보고서 정보
주관연구기관 |
정보통신정책연구원 Korea Information Society Development Institute |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-11 |
과제시작연도 |
2013 |
주관부처 |
미래창조과학부 Ministry of Science, ICT and Future Planning |
등록번호 |
TRKO201500006783 |
과제고유번호 |
1711007600 |
사업명 |
방송통신정책연구 |
DB 구축일자 |
2015-06-13
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201500006783 |
초록
▼
4. 연구 내용 및 결과
본 클러스터 조성을 위한 사업명은 “빛가람 사물인터넷 혁신 클러스터(Bitgaram IoT Innovative Cluster)”로 명칭한다. 빛가람 사물인터넷 혁신센터는 사물인터넷 실증사업을 중심으로 광주 · 전남 지역 특성을 반영한 지역밀착형 사물인터넷 융복합 허브 구축을 비전으로 하며 인터넷 신산업 발전을 선도하고, 산 · 학 · 연 협력 및 비즈니스 협업 체계 구축을 목적으로 한다. 미래지향성, 지역산업 연계성, 사업추진 일관성 등을 고려하여 사물인터넷 단일안으로 산업 기반 조성 및 실증 사업(성
4. 연구 내용 및 결과
본 클러스터 조성을 위한 사업명은 “빛가람 사물인터넷 혁신 클러스터(Bitgaram IoT Innovative Cluster)”로 명칭한다. 빛가람 사물인터넷 혁신센터는 사물인터넷 실증사업을 중심으로 광주 · 전남 지역 특성을 반영한 지역밀착형 사물인터넷 융복합 허브 구축을 비전으로 하며 인터넷 신산업 발전을 선도하고, 산 · 학 · 연 협력 및 비즈니스 협업 체계 구축을 목적으로 한다. 미래지향성, 지역산업 연계성, 사업추진 일관성 등을 고려하여 사물인터넷 단일안으로 산업 기반 조성 및 실증 사업(성과확산 사업 포함)을 수행한다. 이러한 실증사업을 통해 정량적으로는 신규 부가가치를 창출하여 투자대비 높은 경제적 효과를 획득하여 산업 발전을 선도하고, 지역발전과 연계한 방송통신 융합산업, 특히 인터넷 신산업 생산성 향상에 기여하고자 한다. 본 클러스터 조성(안)은 [그림 1]과 같다.
이와 같은 빛가람 사물인터넷 혁신 클러스터의 주요 사업을 요약 정리하면 <표 1>과 같다. 이때 통합센터와 지원사업은 공통 분야 사업이지만 사업 내용 요약에서는 성격을 구분하여 분리하였다.
클러스터 건립 사업과 실증사업에 대한 비용 추정을 한 결과 사업기간은 2014년부터 2018년까지 5년간 추진되며, 클러스터 구축 비용은 1,106.3억원으로 나타났다. 국고는 697.4억이며, 지방비는 165.9억, 민간자본 243억 규모이다. 민간은 실증사업 각각의 특성에 따라 일정 비율의 매칭펀드로 참여하는 방식을 따르며, 클러스터 건물과 광주 / 전남지역을 중심으로 실증사업을 추진한다. 추진지역은 전라남도 나주시의 이전 17 부지이며, 사업규모는 부지 9,314m2(2,817평), 연면적 5,562m2(1,638평), 지상 3층, 지하 1층으로 구성된다.
본 연구에서는 빛가람 사물인터넷 혁신 클러스터 건립 계획을 제시하였다. 클러스터 건축 계획(안)의 전반적인 내용은 <표 2>와 같으며, 설계에 따른 조감도는 [그림 2]와 같다.
빛가람 사물인터넷 혁신 클러스터를 구축하기 위해서는 2014년부터 2018년까지 총 5년간 1106.3억 원의 재원이 필요한 것으로 분석으며, 사업별 예산은 <표 3>과 같다. 이 때 2014년에 필요한 정보화계획에 대한 예산은 별도 예산으로 확보하는 것으로 가정하였다.
빛가람 사물인터넷 혁신 클러스터의 실증사업은 개별 사업마다 다양한 사회문화적, 산업경제적 편익과 공익적 편익을 획득할 수 있는 기회를 창출할 것으로 예상되었다. 본 연구에서 기존 예비타당성 조사 자료와 연구 자료를 기초로 화폐가치로 환산 가능한 경제적 편익 발생 가능 영역을 분석하면 다음의 <표 4>와 같다. 빛가람 사물인터넷 혁신 클러스터 구축으로 획득되는 경제적 편익은 사물인터넷 산업 활성화 효과, 융합산업 생산성 증대 효과, 공익적 편익 획득 효과, 기타 기존 프로세스 개선 효과 등이 존재하나 사업 목적에 비추어 사물인터넷 산업에서 발생하는 부가가치 창출 효과의 추정을 경제적 편익 산출의 기본 원칙으로 삼았다.
본 연구는 우선 수요 모집단 규모를 산출하고 제품 · 서비스 객단가를 추정하여 잠재시장 규모를 확정지었다. 이 후 사업화 성공률을 적용하여 현실화될 수 있는 시장 규모를 추정하며, 시나리오에 기초한 시장 확산 확률을 적용하여 국내 기업의 예상 매출액 규모를 추정하였다. 이후 최종적으로 부가가치율을 적용하여 부가가치 창출 편익을 산출하였다.
