보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
조진일
|
참여연구자 |
장명림
,
최형주
,
김은설
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-12 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201500000746 |
과제고유번호 |
1105008724 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2015-04-18
|
키워드 |
영유아.교육・보육통합.유보통합.통합시설.유보통합시설.Early Childhood.Integrated Education and Care.Integrated Early Childhood Education and Care.Integrated Facility.Integrated Early Childhood Education and Care Facility.
|
초록
▼
본 연구는 영유아 교육 및 보육의 통합에 대한 시대적 요구와 급증하는 국공립 영유아 교육 및 보육시설 수요 등을 감안하여, 국가적 차원에서 재정적 부담을 최소화하면서도 영유아 교육 및 보육에 있어서 공공성과 보편성을 확보한 영유아 교육・보육 통합시설을 초등학교 내에 확충하는 방안을 모색하고자 하였다. 이를 위해 우선 국내・외 문헌분석을 통해 영유아 교육・보육 통합시설의 운영방향 및 시설 계획 시 고려해야 할 운영 요소 등을 살펴보았다. 그리고 영유아 교육・보육 통합시설에 필요한 공간의 종류와 면적기준 등을 살펴보았다. 이어서 국내
본 연구는 영유아 교육 및 보육의 통합에 대한 시대적 요구와 급증하는 국공립 영유아 교육 및 보육시설 수요 등을 감안하여, 국가적 차원에서 재정적 부담을 최소화하면서도 영유아 교육 및 보육에 있어서 공공성과 보편성을 확보한 영유아 교육・보육 통합시설을 초등학교 내에 확충하는 방안을 모색하고자 하였다. 이를 위해 우선 국내・외 문헌분석을 통해 영유아 교육・보육 통합시설의 운영방향 및 시설 계획 시 고려해야 할 운영 요소 등을 살펴보았다. 그리고 영유아 교육・보육 통합시설에 필요한 공간의 종류와 면적기준 등을 살펴보았다. 이어서 국내 유치원 및 어린이집과 해외 영유아 교육 및 보육시설 사례를 조사하여 영유아 교육・보육 통합시설 모형 개발 시 고려해야 할 건축적인 요소와 사용자 요구 등을 살펴보았다.
마지막으로 이상의 분석 결과를 토대로 본 연구에서 제시하고자 하는 초등학교 내 영유아 교육・보육 통합시설의 운영조건을 제안하고, 총 4가지의 기존 초등학교 내 설치 가능한 영유아 교육・보육 통합시설 모형을 개발하였다. 각 모형은 통합시설에 필요한 구체적인 수용규모 및 스페이스프로그램(필요공간의 종류 및 규모)뿐만 아니라, 평면도를 예시로 제시하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다.
▣ 국내・외 사례조사
먼저 국내 사례조사 결과, 대부분의 유치원이 방과 후 과정을 실시하고 있었으며, 아침돌봄과 저녁 돌봄을 실시하는 경우 어린이집의 기본 운영시간과 유치원의 실제 운영시간은 거의 비슷한 수준인 것으로 나타났다. 국내 사례조사 기관 중 초등학교 대지 내에 입지한 기관들은 대부분 운동장, 체육관, 식당, 보건실 등을 초등학교와 겸용하고 있었으며, 초등학교 건립 시 함께 계획된 영유아 교육・보육시설만이 대지 내 영역성이 명확히 구분되어 있을 뿐, 그 외 기관들은 모두 초등학교와의 경계나 영역성이 명확하지 않았다.
사례조사 기관의 복도 형태는 대부분이 ㅡ자형을 기본으로 한 편복도형이며, 각기 대지의 형태에 따라 ㄱ자형, ㄷ자형 등으로 변형된 형태를 가지고 있었다. 국내 사례조사 기관들이 보유하고 있는 영유아 교육・보육 공간의 종류에는 연령별 교실(보육실), 낮잠실, 도서실, 유희실, 강당, 조리실, 식당, 원장(감)실, 교무실, 사무실(행정실), 교사휴게실, 보건실, 자료실, 창고, 상담실, 참관실, 관리실, 화장실, 샤워실, 세탁실, 현관, 복도 등이 있었다. 특히 도서실은 건물 계획 당시에는 없었으나 운영상 필요에 의하여 추가로 조성된 사례가 대부분이었으며, 일부 기관에서는 유희실을 강당뿐만 아니라 낮잠실 또는 식사장소로도 겸용하고 있는 것으로 조사되었다. 또한 원장실은 보건실 또는 교사실이나 자료실과 겸용되는 경향이 높게 나타났다.
