보고서 정보
주관연구기관 |
세종대학교 Sejone university |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2005-08 |
과제시작연도 |
2004 |
주관부처 |
농림부 Ministry of Agriculture and Forestry |
등록번호 |
TRKO201400023113 |
과제고유번호 |
1380002483 |
사업명 |
농림기술개발 |
DB 구축일자 |
2014-11-10
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초록
▼
○ 연구결과
1. 농촌관광수요
20세 이상의 성인 남ㆍ여를 대상으로 서울 및 수도권 지역과 6대 광역도시, 기타 지방의 중소도시에 거주민을 대상으로 2004년 1월부터 10월까지 면담조사를 실시하여 총 1,912개의 유효표본수를 수집하여 분석하였다.
농촌관광 참여자를 방문 유형에 따라 체험중시형과 인적교류형으로 구분하였고 농촌관광 참여자들 대부분은 가족 혹은 친구/친지와 함께 농촌관광을 동행하였으며, 교통수단은 승용차(73.6%)가 많은 비중을 차지하였다.
농촌관련 자료의 수집을 위해 주변사람들(40.1%)과
○ 연구결과
1. 농촌관광수요
20세 이상의 성인 남ㆍ여를 대상으로 서울 및 수도권 지역과 6대 광역도시, 기타 지방의 중소도시에 거주민을 대상으로 2004년 1월부터 10월까지 면담조사를 실시하여 총 1,912개의 유효표본수를 수집하여 분석하였다.
농촌관광 참여자를 방문 유형에 따라 체험중시형과 인적교류형으로 구분하였고 농촌관광 참여자들 대부분은 가족 혹은 친구/친지와 함께 농촌관광을 동행하였으며, 교통수단은 승용차(73.6%)가 많은 비중을 차지하였다.
농촌관련 자료의 수집을 위해 주변사람들(40.1%)과 인터넷(29.8%)이 주로 이용되었다. 농촌관광 참여자들이 이용한 숙박형태는 부모․형제의집(31.4%)을 가장 많이 이용하는 것으로 나타났으며, 펜션(15.0%)과 친구/친척집(14.5%) 순으로 나타났다. 농촌관광 참여인원은 3-4(39.6%)명으로 구성된 여행그룹이 주류를 이룬 것으로 나타났다.
관광중시형의 경우 지출한 금액은 방문그룹당 239,585원으로 나타났으며, 지출유형별로 식음료비가 가장 높은 구성비를 보이는 것으로 나타났다. 관광중시형의 경우 1인 1일당 지출액은 29,745원(목적지 90.6%, 경유지가 9.4%)을 지출 하였다.
2. 농촌관광 수요모형 및 관광량 추정
Poisson hurdle 모형과 Tobit 모형을 사용하여 농촌관광 수요모형의 결정요인을 파악하였다. 농촌관광 수요모형의 주요 결정요인은 두 모형간에 각각 다르게 나타났다.
순수목적의 농촌관광에 해당하는 ‘농촌관광’목적 방문객들의 참여결정에는 격주 5일 근무제의 실시여부와 소득과 혼합형 관광선호그룹이 긍정적 영향을 가지며, 광역시 거주자와 안전한 농산물의 생산기능은 농촌관광 참여결정에 대해 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 방문량 결정의 주요결정요인은 주5일 근무제, 자연생태관광 및 문화관광 수요, 자연경관 및 녹지공간 제공기능, 국토보전 기능, 안전한 농산물의 생산기능, 생태계 보전기능으로서의 농촌공익기능에 대한 중요성 인식과 광역시 거주자가 긍정적인 영향을 미치는 결정요인으로 나타났다.
2004년 농촌관광 참여자의 1인당 농촌관광량은 2.77회로 나타났다. 또한 농촌방문자의 1인당 농촌방문량은 3.59회로 추정되었다. 농촌관광 참여결정모형으로부터 추정된 농촌관광 참여율은 28.07%이다. 2004년도 국민 1인당 농촌관광량은 0.776회이며, 우리나라 국민이 농촌관광을 목적을 여행한 횟수는 연간 총 37,334천회로 추정되었다.
