보고서 정보
주관연구기관 |
가톨릭대학교 Catholic University of Korea |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2000-06 |
주관부처 |
보건복지부 [Ministry of Health & Welfare(MW)(MW) |
연구관리전문기관 |
한국건강증진개발원 Korea Health Promotion Institution |
등록번호 |
TRKO201500006518 |
DB 구축일자 |
2015-06-13
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초록
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Ⅳ. 연구결과
1. 조사 대상 25개 학교 중에서 흡연 교육을 실시한 곳은 15개교로 60.0%이었다.
2. 조사 대상 학생들의 흡연실태는 경험자가 10.2%이었으며, 현재 피우고 있는 학생은 6.3%이었다.
3. 조사 대상 학생들의 흡연에 대한 지식정도는 평균 총 17만점에 평균 10.12점(SD 4.46)이었다.
4. 흡연에 대한 초등학생의 태도는 성인 흡연에 대한 태도는 90% 이상이 부정적이었으며, 동료들의 흡연은 중단시키려는 노력을 할것이며, 자신은 장래에 흡연을 하지 않겠다는 긍정적인 태도였다.
Ⅳ. 연구결과
1. 조사 대상 25개 학교 중에서 흡연 교육을 실시한 곳은 15개교로 60.0%이었다.
2. 조사 대상 학생들의 흡연실태는 경험자가 10.2%이었으며, 현재 피우고 있는 학생은 6.3%이었다.
3. 조사 대상 학생들의 흡연에 대한 지식정도는 평균 총 17만점에 평균 10.12점(SD 4.46)이었다.
4. 흡연에 대한 초등학생의 태도는 성인 흡연에 대한 태도는 90% 이상이 부정적이었으며, 동료들의 흡연은 중단시키려는 노력을 할것이며, 자신은 장래에 흡연을 하지 않겠다는 긍정적인 태도였다.
5. 흡연 예방 교육에 대한 견해는 학생과 교사 사이에 차이가 많았다.의견을 종합해 보면, 초등학생들을 위한 흡연 예방 프로그램은 학생들은 필요성을 많이 인식하지 못하고 있지만 교사들의 90% 이상이 필요하다고 생각하였다. 대부분의 교사들이 예방 교육의 시작 시기를 4, 5, 6학년이라고 하였다. 교육 시간은 학생은 일반 수업시간, 특활시간, 체육시간의 순서인 반면 교사는 체육시간, 특활시간, 일반 수업시간의 순이었다.수업 방식은 학생은 토론과 일반 강의를, 교사는 토론과 실험 방법을 선택하였다. 학생들의 주된 관심사는 성적 저하, 성장 발달 및 외모와의 관계 등이었으나, 교사들은 질병 발생과 성장 발달을 교육 내용으로 추천하였다. 교육 매체로는 학생들은 컴퓨터와 비디오를, 교사들은 비디오와 컴퓨터를 지적하였고, 교육 담당자는 학생들은 양호교사와 외부 전문인을,교사들은 양호교사와 담임교사를 추천하였다.
6. 본 연구의 최종 산물인 초등학생의 흡연 예방 프로그램은 다음과같다.
교육 대상 : 조사 결과 학생들의 흡연 시작 연령을 감안하여 3학년 또는 4학년
교육 담당 : 양호교사나 외부 전문가, 담임교사
교육 방법 : 실험을 중심으로 발표, 토론 및 학생들 스스로 찾아보고 확인해 보는 학습자 중심
교육 시간 : 체육시간이나 특활 시간
교육 매체 : 비디오나 컴퓨터 등과 같은 시청각 매체를 활용하여 실험을 보충
교육 기간 : 1회 1시간씩 4회
교육 내용 : 학생들의 주된 관심사인 성적이나 성장발달, 외모와 흡연과의 관계
[모형안]
제1회
주제 : 반갑습니다.
진행방법 : 강의, 토의
내용 : 프로그램 소개/조편성/역할분담/인터넷에서 담배 유해성 찾기
제2회
주제 : 담배에 대해 아세요?