한편 스웨덴과 노르웨이의 영유아 교육・보육기관을 대상으로 실시한 해외 사례조사 결과, 만 0세 영아의 보육에 대해서는 두 나라 모두 국가차원의 사회복지제도에 의한 지원으로 대부분 가정에서 부모가 직접 육아를 담당하고 있었다. 반면에 만 1~5세 영유아의 80% 이상을 국공립 영유아기관에서 책임지고 있었다. 거의 모든 교육 및 활동 프로그램 운영은 만 1~3세 그룹과 만 3~5세 그룹으로 양분하여 각 그룹별 담당 교사(teacher)와 보조교사(assistant)가 각각의 역할을 분담하여 운영하는 특징을 보였다. 운영시간은 노르웨이의 경우 모든 조사대상 기관이 동일하게 오전 7시 30분부터 오후 5시까지인 것에 반해, 스웨덴은 유치원에 따라 오전 6시 30분부터 오후 5시 30분 또는 오후 6시 30분까지 운영하는 경우, 오전 7시부터 오후 6시까지, 오전 7시 30분부터 오후 5시 30분까지 운영하는 경우 등 노르웨이보다 자율적으로 운영되는 경향이 높았다. 교사 대 영유아수 비율은 스웨덴의 경우 모든 유치원이 만 1~3세는 1:5, 만 3~5세는 1:7로 나타났으며, 노르웨이는 만 1~3세는 1:6 또는 1:9(법적 기준), 만 3~5세는 1:12 또는 1:18(법적 기준)로 조사되었다. 이는 우리나라의 영유아보육법 시행규칙과 보육사업안내 그리고 각 시도교육청의 유아교육운영계획에서 제시하고 있는 교사 대 영유아수 기준에 비해 높은 수준이었다.
스웨덴과 노르웨이 유치원들이 보유하고 있는 공간들은 교실(보육실), 낮잠실, 다목적 특별교실, 신체활동실, 역할놀이실, 쌓기놀이(블럭, 레고)실, 미술(공작)실, 음악(율동)실, 요리실, 어학실(언어교육실, 독서실), 감각(작업)실, 다목적 강당, 실내체육관(gym), 볼더링룸, 물놀이실, 놀이치료실, 언어/생활장애 치료실, Common Space, 도서실, 멀티미디어실, 드라마실, 주방(간이주방), 식당, 라커룸(cubby), 아트리움, 아틀리에(워크숍), 아쿠아리움, 리셉션, 부모대기공간, 원장실, 사무실, 교사실, 회의실, (교사)휴게실, 상담실, 관리실, 현관, 복도, 계단, 승강기, 화장실(교사용, 영유아용, 교사+영유아용, 옥외화장실), 샤워실, 세탁실, 각종 창고, 청소(도구)함, (실내)오두막, 지역사회시설, 옥외 놀이공간, 옥외창고 등으로 우리나라보다 공간의 종류가 상대적으로 다양한 것을 볼 수 있었다.
▣ 영유아 교육・보육 통합시설의 요구조건
상기 사례조사에 이어, 모형 개발 시 고려해야 하는 교사 1인당 영유아수, 연령별 학습집단의 크기 등 운영조건을 설정하고, 영유아 교육・보육 통합시설 모형의 스페이스프로그램을 산정하기 위해 국내・외 선행연구 및 관련 문헌을 분석하였다. 이를 통해 영유아 교육・보육시설의 적정 규모 산정 시 중요한 자료인 연령별 교사 대 영유아수와 최대 학습집단의 크기, 영유아 교육・보육 통합시설에 필요한 공간의 종류 및 면적 기준에 관한 국내・외 수준을 파악하였으며, 영유아 교육・보육 통합시설 모형 개발 시 반영할 각 요소별 적정 수준을 도출하였다.