농촌관광 참여율과 참여자의 농촌관광량을 여타유형의 관광과 비교하였을 때, 농촌 관광은 비교적 높은 참여율로 인해 대중적 지지도는 있으나, 상대적으로 낮은 수준의 참여자별 관광량(즉, 낮은 재방문율)을 유지함에 따라 관광상품으로서의 충성도는 낮은 수준에 머물러 있다. 농촌관광량의 상대적 비중을 파악하기 위해서는 국내 총 관광량의 추정이 필요하다. 일인당 연간 관광량을 추정하기 위해 사용한 방법은 시차조사를 통해 수집된 월별 누적 국내관광량에 로지스틱함수를 적용하였다. 우리나라 국민의 2004년도 1인당 국내관광량은 5.22회, 총 국내관광량은 250,997천회로 추정되었다. 국내 총 관광량에 대한 농촌관광량의 비율은 14.9%로 나타났다.
3. 농촌관광 지출모형 및 지출금액 추정
시차조사방법(wave survey method)을 통해 농촌관광 지출모형의 주요 결정요인은 ‘농촌관광’형 목적 방문객들은 남성과 가족단위 방문객, 숙박일수의 증가와 그룹내방문객수의 증가, 그리고 숙박비의 비중이 증가함에 따라 농촌관광 지출에 긍정적 영향력을 가지는 것으로 나타났다.
지출모형으로부터 추정된 농촌관광 참여자의 농촌관광지출은 방문그룹당 239,188원이었다. 이 금액을 1인 1일당 지출액으로 환산한 후 여기에 총 농촌관광일수를 곱하여 추정한 국내 농촌관광 총 지출액은 약 2조 4,180억원이었다. 이 금액 중 90.6%에 해당하는 약 2조 1,900억은 농촌관광 목적지에서 지출되었으며, 경유지에서 지출된 금액은 약 2,273억원이었다. 한편, 국내 총 관광지출액은 2004년도에 약 15조 6,000억원으로 추정되었다. 따라서 농촌관광을 위해 지출된 금액은 국내 총 관광지출액의
15.5%를 점하였다.
4. 농촌관광 시장세분화
농촌관광 방문객의 시장세분화를 위해 우선 선택속성에 대한 요인을 추출하여 세분 시장을 설정하는데 있어서 기준이 되는 5가지 요인, 즉 ‘체험추구형’, ‘교육적 체험형’, ‘먹거리 선호형’, ‘고향방문형’, ‘휴식형’을 추출하여 이를 통해 ‘교육ㆍ체험형’, ‘휴식형’, ‘먹거리 선호형’, ‘소극적 참여형’, ‘복합적 참여형’의 5가지 군집을 결정하였다.
농촌관광 참여자에 대한 프로파일은 대부분 20, 30대이며, 기혼자로 주로 구성되어 있으며, 대졸이상의 학력수준을 가진 서비스직과 주부, 사무직 종사자들이다. 그리고 서울과 경기지역에 거주하며, 농업에 종사하는 가족이나 친지가 있으며, 혼합형 관광 성향과 휴식형 관광성향을 선호하는 그룹으로 군집이 분류되어 있다.
농촌관광 참여자의 세분시장 중에서 “교육적 참여형” 세분시장은 30대 주부가 주 대상이지만 실질적으로 수도권에 거주하는 자녀를 둔 집단으로 주로 교육이나 학습적 체험프로그램을 제공하여야 할 것으로 보인다. 예컨대 농촌지역의 세시풍속을 바탕으로 한 농촌지역의 전통문화를 상품화하거나 농작물 생산체험이나 자연을 대상으로 하는 학습과 교육의 장이 될 수 있도록 농촌관광자원의 개발이 이루어져야 할 것으로 보인다.
