보고서 정보
주관연구기관 |
충북대학교 Chungbuk National University |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2005-02 |
주관부처 |
보건복지부 [Ministry of Health & Welfare(MW)(MW) |
등록번호 |
TRKO201500006713 |
DB 구축일자 |
2015-06-13
|
초록
▼
Ⅳ. 연구결과
국민의 정신건강증진을 위해서 제공하는 정신건강증진 프로그램은 개인과 지역사회, 정책적 제도 등 세 가지 차원에서 각각의 위험요인 억제와 보호요인의 강화를 통하여 이루어져야 한다. 또한 각 정신건강증진 프로그램의 적용 대상에 따라 통합적으로 적용되어야 한다. 따라서, 각 정신건강증진 프로그램은 프로그램의 제목과 수행기관, 배경과 필요성, 이론적 근거, 목적과 세부목표, 개입의 수준과 대상, 공간, 프로그램의 재원 조달계획, 평가 및 성과 등이 제시되어야 한다. 크게는 생애주기와 개입공간에 따른 정신건강증진 프로그램
Ⅳ. 연구결과
국민의 정신건강증진을 위해서 제공하는 정신건강증진 프로그램은 개인과 지역사회, 정책적 제도 등 세 가지 차원에서 각각의 위험요인 억제와 보호요인의 강화를 통하여 이루어져야 한다. 또한 각 정신건강증진 프로그램의 적용 대상에 따라 통합적으로 적용되어야 한다. 따라서, 각 정신건강증진 프로그램은 프로그램의 제목과 수행기관, 배경과 필요성, 이론적 근거, 목적과 세부목표, 개입의 수준과 대상, 공간, 프로그램의 재원 조달계획, 평가 및 성과 등이 제시되어야 한다. 크게는 생애주기와 개입공간에 따른 정신건강증진 프로그램을 구축할 수 있다. 국립정신병원은 다양한 정신건강증진 프로그램을 계획하고 성공적으로 수행하기 위하여 해결방안 개발을 위한 연구조사사업, 정책개발사업, 역량개발을 위한 공공/민간 전문가 연계, 정신건강전문인력 양성, 실제 지역단위 정책수행을 위한 프로그램의 개발수행, 협력망의 구축, 정신건강정보개발 및 제공 등에 대한 선도적인 역할이 필요하다. 이는 본 연구에서 시행한 정신보건 전문가와 정신보건 서비스를 제공받는 환자 또는 보호자에 대한 설문조사에서도 동일한 요구가 제기되었다. 즉, 저소득/소외계층 만성 정신질환자의 입원진료 서비스와 사례관리/재활 프로그램을 중심으로 하되 정신보건 전문인력의 교육 및 훈련, 정신질환의 연구 등과 지역사회 정신보건사업과 정신건강증진 프로그램의 개발/보급의 필요가 제시되었다. 그러나 현재의 국립정신병원은 만성 정신질환자의 장기입원 서비스 위주로 운영되고 있으며 일부 국립정신병원별로 특화된 기능을 수행하고 있으나 실질적인 역할이 정착되기에는 전문인력과 재원의 부족과 시설의 낙후 등으로 인한 문제점이 개선되지 못하고 있다. 따라서 국립정신병원을 정신건강증진 , 프로그램을 계획/수행하고 공공보건의료의 혁신 방향과 맞추어 공공정신보건의료 체계를 체계적/통합적으로 구축할수 있도록 개편함으로써, 변화된 의료 환경에 맞추어 보다 확대된 정신건강증진의 내용을 담보할 수 있는 새로운 공공정신보건의료시스템의 구축 방안을 마련할 수 있을 것이다. 이를 위하여 현재의 국립서울병원을 확대 개편하여 국립중앙정신건강센터(가칭)를 설치하고, 동 센터 내에 국립중앙정신건강병원(가칭)과 현재의 정신보건연구과를 혁신적으로 확대 개편한 중앙정신건강연구원(가칭)으로 구성하도록 제안한다. 국립중앙정신건강센터(가칭)의 새로운 기능은 취약계층 중증만성정신장 애인에 대한 실질적 재활치료 안정망 기능의 강화, 국립서울병원의 공공적 기능 및 역할의 재설정으로 정신보건의료의 중추기관으로 새롭게 발족, 정신질환 응급의료체계 확립, 특수 분야 정신질환자 관리 기능 강화 등으로 한다. 또한 각 권역별 국립정신병원은 권역별 정신건강증진사업을 관장할 부서를 설치함으로써 각 권역별 정신보건의료체계의 중추적 역할을 할 수 있도록 포괄적인 기능을 수행하는 권역별 국립정신건강병원으로서 획기적으로 확대 재편하고, 권역별 국립정신병원에 걸 맞는 방향으로의 진료기능의 재편과 개선하고, 광역정신건강증진사업지원센터를 설치하고, 지역사회 정신건강증진사업 수행의 매개가 되는 gateway로서 인근 거점도시에 출장소를 설치하도록 한다.
Abstract
▼
Ⅳ. Study results
Mental health promotion program provided for mental health promotion of general population should be performed by suppressing risk factors and strengthening protective factors in three dimensions of the individual, communities, structures and policies. And the program should be i
Ⅳ. Study results
Mental health promotion program provided for mental health promotion of general population should be performed by suppressing risk factors and strengthening protective factors in three dimensions of the individual, communities, structures and policies. And the program should be integrative according to the levels or subjects of each mental health promotion program. Each mental health promotion program contains the title of program, running organizations, background and necessities, theoretical basis, purposes and specific goals, the level, subject and setting of intervention, financial plan for the program, assessment and evaluation. In the big scope, the mental health promotion program can be constructed for two areas of life cycle and intervention setting such as community, workplace, school and so on. National mental hospital should take the leading roles in field survey searching for the problem solving, policy making, connections between public and private professionals for development of potentials, training of mental health professionals, development of program for carrying out the community based policy, networking, and development of mental health information. The same need was brought up through the surveys to mental health professionals and patients or care-givers using the services provided by national mental hospitals. The national mental hospitals should develop additionally various programs such as training of mental health professionals, researches for mental illnesses, community mental health services, mental health promotion in the basis of hospitalization services for chronic mentally ill patients with low income and isolation from the society and case management/rehabilitation program. However, presently national mental hospitals are running mainly with long-term hospitalization services for chronic mentally ill patients. Insufficient professionals, lack of fund sources and lagging facilities become obstacles for the further development of national mental hospitals, even though some specified functions such as geriatric, substance abuse and community services are initiated. Therefore, major reform of national mental hospitals for planning and carrying out mental health promotion program and for establishing efficient public mental health system according to the direction of public health system could be based for the construction of public mental health delivery system responsible for mental health promotion, which is newly extended in a changing health field. For this purpose, present National Seoul Hospital could be reformed to National Central Mental Health Center, which is composed of National Central Mental Health Hospital and National Central Mental Health Institute. And the new relationship among 5 national mental hospitals is suggested for the successful network. The extended functions of National Central Mental Health Center can be strengthening network of psychosocial rehabilitation, centralizing the mental health services as reorientation of public functions and roles, building up emergency delivery system of mental illnesses, increasing the management of mentally ill patients of special area such as the patients with AIDS or tuberculosis. The regional national mental hospitals also newly install specific department taking charge of regional mental health promotion program and reforming the hospitalization services to community mental health services. And also the supporting centers of mental health promotion services and the branch offices in near cities as the gateway of executing community mental health promotion services should be settled in each hospitals.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.