그 결과, 본 연구에서는 영유아 교육・보육 통합시설의 연령별 교사 대 영유아수, 연령별 학습 집단의 크기 등 영유아 교육・보육 통합시설 모형의 운영 전제 조건을 본문의 <표 Ⅳ-2> 및 <표 Ⅳ-3>과 같이 설정하였다. 한편 국내・외 관련 문헌, 법령 및 기준, 국가수준의 교육과정을 분석한 결과 영유아 교육・보육 통합시설에 필요한 공간으로는 기본적인 영유아 교육과 보육활동이 이루어지는 공간, 시설 사용자(교직원, 영유아, 학부모)의 편의 및 복지, 원활하고 내실 있는 교육・보육활동을 지원하는 공간, 행정 및 관리활동을 위한 공간, 서비스 공간 등이 중요하게 다뤄지고 있음을 확인할 수 있었다. 이를 토대로 영유아 교육・보육 통합시설에 필요한 공간들로 교실(보육실), 수면실, 유희실, 자료(교재)실, 식당, 조리실(간이주방), 원장실, 사무실(행정실), 교무실, 관리실, 현관, 복도, 계단, 승강기, 영유아 화장실, 교직원 화장실, 샤워실(목욕실), 창고, 옥외 놀이공간 등을 도출하였다. 아울러 국내・외 선행연구 및 관련문헌, 국내・외 사례조사 결과를 종합, 분석하여 영유아 교육・보육시설의 실내 공간별 면적기준의 최소, 중앙, 최대값을 본문의 <표 Ⅳ-18>~<표 Ⅳ-25>와 같이 도출하고 이를 근거로 영유아 교육・보육 통합시설의 공간별 적정 면적을 산정하였다.
▣ 초등학교 내 영유아 교육・보육 통합시설 모형(안)
이상에서 살펴본 분석 결과들을 토대로 초등학교 내에 영유아 교육・보육 통합시설을 설치할 때 고려해야 할 기본 원칙으로는 안전성(Safety), 개방성, 보안성(Security), 친환경성, 무장애성(Barrier-Free), 미(美)성, 융통성(Sustainable), 충분성 등 8가지를 제시하였다. 그리고 ‘위치, 접근 및 동선’, ‘규모 및 배치’, ‘평면 및 실내・외 공간’ 등 분야별 구체적인 공간 조성 방향까지 제시하였다. 아울러 기존 초등학교 교실의 기본 모듈과 모듈 분할에 따른 면적을 분석하였다. 또한 초등학교 내에 물리적 여건에 따른 설치유형을 독립형, 연계형, 일체형 등 3가지로 도출하고, 이를 토대로 총 4가지 유형의 초등학교 내 영유아 교육・보육 통합시설 모형을 제안하였다.
모형 개발을 위해 우선 초등학교 내에 수용 가능한 영유아 교육・보육 통합시설의 적정수용 규모(안)를 도출(본문 <표 Ⅴ-2> 참조)하고, 도출된 수용 규모별 스페이스프로그램과 기존 초등학교의 시설을 활용하여 설치할 경우 적용 가능한 예시 평면도(Prototype)로 구성된 총 4가지의 모형을 제안하였다. 기존 초등학교를 활용한 평면도는 구조적 안전을 이유로 실내 기둥과 외벽은 있는 그대로 유지하는 것을 원칙으로 하였으며, 기존 초등학교의 기본 단위모듈(1M=7.5m(W)×9.0m(L)=67.5㎡)과 공간분할이 가능한 총 8개의 분할 모듈(본문 [그림 Ⅴ-8] 참조)을 기초로 단위공간별 면적을 산정하였다.
본 연구에서 제안한 각 모형별 주요 특징을 살펴보면 다음과 같다.
모형 1은 단위연령별 각 1개 반씩 총 6개 반의 최대 69명을 수용하는 통합시설로 기존 초등학교의 건물과 일체형으로 설치하는 모형이다. 모형 1의 연면적은 859.83㎡(복도 포함한 교실 9.4칸)이며, 이는 영유아 1인당 면적이 12.46㎡에 이른다. 실제 교육 및 보육공간의 순면적은 321.09㎡이며, 이는 영유아 1인당 4.65㎡ 수준이다(본문의 <표 Ⅴ-3> 및 [그림 Ⅴ-9] 참조).
