관련하여 제기되는 전문성의 부족, 독립성의 미확보, 소극적이고 보수적인 기금운용의 문제와 기금운용위원회의 대표성 확보 및 유지의 문제가 상충되고 있음.
□ 국민연금제도의 도입 이후 수차례 기금관리ㆍ운용체계에 대한 개혁논의가 있었으나 1998년 개정 이후 지금까지 개편이 이루어지지 않고 있음. 지금까지 제시된 정부법안 및 의원법안들에 대한 종합적인 비교분석을 통해 보다 실효성 있는 개선방안을 모색할 필요가 있음.
□ 따라서 본 연구는 국민연금제도의 지속가능성을 확대시키기 위해 국민연금기금의 관리ㆍ운용에 관한 현행 법제와 2000년 이후 제시된 정부안과 2012년에 제출된 개혁안의 주요내용을 살펴보고, 지금까지 제기된 문제점과 개정 법안들의 쟁점사항을 검토함으로써 향후 국민연금기금의 바람직한 관리ㆍ운용체계를 위한 법제 개선방향을 제시하고자 함.
Ⅱ. 주요내용
□ 국민연금은 1차 사회안전망을 구성하며, 기초노령연금제도의 도입에도 불구하고, 여전히 기본적 노후소득보장제도로서의 공적 역할을 담당하고 있음.
□ 사회보험자산으로서의 국민연금기금은 국가재정의 한 형태를 이루며, 노후세대의 부양이라는 목적에 부합하도록 관리ㆍ운용되어야 함.
□ 국민연금기금의 관리ㆍ운용은 국가재정법과 국민연금법에 근거하여 안정성, 수익성, 공공성을 준수하여야 하며, 국민연금기금운용지침에 따라 추가로 유동성과 독립성이 요구됨.
○ 기금운용의 5대 기본원칙은 상호 조화적으로 적용되어야 하며, 기금운용자는 수탁자로서 연금가입자 및 수급자와 신인관계에 있음. 이에 대하여 선관주의의무를 영미법상의 ‘신중인의무’와 유사한 수준으로 볼 때, 보다 적극적인 기금운용을 위하여 ‘신중투자자원칙’의 수용을 고려할 필요가 있음.
□ 국민연금재정의 지속가능성을 위하여 재정안정화와 더불어 기금관리ㆍ운용체계의 개편이 중요함. 이는 주로 수익률제고를 위한 기관의 독립성과 전문성 강화를 중심으로 이루어지고 있음.
○ 그러나 지속가능성이란 측면에서 국민연금제도가 ‘세대간 형평성’을 고려하여 발전하여야 함. 즉 제도의 지속가능성 제고를 위하여 장기적이고 거시적인 관점에서 ‘세대간 형평성’을 고려한 객관적인 심사나 분석이 요구됨.
□ 국민연금기금은 1998년 1월부터 시행된 국민연금제도와 더불어 설치되었고, 효율적 관리ㆍ운용을 위해 기금운용위원회를 최고의사결정기관으로 둠.
○ 현재 기금의 관리ㆍ운용상 최고의 관건은 기금운용위원회의 독립성 보장과 전문성의 강화임. 그러나 기금운용위원회의 위원구성에 있어서 대표성 확보의 문제와 전문가로만 구성할 경우책임성과 투명성 확보의 문제가 상충됨.
○ 2000년 이후 제기된 개정법안들은 주로 기금운용위원회의 상설화와 전문성 제고, 국민연금공단의 기금운용본부의 독립 및 공사화에 대한 문제를 다루고 있음.
□ 현행 기금관리ㆍ운용체계에 대해서는 먼저, 의사결정체계에서 기금운용위원회의 비상설화로 인한 업무의 비효율성과 보건복지부의 관여가 문제됨.
○ 제도와 기금의 통합운영과 관련하여서는 기금운용본부의 비효율적 운영과 관리ㆍ감독기관의 비전문성과 비효율성이 문제됨.
□ 기금관리ㆍ운용체계의 중점적 개선방향은 현행 기금운용위원회를 전문가들로 구성되는 소위원회체제로 개편하는 것임. 이러한 소위원회 체계로의 전환은 기금운용위원회의 실질적인 역할과 기능을 강화시킬 수 있음.
