4. 결론 및 정책대안 □ 복지국가 유형 - 사회복지재정의 ‘적정 규모에 대해서는 학문적인 근거가 없기 때문에 국민들의 주관적 선호에 달린 문제’(전문가 개방형 응답 결과)임. - 효율과 형평 사이의 적절한 균형점은 사회구성원의 가치관에 기반한 선택에 달려있음. ○ 영미형의 선택적 복지 - 우리나라가 향후 10년 이내에 추구해야 할 복지국가 유형은 영미형의 선택적 복지임 ∙ 설문조사 결과, 일반국민들과 전문가들은 모두 영미형의 선택적 복지를 선호 ○ 장기방향: 중부담의 보편적 복지 - 향후
4. 결론 및 정책대안 □ 복지국가 유형 - 사회복지재정의 ‘적정 규모에 대해서는 학문적인 근거가 없기 때문에 국민들의 주관적 선호에 달린 문제’(전문가 개방형 응답 결과)임. - 효율과 형평 사이의 적절한 균형점은 사회구성원의 가치관에 기반한 선택에 달려있음. ○ 영미형의 선택적 복지 - 우리나라가 향후 10년 이내에 추구해야 할 복지국가 유형은 영미형의 선택적 복지임 ∙ 설문조사 결과, 일반국민들과 전문가들은 모두 영미형의 선택적 복지를 선호 ○ 장기방향: 중부담의 보편적 복지 - 향후 20년 이상의 장기를 바라볼 때 우리나라가 추구해야 할 복지국가 유형은 중부담의 보편적 복지임 □ 적정 복지재정 규모 ○ 단기 - 복지지출 수준 소폭 증가 ○ 향후 10년 후 복지재정규모 목표 - GDP 대비 3%p 증가 ∙ OECD 국가의 2007년 GDP 대비 복지재정 비중의 평균은 19.3%임. 향후 10년 후 복지재정규모의 목표를 OECD평균으로 설정함 ∙ 복지제도 성숙도와 고령화속도를 고려하고 과소추정요인까지감안하여 2012년 현재 복지재정의 비중이 GDP 대비 약 16.2% 정도되는 것으로 간주함 ∙ 따라서 향후 10년, 즉 2022년까지 복지재정규모의 목표는 GDP대비 3%를 증가시키는 것으로 설정함 ○ 경제성장을 견인하는 사회복지 재정지출 - 저축과 인적자원 축적을 통하여 경제성장에 영향을 줄 수 있도록 하는 방향으로 사회복지비 지출 증대 - 저소득집단의 노동시장 참여를 유도하는 사회지출 증대 - 지속가능한 성장효과를 갖는 정책 - 고령인을 위한 일자리 정책 - 보육과 직업훈련 등 성장 친화적 복지프로그램 확대 ○ 건전재정을 위한 PAYGO 제도와 재정준칙 - 세입 내 세출 원칙을 강제하기 위해 세입증가율 이내 지출을 법률화하는 방안과 장기적인 균형재정 의무화 조항을 신설하는 대안을 지지 ○ 증세 없이 복지서비스 증가를 도모하기 위한 대책 - 복지국가를 위한 정부예산의 우선순위 조정, 종교인 과세 등 새로운 세원의 발굴에 대하여 적극 검토할 필요 ○ 적정 복지재정규모를 유지하기 위한 기반시스템 개선 - 일자리 개발과 실업자 재교육 서비스 제공 - 중산층을 두텁게 하는 정책 - 공공부문의 투명성과 효율성 제고를 통한 신뢰 확립 - 가족 간 복지시스템과 복지 거버넌스 형성의 중요성 □ 사회복지재정 배분의 합리화 ○ 복지재정지출의 성과관리 ○ 복지대상별 우선순위 - 단기적으로 보육원 아동이나 빈곤 노인과 같은 취약계층 지원에 우선순위를 두어야 함 - 설문조사 결과에서도 일반국민과 전문가들 모두 향후 가장 강화 되어야 할 부문이 취약계층지원이라는 점에 의견이 일치함 ○ 자격급여지출에 대한 재정통제 강화 ○ 사회복지인력 증가 및 근무환경 개선을 통한 서비스 질 개선 □ 기초노령연금제도의 개선방안 ○ 수급범위와 수급액 관련 - 현행유지 대안 - 수급자수 축소와 수급액 확대 ○ 기초노령연금법 개정 - 정책대안으로서 수급범위 축소와 수급액 확대가 선택된다면 다음이 필요 ∙ 수급자수 범위를 결정하는 선정기준액은 보건복지부 장관이 결정·고시하기 때문에 이는 법 개정사항은 아님 ∙ 수급액의 확대는 기초노령연금법과 기초노령연금법 시행령의 개정이 필요 ○ 기초노령연금법 부칙 제4조의 2 삭제
Abstract▼
The main purpose of this study is to propose the optimal size of public social welfare expenditure and policy alternatives to improve its efficiency and effectiveness in Korea. The authors reviewed the previous studies and held expert seminars in order to develop an analysis model and to design the
The main purpose of this study is to propose the optimal size of public social welfare expenditure and policy alternatives to improve its efficiency and effectiveness in Korea. The authors reviewed the previous studies and held expert seminars in order to develop an analysis model and to design the surveys. The analysis model consists of two dimensions of the optimal size and rationality in the allocation of the public social welfare expenditures. In order to provide the optimal size of public social welfare expenditure in Korea, this study carries out three kinds of analyses: ① the international comparison of the sizes of social expenditures, ② the analysis of Granger causality and panel models, and ③ the survey results of the public and the finance and welfare specialists. The other dimension of this study is about the allocations of public social welfare finance in terms of efficiency and effectiveness. This dimension includes rational expenditures, priority among various areas of social welfare expenditure, and a case study of a basic pension plan for the elderly. Relating to the rationality in the allocations of the public social welfare expenditures, this study depends upon the previous studies, data analyses, and the surveys. The results of the three kinds of analysis this study conducted relating to the optimal size are as follows: First, this study made an international comparison of the sizes of social expenditures among OECD countries by types of welfare states. The average of the proportion of the public social welfare expenditure to GDP was 17.8% in the England and American type countries, 22.7%in the Southern European type countries, 25.3 in the Northern- European type countries, and 24.5% in the continental type countries in 2007. It was 7.6% in Korea in 2007, which was much lower