보고서 정보
주관연구기관 |
국립식량과학원 National Institute of Crop Science |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2015-02 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
농촌진흥청 Rural Development Administration(RDA) |
연구관리전문기관 |
국립식량과학원 National Institute of Crop Science |
등록번호 |
TRKO201500010625 |
과제고유번호 |
1395039133 |
사업명 |
작물시험연구 |
DB 구축일자 |
2015-07-11
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201500010625 |
초록
▼
Ⅳ. 연구개발결과
[제1세부과제]
1990년대 초에 우리나라에서 직파 재배 기술이 본격적으로 보급되기 시작하였다. 1995년에 직파 재배면적이 117.5천ha로 정점을 찍은 후 추세적으로 감소하여 2014년에는 17.8천ha를 보였다. 2013년 농촌진흥청 국립식량과학원에서는 벼 무논점파 재배 기술에 관한 농가 의향을 조사하였다.
이 조사를 통해 다음의 내용을 발견하였다. 첫째, 벼 무논점파 재배 기술이 현재 우리나라에서 대표적인 벼 직파 재배 기술이다. 벼 무논점파 파종기로는 황금파종기가 가장 많이 사용되고 있으며
Ⅳ. 연구개발결과
[제1세부과제]
1990년대 초에 우리나라에서 직파 재배 기술이 본격적으로 보급되기 시작하였다. 1995년에 직파 재배면적이 117.5천ha로 정점을 찍은 후 추세적으로 감소하여 2014년에는 17.8천ha를 보였다. 2013년 농촌진흥청 국립식량과학원에서는 벼 무논점파 재배 기술에 관한 농가 의향을 조사하였다.
이 조사를 통해 다음의 내용을 발견하였다. 첫째, 벼 무논점파 재배 기술이 현재 우리나라에서 대표적인 벼 직파 재배 기술이다. 벼 무논점파 파종기로는 황금파종기가 가장 많이 사용되고 있으며, 그 점유율은 65.5%였다. 이앙 재배에 적합한 품종은 직파 재배에도 적합하다. 벼 무논점파에 선호된 품종은 새누리, 일미, 동진1호 등이었다. 둘째, 벼 무논점파 기술은 확산될 것으로 전망된다. 셋째, 벼 무논점파 기술이 확산되는 데 제약 요인과 촉진 요인을 확인하였다. 제약 요인으로는 직접적으로는 잡초, 새 피해, 앵미 피해를 들 수 있고, 간접 요인으로는 이앙 기술이 갖는 표준 기술로서의 편리함, 육묘 및 병해충 방제 자재에 대한 지자체 지원, 육묘상자 등 기존 장비 손실 및 신규 무논점파용 장비 구비, 과거의 실패 기억 등을 들 수 있다. 촉진 요인으로는 직접적으로는 노동 및 비용 절감, 작업보조자 불필요, 편리함을 들 수 있고, 간접적으로는 규모화, 고령화, 여성화, 측조시비 기술과의 결합, 무논점파용 임대 농기계 지원, 무논점파와 이앙재배의 윤작을 들 수 있다. 넷째, 무논점파는 기술적으로 쉽다는 인식을 확인하였고, 동일 품종이면, 무논점파 재배 쌀의 품질이 떨어지지 않는다는 인식을 확인하였다. 다섯째, 그럼에도 불구하고 무논점파 재배 기술을 도입하고 있는 응답자의 76.3%가 도입한 지 3년차 이하로서 아직 기술적으로 불안정하고, 일부 시군에서는 연도 간에 무논점파 재배 면적이 급격하게 변동하고 있어 농가 동향에 대한 세밀한 관찰이 필요하다는 점도 확인할 수 있었다.
