보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
연구책임자 |
권점례
|
참여연구자 |
이광우
,
신호재
,
김종윤
,
김정효
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-12 |
과제시작연도 |
2017 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201900002355 |
과제고유번호 |
1105012215 |
사업명 |
한국교육과정평가원 |
DB 구축일자 |
2019-06-15
|
키워드 |
.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201900002355 |
초록
▼
다원화된 복잡한 사회 현상에 적응하고 미래 지식 기반 사회를 이끌어가기 위해서는 새로운 관점을 가진 인재를 양성하는 것이 요청된다. 이에 세계 여러 나라에서는 지식보다는 역량에 초점을 맞추고, 교과나 학문 간의 연계 또는 융합을 통해 새로운 시각으로 사회현상을 해석하는 능력을 요구하기 시작했다(이광우 외, 2014, p.10). 이러한 필요성에 의해 현대 사회에서는 역량 교육과 더불어 연계‧융합 교육이 강조되고 있는 추세이다. 교육 분야에서 연계‧융합 교육은 미세한 차이는 있지만 기존의 통합 교육과 연장선상에서 사용되고 있다.
다원화된 복잡한 사회 현상에 적응하고 미래 지식 기반 사회를 이끌어가기 위해서는 새로운 관점을 가진 인재를 양성하는 것이 요청된다. 이에 세계 여러 나라에서는 지식보다는 역량에 초점을 맞추고, 교과나 학문 간의 연계 또는 융합을 통해 새로운 시각으로 사회현상을 해석하는 능력을 요구하기 시작했다(이광우 외, 2014, p.10). 이러한 필요성에 의해 현대 사회에서는 역량 교육과 더불어 연계‧융합 교육이 강조되고 있는 추세이다. 교육 분야에서 연계‧융합 교육은 미세한 차이는 있지만 기존의 통합 교육과 연장선상에서 사용되고 있다.
본 연구는 2015 개정 교육과정에서 강조하고 있는 교과 간 연계·융합 교육 실행을 위해 필요한 제반 조건을 탐색하고, 학교 현장에서 교과 간 연계·융합 교육을 실행하는 방안을 다각적으로 도출함으로써 학교 현장의 연계·융합 교육 활성화를 지원하는 데 목적이 있다.
이를 위해 본 연구에서는 1) 연계·융합 교육에 대한 이론적 고찰을 실시하였고, 2) 학교교육에서 이루어지는 연계·융합 교육의 실태 및 요구를 파악하였으며, 3) 2015 개정 교과교육과정에서 교과 간 연계·융합 가능한 성취기준을 분석하였고, 4) 학교 현장에 적용할 수 있는 교과 간 연계·융합 교육 적용 방안을 구안하였다. 구체적인 내용은 다음과 같다.
❏ 연계·융합 교육에 대한 이론적 고찰
본 연구에서는 선행 연구 고찰을 통해 교과 간 연계·융합 교육을 ‘교과 간 지식, 기능,태도를 연계 또는 연결하여 새로운 것을 창조하는 능력이나 행위를 기르는 교육’으로 정의하였고, Drake나 Forgaty가 제시한 연계·융합 교육 방법을 살펴보았다. 더불어 우리나라와 외국의 연계·융합 교육 동향을 살펴보았다. 캐나다 온타리오 주와 호주의 국가 교육과정은 교육과정 문서에서 명시적으로 연계·융합 교육을 강조하였는데, 두 나라 모두 연계·융합적 성격이 드러나도록 교과목을 구성하고, 간학문적 사고 개념을 사용하고 있었다. 이와 더불어, 캐나다 온타리오 주의 경우 주 수준에서 연계·융합 교육과 관련된 다양한 자료를 학교현장에 제공하고 있었고, 호주의 경우 교과 간 연계·융합 교육과 관련된 정보를 제공하는 웹사이트를 구축하여 운영하고 있었다.