모형 2는 어린 영아반(만 0세, 만 1세)의 경우 동일한 연령의 2개 반을 1개 반으로 합반하여 총 6개 반의 최대 84명을 수용하는 통합시설로 기존 초등학교의 건물과 연계형으로 설치하는 모형이다. 모형 2의 연면적은 946.97㎡(복도 포함한 교실 10.3칸)이며, 이는 영유아 1인당 면적이 11.27㎡에 이른다. 실제 교육 및 보육공간의 순면적은 376.88㎡이며, 이는 영유아 1인당 4.49㎡ 수준이다(본문의 <표 Ⅴ-4> 및 [그림 Ⅴ-10] 참조).
모형 3은 영아와 유아로만 구분하여 인접한 연령의 2개 반을 1개 반으로 합반하여 총4개 반의 최대 56명을 수용하는 통합시설로 기존 초등학교의 건물과 연계형으로 설치하는 모형이다. 모형 3의 연면적은 678.23㎡(복도 포함한 교실 7.4칸)이며, 이는 영유아 1인당 면적이 12.11㎡에 이른다. 실제 교육 및 보육공간의 순면적은 255.47㎡이며, 이는 영유아 1인당 4.56㎡ 수준이다(본문의 <표 Ⅴ-5> 및 [그림 Ⅴ-11] 참조).
모형 4는 모형 1과 2를 혼합한 대안으로 총 5개 반의 최대 70명을 수용하는 통합시설로 기존 초등학교의 건물과 일체형으로 설치하는 모형이다. 모형 4의 연면적은 843.98㎡(복도 포함한 교실 9.2칸)이며, 이는 영유아 1인당 면적이 12.06㎡에 이른다. 실제 교육 및 보육공간의 순면적은 308.91㎡이며, 이는 영유아 1인당 4.41㎡ 수준이다(본문의 <표 Ⅴ-6> 및 [그림 Ⅴ-12] 참조).
▣ 정책적 제언
본 연구는 현 정부의 ‘무상보육 및 무상교육 확대’라는 국정과제의 현실적인 실천 방안 제시의 일환으로 기존 초등학교의 유휴자원을 활용한 영유아 교육・보육 통합시설 모형을 개발하는데 그 주요 목적이 있었다. 물론 아직까지 국가차원의 구체적이고 종합적인 영유아 교육・보육 통합방안은 제시되어 있지 않다. 따라서 관련 문헌분석 및 실태조사, 전문가 의견수렴 등을 통해 연구진이 설정한 운영조건을 근거로 도출된 본 연구 결과는 현장적용 가능성에 있어서 일정 부분 제한적일 수 있으며, 수정 또는 보완이 요구될 수도 있다. 그러나 본 연구는 ‘무상보육 및 무상교육 확대’라는 정부 정책과 관련하여 ‘영유아 교육・보육 수요 대비 공급 부족’이라는 당면 문제에 선제적으로 대응, 보다 현실적인 방안을 제시하였다는 데에 무엇보다 의미가 있다. 특히 본 연구 결과가 국가재정이 열악한 상황에서 별도의 부지 확보 없이 단기간 내 영유아 교육・보육 통합시설을 설치할 수 있는 대안이 될 수 있다는 점이다. 본 연구의 의의를 보다 실효성 있게 하기 위한 정책적 제언은 다음과 같다.
첫째, 다양한 영유아 교육・보육 통합 운영모형이 개발되어야 한다. 지역마다 영유아의 연령별 수요와 초등학교의 물리적 여건이 매우 상이하다는 현실과 기존의 영유아 교육 및 보육시설을 보호, 고려해야하는 현실을 감안하여 보다 다양한 운영 모형을 개발하여야 한다. 그래야만 영유아 교육・보육 통합 정책에 실질적인 추진력이 가해질 것이다.
둘째, 영유아 교육・보육 통합시설을 위해서는 우선 어린이집과 유치원의 건축법 상 용도의 단일화, 영유아 교육・보육 통합시설을 복합화시설로 학교 내 입지할 수 있도록 하는 방안 등 관련 법, 제도 개선이 선행되어야 한다. 아울러 어린이집과 유치원에 필요한 공간의 종류 및 면적 기준에 대한 보다 체계적인 개선과 국내 도입 가능한 다양한 사례를 중심으로 한 어린이집 및 유치원 디자인 가이드라인과 영유아 교육・보육 통합시설 설치, 운영가이드라인 등을 개발, 보급할 필요가 있다.