결론적으로 무논점파 재배에 성공한 사례가 많이 있음에도 불구하고 무논점파 재배 면적의 증가는 미미하며, 대부분의 이앙 재배 농가들은 무논점파 기술에 대해 관망중이라고 할 수 있을 것이다. 본 연구의 미흡한 점으로는 각주 9에서 언급한 것처럼 응답자의 인구통계적 특성을 파악하기 위한 설문에서 무응답에 대한 고려가 부족하였다는 점을 들 수 있을 것이다.
마지막으로 과거의 직파 재배 실패에 대한 정신적 트라우마의 치유를 위해 의학 분야와의 공동연구와 무논점파 재배의 규모 효과를 검증하기 위한 추가적인 연구를 제안한다.
[제2세부과제]
한국의 쌀 수급상황을 볼 때 생산은 유지되고 소비는 줄어들며 외국산 쌀 수입은 늘게 되어 공급과잉이 전망되므로 관세화에 대한 대응책으로 수출시장 개척이 중요한 과제이다. 본 연구는 수출용 쌀 생산단지의 경영성과를 분석해 문제점을 찾아내고, 우리 쌀을 가장 많이 수출하고 있는 호주와 인접한 뉴질랜드, 그리고 동남아시아의 말레이시아와 홍콩시장의 쌀 유통실태를 조사하여, 우리 쌀 수출 확대를 위한 대응방안을 모색코자 하였으며 주요 결과는 다음과 같이 요약된다.
1. 한국 쌀은 지난 2007년 566톤 수출을 시작으로 조금씩 증가하여 수출국수는 40여개국으로 늘어났다. 쌀 시장이 관세화 되면 최소한 TRQ(409천톤) 물량이 국내시장에 영향을 미칠 것이므로 국내 쌀 소비확대와 더불어 수출에 대한 철저한 대비가 필요하다.
2. 수출용 쌀 생산단지 3개소의 경영성과 분석결과(2014), 평균수량은 일반재배와 비슷했으며, 벼 수매가격은 평균 56,166원/40kg으로 일반재배 대비 4.6% 높아 조수입 평균이 1.0% 높고, 일부 지원을 받기 때문에 경영비는 7.9% 정도 낮아 시범단지의 벼농사 평균소득은 인근 일반농가 대비 8.1% 정도 높은 것으로 나타났다.
3. 한국 쌀의 주요 수출시장인 호주와 뉴질랜드, 말레이시아와 홍콩 등의 수출 쌀 유통실태와 교민에 대한 설문조사를 실시하였는바, 시장개척 초기단계에서 장기간 운송에 따른 품질관리와 가격경쟁력 등 문제점도 있으나 쌀 시장의 수요와 선호도를 잘 파악하여 시장을 공략해 나가면 점진적으로 시장 확대 가능성이 있는 것으로 보였다.
4. 호주 교민을 대상(324명)으로 쌀 설문조사를 한 결과, 호주 교민의 쌀 구매 시 중요시하는 요인은 품질(50.0%)이 가장 많고, 가격(17.0%), 생산지(17.0%), 브랜드(8.3%) 등이었다. 가격은 비싸다(44.1%), 아주 비싸다(9.3%)가 적당하다(42.0%)보다 많았다. 따라서 호주 수출용 쌀은 품질을 우선시하면서 가격대를 낮추는 전략이 중요함을 보여주고 있다.
5. 대양주 인접시장인 뉴질랜드에서는 한국 쌀을 수입 판매한 경험이 있는 업체들과 한인마트의 유통실태를 조사하였다. 뉴질랜드에서 자포니카 쌀 시장에서 미국쌀과 경쟁하기 위해서는 가격경쟁력을 높이고 수요가 증가하고 있는 초밥용과 중국계를 겨냥한 마케팅 전략이 중요한 것으로 파악되었다.
6. 말레이시아에서는 한국 쌀 가격은 비싸다(68.0%), 아주 비싸다(9.3%)가 적당하다(25.3%)보다 많았고, 한국 수출 쌀의 품질은 아주 좋다(4.0%), 좋다(28.0%)는 의견보다 보통이다(65.3%) 가 많았다. 쌀 품질의 문제점으로는 품질이 일정하지 않다(30.7%) 등을 지적했다. 수출 쌀의 개선점으로는 가격 저렴화(46.7%), 품질향상(18.7%), 마케팅(12.0%) 등이었다.
