보고서 정보
주관연구기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2002-08 |
주관부처 |
농림부 Ministry of Agriculture and Forestry |
등록번호 |
TRKO201400023953 |
DB 구축일자 |
2014-11-10
|
초록
▼
Ⅳ. 연구개발 결과 활용에 대한 건의
한우개량 관련 주요 정책과제로 다음의 5가지를 건의한다. 1) 한우 개량목표를 육량의 거세우의 체중은 최소한 650kg 이상으로, 육질은 생산 전량 2등급 이상을 목표로 하여야 한다. 2) 한우개량체계를 당대․형매검정에 의한 개량체계를 중심으로 하되 기관검정에 의한 후대검정체계를 보완하며, 가축개량정보를 이용한 개량단지농가의 관리는 전문화된 지속적인 인력확보가 요구되고, 한우개량사업소의 지역축협 관리인력 확충 및 지역축협의 정예화를 하여야 한다. 당대․형매검정을 위해 신규 도입이 필요한 사
Ⅳ. 연구개발 결과 활용에 대한 건의
한우개량 관련 주요 정책과제로 다음의 5가지를 건의한다. 1) 한우 개량목표를 육량의 거세우의 체중은 최소한 650kg 이상으로, 육질은 생산 전량 2등급 이상을 목표로 하여야 한다. 2) 한우개량체계를 당대․형매검정에 의한 개량체계를 중심으로 하되 기관검정에 의한 후대검정체계를 보완하며, 가축개량정보를 이용한 개량단지농가의 관리는 전문화된 지속적인 인력확보가 요구되고, 한우개량사업소의 지역축협 관리인력 확충 및 지역축협의 정예화를 하여야 한다. 당대․형매검정을 위해 신규 도입이 필요한 사업으로는 생체자료와 도체자료 연결을 위한 바코드 조사사업, 거세우 자료수집을 위한 개량농가 조사사업, 자료의 정확성 제고, 신규도입 유전능력 평가, 농가 기장 활성화 등의 사업비로 연간 약 6억원 정도의 예산이 추가로 필요하다. 3) 번식 및 질병정보 수집 및 이용체계 보완 및 기초자료 축적을 위한 사업의 전개이다. 4) 축산기술연구소 중심으로 전개중인 한우핵군농가 육성사업의 지속 추진과 기타사항으로 외모 중심의 심사기준을 과감히 개선하고 자료의 정확성 제고, 신기술 개발 및 이용에 투자 확대, 농가의 기장 활성화 및 개량정보의 적극 이용 유도 등이다.
젖소개량사업 지원체계는 생산자단체 중심으로 확립하고, 개체식별체계 구축, 인공수정 기록 및 번식정보의 충실화 도모, 개량정보 피드백 시스템 확립, 선발지수의 다양화, 효과적인 계획교배 수행을 위한 정보의 신뢰도 제고 등을 제시하였다.
Abstract
▼
Ⅲ. Results and Suggestions
○ The cattle improvement for Hanwoo, native Korean cattle breed started in the 1940s. There were some periods of confusion as for the choice of beef cattle breed to be targeted for cattle improvement. However, the direction for beef cattle improvement has been establish
Ⅲ. Results and Suggestions
○ The cattle improvement for Hanwoo, native Korean cattle breed started in the 1940s. There were some periods of confusion as for the choice of beef cattle breed to be targeted for cattle improvement. However, the direction for beef cattle improvement has been established since the 1990s. As for the dairy cattle improvement, concerns for the development conceived as late as in the 1970s, due to late development of dairy industry in the country. Improvement for the dairy cattle has been undergoing since the mid 1990s.