분석기간은 일반적인 사업화 투자의사결정 분석 기간이 10년인 점을 고려하여 실증사업이 종료되고 산업화 효과가 가시적으로 발생되는 시점이기도 한 2028년을 경제성 분석을 위한 투자효과 종료 시점으로 정의하고 2015년부터 2028년까지의 14년의 기간으로 설정하였다. 분석결과, 실증사업의 결과 사업화되어 2028년까지 획득할 수 있는 부가가치 창출 편익의 총 합은 3,316억 원에서 6,631억 원 수준이다.
경제성 분석을 위해 추정한 편익과 투자비용의 현금흐름은 다음 <표 6>과 같다. 예비타당성 지침에 맞추어 사회적 할인율 5.5%를 적용한 결과, 비용-편익 비율(B/C Ratio) 관점에서 빛가람 사물인터넷 혁신 클러스터 사업은 B/C Ratio가 2.02~4.26으로 경제적 타당성(B/C Ratio > 1)이 매우 높은 것으로 나타났다. 사업 투자가치의 순현재가치(NPV)관점에서도 비관적일 때 1,019억 원이고 낙관적일 때 3,258억 원으로 모두 NPV가 0을 넘기 때문에 경제적 타당성이 크다.
Abstract
▼
3. Research Results
The “Bitgaram IoT Innovative Cluster” was picked as an official title for the broadcasting and communications convergence cluster project. “Bitgaram” is an official name of the Common Innovative City in Gwangju and Jeonnam Province, while “Innovative Cluster” is now used as a
3. Research Results
The “Bitgaram IoT Innovative Cluster” was picked as an official title for the broadcasting and communications convergence cluster project. “Bitgaram” is an official name of the Common Innovative City in Gwangju and Jeonnam Province, while “Innovative Cluster” is now used as a generic term that describes a large number of interconnected industries, universities, research institutes, and related associations, which secure competitive advantages through a high degree of collaboration and networking.
The following table shows the structure of the Bitgaram IoT Innovative Cluster project. The long-term future-oriented IoT demonstration project consists of five categories of sub-projects including three ecological environment, three agricultural life, two Bitgaram care demonstration projects and one Gwangju & Jeonnam specialized project. To create favorable conditions for business collaboration and industry revitalization, the development of an integrated management center and ecosystem promotion plan is also included in the structure.
Projects in the ecological environment category are aimed at materializing an IoT monitoring and control service for Yeongsan River’s ecological environment, ground water, and meteorology considering the industrial and environmental characteristics of the location of the cluster. The IoT monitoring system for Yeongan River’s Ecological Environment and other sub-projects designed to build the next-generation IoT ecological systems are also included.
For the agricultural life category, an IoT convergence service that could effectively resolve issues in the region’s major industry of agriculture, livestock, and fishing will be pursued. The establishment of a smart blight monitoring system utilizing big data service will be undertaken especially for rice, the most representative local produce in the region, and pepper, the most vulnerable crop to diseases and insects, while a new IoTbased agricultural damage assessment service differentiated from the exiting satellitebased monitoring system will be built and introduced to the global market. Also, a zero-energy Future Farm will be built inside of the cluster buildings and its industrialization will be promoted.
In the Bitgaram Care category, life care services for the elderly will be developed and supported by utilizing excellent local infrastructure such as Bitgoeul Senior Welfare Town, which has an average visitor of six thousands per day, and other facilities as a test bed.
The development of people- and eco-friendly IoT services that offer hands-on experience through motion sensing technologies in tourist destinations within the cluster will also be pursued. As a regional business project, an IoT-based demonstration project for the operation of the soon-to-be open Asian Culture Complex will be carried out.
The project of materializing a convergence cluster in broadcasting and communications presented as a result of this study will include the Green ICT Promotion Center, IoT Innovation Center and Broadcasting & Communications Complex Center. The completed cluster will lay the foundation for industry development and follow-up projects. The Broadcasting & Communications Complex Center will carry out a variety of businesses including smart TV application development and education, Brand-U promotion, smart PR professional cultivation, as well as smart work center establishment and management taking advantage of facilities in the cluster.
The project will last for five years starting for 2014 to 2018 and the budget is KRW 110.61 billion, which include state funds of KRW 69.74 billion, local government’s funds of KRW 16.59 billion, and private funds of KRW 24.3 billion. The private sector investments will be made in the form of matching funds for each demonstration project and the demonstration projects will be focused on the cluster and Gwangju/Jeonnam areas.
If the project is implemented as planned, the broadcasting and communications convergence hub that fully utilizes and reflects the characteristics of the local community will be built and be leading the development of the industry as well as the creation of a collaborative system between the industry, academia, research institutes and businesses, thereby facilitating the overall advancement of related industries. In addition, the development of new Internet businesses, which are closely linked to the regional attributes of Gwangju and Jeonnam areas, will drive the growth of broadcasting and communications industries in the country’s southwestern region.
The expected direct and indirect economic benefits of this project including new IoT businesses, expanded exports, improved public convenience, increased productivity of the convergence industry, and reduced energy consumption and greenhouse gas emissions are expected to enhance overall public interests. Depending on the type of projects, the economic benefits of 1) new added values of IoT businesses resulting from increased revenues; 2) improved productivity of the convergence industry; 3) the public good created as a result of the demonstration projects; and 4) reduced labor costs with improved business processes of existing companies can be numerically calculated. The result shows that the B/C ratio for both the optimistic and pessimistic scenarios ranges from 2.02 to 4.26, meaning that the project has economic feasibility.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.