보고서 정보
주관연구기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
연구책임자 |
최병옥
|
참여연구자 |
전창곤
,
김동훈
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2011-11 |
주관부처 |
국무조정실 |
과제관리전문기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
등록번호 |
TRKO201400019111 |
DB 구축일자 |
2014-11-10
|
초록
▼
이 연구는 채소 수급 및 가격 불안정이 심화되는 시점에서 정부 정책, 정부 정책 수행 기관, 도매시장, 생산자단체, 산지유통인 등을 대상으로 문제점을 파악하고 채소 수급 및 가격안정화방안을 시장 가격이 변동하기 이전인 사전 방안과 시장 가격이 변동한 이후인 사후 방안을 구축하기 위해 추진되었다.
채소 수급 및 가격안정은 농업정책이 지향하는 목표이자 생산자 소득 안정 및 소비자 물가 안정을 위한 가장 중요한 과제이다. 그러나 최근 기후 온난화 등에 기인한 급작스런 기상 변화가 자주 발생하여 세계적으로 농산물 가격 상승이 지속되고
이 연구는 채소 수급 및 가격 불안정이 심화되는 시점에서 정부 정책, 정부 정책 수행 기관, 도매시장, 생산자단체, 산지유통인 등을 대상으로 문제점을 파악하고 채소 수급 및 가격안정화방안을 시장 가격이 변동하기 이전인 사전 방안과 시장 가격이 변동한 이후인 사후 방안을 구축하기 위해 추진되었다.
채소 수급 및 가격안정은 농업정책이 지향하는 목표이자 생산자 소득 안정 및 소비자 물가 안정을 위한 가장 중요한 과제이다. 그러나 최근 기후 온난화 등에 기인한 급작스런 기상 변화가 자주 발생하여 세계적으로 농산물 가격 상승이 지속되고 있다. 국내에서는 시장가격 변동성 심화, 노동력 부족 등의 이유로 적정 재배면적 확보가 어려워 채소 수급 및 가격이 불안한 상황이다. 채소류는 작기별로 주산지가 이동하기 때문에 재배면적 변화가 크고 노지에서 재배되기 때문에 기상 변화에 따라 생산량 변화가 크다. 또한 노동집약적 산업임에도 불구하고 쌀과 같이 기반정비, 기계화 등이 도입되지 않아 적정 규모의 생산량을 유지하기 어려운 품목이다. 또한 자유무역의 진전에 따라 중국을 비롯한 외국에서 원물 및 가공식품 관련 수입이 증가하고 있어 국내 생산기반이 감소하고 있다.
배추, 고추, 마늘을 중심으로 수급 및 가격안정사업을 평가한 결과 가격변동성이 지속 또는 심화되고 있으며 기상변화, 자급률 하락 등이 가격과 수입량 증가에 점차 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 배추, 고추, 마늘 분야에서 수급 및 가격안정사업을 실시하고 있는 생산자단체는 채소수급 및 가격안정사업 규모가 작고 사업 수행 실적이 저조함에도 불구하고 현행 사업 규모가 채소류 수급 및 가격안정에 적절하게 기여하고 있으며 생산자 소득 증대에 기여한다고 인식하고 있었다.
배추, 고추, 마늘의 비축 규모를 산정함에 있어 평상시 비축규모와 시장가격 상승에 따른 비축 규모를 산정하였다. 배추, 고추, 마늘의 평상시 비축사업 규모는 가공식품을 제외하고 배추 3만∼3만8,000t으로 나타났으며
국내 소비량 대비 1.5% 수준이다. 또한 고추와 마늘의 평상시 비축사업 규모는 각각 1만1,000t, 1만5,000t으로 나타났으며 이는 국내 소비량 대비 각각 5.5%, 4.5% 수준이다. 한편 평년가격의 단계별 상승 시 각 품목의 공급량 감소율과 이에 따른 소비량 대비 비축사업 규모를 추정하였다.
배추, 고추, 마늘의 비축규모 추정을 근거로 가격 상승률에 따른 저장 및 가공비용을 산정한 결과 배추는 가격변동성이 가장 큰 고랭지 배추의 경우 가격 상승률에 따른 저장비용이 53억(1개월)∼450억원(4개월)으로 나타났다. 고추의 경우 89억(1개월)∼600억원(4개월)으로 나타났으며, 마늘은 170억(1개월)∼1,260억원(4개월)으로 나타났다. 배추의 가공비용은 가격변동성이 가장 큰 고랭지 배추의 경우 가격 상승률에 따른 저장비용이 100억(1개월)∼730억원(4개월)으로 나타났다. 고추의 경우 150억(1개월)∼948억원 (4개월)으로 나타났으며 마늘은 280억(1개월)∼1,832억원(4개월)으로 나타났다.