7. 홍콩의 경우 한국의 고품질 소포장 쌀이 교민시장을 넘어 현지 고급 수퍼마켓에서 일본, 미국, 호주 쌀과 경쟁하고 있는데, 일본산 다음으로 높은 가격을 받으며 시장을 확대해 나가고 있다. 일일생활권인 마카오시장까지 포함해서 포장재 개선과 판촉활동 등 자포니카 쌀 시장에 대한 적극적인 공략이 필요하다.
8. 앞으로 한국 쌀의 수출 확대를 위해서는 최고품질과 안전성으로 승부하는 고가미 시장과 개발도상국을 대상으로 하는 중저가미 시장 등 2-트랙 전략이 필요하다. 품질을 기본으로 하면서 생산비 절감을 통한 가격경쟁력 제고가 시급한 과제이며, 쌀 소비패턴 등 해외시장에 대한 정보축적과 한국 쌀의 인지도를 높이기 위한 홍보강화도 중요하다.
9. 잠재적 수출시장에 한국 쌀의 우수성을 알릴 수 있는 정보도 체계적으로 공급하여야 하며, 인지도를 제고하기 위해 마케팅에 정책적 지원이 요구된다. 수출용 쌀 통합브랜드 개발과 엄격한 품질관리, 장기유통을 위한 포장재 개발, 수출전문 생산단지 조성과 전문 업체 육성도 필요하다. 전문성을 갖춘 인력양성이 병행되어야 효율성을 높일 수 있을 것이다.
10. 연구결과는 ‘수출용 쌀 생산단지’ 운영개선을 위한 참고자료로 활용하고, 자료발간 및 교육, 언론홍보 등을 통해 정보를 공유토록 할 것이다. 쌀 관세화로 수출여건이 개선될 전망이므로 차후에도 우리 쌀 수출시장에 대한 면밀한 조사분석과 더불어 물류비 지원과 시장개척 등으로 정책적 관심이 확대되어야 할 것이다.
[제3세부과제]
1995년 이후 콩 재배면적과 생산량이 급감하고 있는데, 그 이유는 1995년 WTO 체결로 국제적으로 교역이 자유화됨에 따라 국내산 콩의 시장 경쟁력이 약화되었기 때문으로 이해할 수 있다. 반면 10a당 생산량은 증가하고 있는데, 재배 기술 진보와 품종 개량이 중요한 역할을 담당하고 있다고 할 수 있다.
통계청에 따르면 콩의 평균 조수입은 10a당 865,445원인데, 시범단지 조사치는 1,433,644원으로서 전국 평균의 1.6배였고, 소득은 1.3배였다.
Abstract
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First, The market of agricultural products has been opened, so domestic agricultural production has been continually shrunken. It’s important to cut down the production cost by labor saving technology. In the field of rice farming, it seems to be accepted that direct seeding technology can play the
First, The market of agricultural products has been opened, so domestic agricultural production has been continually shrunken. It’s important to cut down the production cost by labor saving technology. In the field of rice farming, it seems to be accepted that direct seeding technology can play the leading role. According to the survey in 2013, the direct seeding technology is more likely profitable to the rice farms with relatively larger scale, however, nation-widely the acreage by the technology has not been increased.
Rice cultivation methods is seen in two types of transplanting method and direct seeding method in history. And direct seeding method can be classified in two types of dry land method and watered land method. In Asia Monsoon area, transplanting method has been mainly introduced for rice farming instead of direct seeding method. whereas, the direct seeding method is more preferred in western countries such as Italy, U.S.A. and Australia.
