보고서 정보
주관연구기관 |
(사)전국농학계대학장협의회 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-12 |
과제시작연도 |
2013 |
주관부처 |
농촌진흥청 Rural Development Administration(RDA) |
등록번호 |
TRKO201400011304 |
과제고유번호 |
1395034757 |
사업명 |
국책기술개발 |
DB 구축일자 |
2014-06-28
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201400011304 |
초록
▼
Ⅳ. 연구개발결과
○ 연구결과
➀ 지역농업의 6차산업화의 성공적인 정착을 위하여 지역의 자원과 기술을 결집·연계해주는 플랫폼 기능을 수행하며 동시에 지역 농식품산업의 성장 코칭(Growth-Coaching)을 담당하는 역할을 수행하는 기관이 필요하다.
기존에 구축된 지역의 産·學·硏·官 등 혁신체계 등의 활용과 함께 지역 대학에서 보유한 교육기능 및 기술·인력·장비 등의 R&D 자원을 활용한 자원별 6차산업화 맞춤형 연계 서비스가 제공되어야 한다. 또한, 지역 대학이 보유하고 있는 전문인력과 연구기반을 활용한 테스트
Ⅳ. 연구개발결과
○ 연구결과
➀ 지역농업의 6차산업화의 성공적인 정착을 위하여 지역의 자원과 기술을 결집·연계해주는 플랫폼 기능을 수행하며 동시에 지역 농식품산업의 성장 코칭(Growth-Coaching)을 담당하는 역할을 수행하는 기관이 필요하다.
기존에 구축된 지역의 産·學·硏·官 등 혁신체계 등의 활용과 함께 지역 대학에서 보유한 교육기능 및 기술·인력·장비 등의 R&D 자원을 활용한 자원별 6차산업화 맞춤형 연계 서비스가 제공되어야 한다. 또한, 지역 대학이 보유하고 있는 전문인력과 연구기반을 활용한 테스트베드(test bed) 시스템 구축이 필요하다.
➁ 현재 우리나라에서는 다양한 형태의 6차산업화 경영체가 등장하고 있으나 대부분 연간 매출액 1억 원 이하의 영세 규모이며, 가족단위로 운영 중이어서 일자리 창출 효과도 크지 않다. 또한, 농산물을 활용한 2차 가공품도 단일 품목에 소량생산이 많아 유통의 계열화, 규모화에는 역부족이어서 판로 개척에 어려움을 겪고 있고, 질 좋은 2차 가공품을 생산해도 유통에 대한 지식 부재로 어려움을 겪는 경우가 많다. 영세 소규모 6차산업화 경영체가 더욱 안정적으로 자리 잡고 성장하기 위해서는 이러한 소규모 경영체에 맞는 유통, 마케팅 전략의 수립과 지원이 필요하다.
➂ 우리나라 6차산업화 사례를 보면 대부분 농산물을 가공하여 판매하는 6차산업의 형태를 가지고 있다. 그러나 농산물만을 활용하는 6차산업화로는 지역경제활성화에 기여하는 바가 적으므로, 지역의 경관·전통역사 자원·문화자원 등도 6차산업화의 중요한 자원이 될 수 있으므로 농산물 이외의 자원에 대한 발굴 및 개발이 필요하다. 특히, 농림축산식품부에서 추진하고 있는 국가 중요농업유산 지정제도의 경우, 지역농업의 6차산업화 영역확대를 위한 좋은 자원이 될 수 있을 것으로 판단된다.
➃ 대다수의 농업인은 6차산업화가 무엇인지, 왜 필요한지, 어떠한 실효성이 있는지 제대로 인식을 못하고 있으며, 6차산업화를 위한 농업계획, 가공기술, 유통, 마케팅, 관광 등 관련분야의 전문적 지식도 부족한 현실이다. 체계적인 6차산업화 관련 교육 실시는 물론 분야별 전문지식을 습득한 전문인력의 양성이 중요하며, 6차산업화 관련된 교육 프로그램 개발은 지역대학, 농촌진흥청, 농업 기술원이 담당해야 할 것이다. 그리고 농업인 대부분이 장·노년층으로 구성되어 있는 경우가 많은 점을 고려할 때 6차산업 아이디어 개발 및 경영체 관리 운영에 필요 인력 육성방안 수립되어야 한다.
➄ 지역농업의 6차산업화에 대한 인식 개선과 나아가 지역내에서 6차산업을 주도할 인재의 역량 강화를 위한 교육 프로그램이 도입되어야 한다. 이에 지역 대학 및 연구소와 연계하여 농업인을 대상으로 다양한 교육과정을 구성하여 단계별 프로그램 운영을 통한 6차산업 주도 인재를 양성해야 할 것이다.
