보고서 정보
주관연구기관 |
(사)한국소비자교육지원센터 |
연구책임자 |
이승신
|
참여연구자 |
이영은
,
이종혜
,
양덕순
,
이영희
,
신정균
,
이제호
,
김윤정
,
김선희
,
이도희
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-11 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
식품의약품안전평가원 |
사업 관리 기관 |
식품의약품안전처 Ministry of Food and Drug Safety |
등록번호 |
TRKO201500007435 |
과제고유번호 |
1475008002 |
DB 구축일자 |
2015-06-27
|
키워드 |
전담 관리원,어린이식품 안전,식품위생,어린이식생활 안전관리 특별법,고열량・저영양식품civil survillance warden,children’s food safety,food sanitation,The Special Act on the Safety Management of Children's Dietary Life,high calorie Foods with low nutritional values
|
초록
▼
「어린이 식생활 안전관리 특별법」이 2008년 제정된 이후 어린이 식생활 안전관리를 위한 다양한 정책들이 수행되고 있다. 어린이 기호식품 전담 관리원은 소비자식품위생감시원과는 차별화되어 어린이식품안전보호구역을 중심으로 활동하고 있다. 전국에 3,500명이 넘는 전담 관리원이 활동하고 있고, 해마다 4시간 이상의 의무교육 수료 후 활동하도록 규정되어 있다. 어린이 식품안전의 최일선 파수꾼으로서의 전담 관리원의 역량을 강화하는 것은 매우 중요함에도 불구하고 이들을 위한 표준화된 교재 및 교육 방안이 마련되어 있지 못한 실정이다.
「어린이 식생활 안전관리 특별법」이 2008년 제정된 이후 어린이 식생활 안전관리를 위한 다양한 정책들이 수행되고 있다. 어린이 기호식품 전담 관리원은 소비자식품위생감시원과는 차별화되어 어린이식품안전보호구역을 중심으로 활동하고 있다. 전국에 3,500명이 넘는 전담 관리원이 활동하고 있고, 해마다 4시간 이상의 의무교육 수료 후 활동하도록 규정되어 있다. 어린이 식품안전의 최일선 파수꾼으로서의 전담 관리원의 역량을 강화하는 것은 매우 중요함에도 불구하고 이들을 위한 표준화된 교재 및 교육 방안이 마련되어 있지 못한 실정이다.
이에 본 연구에서는 어린이 기호식품 전담 관리원 교육용 교재와 교육방안을 개발하고자 하였다. 이를 통해 각 지방자치단체에서 표준화된 교재를 사용하여 쉽게 전담 관리원 교육에 활용할 수 있도록 하였다. 교재개발을 위해 식품위생법 등 관련 법률 및 식약처 관련 지침 자료등을 고찰하였고, 전담 관리원과 공무원을 대상으로 하는 설문조사를 통해 교육 요구도를 조사하였다.
교육요구도 조사는 2014년 4월에 전담 관리원 1,478명과 공무원 143명을 대상으로 실시하였다. 조사결과는 다음과 같다. 전담 관리원의 전체 교육 요구도는 4.00점(5점 만점)으로 높은 수준이었다. 교육의 4영역 즉, 식품위생, 어린이 식생활안전, 전담 관리원 활동의 실제 및 원만한 인간관계 영역 중 전담 관리원들은 ‘식품위생(4.15점)’에 대한 교육 요구도가 가장 높았고, 다음 ‘어린이 식생활안전(4.05점)’, ‘전담 관리원 활동의 실제(3.92점), 원만한 인간관계(3.87점)’ 순으로 교육 요구도가 높았다.
담당공무원의 전담 관리원 대상 전체 교육 요구도는 4.02점(5점 만점)으로 높은 수준이며,담당공무원은 전담 관리원들에게 ‘식품위생(4.07점)’에 대한 교육이 가장 필요하다고 응답했고, 다음 ‘어린이 식생활안전(4.06점)’, ‘전담 관리원 활동의 실제(4.03점), 원만한 인간관계(3.90점)’ 순으로 교육 요구도가 높았다. 관련 법률의 검토 및 교육요구도 조사결과와 전문가 자문회의 결과를 토대로 전담 관리원 교육용 교재를 개발하였다. 교재는 어린이 식품위생, 어린이 식생활 안전관리, 원만한 인간관계, 전담 관리원 활동의 실제라는 4개의 주제로 구성하였다. 개발된 교재는 한글 책자와 ppt, 동영상 4편이다.
‘어린이 식품위생’에서는 1. 식품과 식품안전, 2. 위해식품 식별요령, 3. 식중독 예방관리, 4.식품첨가물, 5. 냉장․냉동식품의 보관 및 관리, 6. 식품표시, 7. 식품접객 업소의 준수사항에 관한 내용을 다루었다. ‘어린이 식생활안전관리’에서는 1. 어린이 식생활 안전관리 특별법의 의의와 대상, 2. 어린이 식품안전보호구역의 지정과 관리, 3. 어린이 기호식품 우수판매업소의 관리, 4. 어린이 기호식품 품질인증제도의 운영, 5. 판매 금지 및 광고 제한 식품, 6. 식품접객업소의 영양성분 표시 관리를 다루었다. ‘원만한 인간관계’는 1. 매너와 에티켓, 2. 인사의 정의와 중요성, 3. 좋은 표정과 올바른 자세, 4. 전담 관리원을 위한 효율적인 의사소통으로 구성하였다. 마지막으로 전담 관리원 활동의 실제에서는 1. 어린이 기호식품 전담 관리원 소개, 2. 어린이 기호식품 전담 관리원의 활동 및 운영, 3. 점검의 실제(어린이 기호식품 판매업소 점검, 어린이 기호식품 조리․판매업소 점검, 식품자동판매기 점검)로 구성하였다. 점검의 실제와 고열량․저영양식품 판별방법을 소개하는 동영상 4편도 개발하였다.