산지유통인 법인화 관련 특성은 로짓모형을 통하여 분석하였으며, 그 결과 산지유통인 법인화를 찬성하는 그룹은 오랜 기간 동안 산지유통인과 농사를 병행하면서 포전거래를 적극 실시하였다는 것을 알 수 있다.
채소 수급 및 가격안정사업과 관련된 단기적 문제점으로는 ① 시장 실패에 대비한 비축사업 체계 미비 ② 저장 및 가공 분야의 시설 및 전문 인력부족 ③ 도매시장 가격발견 과정의 투명성 부족 등을 지적하였으며, 중ㆍ장기 문제점으로는 ① 생산자단체와 생산자 간 조직화 체계 미비 ② 낮은 계약재배 비율, ③ 산지유통인의 높은 취급 비중 등을 제시하였다.
채소 수급 및 가격안정화를 위한 정부의 역할은 시장 개입을 최소화하면서 위기관리 능력을 배양하고 다양한 생산자단체를 육성하여 농산물 산지유통의 경쟁체계를 구축함과 동시에 유통구조 및 물류체계 개선, 재배면적확대를 추진하는 것이다. 이를 위한 사전 방안은 생산자와 생산자단체 간조직화 체계를 구축하여 계약재배를 활성화하는 것이며, 또한 산지유통인 법인화를 통하여 채소 수급 및 가격안정사업을 적극 실시할 수 있도록 유도하는 것이다. 그리고 사후 방안은 단기적 시장 실패가 발생하였을 경우 효과적으로 대응할 수 있도록 비축, 저장 및 가공사업을 체계적으로 정비하고 도매시장 가격발견 방식의 다양화를 통하여 가격발견 과정의 투명성을 확보하는 것이다.
채소 수급 및 가격안정은 과거부터 농업정책의 중요한 목표로 자리잡아 왔으나 최근에는 다양한 국내외 여건 변화로 인하여 정부의 시장 개입 범위가 점차 축소될 것으로 전망된다. 그러므로 채소류 분야에서 단기적으로 발생하는 시장 실패를 방지하기 위해서는 비축 및 저장, 가공 분야의 사업 체계 확립과 도매시장의 가격안정화를 지향하는 거래제도를 도입하여 정부의 대응 능력을 향상시킬 필요가 있다. 또한 생산자단체가 채소 수급 및가격안정에 기여할 수 있도록 적극적인 역할을 수행해야 할 것이다
Abstract
▼
The purpose of this study is to find ways to stabilize supply & demand and price centering on prior management and post management by understanding problems with government policies, policy implementation organizations, wholesale market, producer organizations and dealers at this stage unstable supp
The purpose of this study is to find ways to stabilize supply & demand and price centering on prior management and post management by understanding problems with government policies, policy implementation organizations, wholesale market, producer organizations and dealers at this stage unstable supply & demand and price instability are worsening .
Stable supply & demand and price stabilization are primary aim of agricultural policies and are most important in stabilizing income of producers and consumer price. However, farm-product prices have continued to rise all over the world due to anomaly climate caused by global warming .
Domestic supply & demand and price are unstable due to fluctuation of market price, labor shortage and shortage of curable area. As chief producing district of vegetable moves according to cropping season, the change in cultivated area is great. In addition, since vegetable grows on the bare ground, production of vegetable is venerable to climatic change. It is difficult to maintain appropriate production in vegetable culture as proper management and mechanization are not introduced into vegetable industry though vegetable industry is labor intensive industry. As the import of agricultural products from foreign countries including China has increased, domestic groundwork for agricultural production is decreasing.
The result of evaluating works on stabilizing supply & demand and price centering on Chinese cabbage, chili pepper and garlic revealed that price fluctuation has continued and climatic change and drop in degree of self sufficiency of food has a great influence on rise in price and import. Producer organizations that are implementing stabilization of supply & demand and price in Chinese cabbage, chili pepper and garlic believes that present work on stabilizing supply & demand and price is making a proper contribution to stabilizing supply & demand and price and raising income of producers though performance of the work is poor.
In calculating the size of Chinese cabbage, chili pepper and garlic reserves, usual size of reserves and size of reserves according to the rise on market price were calculated. Usual size of Chinese cabbage reserve except for processed cabbage was 30,000 tons∼38,000 tons which is 1.5% in comparison to domestic Chinese cabbage consumption. Usual size of chili pepper reserve was 11,000 tons which is 5.5% in comparison to domestic chili pepper consumption. Usual size of garlic is 15,000 tons which is 4.5% in comparison to domestic garlic consumption. Decreasing rate of supply in each item when price in usual years rises by stage and the size of reserves in comparison to consumption were estimated.