셋째, 장기적으로는 영유아 교육・보육 통합을 고려한 초등학교의 변화가 필요하다. 미래사회는 다양한 학교를 요구하고 있다. 물론 지역간 편차가 있을 수 있지만, 최근 교육부에서 발표한 「2014년 교육기본통계 주요내용(2014. 8)」을 살펴보면, 초등학생의 수는 매년 감소하여 2014년의 경우 총 2,728,509명으로 조사되었다. 이러한 상황에서 정부 및 시도교육청은 학급당 학생수를 감축하려는 노력보다는 단위학교의 규모, 즉 학급수를 감축하는 것이 바람직하다. 또한 초등학교는 중, 고등학교에 비해 가장 많은 수의 학교가 전국적으로 고루 분포되어 있는 특징이 있다. 즉 여러 학교급 중 지역주민의 접근성이 가장 좋다. 따라서 지역사회에 필요한 복합화 시설을 초등학교에 설치할 경우, 초등학교 복합화 시설 내 영유아 교육・보육 통합시설을 고려할 수 있다. 뿐만 아니라 실질적으로 초등학교 1학년과 6학년 학생간의 신체적, 정서적 발달 수준은 매우 상이함에도 불구하고 동일한 학교 공간에서 생활하고 있다. 이는 특정 또는 모든 연령의 초등학생에게 공간 사용상의 불편함과 제약을 암묵적으로 강요하고 있다고도 볼 수 있다. 이러한 문제들을 고려할 때, 예를 들어 초등학교를 저학년과 고학년으로 분리하여 저학년 초등학교를 영유아 교육・보육 통합시설과 통합 운영하는 방안을 고려해 볼 수 있다.
넷째, 본 연구 결과를 바탕으로 초등학교 내 영유아 교육・보육 통합시설의 시범사업 시행을 제안하였다. 시범사업을 통해 시설적인 측면뿐만 아니라 관리, 운영, 기존 초등학교 와의 관계 등 초등학교 내에 영유아 교육・보육 통합시설을 설치함으로써 발생할 수 있는 다양한 측면의 문제들을 모니터링하고, 사용자(특히, 교사와 학부모 등)의 만족도, 효과등에 대한 사전 진단을 통해 보다 현장 적용 및 착근 가능성 높은 방안으로 진화, 발전시킬 수 있을 것이다. 아울러 시범사업을 통해 검증된 초등학교 내 영유아 교육・보육 통합시설 모형을 전국적으로 확대할 경우, 발생할 수 있는 비용 문제는 민간투자 사업(PPP : Public-Private Partnership)방식의 추진을 통해 그 해결의 실마리를 찾을 수 있을 것이다.
Abstract
▼
In consideration of modern day demand for early childhood education and childcare integration as well as rapidly increasing demand for public-private childhood education and childcare facilities, this study searches for ways to secure public available, general-use integrated education and childcare
In consideration of modern day demand for early childhood education and childcare integration as well as rapidly increasing demand for public-private childhood education and childcare facilities, this study searches for ways to secure public available, general-use integrated education and childcare facilities within elementary schools while minimizing financial pressure at the national level.
To this end, both domestic and international studies were examined in order to determine the operational path for integrated education and childcare facilities and operational necessities that must be considered when planning the facilities. Then, the necessary space and area standards were examined for such facilities. Following this, relevant cases in domestic pre-schools, daycare centers, and overseas education and childcare centers were studied and the architectural elements and user demands that needed to be considered when developing an integrated education and childcare facility were examined. Finally, based on the results of the analysis, we suggested the operational conditions of early childhood education and childcare facilities within elementary schools, developed models of four early childhood education and childcare facilities that may be installed within existing elementary schools, and suggested specific accommodations, space programs, and example plans necessary for each integrated facility model.
The main conclusions are the following.
First, in domestic case studies, most preschools provide afterschool curricula. When they provide day-care and evening-care, the basic timetable of daycare centers and preschool hours are essentially the same. Of the facilities studies in Korea, those located in elementary schools shared the school grounds, gymnasium, cafeteria, and health office with the elementary school. When building the school, only the early childhood education and childcare facility that was planned simultaneously had clearly defined boundaries within the school grounds. The remaining facilities had no clear-cut boundaries with the elementary school.