개발된 교재를 활용하여 전국 10개 지역의 전담 관리원을 대상으로 시범교육과 적정성 평가를 통해 내용을 수정 보완하였다. 적정성 평가 결과 교재 구성 및 내용에 대한 만족도는 높은 편이었다. 끝으로 개발된 교재를 활용하여 강의할 때 주의할 점을 포함한 교육방안에 대한 제언을 하였다.
여기서 개발된 교육자료 및 교육 방안은 향후 전담 관리원 교육용 교재로 전국 지방자치단체에서 활용될 예정이다.
Abstract
▼
Since the enactment of The Special Act on the Safety Management of Children's Dietary Life in 2008, many policies have been carried out for safety management of children's dietary life. The civil surveillance warden is in exercise mainly in the Green Food Zone, which is distinct from the Consumer Fo
Since the enactment of The Special Act on the Safety Management of Children's Dietary Life in 2008, many policies have been carried out for safety management of children's dietary life. The civil surveillance warden is in exercise mainly in the Green Food Zone, which is distinct from the Consumer Food Sanitation Inspector. Over 3,500 individuals are working as administrators specialized in the field, and are mandated to be educated at least 4 hours a year to continue to work. The administrators are at the very front of children food safety inspection and strengthening their abilities to do their job successfully is important. However, the teaching material and the education curriculum for the education of the administrators is not standardized.
As a result this study will focused on establishing the teaching material and curriculum for educating civil surveillance wardens. In establishing the teaching material, legal documents such as the Food Sanitation Act, the guidelines proposed by the Ministry of Food Drug Safety and surveys answered by public officials and administrators on the education demand were considered. Through this the study seeks for the standardization of education on administrators practiced by each local autonomous entity.
The survey on education demand was done on April 2014 by 1,478 administrators and 143 public officials. The result are the following. The demand on education was 4.00 point out of 5.00, which is relatively high. Out of the four categories of education, which are food sanitation, safety of children dietary life, administration activities, and human relations, education on food sanitation was demanded the most (4.15 points) followed by safety of children’s dietary life (4.05 points), administration activities (3.92 points), and human relations (3.87 points).
Public officials responsible for the administrators also had a high demand for education for the administrators, which scored 4.02 points out of 5.00 points. The public officials demanded education for food sanitation (4.07 points) the most, followed by safety of children’s dietary life (4.06 points), administration activities (4.03 points), and human relations (3.90 points) for the administrators.
The teaching material were established based on the reviews on related legal documents , the research by surveys, and advice suggested by specialists in the field. The teaching material is composed by four subjects, which are food sanitation, safety of children’s dietary life, administration activities, and human relations. The materials are a booklet, a PPT, and 4 videos.
The chapters for ‘food sanitation’ are 1. Common Standards on Food, 2. Distinguishing Hazardous Food, 3. Preventing Food Poisoning, 4. Food Additives, 5. Refrigeration Storage and Management, 6. Food Labeling, and 7. Standards on Food Cooked by Restaurants. The chapters for ‘safety of children’s dietary life‘ are 1. The Outcome and Subjects of The Special Act on the Safety Management of Children's Dietary Life, 2. Deciding and Managing Green Food Zones, 3. Management of Good Restaurants that Sell Children's Preferred Foods, 4. Management of Children's Preferred Foods Quality Certification System, 5. Foods that are Regulated in Selling or Advertising, and 6. Management on Ingredients Labeling by Restaurants. With ’human relations‘ the chapters are 1. Manners and Etiquettes, 2. The Definition and Importance of Greetings, 3. Good Facial Expressions and Correct Postures, and 4. Communication Techniques that bring Good Impressions. Lastly the chapters for ’administration activities‘ are 1. Introductions to Administrators Responsible for Children’s Preferred Foods, 2. The Activities of Administrators Responsible for Children’s Preferred Foods, 3. Reality of Administration (Adminstration on Restaurants that Sell Children’s Preferred Foods, Administration on Restaurants that Cook Children’s Preferred Foods, and Administrations on Food Vending Machines). Four videos on the reality of administration and distinguishing high calorie Foods with low nutritional values are also made.
The teaching material was revised through demonstrational use and a suitability evaluation by 10 nationwide civil surveillance wardens. The evaluation revealed the material’s contents were very satisfactory. Lastly guidelines and tips that need precaution when educating with the material were included.
The material and curriculum established are arranged to be used nationwide by local autonomous entities.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제출문 ... 2
- 목차 ... 3
- Ⅰ총괄연구개발과제 요약문 ... 5
- 국문 요약문 ... 5
- Summary ... 8
- Ⅱ 총괄연구개발과제 연구결과 ... 11
- 제1장 총괄연구개발과제의 목적 및 필요성 ... 11
- 제2장 총괄연구개발과제의 내용 및 방법 ... 29
- 제3장 총괄연구개발과제의 최종결과 및 고찰 ... 34
- 제4장 총괄연구개발과제의 연구성과 ... 153
- 제5장 총괄참고문헌 ... 155
- 부록 1. 개발된 ppt 교재 예시 ... 156
- 부록 2. 개발된 한글 교재 예시 ... 160
- 부록 3. 설문지 ... 164
- 부록 4. 지도 및 위생 점검표 ... 176
- 끝페이지 ... 182
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.