□ 보건복지부의 역할은 기금운용을 위한 전담부서를 신설하여 전문성을 보강함으로써 향상시킬 수 있음.
□ 기금운용본부의 공사화의 문제는 국민연금공단 내 조직체계의 개선을 통해 중간적인 이행과정을 거쳐 시행하는 방안을 고려해 볼 필요가 있음.
○ 국민연금제도와 기금의 유기적인 연계를 위하여 기금운용본부를 국민연금공단에 계속 존치시키되 그 기능과 역할을 강화하기 위해 「국민연금법」에 설치근거를 명시할 필요가 있음.
□ 사회적 합의기구로서 ‘국가공론위원회’가 설립될 경우, 기금의 관리ㆍ운용에 필요한 제도 개편과 견해 대립이 심각한 사안에 대하여 국민의 이해를 증진시키고, 제도 개혁에 대한 국민의 신뢰와 합의를 이끌어 낼 수 있는 중요한 수단으로 활용될 수 있을 것임.
Ⅲ. 기대효과
□ 기금관리ㆍ운용체계를 개편함으로써 국민의 노후소득보장제도에 대한 신뢰를 높여 한국형 복지국가의 실현을 위한정책적 기반조성에 기여함.
□ 현행 국민연금기금의 관리ㆍ운용체계에 대한 관련 정책결정의 근거 및 법제 개선방안을 마련함.
Abstract
▼
Ⅰ. The purpose and the need of this study
□ Concerning the management and operaion of the National Pension Service (hereinafter referred as NSP), such issues as lack of professionalism, independence and passive and conservative management are recently raised, which conflict other issues like secu
Ⅰ. The purpose and the need of this study
□ Concerning the management and operaion of the National Pension Service (hereinafter referred as NSP), such issues as lack of professionalism, independence and passive and conservative management are recently raised, which conflict other issues like securing representativeness of fund management committee and maintenance.
□ Since the introduction of the National Pension Service (hereinafter referred as NPS) discussions about reorganizing service system and fund management have been made on numerous occasions. However no reform has been made since the amendment of 1998. It is necessary to seek the effective a reorganizing plan through a comprehensive comparison-analysis of the government bills and members of the National Assembly bills.
□ Therefore, in order to expand the sustainability of the NPS, this study will review the current legislation concerning the management and applications of the NPS along with the main contents of the government plans proposed after 2000, and the reform plan suggested in 2012. Then it will propose the legislative reforms by examining the issues of amendment and the problems raised so far for the effective management and application of NPS fund.
Ⅱ. Main Contents
□ NPS composes the 1st social security network and performs the public function as basic life income security system despite the Basic Senior Pension system.
□ As social insurance assets, NPS fund is part of national finance and it should be managed and operated in accordance with its goal, “to support seniors.”
□ NPS fund management ought to comply the stability, profitability and publicness, based on the National Finance Act and the National Pension Act. Moreover, it is required to secure the independence and flexibility in accordance with NPS fund management guidelines.
○ The five basic principles must be applied mutually and a fund manager has a fiduciary duty to pensioners and members of NPS.
If the fiduciary duty is deemed as similar to ‘product man plan’ in the Common Law, it is necessary to consider adopting prudent investor rule for more active fund operation.
□ For the sustainability of NPS fund, fund management and application system should be reorganized along with financial stability. It mostly consists of reinforcement of organ’s independence and professionalism for profit improvement.
○ Yet, from the perspective of sustainability, NPS should concern the balance among the generations. In other words, objective analysis and evaluation is needed for improving the sustainability of NPS: the analysis and the evaluations should concentrate on the balance among the generations with big picture and long-term plan.
□ NPS fund is established on January 1998 with National Pension System and it has the Fund Management Committee as highest decision-making organization for effective management.
○ Current issues of fund management and application are the reinforcement of professionalism and independence of Fund Management Committee. However, for the composition of Fund Management Committee, the representativeness is contradicted to the security of the responsibility and the clarity if the committee member is composed with only the professional investors.
○ Amendment bills after 2000 have mostly addressed the issues of the permanent committee, improvement of professionalism and the publicness and independence of the Fund Management Committee in NPS.
