하도급대금 지급보증 개선방안 관련 법제분석 A Legislative Analysis on the Improvement of the Payment Guarantee in the law of subcontract원문보기
보고서 정보
주관연구기관
한국법제연구원 Korea Legislation Research Institute
보고서유형
최종보고서
발행국가
대한민국
언어
한국어
발행년월
2013-12
주관부처
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination
등록번호
TRKO201400010810
DB 구축일자
2014-06-28
키워드
하도급.대금지급보증의무.원사업자.하수급인.건설위탁.Subcontract.The obligation to guarantee the payment.Contractor.Subcontractee.the entrustment of construction.
초록▼
Ⅰ. 배경 및 목적 □ 분석 배경과 목적 ○ 하도급거래 공정화에 관한 법률과 건설산업기본법 등에 의하여 하수급인의 계약이행보증과 원도급자의 하도급대금의 지급보증이 의무화되어 있지만, 하수급인의 보호에 불충분함. ○ 하도급대금지급보증제도의 의의 및 연혁을 살펴보고, 관련법제의 분석을 통하여 개선방향을 모색함. Ⅱ. 주요 내용 □ 2013년 하도급 관련 법령의 개정에 대한 분석 ○ 지급보증 면제사유의 강화 (하도급법 시행령 제8조) ○ 보증기관의 보증금 지급 의무화 (하도급법 제13조의2 제3항)<
Ⅰ. 배경 및 목적 □ 분석 배경과 목적 ○ 하도급거래 공정화에 관한 법률과 건설산업기본법 등에 의하여 하수급인의 계약이행보증과 원도급자의 하도급대금의 지급보증이 의무화되어 있지만, 하수급인의 보호에 불충분함. ○ 하도급대금지급보증제도의 의의 및 연혁을 살펴보고, 관련법제의 분석을 통하여 개선방향을 모색함. Ⅱ. 주요 내용 □ 2013년 하도급 관련 법령의 개정에 대한 분석 ○ 지급보증 면제사유의 강화 (하도급법 시행령 제8조) ○ 보증기관의 보증금 지급 의무화 (하도급법 제13조의2 제3항) □ 대금지급 보증의무 적용범위 ○ 건설위탁 뿐만 아니라, 제조위탁, 수리위탁, 용역위탁에 대하여도 대금지급보증제도의 적용을 확대할 수 있는 방안 모색 ○ 대금지급보증제도를 하도급 거래 전반에 확대적용할 경우에 생길 수 있는 부작용을 감안하여 업종 및 선정기준 검토 필요 □ 대금지급보증의무 면제와 관련된 쟁점 ○ 하도급법에 따르면 건설위탁의 경우 원사업자로 하여금 수급사업자에게 일정한 공사금액의 지급을 보증하고, 수급사업자는 원 사업자에게 계약금액의 100분의 10에 해당하는 금액의 계약이 행을 보증할 것을 원칙으로 함. ○ 예외적으로 원사업자의 재무구조와 공사의 규모 등을 고려하여 보증이 필요하지 아니하거나 보증이 적합하지 아니하다고 인정되는 경우에는 지급보증을 하지 않을 수 있도록 규정함. ○ 원사업자와 수급사업자 상호간의 상반되는 요구 - 수급사업자들은 원사업자의 지급보증의무기준 강화 요구 - 원사업자들은 지급보증의무를 면제하는 기준이 비현실적이어서 불필요한 비용을 야기하므로 규제 완화 요구 □ 대금지급보증제도의 실효성 확보 ○ 원사업자는 거래상 우월적 지위를 남용하여 지급보증서를 교부하지 아니하거나 면제받는 경우가 많으므로 도급인에게 지급불능사유가 발생할 경우 수급사업자의 피해가 확산되고 있음. ○ 하도급대금 지급보증서를 수령하였다 하더라도 보증기관의 지급보증사유가 한정되어 있어서 수급사업자가 보호받지 못하는 경우 발생함. Ⅲ. 개선방안 및 기대효과 □ 대금지급보증의무의 적용 확대 ○ 시장의 자율성 및 경쟁구조를 저해하지 않는 한도 내에서 제조 위탁, 수리위탁, 용역위탁 등의 경우에도 대금지급 보증의무를 확대적용하는 방안 모색 ○ 제조위탁, 수리위탁, 용역위탁의 세부 업종 중에서 하도급 대금 지급보증제도를 적용할 필요가 있는 구체적 유형을 선별하여 그에 따라서 다양한 지급보증제도를 개별적으로 설계함. □ 대금지급보증의무의 면제범위에 대한 재검토 ○ 공정거래위원회에서 2013년도에 제안한 「건설하도급대금 지급 보증 면제대상 고시」개정안의 규율내용과 국토교통부가 2013년 8월 1일 입법예고한 「건설산업기본법 시행규칙 개정안」의 규율내용에 차이가 있어서 혼란이 있음. ○ 회사채신용평가 외에 다양한 기준을 활용하여 원사업자의 부담을 최대한 경감시켜주는 정책적 노력이 반드시 필요함. □ 대금지급보증의무의 실효성 확보 방안 ○ 보증기관에 대한 국가의 관리․감독체계 강화 ○ 지급보증의무 이행사유를 구조조정 개시 ‘신청’으로 앞당김. - 과거에는 당좌거래 정지와 파산 두 가지 유형만 인정 - 회생절차 개시결정, 종합공사 시공건설업의 전부 등록말소, 사업장의 폐업 또는 이에 준하는 지급불능사유 (열거적 규정) - 개시결정이 내려질 때까지 대금지급을 지체할 경우 하수급인의 연쇄도산이 우려되므로 회생절차(법정관리) 개시신청으로 변경하는 것이 현실적합성이 있을 것임. - 한시법으로 제정된 기업구조조정촉진법 上의 워크아웃 제도에 준용할 필요성 있음.