5. 농촌관광 서비스 품질 요인과 만족도
농촌관광 참여자의 농촌관광 서비스품질에 대한 선택속성을 파악한 결과, 농촌관광 참여자의 농촌관광 서비스품질의 선택속성에 대한 중요도는 자연환경이 다른 선택속성들 보다 가장 중요한 것으로 나타났다. 농촌관광을 목적으로 한 참여자의 농촌관광 후에 느낀 만족도에 있어서도 자연환경이 농촌관광 서비스속성 중 가장 만족도가 높은 것으로 나타났다. 또한 농촌관광 참여자가 지각하는 농촌관광 서비스 속성 중 만족도와 중요도의 차이가 가장 적은 항목은 지역주민의 친절로 나타났으며, 부대시설(화장실 등) 항목에 있어서는 gap의 크기가 가장 큰 것으로 나타났다.
농촌관광을 목적으로 한 참여자의 경우는 자연환경과 농촌에 대한 여행정보에 대한 만족도가 농촌관광의 전반적 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 숙박시설 역시 농촌관광 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
6. 농촌관광과 농촌의 공익기능 가치
농촌의 공익 기능의 보전 가치를 추정하기 위해 CVM기법의 양분선택형 설문기법을 사용하여 간접효용함수의 차이를 로짓모형의 로그 함수의 형태로 모수의 값을 최우추정법에 의하여 추정하였으며, 추정된 회귀계수로부터 평균 WTP 값을 추정하였다.
농촌관광 참여유형에 따른 농촌공익 기능에 대한 연간 가구당 지불의사 추정액을 보면, 농촌관광형은 101,002원(하한값 88,563원, 상한값 113,441원)으로 나타났고, 농촌관광은 농촌 공익기능가치에 대한 인식을 제고시키는 요인으로 작용하는 것으로 조사되었다.
Abstract
▼
The actual state of rural tourism demand
For the study of rural tourism demand, the self-administered survey questionnaire was distributed to any adults in six megalopolises and other provinces from April to November, 2004. A total of 1,912 complete and usable survey responses were analyzed. Rura
The actual state of rural tourism demand
For the study of rural tourism demand, the self-administered survey questionnaire was distributed to any adults in six megalopolises and other provinces from April to November, 2004. A total of 1,912 complete and usable survey responses were analyzed. Rural tourists were separated with two different types; 'tourist for rural experience' and 'tourists for visiting someone living in rural areas'. A majority of participants in rural tourism took a trip with their families and friends/relatives and obtained information on rural tourism from people nearby(40.1%) and Internet(29.8%). 73.6 percent of the participants used cars for their rural tourism trip. The most frequently used type of lodging was parents' or brothers'/sisters' places(31.4%), followed by pension(15.0%) and friends' and relatives' places(14.5%). Three and four person parties comprise the largest percentage of rural tourism travel parties(14.5%). Over two thirds(69%) of the respondents were satisfied with their rural tourism trips. Regarding the factors considered when participating in rural tourism, analyses reveal that the degree of satisfaction with those factors is much lower than the degree of importance the respondents rated.
Rural tourism participants were segmented with 'rural tourists' and 'rural visitors' based on the characteristics of their visit of rural areas, and then investigated their trip spending by these segments. Average trip spending of 'rural tourists' is 239,585 won per party. They spent the most on travel expenses, followed by lodging expenses, other expenses, entertainment expenses, and shopping expenses. Average spending of 'rural visitors' is 174,080 won. Average trip spending per person per day of 'rural tourists' is 29,745 won(90.6% occurred at their primary destination and 9.4% at other places on the trip), while that of 'rural visitors' is 23,512 won(87.6% occurred at their primary destination and 12.4% at other places on the trip).
Trip spending was examined by different types of tourism participants.
Participants in cultural/heritage tourism spend most on their trips(256,046 won), followed by nature/ecotourism(255,674 won), pleasure tourism(242,833 won), industrial/social tourism(171,619 won). Including any types of tourism participants, average trip spending is 240,310 won. Regarding trip spending per person per party, participants in cultural/heritage tourists spend most, followed by pleasure tourism, industrial/social tourism, natural/ecotourism. Average trip spending per person per party is 27,818 won(25,624 won occurred at the primary destination and 2,195 won at other places on the trip). Trip spending was examined in six expense categories. Food expenses comprise the largest percentage(30.7%), followed by travel expenses(24.1%), lodging expenses(18.0%), entertainment expenses(11.1%), other expenses(9.3%) and shopping expenses(6.8%). A majority of respondents(89.8%) has intention to participate in rural tourism in the future, and 94.4 percent of rural tourism participants showed their intention to revisit rural areas. Regarding the expected number of rural tourism participation, 'once and twice' comprise 60.4 percent and 'three times to five times' 32.5 percent.
