보고서 정보
주관연구기관 |
영남대학교 YeungNam University |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2010-11 |
주관부처 |
보건복지부 [Ministry of Health & Welfare(MW)(MW) |
등록번호 |
TRKO201500006972 |
DB 구축일자 |
2015-06-13
|
초록
▼
Ⅳ. 연구결과
□ 제1기 종합대책 평가
◦ 정책의 추진을 위하여 질병관리본부에 담당팀을 두고, 민간 전문가로 구성된 위원회를 구성하여 운영함.
◦ 체계적이고 지속적인 홍보사업을 추진하였으나, 홍보에 대한 평가가 미흡함.
◦ 정책과 관련된 법률 제정 노력을 하였으나, 제정하지 못함.
◦ 지역별로 9개의 심뇌혈관질환센터를 설치하여 운영하여, 심뇌혈관질환의 관리를 위한 새로운 계기를 마련하였다고 할 수 있음. 그러나 예방관리사업과 재활사업의 기능을 강화할 필요가 있음.
◦ 뇌졸중과 심근경색증의 예방관리를
Ⅳ. 연구결과
□ 제1기 종합대책 평가
◦ 정책의 추진을 위하여 질병관리본부에 담당팀을 두고, 민간 전문가로 구성된 위원회를 구성하여 운영함.
◦ 체계적이고 지속적인 홍보사업을 추진하였으나, 홍보에 대한 평가가 미흡함.
◦ 정책과 관련된 법률 제정 노력을 하였으나, 제정하지 못함.
◦ 지역별로 9개의 심뇌혈관질환센터를 설치하여 운영하여, 심뇌혈관질환의 관리를 위한 새로운 계기를 마련하였다고 할 수 있음. 그러나 예방관리사업과 재활사업의 기능을 강화할 필요가 있음.
◦ 뇌졸중과 심근경색증의 예방관리를 위하여 고혈압, 당뇨병을 중심으로 수행한 대구광역시에서 시행한 심뇌혈관 고위험군 등록관리 시범사업 등은 새로이 시도한 보건사업으로서 성공적으로 수행된 시범사업이라 할 수 있음. 광명시, 인천광역시에서도 시행하고 있으며, 제2기 종합계획에서도 확대되어야 할 사업이라 할 수 있음.
◦ 예산의 배정이 권역심뇌혈관질환센터에 많이 투입되었으며, 이는 센터가 예방, 치료, 재활, 예방사업을 권역센터가 주도하도록 기능과 역할을 부여하는 것으로 계획되었음. 그러므로 제2기 심뇌혈관질환 예방관리 종합대책에서도 권역센터를 중심으로 지역의 심뇌혈관질환 예방관리사업이 추진될 수 있도록 기능과 역할에 대한 인식을 유지, 강화시키는 것이 매우 중요함.
◦ 이상지질혈증의 유병규모가 급격하게 증가하고 있어, 이에 대한 대책이 추가적으로 수립 • 수행되어야 할 것임.
□ 제2기 종합대책의 중점내용
◦ 제1기의 정책기조를 유지함.
◦ 유병률 증가와 사망률 감소, 장애규모 증가와 재활시설의 부족 등으로 의료비의 급격한 증가가 예상되어 이에 대한 적극적인 대책이 필요함.
◦ 환자의 건강생활실천율을 높이고, 일상생활활동을 유지시키며, 초기단계의 조치에 의한 중증화(重症化) 방지와 재활정책을 강화하는 데에 중점을 두고자 하며, 주요 내용은 다음과 같음.
- 응급치료서비스 전달체계를 구축
- 지역전문재활병원 지정 운영
- 심폐소생 교육의 활성화
- 취약계층에 대한 방문보건사업 지원병원 지정운영
- 고혈압, 당뇨병 환자 등록관리사업의 확대
- 비약물치료 병원 지정운영
- 환자 self-help group 지원 활성화
- 심뇌혈관질환의 관리와 홍보를 위한 건강예보제 시행
- 만성질환관리 법 제정
- 지역심뇌혈관질환 예방관리 전문센터 지정
- 심뇌혈관질환 예방관리 교육정보센터 운영
Abstract
▼
Ⅳ. Results
□ Assessment of 1st phase comprehensive plan
◦ Task force team was settled in KCDC(Korea Center for Disease Control), managing committee with private sector experts
◦ Continuous social marketing was carried out in a systemic approach, of which assessment was unsatisfactory
◦ A
Ⅳ. Results
□ Assessment of 1st phase comprehensive plan
◦ Task force team was settled in KCDC(Korea Center for Disease Control), managing committee with private sector experts
◦ Continuous social marketing was carried out in a systemic approach, of which assessment was unsatisfactory
◦ Attempt for legislation of related policy was abortive
◦ Nine regional centers for cardio-and cerebrovascular diseases were established and managed, suggesting a guideline to manage cardio-and cerebrovascular diseases, but enforce preventive management and rehabilitative task are required.
◦ Demonstrative project of incentive-based registration and management for high risk group of cardio-and cerebrovascular diseases to prevent cerebral and myocardial infarction was a novel approach in Daegu metropolitan city which was successfully implemented. The same project is implemented also in Kwangmyung city and Incheon metropolitan city, which is to be more expanded in the 2nd phase
◦ The budget was allocated weighted to regional cardio-and cerebrovascular disease center, for the regional center to be planned to take the lead in prevention, treatment, rehabilitation. Therefore, it is very important to remind and emphasize the role of local center as a pivot point for local preventive management of cardio-and cerebrovascular diseases.
◦ Additional counter measures are required to cope with rapidly increasing prevalence of dyslipidemia
□ Core programs for 2nd phase comprehensive plan
◦ Basically follows the framework and strategy of the 1st phase plan
◦ Active measures are required for drastically increasing medical expenses expected due to the increase of prevalence, decreased of mortality rate, increase of magnitude of impairment, and lack of rehabilitative facilities.
◦ Emphasized to more increase the healthier behaviors rate of patient for healthy life, maintain activity of daily living, prevent further aggravation by early detection and consolidate rehabilitative policy, and the details are shown as follows
- Setting up delivery system for emergency treatment service
- Designation and operation of local rehabilitation hospital
- Vitalization of education for cardiopulmonary resuscitation
- Expansion of registration management project to hypertension and DM patients
- Designation and management of hospital providing alternative medicine
- Activation of support to self care group of patients
- Introduction of health notice system for the management and promotion of cardio-and cerebrovascular diseases
- Legislation for management of chronic diseases
- Designation of hospital dedicated to preventive management of local cardio-and cerebrovascular diseases
- Management of educational information center for the preventive management(health education and consultation etc.) of cardio-and cerebrovascular diseases
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.