➅ 농업의 6차산업화을 기반으로 한 창업을 적극 지원해야 한다. 이를 위하여 전문적인 창업 교육을 받을 수 있는 교육과정을 개설하고 이를 통해 창업의 발판을 다질 수 있도록 해야한다. 국내 6차산업화 분야 창업전문가와 대학교수로 구성된 인력풀을 구성하여 예비 창업자들의 사업 성공전략, 경영기법, 신규사업 진출전략 등의 실무 사업지원교육과 창업 리스크 관리 교육을 병행하여 실시하는 멘토링 서비스의 도입이 필요하다.
➆ 지역농업의 6차 산업 활성화를 위한 지역협의체가 구성되어야 할 것이다. 이는 지역사회에서 작동하는 6차산업화 분야의 협치 기구로서 6차산업화 담당 공무원과 민간단체, 그리고 대학을 비롯한 전문가와 주민대표 등이 의사결정 과정에 모두 참여하여 지역의 6차산업과 관련된 현안에 대해 논의하고 이를 협의하는 기구이다. 지역 내 다양한 자원이 통합적으로 활용되면서 6차산업화가 활발히 추진되기 위해서는 지역 내 주체 간 네트워크를 강화하는 것이 매우 중요하며, 산발적으로 추진되는 개별 마을단위 6차 산업을 통합하여 장기적으로는 6차산업 클러스터로 성장하는데 기여해야할 것이다.
Abstract
▼
In the 21st century' s globalized world, the current major issue of the Korean agriculture industry is the market opening. A huge wave of liberalization represented by FTA and DDA leads the Korean agriculture industry to unlimited competition and results in strengtened regulation on various subsidie
In the 21st century' s globalized world, the current major issue of the Korean agriculture industry is the market opening. A huge wave of liberalization represented by FTA and DDA leads the Korean agriculture industry to unlimited competition and results in strengtened regulation on various subsidies and reduction of government' s fiscal support to the agriculture sector. Compared to North America, South America and Europe, the size of Korean agriculture industry is small and work force of the industry consists of old people. Therefore, the best welfare policy for rural residents is job creation and it is important to revitalize rural population. To do this, local jobs and income source should be created through diversified agricultural business process that makes a variety of service including processing, sales, tourism and experience.
Unlike previous simple improvement of agricultural structure, the aim of the senary industrialization of agriculture is to improve employment and income by expanding the business area to the secondary industry including processing of agricultural products and development of specialities and then to the tertiary industry including distribution or direct transaction and mutual exchange of urban and rural areas. Therefore, to activate the senary industrialization, it is important to vitalize local economy through expanding the industry to production, processing, tourism, experience and sales and it is necessary to develop strategies to increase sustainability of local communities and enhance inflow of population.
For enhancement and development of local sustainability, roles of local universities in developing local economy should be explored. With three main functions (teaching, research and service), the universities should keep playing new roles for social change, maintaining publicity and sociality, construct a local innovation system to create a new growth engine and provide experienced and capable human resources through education and practical exercise.
However, avoiding agricultural universities and no innovation of curriculum can be emerged as social and economic problems because they can cause reduction of human resources for the agriculture industry and create qualitative and quantitative decline of agricultural productivity and sustainability. Therefore, efforts to find a method to actively use excellent human resources, technology and equipment held by universities and roles of universities in connecting and cooperating with local resources should be made, regarding local universities as a base for the senary industrialization of agriculture
The findings are as followed;
➀ For successful settlement of the senary industrialization of local agriculture, it is necessary to establish an institution that plays a platform role to gather and connect local resources and technology and performs a growth-coaching role for the local agricultural food industry.
In addition, customized integrated service for each resource in the senary industrialization using an existing local innovation system combining the industry, the academy, the research and the government agency and utilizing education, technology, human resources and equipment held by local universities should be provided. Futhermore, a test bed system using professional human resources and research foundation should be constructed.
➁ Currently, various types of entities for the senary industrialization are emerging in Korea. However, they are small (for most of them, their annual turnover is less than KRW 100 millions) and they could not create enough jobs because they are run by a family. Futhermore, as most of secondary processed products using agricultural raw materials are single item with small quantity, it is difficult for them to make systematized distribution and bigger scale of distribution. Therefore, they have difficulties in finding new sales routes. Even if they produce quality secondary processed products, they may have difficulties in distributing products because of the lack of knowledge on distribution. To help small firms of the senary industrialization settle firmly and grow stably, it is necessary to establish distribution and marketing strategies and support that are suitable for such small firms.
➂ Considering the cases related to the senary industrialization of Korean agriculture industry, it is found that most of the senary industrialization types are process and sales of agricultural products. However, the senary industrialization using agricultural products only could not make big contribution to vitalization of local economy. Therefore, it is also necessary to find and develop other resources. For example, local scenery, tradition and culture can be important resources for the senary industrialization. Especially, the national important agricultural heritage system promoted by the Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs(MAFRA) can be one of important source to expand the scope of the senary industrialization of local agriculture.