❏ 학교 교육에서 이루어지는 연계·융합 교육 실태 및 요구
본 연구에서는 문헌 조사, 전문가 협의회, 의견 조사 등을 통해 국가, 시도교육청, 학교 수준에서 이루어지는 연계·융합 교육의 실태와 요구를 파악하였다. 학교 교육에서 이루어지는 연계·융합 교육은 주로 교육부에서 실시하고 있는 융합인재교육(STEAM) 사업을 중심으로 이루어지고 있었다. 그래서 연계·융합 교육이 초·중학교 전 교과를 통해 이루어 지기보다는 STEAM과 관련된 수학, 과학, 기술·가정, 음악, 미술, 정보 교과를 중심으로 이루어지고 있었고, 주로 융합인재교육(STEAM) 연구학교 및 선도학교 중심으로 이루어지는 경향이 강하였다. 그러나 연계·융합 교육 사례로 제시한 남대구초등학교나 시흥장곡 중학교는 전 학년을 통해 모든 교과에서 장기간 연계·융합 교육을 실시해온 학교이다. 이들 학교에서는 무엇보다도 연계·융합 교육에 대한 교사들의 공감과 열정을 통해 자발적으로 연계·융합 교육을 실시하고 있었으며, 그 결과 상당한 학습 효과도 나타나고 있었다.
❏ 2015 개정 교과 교육과정의 연계·융합 내용 분석
본 연구에서는 교과 간 연계·융합 가능한 내용 분석을 위해 2015 개정 교육과정의 교과별 성취기준에서 핵심어를 추출하고, 추출된 핵심어를 이용하여 해당 성취기준과 연계·융합 가능한 타 교과 성취기준을 분석하였다. 이를 위해 본 연구에서는 초등학교와 중학교 교과별 전문가로 이루어진 워킹 그룹을 구성하고, 워킹 그룹 협의회를 통해 연계·융합 가능한 교과 간 성취기준을 추출하고, 검토하였다. 또 교과 간 연계·융합 가능한 성취기준 분석에서 사용된 핵심어가 교과의 특성에 따라 수준과 범위에서 차이가 있음을 인식하고, 이를 보완하기 위해 연계·융합 가능한 교과 간 성취기준 분석에 사용된 핵심어를 범주화하여 이들을 대표할 수 있는 공통 핵심어를 선정하였다.
❏ 교과 간 연계·융합 교육을 위한 적용 방안
본 연구에서는 초·중학교 교과 간 연계·융합 교육을 위한 적용 방안으로 ‘연계·융합 내용기반 설계 모형’과 ‘주제 기반 설계 모형’을 제안하였다. ‘연계·융합 내용 기반 설계 모형’은 먼저 연계·융합 가능한 교과 간 성취기준들을 선정한 후 이러한 성취기준들에 부합하는 주제를 선정하고 연계·융합 프로그램을 구성하는 모형이다. 반면에 ‘주제 기반 설계 모형’은 먼저 학생들에게 의미가 있는 주제(또는 상황)을 선정한 후 교과 교육과정 분석을 통해 이러한 주제(또는 상황)와 관련된 여러 교과의 성취기준을 추출하여 후 연계·융합 프로그램을 구성하는 모형이다. 세 번째 모형은 위의 두 모형을 변형한 모형이다. 이 모형은 ‘연계·융합 내용 기반 설계 모형’에서 내용 측면에서 연계·융합 가능한 성취기준, ‘주제 기반 설계모형’에서 주제(또는 맥락)에 부합하는 성취기준 이외에, 학생들의 활동이나 참여를 조장하고 산출물을 도출하기 위해 성취기준을 추가하는 경우를 말한다. 국어, 수학, 음악, 미술 등의 교과 성취기준이 이와 같은 방식으로 활용된다. 본 연구에서는 이들 세 가지 모형에 대한 설명과 더불어 예시 자료를 제시하였는데, 예시 자료에는 교수·학습 자료뿐만 아니라 이를 구현하기 위해 학년 또는 교과 교육과정을 편성, 운영하는 방법이나 평가 방법 등도 안내하였다.
