보고서 정보
주관연구기관 |
에너지경제연구원 Korea Energy Economics Institute |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-11 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
산업통상자원부 Ministry of Trade, Industry and Energy |
등록번호 |
TRKO201500001185 |
과제고유번호 |
1105009219 |
사업명 |
에너지경제연구원 |
DB 구축일자 |
2015-05-02
|
초록
▼
2. 연구결과 및 정책제언
본 연구에서 살펴본 알뜰주유소 진입에 따른 경쟁주유소의 가격반응은 다음과 같다. 알뜰주유소 인근에 위치하는 주유소는 알뜰주유소의 진입 이전에는 판매가격에 변화가 나타나지 않지만, 알뜰주유소가 영업을 시작한 이후에는 휘발유와 경유 판매가격을 인하하는 경향을 나타낸다. 일반적으로 경쟁주유소의 판매가격 인하는 알뜰주유소의 시장진입 직후(1~2 주)에 크게 나타나고 있으며, 1~2개월 기간에 걸쳐 가격 인하가 진행되는 모습을 보인다. 휘발유와 경유 소매가격을 리터당 2,000원, 1,800원으로 가정하면 알
2. 연구결과 및 정책제언
본 연구에서 살펴본 알뜰주유소 진입에 따른 경쟁주유소의 가격반응은 다음과 같다. 알뜰주유소 인근에 위치하는 주유소는 알뜰주유소의 진입 이전에는 판매가격에 변화가 나타나지 않지만, 알뜰주유소가 영업을 시작한 이후에는 휘발유와 경유 판매가격을 인하하는 경향을 나타낸다. 일반적으로 경쟁주유소의 판매가격 인하는 알뜰주유소의 시장진입 직후(1~2 주)에 크게 나타나고 있으며, 1~2개월 기간에 걸쳐 가격 인하가 진행되는 모습을 보인다. 휘발유와 경유 소매가격을 리터당 2,000원, 1,800원으로 가정하면 알뜰주유소 진입 이후 1 개월 동안 경쟁주유소는 평균적으로 휘발유 3.5원, 경유 3.7원의 가격인하 반응을 보이는 것으로 추정된다. 이와 같은 판매가격 인하효과 추정치는 소비자 판매가격에서 차지하는 비중이 크지 않지만 주유소가 휘발유 및 경유 판매에서 발생하는 수익이 리터당 50원 미만인 점을 감안하면 3.5~3.7원의 판매가격 인하는 주유소 경영자 측변에서 작은 금액이 아닌 것으로 추정된다. 알뜰주유소 진입 2개월 이후에 경쟁주유소의 누적비정상가격변동 크기가 감소하여 경쟁주유소의 판매가격이 소폭 반등하는 경향을 보이는데 알뜰주유소 진입에 대하여 단기에는 가격경쟁에 집중하지만 점차 비가격경쟁 방식도 병행하기 때문에 나타나는 현상인 것으로 추정된다.
또한 알뜰주유소와 경쟁주유소 간 거리, 경쟁주유소 소재지역(도시, 비도시), 경쟁주유소 형태(직영, 자영) 등도 알뜰주유소 진입에 대한 경쟁주유소의 가격인하에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 요인 중 가장 큰 영향을 미치는 사항은 알뜰주유소와의 거리인데, 알뜰주유소와의 거리가 lkm 이내에 존재하는 경쟁주유소들이 1~2km 구간에 위치한 경쟁주유소들보다 각각 리터당 3.6원, 4.6원 더 가격을 인하하는 것으로 나타났다.
본 연구에서 알뜰주유소 정책에 대한 주유소 업계의 인식을 살펴보기 위해 실시한 설문조사 결과를 살펴보면, 알뜰주유소 정책은 가격경쟁촉진 측변에서는 시장에 유의한 영향을 준 것으로 보인다. 알뜰주유소 인근에 위치한 정유사상표 주유소들은 대부분 알뜰주유소의 가격이 상대적으로 저렴한 것으로 인식하고 있으며 알뜰주유소의 중요 경쟁력을 가격이라고 판단하고 있다. 정유사상표 주유소들은 알뜰주유소와의 가격경쟁을 위해 정유사에 제품 구매단가 인하로 대처하는 경향을 나타내고 있지만, 가격경쟁을 추구하는 새로운 경쟁자의 진입으로 인해 판매량은 감소하는 것으로 보인다.