○ In the early stages of the beef cattle improvement, the increased in the number of cattle was possible with imports of live cattle from abroad, and the live weight of cattle and per day live weight yield had successively been increased from 1990 to mid 1990s. During the period, cattle live weight for slaughter increased by 131.5 kg. However, the per day increase of the beef cattle has been decreasing thereafter. With the introduction of meat grading system in the early 1990s, high quality beef producers have fetched higher prices for the beef they produced and this trend contributed higher income for them, estimated increase income of 8.1 billion won(62 million US dollars). As for the dairy sector, the income for the dairy farm has successively been increased with increased milk yield.
○ Agencies involved in cattle improvement are the Korean cattle improvement committee which set the general goal for the cattle improvement and Livestock Research Institute under the Ministry of Agriculture and Forestry. Others include farmers organization such as the National Agricultural Cooperative Association(NACF) and regional livestock cooperatives and regional dairy cooperatives under NACF. The Korean Cattle Improvement Association has been in charge of evaluation of cattle improvement. A general problem encountered in the performance evaluation of improvement in the beef cattle is increased cost associated with obtaining enough number of offsprings to get a statistically meaningful results. In order to improve the criteria for the evaluation of dairy cattle, a preparative step has been undergoing to join the interbull.
○ Between 1974 and 2001 the live weight of Hanwoo cattle for slaughter increased from 290 kg to 512 kg. Among other sources, the genetic improvement is estimated to have contributed to the slaughter weight gain by 4.9 kg per year. Target for the year of 2010 is to increase the slaughter weight to 650 kg. The average milk yield per cow is estimated to have reached to 6,591 kg in 2000.
○ Estimated yearly benefit in monetary terms from the beef cattle improvement is 103 billion won (79 million US dollars) for the year of 2000 basis : 22 billion won(17 million US dollars) from increased live weight for slaughter for meat and estimated increase in income of 81 billion won(62 million US dollars) from upgraded quality of meat and higher price obtained. Benefit from the dairy cow improvement is estimated at 9.6 billion won(7.4 million US dollars). Costs associated with the provision of services for the cattle improvement are estimated at 29,255 won for beef cattle per year and 17,946 won for dairy cow per month, and WTPs(willingness to pay) for the beef cattle and dairy cow per head surveyed were 18,628 won and 7,549 won, respectively. From these results, defining an optimum government support for the service as the difference between the cost and WTP figures, optimum government support in percent against the cost is estimated at 36 % for beef cattle(10,627 won) and 58 % for dairy cattle(10,397 won).
○ Problems encountered in the cattle improvement are a)lack of accumulated data necessary for evaluation of the cattle such as a time series for blood line of the cattle. b) Poor coordination among the agencies involved in the cattle improvement for the use of the data has aggravated the situation. c) Limited funds for obtaining the cattle for observations with increased cost for the purchase. d) limited human resources for survey and research and others. In addition to these problems a heavy dependancy on imported sires for dairy cow improvement has been a problem.
○ For continued implementation of cattle improvement, several guidelines are suggested. They are a) establishment of consistent electronic data base system as for individual cattle selected for improvement. b) establishment of breeding and genetic evaluation systems. c) revamping the current criteria of cattle evaluation system relied heavily on physical characteristics of cattle for evaluation. d) improvement of reliability of data collected for the cattle evaluation. e) adoption of new technology for cattle improvement. f) Inducing cattle farmers to keep good records as for the cattle and to utilize the knowledge of cattle improvement.