❏ 지원 방안 및 정책 제언
연구 결과를 바탕으로 학생, 교사, 학교 등의 지원 대상별로 초, 중학교 교과 간 연계‧융합 교육 활성화를 위해 요구되는 지원 사항을 제시하였다. 예컨대 교과 간 연계·교육에의 학생 참여 기회 제공, 연계교육에 대한 교사들의 전문적 신장 지원, 학교 내 연계·융합 교육을 지원하는 부서 및 인력 지원 등을 제안하였다. 이러한 지원 방안이 활성화되기 위한 정책 제언을 국가 수준, 시도교육청 및 지역교육지원청 수준, 지방자치단체 수준에서 제안하였다. 국가 수준에서는 융합인재교육(STEAM) 중심의 연계·융합 교육에 대한 개선의 필요성을, 시도교육청 및 지역교육지원청 수준에서는 학교에서 이루어지는 연계·융합 교육을 전담해서 지원하는 체제 구축의 필요성을 제안하였다. 또한, 지방자치단체 수준에서는 학교 교육 지원을 위한 예산 확보 및 시도교육청과 연계하여 학교 교육을 지원해야함을 강조하였다.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
▼
It is requested to educate young children and students to possess a new perspective in the socially diverse, complex, and knowledge-based society. Many international countries begin to focus on “competencies” (21st century skills) beyond traditional knowledge, which prompts students to (re-)interpre
It is requested to educate young children and students to possess a new perspective in the socially diverse, complex, and knowledge-based society. Many international countries begin to focus on “competencies” (21st century skills) beyond traditional knowledge, which prompts students to (re-)interpret social and natural phenomena with new eyes through the design curriculum alignment and integration (Lee et al., 2014, p.10). In this sense, curriculum alignment and integration as well as competency-based curriculum becomes international trends in the area of the curriculum design.
This research aims to help elementary and secondary schools design and implement curriculum alignment and integration, which is emphasized in the 2015 national curriculum, as it explores base conditions for the curriculum alignment and integration and addresses educational guides and resources for schools. For that purpose, this research conducted four steps as follows: (1) theoretical review, (2) surveys on current situations and needs for curriculum alignment and integration, (3) analyses of curriculum standards and construction of cross-curricular links, and (4) development and design of instructional application models.
□ Theoretical Review
In this research, the curriculum alignment and integration was defined as curriculum design and implementation to connect and integrate knowledge, skills, and attitudes across subjects in order to grow students’ ability to create new things and promote new ways of thinking. Second, Forgaty’s and Drake’s theories and practices were addressed and examined. Next, both Korean and international approaches to curriculum alignment and integration were analyzed and reviewed. In particular, both Canada(Ontario) and Australia explicitly emphasized the notion of curriculum integration in the curriculum documents, constructed cross-curricular subjects, and used interdisciplinary thinking. Canada (Ontario) provided diverse cross-curricular resources for teachers and schools, while Australia built a curriculum website to address information of curriculum integration.
□ Current Situations and Needs for the Curriculum Alignment and Integration
This research identified current conditions and needs for curriculum alignment and integration at the national, school district, and school levels. In the survey, many schools focused mainly on the STEAM areas (i.e., Science, Technology, Engineering, the Arts and Mathematics) for curriculum integration. Therefore, most curriculum alignment and integration revolved around STEAM related subjects (e.g., mathematics, science, technology/home, music, arts, and information) in most STEAM research schools and STEAM leading schools rather than all subjects in ordinary schools. However, there were exceptional cases. For example, Namdaegu elementary school and Janggok middle school reorganized the whole school curriculum and integrated nearly all subjects for a long time. In both schools, teachers collaborated with each other and sharedprofessional knowledge and passion for curriculum integration, which contributed toschool improvement and professional development.