그리나 정유사상표 주유소들은 장기적 대응방안인 신규유외사업, 세차서비스, 셀프주유기 설치, 제품 공급선 다양화, 알뜰주유소로의 전환에 대해서는 적극적이지 않은 것으로 보인다. 이중에서 전자상거래시장 참여 또는 혼합판매를 통한 제품 공급선 다양화 방안은 정유사와 주유소 간의 전량구매계약 혼합유에 대한 소비자의 부정적 인식, 주유소에 대한 정유사의 직ㆍ간접적 지원 등을 이유로 적극적인 추진이 어려운 것으로 보인다.
이와 같은 연구결과를 바탕으로 살펴본 알뜰주유소 정책의 개선방안은 다음과 같다.
알뜰주유소 정책에 따라 직접적/간접적 가격인하 효과가 모두 나타나고 있는 것으로 추정되어 국내 석유제품 가격안정화에 효과적인 정책인 것으로 보인다. 정부가 석유제품 가격안정에 주안점을 두고 있다면 알뜰주유소를 현재보다 더 많이 보급할 필요성이 있다고 생각되며, 최근에 제기되고 있는 알뜰주유소 사업의 민영화는 시기상조인 것으로 생각된다.
현실에서 알뜰주유소 사업자들이 가장 중요하다고 생각하는 공급제품의 가격인하와 알뜰주유소 정책의 지속성 담보를 위한 정책의 개선이 필요하다. 공급제품 가격인하를 위해서는 석유공사 공동구매 물량을 지금보다 확대할 필요가 있으며, 공동구매 입찰방식도 가격인하에 초점을 맞추어야 할 것으로 생각된다. 또한 정책의 지속성 담보를 위하여 정부가 알뜰주유소 정책에 대한 장기적인 추진계획을 마련하여 불확실성을 제거할 필요가 있다.
정유사상표 주유소들과 비교하였을 때 알뜰주유소가 비교열위에 있다고 판단되는 직원서비스 수준, 카드할인, 시설지원 자금제공, 대출지원 등에 대해서도 지속적 개선을 위한 노력이 필요할 것으로 판단다. 그러나 비용을 상승시켜서 공급가격을 높일 수 있는 가능성이 존재하므로 저렴하고 안전한 제품의 지속적인 공급이라는 알뜰주유소 설립취지에 맞게 정유사 상표 주유소들과 차별화할 수 있도록 정책이 개선되어야 할 것이다.
그러나 알뜰주유소 정책의 부작용을 최소화할 수 있는 방안에 대한 검토도 필요할 것으로 생각된다. 단기적으로 급격한 주유소의 시장 퇴출은 가자석유의 유통, 저장시설 제거를 위한 비용 발생 등 사회적인 비용을 유발하며, 장기적으로는 축소된 주유소 수가 다시 가격경쟁 약화의 원인이 될 수 있다. 그러므로 알뜰주유소의 적정 수, 주유소 간의 거리, 유외사업을 통한 신규 부가가치 창출, 신규 비용절감방안 등에 대한 고민을 통해 알뜰주유소 정책의 시장 안착을 꾀하고 소비자와 공급자 모두의 편익을 극대화할 수 있는 방향으로 정책의 개선방안을 마련해야 할 것이다.