The entryways of the case study facilities were balcony access type entryways based on a linear design. Based on the shape of the grounds, they took the alternate L or U shapes. The types of education and childcare spaces that the case study facilities possessed included age-specific classrooms (childcare centers), nap rooms, reading rooms, playrooms, auditoriums, cooking rooms, cafeterias, principal’s offices, faculty offices, administrative offices, faculty lounges, health offices, archives, storage rooms, counseling rooms, observation rooms, maintenance rooms, restrooms, shower rooms, laundry rooms, entryways, and hallways etc. In particular, the majority of reading rooms were not part of the initial construction plan, but added later due to operational necessities. In a few facilities, it appeared that the playrooms were not only used as auditoriums, they were also used as nap rooms and cafeterias as well. The principal’s rooms were often used as health offices or faculty offices and archives.
On the other hand, the results of an overseas case study conducted on Swedish and Norwegian early childhood education and childcare facilities showed that for children younger than 1 years old, both countries provide care services at a national welfare level. Therefore the parents of the child are responsible for taking care of the child directly. For children aged 1 to 5, 80% of childcare and education is provided by public-private childcare facilities. The remaining education and activity programs divide the children in to age groups 1 to 3 and 3 to 5 and teachers and assistants responsible for each group take up the necessary roles in operation. The operational times were standardized from 7:30 in the morning to 5:00 in the afternoon for all facilities in Norway, and 6:30 AM to 5:30 PM or 6:30 PM, 7:00 AM to 6:00 PM, or 7:30 AM to 5:30 PM in the case of preschools in Sweden, making the times more flexible than Norway. The teacher to child ratio was 1:5 in the case of children 1 to 3 and 1:7 in the case of children 3 to 5 in Sweden. In Norway, it was 1:6 or 1:9 (the legal standard) for children 1 to 3, and 1:12 or 1:18 (the legal standard) for children 3 to 5. This is higher than the teacher to child standard defined in the enforcement regulations of the childcare laws, childcare guidelines, and enforcement regulations for childhood education laws.
On the other hand, Swedish and Norwegian preschools possessed a more diverse range of spaces compare to Korea: classrooms (childcare rooms), nap rooms, multi-purpose special classrooms, physical activity rooms, role play rooms, building (building blocks, Legos) rooms, art (crafts) rooms, music (dance) rooms, cooking rooms, language (language education and reading) rooms, sensory (work) rooms, multi-purpose auditoriums, indoor gymnasiums, rock climbing rooms, swimming rooms, play therapy rooms, language/lifestyle disability therapy rooms, common spaces, reading rooms, multimedia rooms, drama rooms, kitchens (simple kitchens), cafeterias, cubbies, atriums, ateliers (workshops), counseling rooms, maintenance rooms, entryways, hallways, stairways, Ev., restrooms (for faculty, children, for faculty and children, restrooms outside of the building), shower rooms, laundry rooms, various storage rooms, cleaning tool storage, (indoor) cabins, community facilities, outdoor playgrounds, and outdoor storage rooms etc.
Following the aforementioned case studies, the number of children per teacher, size of learning group per age group, and other operation conditions which must be taken into consideration when developing the model were determined. In order to assess the space programs for the early childhood education and childcare models, existing domestic and international studies and research were analyzed. Through this the basic information necessary to assess the appropriate size of the childhood education and childcare facilities, the domestic and international norms for number of children per teacher for each age group, maximum size of learning group for each age group, and necessary types of spaces and area sizes for education and childcare facilities were determined. In addition, the appropriate numbers for each factor that needed to be taken into consideration for education and childcare facilities were determined.
In conclusion, this study determined the appropriate number of children per teacher, size of learning group and other important preconditions for the education and childcare facility models as shown in the following Tables Ⅳ-2 and Ⅳ-3.