진행방법 : 강의, 실험관찰, 토의
내 용 : 실험시작
1) 실험방법 설명
2) 관찰일지 작성법 설명
⑴ 관찰내용
⑵ 관찰방법
담배유해성에 대한 발표, 토의
제3회
주제 : 계속 담배를 피우면 어떻게 될까요?
진행방법 : 강의, 비디오 관람, 토의
내용 : 실험결과 중간발표 및 토의/비디오 보기/인터넷 금연 사이트 찾기
제4회
주제 : 건강한 생활
진행방법 : 강의, 실험, 토의
내용 : 실험결과 최종 발표 및 토의/생쥐실험 관찰 : 니코틴 주입 결과 생쥐 변화/앞으로의 계획
Abstract
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IV. Results of Study
1. Among the 25 schools surveyed, 60.0% or 15 schools offered smoking education.
2. Among the students under inquiry, 10.2% answered they had the experience of smoking, while 6.3% said they are currently smokers.
3. The degree of smoking-related knowledge of student res
IV. Results of Study
1. Among the 25 schools surveyed, 60.0% or 15 schools offered smoking education.
2. Among the students under inquiry, 10.2% answered they had the experience of smoking, while 6.3% said they are currently smokers.
3. The degree of smoking-related knowledge of student respondents were 10.12 points on average (SD 4.46) with the highest score being17.
4. With regard to elementary school students' attitude toward smoking,more than 90% responded negatively toward adult smoking,answered they would make efforts to stop the smoking of their peers, and showed a positive attitude that they would not smoke in the future.
5. The views toward smoking prevention education revealed a striking difference between teachers and students.While most students did not recognize the necessity of smoking prevention program, more than 90% of teachers responded that they did. Most teachers answered that such education should initiate at 4th,5th, and 6th grades. Students chose regular classes, followed by extracurricular activity class and physical education class as an appropriate class for smoking prevention education, while for teachers,physical education came on top, followed by extracurricular activity and regular classes. With respect to the method of education, students selected discussion and regular lecture, while teachers opted for discussion and experiment. The main points of interest for students were smoking's relation to declining academic performance,growth/development and appearances.
On the other hand, teachers recommended the outbreak of diseases and growth/development as the major contents of smoking prevention education. Concerning the medium of education, students picked computer and video, and teachers pointed out video and computer. With regard to program instructor, students preferred school nurses and outside experts, while teachers recommended school nurses and homeroom teachers.
6. The smoking prevention program, as the final product of this study,is as follows:
- Subject of Education: 3rd or 4th graders, given the ages that students start smoking based on the results of study
- Program Instructor: School nurses, outside experts, homeroom teachers
- Method of Education: Presentations, discussions and other learner-oriented methods centered around experiments that enable students to seek and confirm related facts
- Education Class: Physical education or extracurricular activity class
- Medium of Education: video, computer and other audio/visual media to supplement experiments
- Duration of Education: 4 times, one hour each
- Contents of Program: the relation between smoking and academic performance, growth/development, and appearance, which are major issues of interests for students
[Model Program]
Session I
Topic : Icebreaker
Method of Education : Lecture, discussion
Content : Introduction of program, division into Subgroups,division of roles, search for hazardous nature of tobacco on the Internet
Session II
Topic : What do you know about smoking?
Method of Education : Lecture, experiment, discussion
Content : Experiment
- Explanation of experiment methods
- Explanation of writing observation diary
Subject of observation
Method of observation
Session III
Topic: What happens if you keep smoking?
Method of Education : lecture, running of vidiotape, discussion
Content : Presentation of interim results of experiments and discussion
watching of videotape
search for non-smoking websites on the Internet
Session IV
Topic : Healthy living
Method of Education : Lecture, experiment and observation,discussion
Content : Presentation of final results of experiments and discussion
experiment and observation of mice: changes in mice after injecting nicotine
Student presentation on his/her future plan
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