보고서 정보
주관연구기관 |
(주)영양과미래 |
연구책임자 |
정해랑
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2012-03 |
과제시작연도 |
2011 |
주관부처 |
식품의약품안전평가원 |
사업 관리 기관 |
식품의약품안전처 Ministry of Food and Drug Safety |
등록번호 |
TRKO201500007636 |
과제고유번호 |
1475006439 |
DB 구축일자 |
2015-06-27
|
키워드 |
인체노출안전기준,식품첨가물,유해 오염물질health based guidance value,food additives,contaminants
|
초록
▼
본 연구는 식품의 유해 오염물질과 식품첨가물의 인체노출안전기준 설정을 위한 중장기계획(안)을 마련하는데 그 목적이 있다. 검토대상 물질은, 식품의약품안전청에서 유해물질 총서에서 다룬 물질과 현재 관리대상 유해 오염물질, 코덱스 우선순위 물질 등 총 60종의 오염물질과 2011년 말 현재 식품첨가물공전에 등재된 물질 612종을 검토대상 물질로 하였다. 오염물질과 식품첨가물의 인체노출안전기준 설정에 관한 국내외 현황을 파악하고 중 장기 계획의 기본방향을 수립하기 위하여 다음 내용을 조사하였다. 첫째, JECFA, 유럽의 EFSA, 미국
본 연구는 식품의 유해 오염물질과 식품첨가물의 인체노출안전기준 설정을 위한 중장기계획(안)을 마련하는데 그 목적이 있다. 검토대상 물질은, 식품의약품안전청에서 유해물질 총서에서 다룬 물질과 현재 관리대상 유해 오염물질, 코덱스 우선순위 물질 등 총 60종의 오염물질과 2011년 말 현재 식품첨가물공전에 등재된 물질 612종을 검토대상 물질로 하였다. 오염물질과 식품첨가물의 인체노출안전기준 설정에 관한 국내외 현황을 파악하고 중 장기 계획의 기본방향을 수립하기 위하여 다음 내용을 조사하였다. 첫째, JECFA, 유럽의 EFSA, 미국의 EPA와 ATSDR, 일본의 식품안전위원회가 물질별로 안전성을 평가한 보고서를 수집하고, 평가결과를 정리하였다. 둘째, JECFA 및 주요국에서 정한 유해 오염물질과 식품첨가물의 인체노출안전기준을 조사, 비교하였다. 셋째, 코덱스 오염물질 분과위원회와 식품첨가물 분과위원회가 2001년 이후 2011년까지 JECFA의 평가 우선순위로 정한 물질을 조사하고 물질별 진행사항을 파악하였다. JECFA를 비롯한 주요국의 평가 사례 및 평가기관 간 기준의 동일성 여부를 근거로, 검토물질을 그룹화 한 후, 그룹별 접근전략을 수립하였다. 즉, 국내외 안전성 평가결과에 근거할 때 안전성에 우려가 적거나 평가기관 간 기준이 동일하거나 현재 코덱스 우선순위물질은 우선순위를 가장 높게 제시하였다. 국가 간 기준이 다른 경우에는, 그룹의 특성에 따라 검토 후 채택하거나 검토 착수 시기를 조정할 수 있게 하였다. 평가하였더라도 기준이 설정되지 않은 물질은 우선순위가 낮고 영양강화제의 경우, 안전상 우려가 낮다는 점과 JECFA 등에서 식품첨가물로 간주하지 않는다는 점을 들어, 우선순위를 가장 낮게 제시하였다. 다만, JECFA에서 평가한 강화제의 경우 적극 검토하여 채택할 것을 권고하였다. 위 연구결과에 근거하여 유해물질의 인체노출안전기준 설정을 위한 중장기 계획(안)을 제시하였다. 계획(안)에는 연도별 검토대상 물질을 제시하였으며, 기준 설정이 효과적으로 수행될 수 있도록 평가에 필요한 연구개발 사업을 지원하며 자료를 수집하는 체계를 갖추고, 평가인력을 양성하며, 국내외 관련 조직, 전문가와의 네트워크 강화 등을 제안하였다.
Abstract
▼
This study aimed to set up a strategic plan for establishing Korean health based guidance value of hazardous substances in foods. 60 contaminants among hazardous substances in foods and 612 food additives currently approved in the country were selected. To devise the basis of the plan, we have done
This study aimed to set up a strategic plan for establishing Korean health based guidance value of hazardous substances in foods. 60 contaminants among hazardous substances in foods and 612 food additives currently approved in the country were selected. To devise the basis of the plan, we have done the follows: To begin with, we gathered scientific reports published by JECFA, US EPA, US ATSDR, EFSA, or Food Safety Commission of Japan, and looked over the results. Second, we compared the health based guidance value of food additives and contaminants in major authorities. Third, we checked the on-going evaluation process of the JECFA' s prioritized substances. We divided the contaminants into 7 groups and food additives into 10 groups to set different approaching plans. The priority based on a few questions: Have JECFA or other authorities evaluated the substance? Is the health based guidance value established? If so, is the value consistent among different authorities? The order of priorities was suggested on the abundance of toxicological data needed to assess the safety, and expected difficulties on the work. In other words the highest priority was given to the substances which were evaluated and prioritized by JECFA and other authorities, or were currently on the CODEX priority list. If the value differed by the authorities, the priority of the substance would be set after reviewing. For substances which have been evaluated but have no value, low priority were given. Food fortificants got the lowest priority due to the fact that the safety was not a matter of concern and that JECFA did not consider them as the food additives. However, food fortificants that were evaluated by JECFA, in that case we recommended to put on the priority list. Based on this study we have proposed the strategic plan for establishing health based guidance value of hazardous substances in foods. To conduct the strategic plan effectively and consistently, several supportive programs were suggested. In addition of research activities, framework for collecting and sharing data, empowering human resources and strengthening the network among experts and industries should be done. For all of these efforts, the legal foundation is required.
목차 Contents
- 표 지 ... 1
- 용역연구개발과제 최종보고서 ... 2
- 제 출 문 ... 3
- 목 차 ... 4
- 표 목차 ... 5
- 그림목차 ... 6
- Ⅰ. 총괄연구개발과제 요약문 ... 8
- 국문 요약문 ... 8
- Summary ... 10
- II. 연구개발과제 연구결과 ... 12
- 제1장 연구개발과제의 목적 및 필요성 ... 12
- 제2장 총괄연구개발과제의 내용 및 방법 ... 17
- 제3장 연구개발과제의 최종결과 및 고찰 ... 22
- 제4장 연구개발과제의 연구성과 ... 131
- 제5장 주요연구 변경사항 ... 132
- 제6장 참고문헌 ... 133
- 제7장 첨부서류 ... 135
- 제8장 부록 ... 135
- 끝페이지 ... 145
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.