보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
정미경
|
참여연구자 |
이재덕
,
박균열
,
박만구
,
고호경
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-12 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201500000744 |
과제고유번호 |
1105008722 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2015-04-18
|
키워드 |
창의・융합형 인재.융합교육.융합교육 프로그램.사회수학.Creative Convergence Talents.Convergence Education.Convergence Education Program.Social Mathematics.
|
초록
▼
▣ 결론 및 제언
Ⅴ장에는 융합교육 프로그램을 개발하는 과정에서 도출된 시사점과 선행연구 분석 및 교사대상 설문조사 결과를 바탕으로 융합교육 프로그램 개발을 위한 제언과 융합교육 활성화를 위한 제언을 도출하여 제시하였다. 먼저 융합형 교육 프로그램 개발을 위한 제언을 보면 다음과 같다. 첫째, 인지적 특성과정의적 특성이 고루 발달할 수 있도록 내용이 구성되어야 한다. 둘째, 영재가 아닌 일반 학생들에게 적용할 수 있는 프로그램이 개발되어야 한다. 셋째, 중등학교 융합교육 프로그램을 개발할 때 각 교과 내용들을 병렬적으로 구성하
▣ 결론 및 제언
Ⅴ장에는 융합교육 프로그램을 개발하는 과정에서 도출된 시사점과 선행연구 분석 및 교사대상 설문조사 결과를 바탕으로 융합교육 프로그램 개발을 위한 제언과 융합교육 활성화를 위한 제언을 도출하여 제시하였다. 먼저 융합형 교육 프로그램 개발을 위한 제언을 보면 다음과 같다. 첫째, 인지적 특성과정의적 특성이 고루 발달할 수 있도록 내용이 구성되어야 한다. 둘째, 영재가 아닌 일반 학생들에게 적용할 수 있는 프로그램이 개발되어야 한다. 셋째, 중등학교 융합교육 프로그램을 개발할 때 각 교과 내용들을 병렬적으로 구성하도록 한다. 넷째, 융합교육 프로그램의 내용은 이미 학습한 내용이나 실생활과 연계된 소재로 개발하는 것이 효과적일 것이다. 다음으로 융합교육 활성화를 위한 제언을 국가수준, 시・도교육청 수준, 학교 및 교사 수준으로 나누어 다음과 같이 제시하였다. 먼저 국가 수준에서는 첫째, 교과 교육과정 및 교과서 개발 시 융합교육이 가능하도록 교과 내용량을 대폭 축소하여 개발하도록 한다. 둘째, 융합교육이 가능하도록 교과서를 개발한다. 셋째, 보다 적극적인 방법으로는 향후 교육과정 개정 시 창의융합형 교과를 필수로 이수하도록 이수 단위를 지정한다. 넷째, 다양한 창의・융합형 선택과목을 개발하여 보급하고, 과목 선택권을 보장하기 위하여 학업성적관리제도를 개선해야 한다. 다섯째, 융합교육에 대한 정보를 공유할 수 있는 인프라를 구축해야 한다. 여섯째, 교원양성기관에서 예비교사의 융합교육역량 함양을 위한 교육 프로그램을 적극적으로 개발, 운영할 수 있도록 지원책을 마련해야 한다. 일곱째, 교사자격증의 표시과목에 대한 개선방안이 수립되어야 한다. 여덟째, 융합교육을 위한 교원연수를 확대해야 한다. 시・도교육청 수준에서는 첫째, 시・도교육청 홈페이지 등을 활용하여 교사들이 개발한 융합교육 프로그램을 공유할 수 있는 시스템을 구축한다. 둘째, 융합교육 베스트 프랙티스를 발굴・공유하고, 교사들이 융합교육에 관심을 가지고 참여할 수 있는 장을 마련하기 위하여 시・도교육청 수준의 융합교육 발표대회나 포럼 등을 개최한다. 셋째, 교사수준에서 융합교육을 실천하기 위해서는 수업을 준비하는데 많은 시간이 소요된다. 이에 시・도 교육청 수준에서 교사들이 교수학습에 전념할 수 있는 여건조성을 위해 교사 업무 경감 방안을 모색해야 한다. 넷째, 융합교육을 위한 교사 학습공동체에 대한 지원책을 마련해야 한다. 다섯째, 시・도교육청 내에 융합교육 업무 담당자를 지정한다. 학교 및 교사 수준에서는 첫째, 교사들이 참여할 수 있는 융합교육 연수를 기획한다. 둘째, 협력적이고 허용적인 교직문화를 조성해야 한다. 아직까지 영재가 아닌 일반 학생을 대상으로 한 융합교육은 일반화되지 않았다. 융합교육에 대한 이해도도 높지 않고, 활용할 수 있는 융합교육 프로그램도 제한적이며 융합교육을 하지 않아도 국가 교육과정 준수에 무리가 없는 실정이다. 하지만 정의적 역량과 인지적 역량이 균형을 이룬 창의융합형 인재양성에 대한 시대적・사회적 요구는 계속해서 증가하고 있다. 따라서 교사 수준에서 큰 어려움 없이 융합교육을 시도할 수 있도록 다양한 융합교육 프로그램이 개발・공유되어야 한다. 또한 융합교육이 확산되고 실제 융합교육의 취지를 살리는 등 융합교육의 성공적 정착과 확산을 위해서는 교사나 예비교사들의 융합교육 역량이 절대적인 선결 조건이다. 아울러 국가수준에서 융합교육이 확대될 수 있는 제도나 관심이 뒷받침 된다면 융합교육은 사회적 힘을 얻어 급속도로 확산될 것으로 기대한다.
