보고서 정보
주관연구기관 |
한국법제연구원 Korea Legislation Research Institute |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2014-10 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
연구관리전문기관 |
한국법제연구원 Korea Legislation Research Institute |
등록번호 |
TRKO201500001434 |
DB 구축일자 |
2015-07-25
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키워드 |
공간정보.지리정보.공간정보법.공간정보포털.개인정보보호.Spatial Data.Geographical Information.Act on Spatial Data.Spatial Data Portal.Protection of Personal Information.
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초록
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Ⅰ. 배경 및 목적
□ 공간정보의 의의 및 필요성
○ 지상ㆍ지하ㆍ수상ㆍ수중 등 공간상에 존재하는 자연적 또는 인공적인 객체에 대한 위치정보 및 이와 관련된 공간적 인지 및 의사결정에 필요한 정보(국가공간정보에 관한 법률 제2조제1호)
○ 단순한 위치정보를 너머 다양한 정보와 융ㆍ복합할 수 있으며, 이는 새로운 부가가치를 무한하게 창출하는 파급효과를 가져올 수 있다는 데에 가장 큰 이익
○ 특히 도로, 하천, 산림, 지하시설, 건물 등 국토공간의 실제 이용현황에 관한 정보를 주기적으로 조사하여 적절하게 이ㆍ활용
Ⅰ. 배경 및 목적
□ 공간정보의 의의 및 필요성
○ 지상ㆍ지하ㆍ수상ㆍ수중 등 공간상에 존재하는 자연적 또는 인공적인 객체에 대한 위치정보 및 이와 관련된 공간적 인지 및 의사결정에 필요한 정보(국가공간정보에 관한 법률 제2조제1호)
○ 단순한 위치정보를 너머 다양한 정보와 융ㆍ복합할 수 있으며, 이는 새로운 부가가치를 무한하게 창출하는 파급효과를 가져올 수 있다는 데에 가장 큰 이익
○ 특히 도로, 하천, 산림, 지하시설, 건물 등 국토공간의 실제 이용현황에 관한 정보를 주기적으로 조사하여 적절하게 이ㆍ활용하는 것은 국토이용, 환경보호, 재난ㆍ재해방지 기타 다양한 측면에서 경제활성화에 대한 기여도가 매우 크기 때문에 공간정보를 체계적으로 구축하는 것이 반드시 필요
□ 공간정보 관련 규범의 제도화
○ 이미 EU는 각 국가의 데이터를 호환할 수 있도록 인프라를 구축하기 위하여 지침을 제정하여 회원국과 공유
○ 독일, 프랑스, 미국, 일본 등 세계 주요국은 개별 기관에서 수집ㆍ관리되는 국토공간의 이용현황 조사 및 정보구축에 있어서 관련 정보의 체계적이고 효율적인 유통과 활용을 위하여 많은 예산 및 인력을 투입
○ 우리나라의 경우 제도화에 다양한 문제점 발생
- 규범체계의 산만함으로 인하여 조사체계와 조사기관, 조사방법, 갱신주기 기타 공개방식 등의 차이로 인하여 자료의 중복성, 일관성 및 신뢰도가 낮은 상황
- 개별법상의 이용현황 조사를 토대로 한 자료의 관리 및 정보구축이 체계적이지 못하여 막대한 행정비효율 발생
- 불충분한 자료관리와 통합적 정보시스템이 구축되지 못하여 공간정보의 활용이 어렵고, 공간정보를 필요로 하는 국가ㆍ지방자치단체ㆍ민간 등의 공유체계도 어려움 발생
□ 비교법 연구의 필요성
○ 국토 공간의 이용현황에 대한 보다 정확하고 체계적인 조사를 실시하고, 관련 정보의 체계적인 구축과 다양한 이ㆍ활용을 모색하는 것이 필요한 시점에 와있으며, 이를 위하여 심도 있는 연구와 비전을 제시하는 것이 중요
Ⅱ. 주요 내용
1. 독일의 국토공간의 이용현황 조사 및 정보구축 법제
□ 개 관
○ 개념 : “지리정보”(Geoinformation)
○ 발전 : 지적제도로부터 지적 정보의 디지털 방식으로의 통합으로 발전
□ 추진체계
○ 연방과 주의 지도측량청(BKG)
○ 측량소관청연합회(ADV)
○ 부동산 업무를 위한 연방기관
□ 관련 법제
○ 유럽연합의 공간정보인프라구축을 위한 지침 제2007/2호(소위 INSPIRE)
○ 유럽연합의 개인 관련 정보 활용에 있어서자유로운 정보 거래를 위한 지침 제95/46호
○ 디지털 공간정보 접근법
○ 연방정보보호법
○ 각 주의 지적 및 측량 개별법
2. 프랑스의 국토공간의 이용현황 조사 및 정보구축 법제
□ 개 관
○ 개념 : 지리정보(Information geographique)
○ 발전 : 지적재조사 및 지적의 현대화, 전산화로부터 발전
□ 추진체계
○ 생태계, 지속가능발전 및 에너지부(MEDDE)
○ 국립 지리정보 및 산림연구소(IGN) 및 지리광산연구국(BRGM)
□ 관련 법제
○ 환경법전(Code de l'environnement)
3. 미국의 국토공간의 이용현황 조사 및 정보구축 법제
□ 개 관
○ 개념 : 국가공간정보기반(NSDI)
○ 발전 : 측량 및 지도작성으로부터 기원. 디지털 지도제작으로 발전
□ 추진체계
○ 국가공간정보기반(NSDI)
○ 연방지리정보위원회(FGDC)
□ 관련 법제
○ OMB회람 A-16
○ 대통령령 제12906호(공간정보 획득 및 접근의 조정: 국가공간정보기반)
4. 일본의 국토공간의 이용현황 조사 및 정보구축 법제
□ 개 관
○ 개념 : 지리공간정보
○ 발전 : 지적에 기원. 국토공간정보기반의 표준화와 갱신효율성, 데이터정비 및 활용으로 발전
□ 추진주체
○ G공간 × ICT추진 회의
○ 지리공간정보활용추진회의
○ 국토지리원
○ 토지가옥조사사연합회