level than that of the other OECD countries. In addition, this study estimated the real proportion of public social welfare expenditure to GDP at 14.2% in consideration of the maturity level of the welfare system and the speed of population aging in Korea in 2007. Second, this study empirically tested the effect of public social welfare expenditure on economic growth. According the analysis results of the time series data in Korea, public social welfare expenditures have a weak positive effect on economic growth. The analysis results of the panel data in OECD countries show that public social welfare expenditures have a negative effect on economic growth, especially in the cases of higher proportion of expenditures for the aged population, the bereaved, and the healthcare. Third, this study explores perceptions of the public and specialists about the optimal size and rationality of the allocations of public social welfare expenditures in Korea. The total sample size of the public was 270 and the survey for the specialists had a sample size of 50. According to the survey results, the majority of the public and the specialists group were observed to support the application of the selective welfare model of England and American type for the next 10 years. However, they prefer a universal welfare model of the Northern European type for a long-term purpose. Relating to the rationality in the allocations of public social welfare finance, the specialists group perceive that the rationality of the allocation of public social welfare expenditure is insufficient and that the delivery of social welfare expenditure is not efficient. Both the public and the specialists group believe that assisting vulnerable social groups should be the first priority among various social welfare areas. The type of welfare system that needs to be adopted should be determined based on the agreement of the public. The Korean government should seek a selective welfare model of England and merican type for 10 years from now. A universal welfare model of the Northern European type needs to be considered for a long-term purpose. Policy alternatives related to the optimal size of social expenditures are as follows. First, the optimal size of public social welfare expenditure in 10 years from now is an increase of 3%p of its proportion to GDP. econd, public social welfare expenditure is necessary to stimulate economic growth. It is recommended that public social welfare expenditure be increased in the direction resulting in economic growth through savings and human resource accumulations, facilitating labor market participation of the low income class, ensuring sustainable growth effects, creating jobs for the aged population, and expanding growth-friendly welfare programs such as child-care services and vocational training. In order to rationalize the allocation of public social welfare expenditures, it is necessary to carry out a performance management, o set priorities among areas of public social welfare expenditures, to control the mandatory expenditures, to improve the quality of welfare services by increasing the workforce in the social welfare sector and improving the work environment. This study proposed policy alternatives for improving the basic pension plan for the elderly. The alternatives are related to the scope of the aged population who are qualified for the basic pension plan and the amount of pension provided. This study makes a theoretical contribution in that it identifies the effects of public social welfare expenditures on economic growth. In addition, this study also makes an important contribution in that it presents the type of welfare state that should be sought by the Korean government, based on empirical research. Another contribution is the suggestion of the optimal size of public social welfare expenditures and policy alternatives for improving their allocation and delivery.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.