보고서 정보
주관연구기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
연구책임자 |
최병옥
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참여연구자 |
김병률
,
이기현
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2013-12 |
과제시작연도 |
2013 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
등록번호 |
TRKO201400019189 |
과제고유번호 |
1105007563 |
사업명 |
한국농촌경제연구원 |
DB 구축일자 |
2014-11-10
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초록
▼
연구결과 및 시사점
먼저 친환경농산물 유통실태를 알아보기 위해 유통경로별 비중을 조사하였다. 조사결과 생산자가 출하한 친환경농산물은 산지유통인과 생산자단체 또는 식품가공업체 및 식자재 업체와 인터넷 쇼핑몰, 대형유통업체, 생협, 소비지 직판장, 수출 등의 경로를 통해 유통되고 있었다. 그중 소비지유통의 경우 대형유통업체 및 프랜차이즈 전문매장의 유통 비중이 47%로 나타났으며 일반 슈퍼 및 소매점이 15.7%, 생협이 14.6%의 점유율을 차지하는 것으로 나타났다.
생산자 및 소비자 조사결과와 친환경농산물 유통경로별 비중
연구결과 및 시사점
먼저 친환경농산물 유통실태를 알아보기 위해 유통경로별 비중을 조사하였다. 조사결과 생산자가 출하한 친환경농산물은 산지유통인과 생산자단체 또는 식품가공업체 및 식자재 업체와 인터넷 쇼핑몰, 대형유통업체, 생협, 소비지 직판장, 수출 등의 경로를 통해 유통되고 있었다. 그중 소비지유통의 경우 대형유통업체 및 프랜차이즈 전문매장의 유통 비중이 47%로 나타났으며 일반 슈퍼 및 소매점이 15.7%, 생협이 14.6%의 점유율을 차지하는 것으로 나타났다.
생산자 및 소비자 조사결과와 친환경농산물 유통경로별 비중분석 결과를 이용하여 생협, 도매시장, 대형유통업체 유통경로를 비교 평가하였다.
분석결과 도매시장의 취급비중이 크게 증가하였음에도 불구하고 낮은 농가수취 가격과 높은 유통마진으로 생산자, 소비자 만족도가 가장 낮은 것으로 나타났다.
다음으로 도매시장의 친환경농산물 취급 현황을 파악한 결과 도매시장의 친환경농산물 취급 문제점은 출하주체, 도매시장 내 취급체계 및 시설,안전성 문제로 구분할 수 있다.
따라서 친환경농산물 도매시장 유통 활성화 방안은 다음과 같은 기본 원칙하에 단기 및 중장기로 구분하여 지속적으로 추진되어야 한다. 첫째, 도매시장의 소비지 분산기능이 활성화되어야 한다. 둘째, ‘산지-도매시장-소비지’를 연계한 안전성 체계 구축이 필요하다. 셋째, 도매시장의 친환경농산물 취급 활성화 방안을 확립하기 위하여 거래제도 다양화, 친환경농산물전문취급 법인 및 중도매인 등을 육성해야 한다. 도매시장의 친환경농산물취급이 친환경농산물 특성과 유통환경 변화를 반영하여 친환경농산물 거래 활성화에 기여할 수 있어야 한다.
이러한 분석 결과를 바탕으로 정부는 친환경농산물 도매시장 유통 활성화가 친환경농산물 생산 및 유통의 특성을 반영함과 동시에 도매시장 유통구조 개선에 기여할 수 있도록 추진하여야 한다. 단기적으로는 친환경농산물 생산 및 도매시장 유통 과정에서 안전성 체계가 우선적으로 확보되어 도매시장에서 취급하는 친환경농산물이 소비자 신뢰를 얻을 수 있어야 한다. 중장기적으로는 APC를 중심으로 친환경농산물 출하체계를 구축하여 도매시장 출하체계를 포함하여 생협, 대형유통업체 출하가 효율적으로 이루어질 수 있도록 하여야 한다. 이와 동시에 도매시장 시설현대화 사업 일정에 따라서 친환경농산물 취급 전용공간 확보와 친환경농산물 취급 전문법인 및 중도매인을 육성하여야 한다.