□ 관련 법제
○ 지리공간정보활용추진기본법
○ 국토조사법
○ 국토조사촉진특별조치법
○ 측량법
○ 재해대책기본법
○ 국토이용계획법
5. 우리나라의 국토공간의 이용현황 조사 및 정보구축 법제
□ 개 관
○ 개념 : 공간정보
○ 발전 : 종이지도의 수치지도로의 대체, 디지털 정보구축으로 시작
□ 추진체계
○ 국가공간정보위원회
○ 관리기관 : 지방자치단체, 중앙행정기관, 국토지리정보원, 한국국토정보공사, 민간기관, 국가공간정보센터
□ 관련 법제
○ 국가공간정보에 관한 법률
○ 기타 개별법률
6. 비교법 분석
□ 국토공간 이용현황 조사에 관한 비교법적 분석
○ 기초적 개념
○ 근거법령
○ 공간정보의 구분
○ 공간정보 조사 추진체계
○ 공간정보 조사와 개인정보보호
□ 공간정보의 구축에 관한 비교법적 분석
○ 공간정보 구축 추진체계
○ 공간정보 구축과 개인정보보호
□ 시사점 및 개선방안
○ 공간정보의 구분과 그에 따른 표준 및 추진체계의 마련
- 공간정보 개념의 구분
- 기본공간정보 추진체계의 정비
- 전문공간정보의 도입 및 발전
○ 개인정보보호에 관한 규정의 마련
○ 공간정보추진체계의 실질적 역할 강화
- 공간정보위원회의 조직과 역할 강화
- 민간의 참여
Ⅲ. 기대효과
□ 공간정보의 구축 및 활용 등에 관하여 주요 외국의 국가의 법제와 정책을 살펴보는 것은 우리나라 관련 제도의 발전을 위한 기초자료로서 활용할 수 있음
Abstract
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I. Background and Purpose
□ The Definition of Land Use and its Necessity
○ The term “spatial data" means the locational data of natural or artificial objects existing in space, including the space above ground, space under ground, space above water and space underwater, and the data necessary
I. Background and Purpose
□ The Definition of Land Use and its Necessity
○ The term “spatial data" means the locational data of natural or artificial objects existing in space, including the space above ground, space under ground, space above water and space underwater, and the data necessary for spatial identification and decision-making related thereto (National Spatial Data Infrastructure Act Article2 No1)
○ Spatial data goes beyond geographical information. Spatial data can take an advantage of convergence with various information, thereby ultimately creating limitless added value.
○ The regular monitoring and investigation of Spatial planning and land management (i.e. road, river, forest, underground facility, building) can provide multiple economic vitalizations benefits such as: various tools to prevent natural hazards, protect environment, effective land use. Thus, it is paramount important to establish structured spatial information system.
□ Institutionalizing Standards for Spatial Data
○ EU has already implemented infrastructure in place to ensure that the spatial data infrastructures of the Member States are compatible
○ The major countries including German, France, United States, Japan are investing tremendous amount of human capitals and budget in utilization of land use survey and spatial data infrastructure collected and managed by individual institutions.
○ Various problems associated with Institutionalization standards for spatial data in Korea
- Standardization system is inefficient and untrustworthy due to duplication of effort among agencies, data collection by investigation agencies, investigation system, investigation method, update frequency, open disclosure method.