Abstract▼
Ⅰ. Background and Purpose □ Background and purpose of this study ○ Fair Transactions in Subcontracting Act and Framework Act on the Construction Industry stipulates the obligation of the performance guarantee by the sub-contractee and the payment guarantee by the contractor, which is still ins
Ⅰ. Background and Purpose □ Background and purpose of this study ○ Fair Transactions in Subcontracting Act and Framework Act on the Construction Industry stipulates the obligation of the performance guarantee by the sub-contractee and the payment guarantee by the contractor, which is still insufficient for the protection of the sub-contractee. ○ In this paper, I would like to review the meaning and history of the payment guarantee in the sub-contract, and study its improvement by examining the related legislations. Ⅱ. Main Contents □ Review of the amendment of the law on the sub-contract in 2013 year ○ Tighten up the regulation on the exemption ground of payment guarantee ○ Obligation of paying the surety by the guarantee company □ The scope of the obligation to pay the price of contract ○ The institution of the payment guarantee should be applied to all kinds of entrustment in the fields of manufacture, repair, service and construction. ○ The necessity of reviewing the standards to select the category, type of business with considering the side effects of extending the scope of the payment obligation to all kinds of subcontracts. □ The issues relating to the exemption of payment guarantee ○ According to the Fair Transactions in Subcontracting Act , the contractor should guarantee the certain amount of payment to the subcontractee and the subcontractee should guarantee the performance of the contract in the construction subcontract as a fundamental rule. ○ Exceptionally, the obligation of contractor to guarantee the payment may not be issued to the subcontractee by admitting that the guarantee is neither necessary nor appropriate according to the financial state of contractor or the size of construction entrustment. ○ Conflicting requests by contractor and subcontractee - Subcontractees request the strengthening of the payment guarantee standard of contractors. - Contractors demand the deregulation due to the unnecessary costs and unrealistic standards to exempt the payment obligation. □ Securing the institutional efficiency of the payment guarantee ○ The contractor does not a little issue the payment guarantee documents by exploiting his superior position, so that the damage of subcontractee could be worsen in case of insolvency. ○ Even if the payment guarantee documents are issued to the subcotractees, the causes of payment guarantee are so narrow that the subcontractees might not be guaranteed in case of insolvent risks. Ⅲ. Improvements and Expected Effects □ Enlarge the scope of the obligation to pay the price of contract ○ In the boundaries of not impeding the autonomy and competent conditions of free market, the scope of payment guarantee should be extended to all kinds of subcontracts in relation to the manufacture, repair, service and construction. ○ It is needed to remodel the institution of payment guarantee individually by selecting the special and concrete types of subcontracts in terms of the necessity to aplly the institution of payment guarantee to subcontactee in the manufacture, repair and service entrustment. □ Re-examine the exemption scope of payment guarantee obligation ○ There is a big confusion in applying the regulations between the revised Notification on the Exemption of Payment Guarantee in the Construction Subcontract which is suggested by the Fair Trade Commission (FTC) in 2013, and the Enforcement Regulation of the Framework Act on the Construction Industry which is pre-announced for legislation by the Ministry of Land, Infrastructure and Transport (MITF) on the 1. August, 2013. ○ The political measure should be more sophisticatedly planned to diminish the burden of the contractor by considering the other available criterion besides the credit rating on the corporate bond. □ Securing the institutional efficiency of the payment guarantee ○ Strengthening the monitoring supervising system of government on the guarantee organizations. ○ The applying for the restructuring programme should be the cause of the fulfill the guarantee payment obligation in case of insolvency of contractor. - In the past, the suspension of current deposit transaction(checking account) and bankruptcy are the only two causes of payment guarantee obligation. - Now, the admittance of recovery program by jury, cancellation of registration on the general construction contractor, the closing of business or its equivalent causes of insolvency are considered as the cause of the fulfill the guarantee payment obligation. - The Work-out programme on the Corporate Restructuring Promotion Act which is law with expiration date may be also applied correspondingly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.