□ Analyses of Curriculum Standards and Construction of Cross-Curricular Links
In order to identify overlapped and common contents across curriculum, this research extracted “keywords” from curriculum standards in the 2015 national curriculum andconstructed cross-curriculum links by using the identified keywords. The research team organized subject working groups, including elementary teachers, middle schoolteachers, and university-based scholars and held several workshops and conferencesin order to extract keywords and curricular links and conduct for review. During thecollaboration processes, both research teams and subject working groups realized that keywords were different across subjects in terms of scope and depth. Thus, the identified keywords were reconsidered, re-categorized, and grouped into the upper levels and were called “common keywords” to represent the subsets of keywords.
□ Development and Design of Instructional Application Models
This research suggested “content based model” and “theme based model” for the application of curriculum alignment and integration. The content based model was to select curriculum standards across subjects, construct a theme based on the standards, and design and implement cross-curricular instructions. However, the theme based model was to select a meaningful theme (or situation) for students, extract relevant curriculum standards from subjects, and design and implement cross-curricular instructions. The third model was a mixed one between the two models. In addition to content based standards form the first model and meaningful themes from the second, the third model added extra curriculum standards in order to motivate students and encourage their participation. In particular, Korean language, mathematics, music, and arts curricular were used for the purpose of the third model. In the final section, this research provided explanations for the three models with examples. In the examples, there were diverse instructional resources, including curriculum management and integration guides, examples of cross-curricular instructions, and assessment rubrics.
□ Policy Recommendations
Based on the research findings, policy recommendations were provided at the national, school district, and local government levels. First, the current narrow STAEM-based national policies need to be reconsidered and revised in order to provide students with broader learning experiences. Second, the 2015 national curriculum should be updated and improved towards curriculum alignment and integration. Third, the school districts provide administrative, financial, and instructional supports to the individual schools for the curriculum alignment and integration. Finally, the local governments should collaborate with the school districts in order to support schools in the local areas. These policy recommendations are closely related to each other and will be effective when diverse educational stakeholders participate in the educational policies with collaborative and coherent manners.
(출처 : ABSTRACT 341p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구협력진 ... 3
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 11
- 표목차 ... 13
- 그림목차 ... 16
- Ⅰ 서론 ... 19
- 1. 연구의 필요성 ... 21
- 2. 연구 목적 ... 23
- 3. 연구 내용 ... 23
- 4. 연구 방법 ... 26
- Ⅱ 연계·융합 교육에 대한 이론적 고찰 ... 29
- 1. 연계·융합 교육의 의미와 방법 ... 31
- 2. 우리나라 연계·융합 교육 동향 ... 39
- 3. 외국의 연계·융합 교육 동향 ... 46
- 4. Drake의 연계·융합 교육 설계 과정 ... 63
- Ⅲ 학교 교육에서 이루어지는 연계·융합 교육 실태 및 요구 ... 77
- 1. 국가 수준에서의 연계·융합 교육 ... 79
- 2. 시도교육청 수준에서의 연계·융합 교육 ... 82
- 3. 학교 수준에서의 연계·융합 교육 ... 85
- 4. 연계·융합 교육 사례 ... 106
- 5. 시사점 ... 134
- Ⅳ 2015 개정 교과 교육과정의 연계·융합 내용 분석 ... 137
- 1. 교과 교육과정 연계·융합 내용 분석의 개요 ... 139
- 2. 국어과 ... 147
- 3. 도덕과 ... 156
- 4. 사회과 ... 166
- 5. 수학과 ... 178
- 6. 과학과 ... 189
- 7. 체육과 ... 195
- 8. 음악과 ... 203
- 9. 미술과 ... 215
- 10. 기술·가정과(실과) ... 224
- 11. 영어과 ... 245
- 12. 정보과 ... 256
- Ⅴ 교과 간 연계·융합 교육을 위한 적용 방안 탐색 ... 267
- 1. 연계·융합 교육 모형 개발의 개요 ... 269
- 2. 연계·융합 교육 모형 ... 276
- 3. 프로그램 예시 ... 283
- Ⅵ 요약 및 정책 제언 ... 293
- 1. 요약 ... 295
- 2. 지원 방안 및 정책 제언 ... 297
- 참 고 문 헌 ... 333
- ABSTRACT ... 341
- 끝페이지 ... 344
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.