Abstract
▼
2. Research Results and Policy Suggestions
This study examined the responses of neighboring gas stations to the opening of thrift gas stations. There were no changes in price at gas stations before the opening of thrift gas stations, but after their introduction, the prices of gasoline and diesel
2. Research Results and Policy Suggestions
This study examined the responses of neighboring gas stations to the opening of thrift gas stations. There were no changes in price at gas stations before the opening of thrift gas stations, but after their introduction, the prices of gasoline and diesel in neighboring gas stations started to decrease. Generally, competing gas stations reduced their prices significantly, immediately after the introduction of a thrift gas station into the market (one to two weeks after opening), after which prices gradually declined over a period of one to two months. With the assumption that retail gasoline and diesel prices are KRW 2,000 and KRW 1,800 per liter respectively, it is estimated that the price of gasoline and diesel dropped by KRW 3.5 and KRW 3.7 respectively, over a month on average since the opening of the thrift gas stations. This is a small decrease of the total retail price but considering the fact that the profit generated from sales of gasoline and diesel and earned is less than KRW 50 per liter, a decrease of KRW 3.5 to 3.7 may not be considered a small change for gas station owners. A tendency of retail gas prices increasing is shown, two months after the introduction of a thrift station. This is because gas stations concentrate on price competition in the short-term but later on, other non-price strategy corne into play with regard to competition.
Moreover, elements such as the distance between a thrift gas station and other gas stations, location (urban or rural), type of ownership (branch retail or privately owned), etc. also affect the gasoline and diesel prices of neighboring gas stations. The most influential factor being 'distance', rival gas stations located within 1km from the thrift gas station sell their gasoline and diesel at KRW 3.6 and 4.6 lower, than those that operate within 1 to 2 km from the thrift gas station, respectively.
This study conducted a survey to determine how gas station owners perceive the policy of thrift gas station. The results show that the policy has had a meaningful effect on the market, promoting price competition. Gas stations operated by four refining companies recognize that thrift gas stations offer more affordable prices and that price is the biggest advantage of thrift gas stations' competitiveness. In order to compete with them, these gas stations tried to keep their prices lower by reducing their purchase prices from the refiners but despite these efforts, sales volume have decreased due to the emergence of a new competitor stirring up price competition.
Nonetheless, the gas stations run by refining companies seem hesitant in implementing long-term strategies including trying new non-petroleum businesses, car-wash services, diversifying product supply chains and transitioning into thrift gas stations. In particular, promoting diversification of product supply chains through participation in the e-commerce market and petroleum-product blending may be difficult due to various factors such as the exclusive purchase contract between refiner's and gas stations, negative consumer perception of blended petroleum products, refiners' direct and indirect support for gas stations, etc.
Based on the results of the study, the following measures are suggested to improve the thrift gas station policy:
Given that gasoline and diesel prices have dropped both directly and indirectly along with the thrift gas station policy, it seems to have been an effective policy to stabilize domestic petroleum product prices. If stabilization of petroleum product prices is the government's priority, more thrift gas stations should be opened and it is still too premature to implement the suggested privatization of thrift gas stations.
Reduced prices and sustainability of the policy are the most important elements to consider for thrift gas station operators and thus, the policy should be improved in such aspects accordingly. To bring down the product prices, Korea National Oil Corporation (KNOC) should increase the joint purchase volume and joint purchase bidding should be focused on reducing prices. It is also important for the government to prepare long-tenn policy implementation plans and eliminate any uncertainties to ensure policy sustainability. Additionally, more effort should be made to make improvements on employee service levels, membership card benefits, financial support for facilities, loan support, etc. which are considered to be the weak points of thrift gas stations compared to gas stations branded by refiners. However, there is a possibility that this will increase costs and raise prices. Therefore, to serve the purpose of thrift gas stations, which is the sustainable supply of affordable and safe products, the policy must be enhanced and thrift gas stations should be differentiated from other gas stations branded by refiners.
Furthermore, measures to minimize any side effects of the thrift gas station policy should be developed and reviewed. In the short term, a rapid decrease in the number of gas stations will cause social costs such as distribution of fake gasoline, environmental costs to remove storage facilities, etc. and in the longer term, having fewer gas stations in any area may lead to lower price competition and to higher gasoline and diesel prices again. Therefore, considering the appropriate number of thrift gas stations in a certain area, distance between stations, development of non-petroleum businesses, new measures to save costs should be carefully studied for smooth implementation and settlement of the thrift gas station policy in the market and continuous effort should be made to improve the policy to maximize the benefits for both consumers and suppliers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.