➃ Most farmers do not fully understand what the senary industrialization is, why it is necessary and what kind of effects it has and do not have sufficient professional knowledge on agricultural plan, processing technology, distribution, marketing and tourism. It is important to foster professional human resources who have professional knowledge on each area, as well as implementing training related to the senary industrialization. Together, training programs related to the senary industrialization should be developed by local universities, the Rural Development Agency and the Agricultural Research & Extension Service
➄ Training programs to enhance understanding of the senary industrialization and strengthen capability of human resources who leads the senary industrialization projects in the local area should be introduced. In addition, various training programs for farmers should be prepared in cooperation with local universities and research centers in order to foster human resources who can lead the senary industrialization projects in operation of staged programs.
➅ Starting a new business based on the senary industrialization of agriculture should be encouraged. To do this, curriculum for professional entrepreneurship education should be prepared to build the foundation for starting business. In addition to this, it is necessary to introduce a mentoring service consisting of business set up professionals and university professors that provides potential entrepreneur with practical business support education such as business success strategies, management techniques, strategies to enter new business areas and business risk management education.
➆ It is necessary to establish a local committee to activate the senary industrialization of local agriculture. As a cooperation organization working in the local area level, public officers who are responsible for management of the senary industrialization, experts including professors and representatives of the local residents participate in decision making process of the committee. In this organization, current issues related to the senary industrialization are negotiated and discussed. To promote the senary industrialization with integrated use of various resources in the local area, enhancing a newwork between local entities is very important. To make a contribution on the growth to the senary industrialization cluster in a long term perspective, integrating senary industrialization projects that are currently promoted in a local village level is also inevitable.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 2
- 요 약 문 ... 4
- SUMMARY ... 7
- 목차 ... 10
- 표 목차 ... 12
- 그림 목차 ... 24
- 제 1 장 서 론 ... 27
- 제 1절 연구의 필요성 및 목적 ... 27
- 1. 연구개발의 필요성 ... 27
- 2. 연구개발의 목적 ... 29
- 제 2절 연구의 내용 및 방법 ... 29
- 제 3절 연구의 추진체계 ... 32
- 제 2 장 국내·외 기술개발 현황 ... 33
- 제 1절 6차산업 개념 및 유형 ... 33
- 1. 6차산업 개념 ... 33
- 2. 6차산업화 추진 방향 ... 34
- 3. 6차산업화 과정 ... 35
- 4. 6차산업화 유형 ... 35
- 제 2절 연구개발대상 기술의 국내 • 외 현황 ... 37
- 1. 국내 연구 현황 ... 37
- 2. 국외 연구 현황 ... 38
- 3. 국내외 연구현황 비교 및 필요 연구 분야 ... 39
- 제 3 장 6차산업화와 대학의 역할 ... 41
- 제 1절 국내 • 외 농업 분야의 6차산업화 정책현황 ... 41
- 1. 국내의 농업 분야의 6차산업화 정책현황 ... 41
- 2. 외국의 6차산업화 현황 조사·분석 및 시사점 도출 ... 45
- 제 2절 각 지역의 산업구조 분석과 6차 산업 발전 전략 ... 53
- 1. 농업의 생산유발효과분석 ... 53
- 2. 지역 산업의 연계구조 ... 78
- 3. 분석결과 ... 93
- 제 3절 국내 6차산업화 관련 지원 사업 내 대학의 역할 사례 분석 ... 94
- 1. 향토산업 대학 참여 사례 ... 94
- 2. 지역혁신체계의 대학 참여 사례 ... 116
- 3. 클러스터사업 대학 참여 사례 ... 164
- 제 4절 농업관련 대학 운영 프로그램 ... 179
- 제 5절 국내외 6차산업화 사례 유형별 분석 및 시사점 도출 ... 205
- 1. 국내사례 ... 205
- 2. 국외사례 ... 215
- 제 6절 대학과 지역자원의 연계협력을 통한 축산업 활성화 사례 발굴 ... 223
- 제 7절 지역 농업의 6차 산업화를 위한 대학의 역할 모색 및 자원 연계 협력 방안 ... 370
- 1. 6차산업화 활성화 방안 ... 370
- 2. 6차산업화 전문인력 양성 ... 373
- 3. 대학과 6차산업 연계 추진방안 ... 375
- 4. 6차산업 참여 주체 간 네트워크 활성화 방안 ... 376
- 제 4 장 참고문헌 ... 377
- 제 5 장 부록 ... 379
- 1. 지역농업·농촌 활성화를 위한 농학계 연구자원 연계협력 사례 보고서 ... 379
- 2. 자문보고서 ... 445
- 끝페이지 ... 547
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.