The survey respondents profiled that 63.4 percent of respondents were raised in urban areas and 61.4 percent have families or relatives engaged in agriculture. 52.2 percent of the respondents are female and 49.8 percent are married. A large majority(69.6%) hold either college/university degree(58.6%) or advanced degree(11.0%). 36 percent of the respondents make 2,000,000-3,500,000 won in monthly household income.
Modeling rural tourism demand to estimate rural tourism volume
The purpose of this study is to develop the rural tourism demand model and investigate the determinants of rural tourism demand. The important point of the demand model in the study is separating rural tourists' participation decision and consumption decision. In terms of building demand models, two different econometric models were used focusing on consumers' decision-making. The Poisson-hurdle Model assumes that consumers' participation and consumption decision were occurred differently, while the Tobit Model assumes those two deision-making processes are occurred simultaneously. In case of 'rural tourists', tourists' decision on participation and frequency of participation were revealed as different decision-making process, therefore it is desirable to separate two decisions when investigating the determinants of rural tourism demand. On the other hand, the study reveals that it is not necessary to separate participation decision and frequency of participation decision in case of 'rural visitors'.
Comparing two different econometric models, the study results indicate that the determinants of rural tourism demand were different by 'rural tourists' and 'rural visitors'.
For the participants in rural tourism, the total number of rural tourism per person per year can be estimated by extending the cumulated data collected using the wave survey method from March to October to the end of the year. From the results of applying logistic function, the average number of rural tourism participation in 2004 is estimated as 2.77 per person and that of rural visitor is estimated as 3.59.
The total volume for rural tourism per year can be calculated by multiplying the rural tourism volume per person by the number of population. The number of rural tourism per person can be calculated by multiplying the number of rural tourism trips per person of rural tourism participants by participation rate for rural tourism. The participation rate for rural tourism was estimated as 28.07 percent from the model. The results revealed that the volume for rural tourism per person in 2004 is 0.776 and the annual number of rural tourism trips is estimated as 37,334,000. The model for participation decision verified the visitation rate for rural areas as 18.26 percent. The results indicated that the volume for rural visit per person in 2004 is 0.655 times and the total number of rural visit was estimated as 31,489,000. The total number of visit to rural area, including visits for the purpose of tourism as well as of visiting someone, was estimated as 68,823 per year nationwide.
To identify the relative importance of rural tourism, it is necessary to estimate the national tourism volume. The annual tourism volume per person was estimated by applying logistic function on cumulated number of domestic tourism which collected using wave survey method. The total number of domestic tourism per person in 2004 is 5.22 and the national domestic tourism volume was estimated as 250,997,000. The ratio of rural tourism to total tourism volume is 14.9 percent.
Expenditure model for rural tourism and estimating trip spending The purpose of this study is to develop the rural tourism demand model and to investigate the determinants of rural tourism trip spending. The determinants of trip spending was investigated by two different groups-'rural tourists' and 'rural visitors'- segmented by the purpose of visit rural area. The truncated model, which includes samples with positive consumption only, was used for the study.
The independent variables included in the model are rural tourism related variables, trip distance, preference and participation in different types of tourism, demographic variables, and rural tourism trip spending. The data for the study were collected from January to September in 2004 using the wave survey method to reduce recall bias.
The results identified five variables which positively affect rural tourism trip spending, those are: residence of Seoul and Gyeonggi areas, the number of participation in different types of tourism, monthly household income, male, and travel party of families. In addition, the increase of number of trip nights, number of travel party, lodging expenses, and shopping expenses increase the total spending on rural tourism trip. Otherwise, travel expenses affect negatively total spending on rural tourism trip. The results of the study verified that the determinants of rural tourism trip spending were different by 'rural tourists' and 'rural visitors'. The total of rural tourism trip spending was estimated 2,400 billion won for 'rural tourists' and 1,900 billion won for 'rural visitors,' respectively.