An analysis of the domestic and international studies, laws and standards, and international curricula showed that the important spaces in education and childcare facilities were spaces for education and care of young children, spaces that allowed for convenience and welfare of users (faculty, children, parents) and supported streamlined and substantive education and childcare activity, spaces for administration and maintenance, and service spaces. Based on this information, the necessary spaces for education and childcare facilities were determined to be classrooms (childcare rooms), nap rooms, playrooms, archives (book rooms), cafeterias, cooking rooms (simple kitchens), principal’s rooms, offices (administrative offices), faculty offices, maintenance rooms, entryways, stairways, elevators, children’s restrooms, faculty restrooms, shower rooms (bathrooms), storage rooms, and outdoor playgrounds. Furthermore, existing domestic and international studies, research, and case studies were analyzed in order to determine the minimum, median, and maximum value of indoor area standards as shown in Tables Ⅳ-18 and Ⅳ-25. Based on this information, the appropriate area for integrated education and childcare facilities was determined.
Based on the aforementioned results of analysis, we suggested 8 principles as the foundation for establishment of an integrated early childhood education and care facility within elementary schools: safe, open, secure, appropriate, environmental friendly, sustainable, aesthetical, and barrier free. We also suggested specific guidelines for space construction by dividing elements into categories of “location, accessibility and traffic”, “size and layout”, and “plan and in/outdoor spaces”. Furthermore, we divided the installation methods (independent, connected, integrated) according to the basic module of elementary school classrooms, area of module, and physical condition of the elementary school. Based on this division, we presented 4 models for integrated early childhood education and care facilities in elementary schools.
In order to develop the models, we created a plan for the appropriate accommodation size for education and childcare facilities within elementary schools (Table Ⅴ-2), and we presented 4 prototype plans applicable when space programs for each size assessment and existing elementary school facilities are used in the installation process. Plans using existing elementary schools generally maintain the supporting pillars and walls of the elementary schools for structural safety. The standard unit module (1M=7.5m(W)×9.0m(L)=67.5㎡) of the existing elementary schools and the 8 divided modules (Figure Ⅴ-8) based on these standards were presented for the first time.
The key characteristics of the suggested models in this study are as follows.
Model 1 is an integrated type installation in an existing elementary school of an integrated facility for 1 class per age group for a total of 6 classes and 69 children. The gross area was 859.83㎡ (9.4 classroom units86)), and is the equivalent of 12.46㎡ per child. The net area for education and childcare is 321.09㎡, for 4.65㎡ per child. (Reference Table Ⅴ-3 and Figure Ⅴ-9)
Model 2 joins 2 classes of the same age group for young children (newborns and 1 year olds) into a single class, for 6 classes that can accommodate a total of 84 children. In this case the integrated facilities are installed as connected type facilities in existing elementary schools. The gross area is 946.97㎡ (10.3 classroom units) for actual education and childcare spaces, resulting in 11.27㎡ per child. The net area for education and childcare is 376.88㎡, for 4.49㎡ per child. (Reference Table Ⅴ-4 and Figure Ⅴ-10)
Model 3 joins 2 classes of consecutive age groups into 1 class, dividing age groups into infants and preschooler for a total of 4 classes that can accommodate 56 children. The integrated facilities are installed in existing elementary schools as connected type facilities. The gross area is 678.23㎡ (7.4 classroom units), and the per child area is 12.11㎡. The net area for education and childcare is 255.47 ㎡, for a per child area of 4.56㎡. (Table Ⅴ-5 and Figure Ⅴ-11)
Model 4 is a compromised between Models 1 and 2, with a total of 5 classrooms that can accommodate 70 children. The integrated facilities are installed as integrated style facilities within the existing elementary schools. The gross area of this model is 843.98㎡ (9.2 classroom units), for 12.06㎡ per child. The net area for education and childcare is 308.91 ㎡, for 4.41 ㎡ per child. (Table Ⅴ-6 and Figure Ⅴ-12)
The main purpose of this study was to develop a model for an integrated early childhood education and care facility that utilizes unused resources in existing elementary schools as part of a realistic suggestion for the current government’s goal of “expansion of free education and childcare”. Of course, there have not yet been concrete and diverse recommendations at the government level to integrate education and childcare facilities. As such, this study, which was based on operational conditions set by the researchers through research analysis, fact-finding, and expert advice, may have limited on-site applicability, and therefore may necessitate revision or improvement. However, this study is meaningful in that it provides a proactive response, a realistic option, to the issue of “lack of supply in preparation of demand for early childhood education and care” in relation to the governmental policy of “expansion of free education and childcare”. In particular, the results of this study may provide a way to install integrated education and childcare facilities in a short period of time without securing additional land, particularly in a situation where national finances are strained. The recommendations of this study in order to more effectively accomplish the purpose of this study are as follows.