○ Policy tasks are outlined as recommendations along with guidelines of for the continued implementation of cattle improvement. They include a) the target for improvement of Hanwoo beef cattle is to be set as increased slaughter weight of 650 kg live and second quality grade of carcasses for all Hanwoo slaughtered for meat. b) Increased budget of 6 million won(46 thousand US dollars) for improving the reliability of data, new genetic evaluations, collection of data for castrated steers of improved beef quality, change in the evaluation systems, and etc. c)establishment of data base as for offsprings and diseases. c) financial support for the cattle improvement project conducted by a regional branch of the Livestock Research Institute. The project involves a systematic management of all the procedures necessary for cattle improvement including data collection for selected farm groups. d) Change in the current criteria of cattle evaluation system relied heavily on physical characteristics of cattle for evaluation. Implement guidelines mentioned in d)∼f) earlier. For the dairy cattle improvement, similar policy recommendations could be applied as for the beef cattle. In particular for effective dairy cow improvement, support for the farmers organization are necessary for effective implementation of the tasks, in such areas as good record keepings as for cattle identification, artificial insemination, sires, mating, and establishment of reinforced feedback system of data and information.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 최종보고서 ... 2
- 제출문 ... 3
- 요약문 ... 4
- SUMMARY ... 10
- Table of Contents ... 14
- 목차 ... 16
- 표목차 ... 18
- 그림목차 ... 23
- 제 1 부 가축개량의 효과분석 ... 25
- 서 론 ... 27
- 1. 연구개발의 필요성 ... 27
- 2. 연구개발의 목표 및 내용 ... 28
- 제 1 장 축산업의 발전과정과 가축개량의 역할 ... 32
- 1. 축산업의 발전과정 ... 32
- 2. 가축개량의 전개과정 ... 36
- 3. 축산업 발전과 가축개량의 현재 위치 ... 39
- 4. 발전단계별 정책의 목표와 가축개량 목표의 적합성 검토 ... 42
- 제 2 장 가축개량의 현황과 문제점 ... 51
- 1. 가축 개량 체계 ... 51
- 2. 가축개량 실적과 목표 ... 62
- 3. 가축개량의 성과 ... 65
- 4. 가축개량의 문제점 ... 67
- 제 3 장 선진국의 가축개량 효과 평가방법 ... 74
- 1. 일본의 가축개량 효과 평가 방법 ... 74
- 2. 미국의 가축개량 효과 평가 방법 ... 88
- 제 4 장 축종별 가축개량 성과 평가지표 ... 107
- 1. 축종별 가축개량 지표의 종류 ... 107
- 2. 향후 가축개량 성과 평가지표의 설정 ... 119
- 제 5 장 가축개량의 경제적 효과분석 ... 124
- 1. 가축개량의 효과 측정 ... 124
- 2. 가축개량 수수료에 대한 정부지원수준의 결정 ... 126
- 제 2 부 가축개량의 지속적 추진방안 ... 134
- 제 1 장 가축개량 관련 정보의 제공과 이용현황 ... 136
- 1. 가축개량 관련 제도 현황 및 가축개량의 방향 ... 136
- 2. 현재 이용가능한 가축개량 정보의 종류와 역할 ... 139
- 3. 가축개량의 효율화를 위해 필요한 정보 ... 149
- 4. 가축개량 정보의 수집 및 이용체계 ... 153
- 제 2 장 가축개량 관련정보의 이용 사례분석 ... 169
- 1. 도태대상 가축의 선발 기준 ... 169
- 2. 주관적인 평가기준에 근거한 도태우의 선발 모형의 구조 ... 174
- 3. 주관적인 평가기준에 근거한 도태우의 선발 모형에 의한 분석 사례 ... 175
- 제 3 장 선진국의 가축개량 체계 ... 178
- 1. 일본의 가축개량체계 ... 178
- 2. 미국의 가축개량체계 ... 191
- 제 4 장 가축개량의 지속적 추진 방안 ... 208
- 1. 가축개량의 방향 ... 208
- 2. 주요 정책과제 ... 209
- 요약 및 결론 ... 215
- 참 고 문 헌 ... 222
- <부록 1> 한우 농가 조사표 ... 225
- <부록 2> 낙농 농가조사표 ... 231
- <부록 3> 한우 농가조사 집계 결과 ... 238
- <부록 4> 낙농 농가조사 집계 결과 ... 243
- <부록 5> 일본의 가축개량 사업 실시 요령 등 관련 규정 ... 248
- <부록 6> 우리나라 젖소 검정 기준 ... 275
- <부록 7> 미국 조사출장 조사표 ... 285
- 끝페이지 ... 300
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.