Segmentation of rural tourism market
The purpose of this study is to identify rural tourism market segments based on the choice attributes of rural tourist. It helps to develop marketing strategies for rural tourism efficiently. To segment 'rural tourist' market, five factors of participation motivation were identified and resulted five clusters: 'rural tourists for participating educational activities,' 'rural tourists for relax,' 'rural tourists for enjoying local foods,' 'rural tourists of passive participation,' and 'rural tourists for complex participation'. On the other hand, 'rural visitor' market was segmented with 'rural visitors with complex participation,' 'rural visitors for relax,' 'rural visitors of active participation,' 'rural visitors of passive participation,' and 'rural visitors as homecoming'.
These segments were profiled using socio-demographic characteristics. 'Rural tourists' are mainly between 20 and 39 years of age, married, hold college/university degree. A majority of 'rural tourists' is residents in Seoul and Gyeonggi areas and have families or relatives engaged in agriculture. They have mixed tourism propensity or prefer to travel for relax.
'Non-rural tourists' are between 20 and 39 years of age, hold college/university degree, and have clerical jobs. They are likely to reside in Seoul and Gyeonggi areas, make about 200-300 million won in monthly household income, and mostly raised in urban areas.
Service quality and the degree of satisfaction with those factors
The choice attributes for rural tourism service quality were examined. The results of the study revealed that rural tourists consider the quality of natural environment as the most important factor, followed by transportation/accessibility and other facilities(toilet etc.). The degree of satisfaction with rural tourism trip for 'rural tourists' was highest in the quality of natural environment. 'Rural tourists' revealed almost same degree of satisfaction and importance in 'residents' kindness', otherwise they revealed the biggest difference in 'other facilities'. For rural tourists, the degree of satisfaction on 'the quality of natural environment,' 'travel information about a rural area' and 'lodging facilities' has a significant effect on overall satisfaction with their rural tourism trip.
Rural tourism and the value of multi-functionality in rural areas
The dichotomous choice CVM method was used to estimate the preserving value of rural resources as a public goods. The maximum likelihood method was applied to estimate the model and WTP was estimated based on the coefficients derived from the model. The preserving value of rural resources was estimated using WTP(Willinness to pay) as a dependent variable and the value of rural resources as a public goods, the importance of recognition on the value of rural resources as a public goods, participation intention of rural tourism, residence, and demographic characteristics as independent variables.
The results identified that 10 variables out of 19 variables included in the model have a significantly different influence on WTP for preserving value of rural resources as a public goods. The estimated WTP for preserving rural resources of 'rural tourists' is 101,002 won(minimum 99,563 won, maximum 113.441 won) per household per year, while 'rural visitors' have WTP of 110,234 won(minimum 95,993 won, maximum 124,475 won), and there is no statistically significant differences between two groups on their WTP. On the other hand, the WTP of non-participants in rural tourism is estimated as 75,556 won(minimum 68,389 won, maximum 82,723 won). In conclusion, rural tourism was considered as factor that increase the recognition of the value of rural resources as a public goods.
Analysis of rural tourism village as a tourism supplier
The data for the study were collected from May to July in 2005 from green tourism villages defined by Ministry of Agriculture and Forestry. Personal interview was conducted to nine green tourism villages which were randomly selected by the proportion of household. Survey questionnaire includes questions of demographic characteristics, resources and type of tourism, facilities and programs of rural tourism, visitor characteristics, changes after developing rural tourism in their community, difficulty, and direction for development. The study results indicated that a major business of rural tourism villages is experiential programs, followed by lodging, and selling products. The lack of facilities, which limit the supply of rural tourism, was improved by continuous investment, however the needs for developing programs, education for management and service were emphasized nowadays.