Abstract
▼
▣ Conclusion and Recommendations
In Chapter V, we provided recommendations for developing and revitalizing convergence education programs. The following recommendations have been made for the development of convergence educational programs. First, programs should accommodate both cognitive and af
▣ Conclusion and Recommendations
In Chapter V, we provided recommendations for developing and revitalizing convergence education programs. The following recommendations have been made for the development of convergence educational programs. First, programs should accommodate both cognitive and affective characteristics. Second, programs applicable to non-gifted regular students must be developed. Third, when developing convergence educational programs for secondary schools, the contents of each subject should be organized in parallel. Fourth, as for convergence educational program contents, it is more effective to uses themes or materials that are connected to students’in-class learning or daily lives. Next, the recommendations for promoting convergence education were divided into different levels: the government, municipal and provincial offices of education, schools and teachers. At the national level, it is significant to drastically reduce the volume of the curriculum contents when developing curriculums, courses and textbooks, to make sure that convergence education takes place. Second, it is significant to develop textbooks so that convergence education is possible. Third, we have to actively seek ways to designate creative and convergence curriculum as a mandatory course for credit when revising curriculums in the future. Fourth, we have to develop and expand an array of creative and convergent elective courses and improve academic performance management scheme. Fifth, it is essential to build infrastructure for exchange of information on convergence education. Sixth, it is critical to draw up measures to support convergence education in teacher training institutions. Seventh, indication subject of school teacher’s certificate should be improved. Eighth, we need to expand convergence education training for teachers. As for municipal and provincial offices of education, it is first required to build a system where teachers can exchange convergence educational programs that they designed. Second, it is also desired for municipal and provincial offices of education to organize a convergence education competition or forum to identify and share best practices and teachers become engaged in convergence education with great interest. Third, creating conditions for teachers to fully commit to pedagogy requires means to alleviate teacher’s workload. Fourth, measures are also needed to support teachers’ learning community for convergence education. Fifth, a person in charge of convergence education must be assigned in each municipal and provincial office of education. In schools and teachers, the priority should be given to organizing convergence education training for teachers. Second, we need to create collaborative and permissive culture of teachers. Convergence education for non-gifted regular students is yet to fully take root in Korea. There is insufficient understanding of convergence education and limited number of available convergence educational programs. However, there is a growing social need today for promoting creative and convergent talents with balanced cognitive and affective ability. Therefore, a variety of convergence educational programs need to be developed and exchanged so that teachers can provide convergence education with ease. Moreover, we need to build convergence educational capacity of teachers or pre-service teachers for successful expansion and establishment of convergence education while promoting its true value. Moreover, when such effort is supported by institutional framework or interest at the national level, convergence education will surely gain social strength and spread at a record pace.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 차례 ... 15
- 표차례 ... 17
- 그림차례 ... 21
- Ⅰ. 서 론 ... 25
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 27
- 2. 연구내용 ... 29
- 3. 연구방법 ... 31
- Ⅱ. 융합교육 프로그램 개발의 이론적 기초 ... 43
- 1. 창의・융합형 인재의 특성 ... 45
- 2. 융합교육 현황 ... 52
- 3. 시사점 ... 55
- Ⅲ. 융합교육에 대한 교사의 인식과 요구 ... 57
- 1. 초등학교 교사 ... 59
- 2. 중등학교 교사 ... 83
- 3. 시사점 ... 106
- Ⅳ. 융합교육 프로그램 개발 ... 111
- 1. 프로그램 개발의 기본 원칙과 방향 ... 113
- 2. 초등학교 프로그램 ... 117
- 3. 중등학교 프로그램 ... 142
- 4. 시사점 ... 179
- Ⅴ. 결론 및 제언 ... 187
- 1. 결론 ... 189
- 2. 제언 ... 192
- 참고문헌 ... 199
- ABSTRACT ... 203
- 부록 ... 211
- [부록 1] 융합형 교육프로그램 교사인식조사 설문지(초등학교) ... 213
- [부록 2] 융합형 교육프로그램 교사인식조사 설문지(중등학교) ... 224
- 끝페이지 ... 237
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.