□ As for the current fund management and application, the main issues are inefficiency caused by impermanent committee in a decision making process and the interference by the Ministry of Health and Welfare.
○ As for the integrated operation in system and fund, the main issues are inefficient operation of fund operating committee and the lack of professionalism and effectiveness in supervisory institutions.
□ Main reform of the current Fund Management Committee is to establish the small committees to be consisted of the professional investors. It will reinforce the substantial functions and rolls of Fund Management Committee.
□ As making task force team with professionalism for fund management in the Ministry of Health and Welfare, the rolls of authority will be improved.
□ The issues of the publicness of Fund Management Committee should be considered to perform the intermediate process through the NPS internal reorganization.
○ For organic connection between NPS system and fund, Fund Management Commiittee should be retained in NPS and drive the proper functions and the rolls, based on the applicable ‘National Pension Act’ proposedly.
□ In case of establishing ‘National Publicism Committee’ as society consent organization, it can be applied to the significant measures to solve such matters; enhancement of national understanding about reorganizing the fund management system for deriving the national trust and assent.
Ⅲ. Expectation
□ With reforms in the fund management and application system, national confidence in senior income-guarantee system can be earned, which will contribute to the formation of the basic policies for the realization of the Korean model of a welfare state.
□ The legislative reform measures and the policy-making grounds, related to the current National Pension Service Fund’s management and application will be prepared.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 요 약 문 ... 4
- Abstract ... 8
- 목 차 ... 13
- 제 1 장 서 론 ... 15
- 제 1 절 연구의 목적 및 필요성 ... 15
- 제 2 절 연구의 범위 및 방법 ... 17
- 제 2 장 국민연금재정의 관리ㆍ운용과 지속가능성 ... 20
- 제 1 절 노후소득보장체계에서 국민연금의 기능과 역할 ... 20
- 1. 1차 사회안전망으로서의 기본적 노후소득보장제도 ... 20
- 2. 기초연금 및 기초노령연금과의 관계 ... 21
- 제 2 절 국민연금의 재정방식과 기금의 성격 ... 21
- 1. 국민연금의 재정방식 ... 21
- 2. 국민연금기금의 특성 ... 23
- 3. 국민연금기금의 법적성격 ... 24
- 4. 국민연금기금 관리ㆍ운용의 원칙 및 의무 ... 31
- 제 3 절 국민연금재정의 현황과 지속가능성 ... 38
- 1. 국민연금의 재원적립과 운용현황 ... 38
- 2. 국민연금재정의 지출현황 ... 40
- 3. 국민연금재정의 지속가능성 ... 41
- 제 3 장 국민연금기금의 관리ㆍ운용체계 ... 43
- 제 1 절 현행 기금관리ㆍ운용주체 및 체계 ... 43
- 1. 기금의 관리ㆍ운용주체 ... 43
- 2. 기금관리ㆍ운용의 의사결정체계와 적용원칙 ... 43
- 3. 기금관리형 준정부기관으로서의 국민연금공단 ... 47
- 4. 기금관리ㆍ운용체계에서의 위원회 ... 51
- 제 2 절 기금관리ㆍ운용체계의 변화와 개혁안 ... 59
- 1. 1988년-1998년의 기금관리ㆍ운용체계 ... 59
- 2. 1999년 기금관리ㆍ운용체계의 개편 ... 60
- 3. 2000년 이후의 정부개혁안 ... 64
- 4. 최근 개혁안(의원법안) ... 70
- 제 4 장 현행 기금관리ㆍ운용체계의 문제점 및 개선방안 ... 83
- 제 1 절 현행 기금관리ㆍ운용체계의 문제점 ... 83
- 1. 기금운용에 관한 의사결정체계의 문제 ... 83
- 2. 제도와 기금의 통합운영 상의 문제 ... 84
- 제 2 절 기금관리ㆍ운용체계에 관한 법제 개선방안 ... 86
- 1. 기금관리ㆍ운용체계의 개선시 고려사항 ... 86
- 2. 지속가능성 제고를 위한 구체적 개선방안 ... 88
- 제 5 장 결 론 ... 95
- 참 고 문 헌 ... 97
- 끝페이지 ... 100
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.