Abstract
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Research results and implications
Firstly, the relative weight for each distribution channel is researched to identify current situation of distribution for environment-friendly agricultural products. As a result, the products producers ship are distributed through dealers at producers sites, pro
Research results and implications
Firstly, the relative weight for each distribution channel is researched to identify current situation of distribution for environment-friendly agricultural products. As a result, the products producers ship are distributed through dealers at producers sites, producers cooperatives, or food processing companies, food companies, internet shopping malls, large-scale distributioncompanies, consumer groups such as living cooperative associations, direct outlets at consumers sites, or exports. Among the channels, the large-scale distribution companies and franchised special shops account for 47%, the general supermarkets 15.7%, and living cooperative associations 14.6% respectively.
By utilizing the research results on producers and consumers, and the distribution weight by channels for environment-friendly agricultural products, the distribution channels for living cooperative associations, wholesale markets, and large scale distribution companies are compared and evaluated. As a result, even though the weight of wholesale market’s handling the products has been dramatically increased, the level of producers’ and consumers’ satisfaction with them is the lowest due to the low selling price for producers and high distribution margins.
Next, as a result of identifying current situation of wholesale market’s handling environment-friendly agricultural products, the issues for the markets can be classified into followings; main agents of shipping, handling system and facilities in wholesale markets, and safety.
Therefore, the measures for vitalizing wholesale distribution of environment-friendly agricultural products shall be continuously promoted in the short and mid/long term under the following fundamental principles.
First, wholesale markets need to diversify locations of consumers sites.
Second, the safety system that producing sites, wholesale markets, and consumers sites are properly associated needs to be established. Third, the trading system needs to be diversified in order to establish the measures for vitalizing wholesale distribution of environment-friendly agricultural products while environment-friendly agricultural products specialized companies and intermediate dealers shall be promoted. Handling environment-friendly agricultural products in wholesale markets shall reflect the characteristics of the products and changes in distribution environment to contribute to vitalized trading of the products.
Based on the foregoing analysis, the government shall promote to vitalize wholesale distribution for environment-friendly agricultural products in wholesale markets reflecting the characteristics of their production and distribution, and improving the distribution structure as well. In the short term, the consumer trust on the products shall be secured by primarily establishing safety system in the circle of distribution for producers and wholesale markets. In the mid/long term, the shipment to living cooperative associations and large-scale distribution companies shall be effectively made by establishing a shipment system for environment-friendly agriculturalproducts being centered by APC. In the mean time, specialized spaces for environment-friendly agricultural products in wholesale markets need to be secured as per the schedule of facility modernization business while environment-friendly agricultural products specialized companies and intermediate dealers need to be promoted.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 요약 ... 5
- ABSTRACT ... 8
- 차례 ... 11
- 표차례 ... 13
- 그림차례 ... 17
- 제1장 서 론 ... 19
- 1. 연구필요성 ... 19
- 2. 연구목적 ... 22
- 3. 선행연구 검토 ... 23
- 4. 연구 내용 ... 32
- 5. 연구 범위 및 방법 ... 34
- 제2장 친환경농산물의 유통경로별 비중 및 특성과 도매시장의 역할 ... 39
- 1. 친환경농산물 시장 변화와 도매시장의 역할 ... 39
- 2. 친환경농산물 유통경로별 비중 ... 42
- 3. 친환경농산물 유통경로별 특성 ... 51
- 4. 친환경농산물 유통경로별 비교 분석 ... 56
- 제3장 도매시장의 친환경농산물 거래동향과 취급실태 ... 69
- 1. 공영도매시장의 친환경농산물 취급현황 ... 69
- 2. 가락동 도매시장 친환경농산물 취급현황 ... 82
- 3. 친환경농산물 취급 중도매인 조사 ... 96
- 제4장 도매시장 친환경농산물 유통의 문제점과 과제 ... 109
- 1. 친환경농산물 도매시장 전문 출하 조직 부재 ... 110
- 2. 도매시장의 친환경농산물 취급 체계 부족 ... 111
- 3. 안전성 문제 ... 122
- 제5장 친환경농산물 도매시장 유통 활성화 방안 ... 127
- 1. 친환경농산물 도매시장 유통 활성화 방안 ... 127
- 2. 정책적 제언 ... 141
- 부록 1 친환경농산물 생산자 조사표 ... 145
- 부록 2 친환경농산물 소비에 관한 조사 ... 175
- 부록 3 친환경농산물 유통 활성화에 대한 설문조사 ... 191
- 참고 문헌 ... 203
- 끝페이지 ... 207
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