The result of calculating the cost of storage and processing according to price rising rate based on estimation of reserves in Chinese cabbage, chili pepper and garlic revealed that storage cost of Chinese cabbage produced in highland which has great price fluctuation was 5300 million won (1 month) ~ 45000 million won (4 months). It was revealed that storage cost of chili pepper was 8900 million won(1 month) ~ 60000 million won (4 months). It was revealed that storage cost of garlic was 17000 million won (1 month)∼126000 million (4 months). It was revealed that storage cost of processed Chinese cabbage produced in highland which has great price fluctuation according to price rising rate was 10000 million won (1 month) ∼ 73000 million won (4 months). It was revealed that storage cost of processed chilli pepper was 15000 million won (1month)∼ 94800 million won (4 months). It was revealed that storage cost of processed garlic was 28000 million won (1month)∼ 183200 million won (4 months).
The characteristics that were related to the incorporation of dealers were analyzed through Logit Model and the result of analysis revealed that groups in favor of the incorporation of dealers actively did futures trading for long.
Short term problems that are related to supply & demand and price st abilization of vegetable are as follows ① Lack of reserve system in preparation for market failure ② Lack of facilities and experts in the field of storage and processing ③ Lack of transparency in discovering whole market price. Mid & long term that are related to supply & demand and price stabilization of vegetable are as follows ①Lack of system that connects producer organizations and producers ② Low contract cultivation ③ Heavy dependence on dealers.
Government's role in supply & demand and price stabilization is to build competition system of distribution of agricultural products in producing area and to promote the improvement of distribution system and expansion of cultivated area by cultivating a variety of producer organizations and enhancing crisis management capabilities while minimizing market intervention. Prior management is to boost contract cultivation by building and maintaining systematic cooperation between producers and producer organizations and to stabilize supply & demand and price of vegetable through incorporation of dealers in producing area. Post management is to organize reserve, storage and processing systematically to effectively cope with short term market failure and to secure transparency in discovering price by diversifying methods of discovering wholesale market price.
Stabilizing supply & demand and price of vegetable have been important goal in agricultural policy. It is expected that government's market intervention will be reduced gradually due to the changes in circumstances at home and abroad. Thus, it is necessary to improve government's capabilities to cope with short term market failure in the field of vegetable industry by establishing efficient business system in the field of reserve, storage and processing and introducing transaction system that aims at stabilizing price in wholesale market. In addition, it is necessary for producer organizations to play an active role in stabilizing supply & demand and price of vegetable.
목차 Contents
- 표 지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 요 약 ... 5
- ABSTRACT ... 8
- 차 례 ... 11
- 표 차례 ... 13
- 그림 차례 ... 18
- 부표 차례 ... 20
- 부도 차례 ... 21
- 제1장 서론 ... 23
- 1. 연구의 필요성 ... 23
- 2. 연구 목적 ... 25
- 3. 선행연구 검토 ... 25
- 4. 연구 내용 ... 30
- 5. 연구 범위 및 방법 ... 31
- 제 2 장 채소 수급 및 가격안정 정책 및 사업 현황 ... 37
- 1. 채소 수급 및 가격안정 관련 정책 변화 ... 37
- 2. 채소 수급 및 가격안정사업 현황 ... 48
- 3. 수급 및 가격안정 정책의 문제점과 시사점 ... 58
- 제3장 채소 수급 및 가격안정 사업 평가 ... 63
- 1. 채소 수급 및 가격안정 사업 평가 개요 ... 63
- 2. 시계열 분석 ... 64
- 3. 회귀분석 ... 72
- 4. 산지유통조직 설문조사 ... 92
- 5. 채소 수급 및 가격안정사업 평가 결과 ... 103
- 제4장 채소 수급 및 가격안정사업 현황 및 문제점 ... 105
- 1. 단기적 수급 및 가격안정사업 현황 및 문제점 ... 105
- 2. 중장기적 수급 및 가격안정사업 현황 및 문제점 ... 140
- 제5장 채소 수급 및 가격안정체계 구축 방안 ... 173
- 1. 정부의 역할 ... 173
- 2. 사전적 수급 및 가격안정체계 구축 방안 ... 179
- 3. 사후적 수급 및 가격안정체계 구축 방안 ... 201
- 제6장 요약 및 결론 ... 211
- 1. 요약 및 결론 ... 211
- 2. 정책적 시사점 ... 214
- 부록: 일본의 노지채소류 수급 및 가격안정체계 분석 ... 219
- 참고 문헌 ... 247
- 끝페이지 ... 251
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.