First, a variety of integrated early childhood education and care operation models should be developed. The demand for early childhood education for each age group and the physical conditions for each elementary school are quite different. Also, existing early childhood education and care facilities must be protected and taken into consideration. Therefore more diverse models must be developed. Only then can integrated education and childcare policies can be realistically pursued.
Second, for integrated early childhood education and care facilities, first construction laws for daycare centers and preschools must be unified. Laws and systems that allow early childhood education and care centers to be installed as complex facilities within schools must be improved. In addition, systemic improvements for space type and area standards for daycare centers and preschools are necessary. Design guidelines for daycare centers and preschools based on diverse, domestically applicable cases, and installation and operational guidelines for integrated early childhood education and care facilities must be developed and distributed.
Third, in the long term elementary schools must change with consideration for integration of early childhood education and care. The future society requires diverse types of schools. Of course, there could be regional differences, but examining the 2014 Key Points of Basic Statistics for Education (August 2014) released by the Ministry of Education shows that the number of elementary school students continues to decrease, with 2,728,509 in 2014. In such a situation, the central and municipal governments should not try to reduce the number of students per school, but rather look at the school unit and reduce the number of schools. Elementary schools tend to be evenly distributed, and in greater numbers, throughout the country compared to middle and high schools. In short, elementary schools are most accessible for community members out of all the school types. As such, when complex facilities needed by regional communities are installed in elementary schools, one may consider the integrated early childhood education and care facilities within the complex facilities. Not to mention, given that the physical and emotional developmental levels of children in the 1st grade and 6th grade are considerably different, we are in essence forcing a certain level of inconvenience and restriction in terms of spatial use on elementary school students of all age groups. In light of these issues, we may consider separating lower grades and higher grades in elementary schools and operate elementary schools for lower grades alongside early childhood education and childcare facilities in an integrated manner.
Fourth, if facilities in preparation for actual demand for early childhood education and care fall short, and elementary schools exist that satisfy the physical conditions in terms of existing land and unused space, based on the conclusions of this study it is then necessary to consider a trial study for the installation of integrated early childhood education and care facilities in elementary schools. Through the trail study, the diverse issues that may arise from the installation of integrated early childhood education and care facilities, from facility, maintenance, operation, and relation with the existing elementary school, may be monitored, and a pre-diagnosis may be conducted on user (in particular, faculty and parents) satisfaction and effectiveness. In doing so, we may evolve and develop the methods towards better on-site implementation and sustainability. If the integrated early childhood education and care facility models verified through the trial study are expanded throughout the country, the answer to the cost issues may be found through Public-Private Partnerships.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 차례 ... 11
- 표차례 ... 13
- 그림차례 ... 17
- Ⅰ. 서 론 ... 25
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 27
- 2. 연구의 범위 및 내용 ... 32
- 3. 연구의 방법 ... 34
- 4. 연구의 한계 ... 38
- Ⅱ . 정책 및 문헌 고찰 ... 39
- 1. 국내 영유아 교육・보육 통합 정책 고찰 ... 41
- 2. 선행연구 분석 ... 46
- 3. 국내・외 영유아 교육・보육시설 관련 기준 ... 60
- Ⅲ . 국내・외 사례 조사 ... 85
- 1. 조사 개요 ... 87
- 2. 국내 사례 ... 89
- 3. 국외 사례 ... 151
- Ⅳ . 영유아 교육・보육 통합시설의 요구조건 ... 181
- 1. 연령별 신체적, 정서적 발달 특성 ... 183
- 2. 운영조건 ... 185
- 3. 필요 공간의 종류 및 규모 ... 191
- Ⅴ . 초등학교 내 영유아 교육・보육 통합시설 모형(안) ... 229
- 1. 초등학교 현황 및 설치유형 ... 231
- 2. 기본 원칙 및 방향 ... 237
- 3. 통합시설 모형(안) ... 244
- Ⅵ . 요약 및 제언 ... 269
- 1. 요약 ... 271
- 2. 정책적 제언 ... 282
- 참고문헌 ... 289
- ABSTRACT ... 297
- 끝페이지 ... 307
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.