It seems to be considered that direct seeding technology may be disadvantageous in weeds control and yield compared with transplanting. But It also seems to be considered that direct seeding technology may be advantageous in labor saving and cost cutdown. Specially the technology of Moononjumpa can be more likely profitable comparing with transplanting.
RDA has been surveying the acreage by direct seeding technology since 1991. The acreage has been rapidly increased to 117.5 thousand hectares in 1995(11% of all peddy land). After that, the acreage has been showing a decreasing trend. Eventually, the acreage hit the figure of 17.8 thousand hectares in 2014.
This study analyzes survey results of the rice farmers’ intend to Moononjumpa technology and compares economical performance between Moononjumpa technology and transplanting technology.
Second, As the medium-long term prospects of rice demand and supply in Korea, rice would be over-stocking. The rice consumption per capita has decreased annually and the import of rice will be increased continuously. In order to develop and improve the Korean rice industry and strengthen its competitiveness, it is necessary to promote rice export. This study aimed to analyze the management performance of rice production complex for export, and survey the present marketing status of exported Korean rice in Australia, New Zealand, Malaysia and Hong Kong. The data from rice producers, consumers, buyers and traders in four countries were collected.
This study would provide valuable information for making countermeasures rice export and strengthening competitiveness of the Korean rice. The main results are as follows. 1) The average farm-income of rice production complex for export were 8.1% higher than general farms, because of lower management cost. 2) Main considerations in purchasing rice for Korean residents in Australia are quality(50%), price(17%), production area(17%). Therefore it is very important to maintain high quality and low price for expanding Korean rice export; 3) The price competitiveness of Korean rice is one of the important factors for export in other countries. 4) The important thing is the lower price, better quality, marketing improvement, etc. in order to expand Korean rice export. 5) The two track strategy is needed, high-price for quality rice and low-price rice. Collection of detailed information on rice market by country and promotion activities for those countries are necessary.
Third, Begun with the cultivator in the 1960s, the labor-saving culture (mechanizing cultivation) of bean and farm products in South Korea has been extended rapidly till nowadays with the bean combine . The ratio of cultivation of farm products (bean) to labor cost in agricultural town reveals that the market with competitiveness of such labor-saving (mechanizing) may not survive, and along with the back-to-the-farm movement, a shift of generation from the 2000s changed farmers to be tenant farmers and comparatively young ages in 50s with large-scale farming, making cultivation, sowing, and harvest of farm products (bean) to be flown based on the market.
Through the trial business in 2003, the Ministry of Agriculture, Food, and Rural Affairs promoted the rental business of agricultural machines for farm products covering the purchase cost and utility rate of machines by farm towns since 2004, and until 2008, it had supported 92 branch offices. The condition of support is as follows: ('03 ~ '04) 30% -> (after '05) 50%, and the business cost is ('03 ~ '05) 250 million Won -> ('06) 300 million Won -> ('07) 500 million Won -> ('08) 800 million Won -> ('09) 1 billion Won, showing annual increment.
Although the bean sowing method using machines and work system have been studied continuously, the economic analysis of labor-saving for bean has been insufficient since 1997. Therefore, this study is to analyze the effect of management improvement in the bean labor-saving complex with introduction of labor-saving technique of farm products, to promote the commercialization of labor-saving harvest technique for increment of farm household income and reconsideration of competitiveness under the expansion of agricultural market, and to contribute to the management of future export and farm house in production of high-quality and homogeneous beans under labor-saving in the future.
Among the trial business complexes of bean labor-saving by the National Institute of Crop Science in 2013, centered on the farm houses within 5 complexes of Gyeonggi, Gangwon, Chungbuk, Jeonbuk, and Jeonnam, the 1:1 individual visiting survey with structural questionnaire was conducted. Due to the feature of study, the survey could be conducted in one year as beans had to be harvested and sold. In July 2014, the primary phone call survey was conducted, and the plan was to question 30 farm houses. However, it is very regretful to say that only 15 farm houses answered, so that as the data of management analysis, the result of this study is not complete.
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