- Large amounts of inefficient administrative costs are incurred due to management of datas and collection based on investigation of utilization status by individual law
- Utilization of Spatial data is difficult since, there is no integrated information system, and at the same time due to insufficient data management. Also, data sharing is difficult throughout all levels of government, a local government agencies, and private sector levels.
□ The Necessity for Comparative Study
○ It is of paramount importance that we need to conduct more precise and systematic investigation on status of land use survey. Moreover, it is essential to investigate various ways for systematic collection of relevant spatial data. To this end, there is still much to be done to achieve the vision of accurate geographic data and in depth study.
II. Major Contents
1. Tnvestigation of German’s Land Use Survey Status and Law on Spatial Data Infrastructure
□ Overview
○ Concept : Geoinformation
○ Development : Develop from cadastral system to integration of the digital cadastral data.
□ Implementation System
○ German: Federal Agency for Cartography and Geodesy: an international center of competence for geodesy, cartography and geoinformation
○ German: Working Committee of the Surveying Authorities of the Laender of the Federal Republic of Germany(ADV): Survey
○ Authorities of the federal states Germany on Real Estate::creating and maintaining the reference data describing government owned land information system
□ Relevant Legislation
○ Infrastructure for Spatial Information in the European Union(European Directive 2007/2 INSPIRE )
○ Directive 95/46/EC of the European Parliament on the protection of individuals with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data
○ Spatial Data Access Law
○ A Federal Data Protection Act
○ The individual law pertaining to Cadastral and survey of each Member State
2. Tnvestigation of France’s Land Use Survey Status and Law on Spatial Dta Tnfrastructure
□ Overview
○ Concept : Geographical Information(Information Géographique in France)
○ Development : Origin of cadastral. reexamination & modernization of cadastral, computerization
□ Implementation System
○ Ministry for Ecology, Sustainable Development and Energy
○ French National Institute of Geographic and Forest (IGN) & Bureau of Geological and Mining Research (BRGM)
□ Relevant Legislation
○ Environmental Code (Code de l’environnement)
3. Investigation of United States’s Land Use Survey Status and Law on Spatial Data Infrastructure
□ Overview
○ Concept : the National Spatial Data Infrastructure (NSDI)
○ Development : Origin of Survey and Mapping. Develop into Digital mapping.
□ Implementation System
○ The National Spatial Data Infrastructure (NSDI) o The Federal Geographic Data Committee (FGDC)
□ Relevant Legislation
○ OMB Circular A-l6
○ Executive Order l2906 on national spatial data infrastructure.
4. Investigation of Japan’s Land Use Survey Status and Law on Spatial Data Infrastructure
□ Overview
○ Overview : Geospatial Information
○ Development : origin from cadastral. standardization of land spatial Information and renewal efficiency, development into data organization & utilization
□ Implementation System
○ G-Space X(times) ICT Meeting
○ Global Spatial Data Infrastructure Association
○ National Geographic Information Institute
○ Japan Federation of Land and House Investigators’ Associations
□ Relevant Legislation
○ Utilization of the National Spatial Data Law
○ National Land Survey Law
○ Act on Special Law of Cadastral Investigation
○ Land Survey Law
○ Act on Disaster Preparedness
○ National Land Use Planning Law
5. Investigation of Korea’s Land Use Survey Status and Law on Spatial Data Infrastructure
□ Overview
○ Concept : Spatial Information
○ Development : Replace paper map with numerical map, construct digital Information
□ Implementation System
○ The National Spatial Data Infrastructure (NSDI)
○ Management Authorities : a local government central administrative agency, National Geographic Information Institute, Spatial Information Research Institute, private institutions, National spatial information clearinghouse
□ Relevant Legislation
○ National Spatial Data Infrastructure Act: Fundamental law
○ and many other Individual laws
6. Comparative Analysis
□ Comparative Analysis on Status of Land Use Survey
○ Basic Concepts
○ Relevant Statutory provisions
○ Spatial Data Classification
○ The Spatial data investigation System
○ Investigation of spatial information and protection of personal information.
□ Comparative Analysis on construction of spatial data
○ Spatial data construction implementation system
○ Spatial data construction and protection of personal information.
□ Implications & Improvement Plan
○ Spatial Data Classification & Provide Proper Standard, implementation system
- Classification of Spatial Data Concept
- Organize Basic spatial data implementation system
- The introduction & Development of speciality spatial data
○ Prepare Regulation on Personal private information
○ Strengthen the actual role of spatial data implementation system
- Strengthen the organization and role of the National Spatial Data Infrastructure
- Participation from the private sector
III. Expected Effects
□ The construction and utilization of spatial data on major foreign countries’s legislation and policy can serve a fundamental data for the development of Korea’s relevant policy.
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