Developing rural tourism helps to revitalize the rural community, such as 'improvement of community environment by establishing and maintaining of public facilities,' 'increase of household income,' 'improvement of women's status'. Overall, this study verified that developing rural tourism has more positive effects than negative effects. Compared to the study results in 2003, rural tourism in Korea has experienced a rapid growth both in quality and quantity. The pressing question is to establish educational program for management and service, to promote rural tourism village, and to develop a systematic device and support for reconciliation of residents. Rural tourism in Korea is an early stage compared to that of advanced country, however it is expected that rural community will have a qualitative growth if they understand consumers' need and develop rural tourism programs suitable for their community.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제출문 ... 2
- 요약문 ... 3
- SUMMARY ... 12
- CONTENTS ... 19
- 목차 ... 21
- 표목차 ... 24
- 그림목차 ... 28
- 제1장 서 론 ... 29
- 제1절 연구의 필요성 ... 29
- 제2절 연구개발 목표 및 내용 ... 32
- 제3절 연구방법 및 설계 ... 35
- 제2장 농촌관광수요: 조사 및 실태 ... 43
- 제1절 농촌관광수요 조사방법 ... 43
- 제2절 농촌관광 참여 실태 ... 52
- 제3절 농촌관광 지출 ... 59
- 제4절 관광유형별 지출 ... 64
- 제5절 일반적인 관광활동 ... 68
- 제6절 농업과 농촌 관련 사항 ... 70
- 제3장 농촌관광 수요의 결정요인과 추정 ... 74
- 제1절 서 론 ... 74
- 제2절 이론 및 모형 ... 76
- 제3절 자료 및 모형추정 ... 81
- 제4절 농촌관광수요 추정 ... 93
- 제5절 농촌관광 수요모형 개발의 시사점 ... 105
- 제4장 농촌관광 지출의 결정요인과 추정 ... 109
- 제1절 서 론 ... 109
- 제2절 이론적 배경과 선행연구고찰 ... 110
- 제3절 자료 및 모형추정 ... 112
- 제4절 지출의 추정 ... 118
- 제5절 농촌관광 지출수요모형 추정의 시사점 ... 121
- 제5장 농촌관광 시장세분화 ... 122
- 제1절 농촌관광 참여이유의 요인화 ... 122
- 제2절 농촌관광 선택속성에 따른 시장세분화(참여자) ... 124
- 제3절 농촌관광 선택속성에 따른 시장세분화(비참여자) ... 128
- 제4절 세분시장별 차이비교 ... 133
- 제5절 농촌관광 서비스품질과 관광행동 ... 138
- 제6장 농촌관광과 농촌공익기능의 가치 ... 143
- 제1절 공익기능 가치평가의 의의 ... 143
- 제2절 농촌의 다원적 기능과 가치평가 ... 144
- 제3절 CVM과 편익추정 ... 145
- 제4절 상품구성 및 자료 ... 147
- 제5절 모형설정 및 추정결과 ... 148
- 제7장 공급적 측면에서의 농촌관광 활성화 방안 ... 156
- 제1절 연구의 개요 ... 156
- 제2절 선행연구에 나타난 우리나라 농촌관광의 공급요인과 여건 ... 159
- 제3절 외국의 사례 연구 ... 171
- 제4절 농촌관광 마을의 공급실태분석 ... 186
- 제5절 농촌관광 마을의 수익분석 ... 209
- 제6절 공급측면에서의 농촌관광 활성화 방안 ... 212
- 제7장 참고문헌 ... 215
- 제8장 연구의 요약 ... 218
- 제1절 농촌관광수요: 조사 및 실태 ... 218
- 제2절 농촌관광 수요모형 및 관광량 추정 ... 219
- 제3절 농촌관광 지출모형 및 지출금액 추정 ... 221
- 제4절 농촌관광 시장세분화 ... 223
- 제5절 농촌관광 서비스 품질요인과 만족도 ... 224
- 제6절 농촌관광과 농촌의 공익기능 가치 ... 225
- 제7절 농촌관광마을의 공급실태 분석 ... 225
- 참고문헌 ... 227
- <부록 1: 시차조사 설문조사표> ... 233
- <부록 2: 연말시점조사 설문조사표> ... 239
- <부록 3: 농촌관광마을 공급실태조사> ... 245
- 끝페이지 ... 274
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