보고서 정보
주관연구기관 |
국립농업과학원 National Institute of Agricultural Sciences |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2015-02 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
농촌진흥청 Rural Development Administration(RDA) |
등록번호 |
TRKO201500010716 |
과제고유번호 |
1395035301 |
사업명 |
국책기술개발 |
DB 구축일자 |
2015-07-11
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201500010716 |
초록
▼
Ⅳ. 연구개발결과
<제 1세부과제>
농촌복지담당자를 중심으로 농촌 복지서비스 실태를 조사한 결과 ‘농촌지역 복지수요가 증가하고 있다’가 84.1%로 가장 높게 나타났으며, 특히 노인계층에 대한 수요가 78.2%로 증가하고 있는 것으로 나타났다. 또한 농촌복지 증진을 위한 자원 조직 활용 역할 담당기관에서 시군청 37.4%, 농업기술센터 28.5%, 읍면사무소 17.8%, 민간단체 10.3% 등의 순으로 인식되고 있었다.
농촌복지 증진을 위한 필요 과제에서는 노인보호 등에 필요한 도우미 사업이 26.4%로 가장 필요한
Ⅳ. 연구개발결과
<제 1세부과제>
농촌복지담당자를 중심으로 농촌 복지서비스 실태를 조사한 결과 ‘농촌지역 복지수요가 증가하고 있다’가 84.1%로 가장 높게 나타났으며, 특히 노인계층에 대한 수요가 78.2%로 증가하고 있는 것으로 나타났다. 또한 농촌복지 증진을 위한 자원 조직 활용 역할 담당기관에서 시군청 37.4%, 농업기술센터 28.5%, 읍면사무소 17.8%, 민간단체 10.3% 등의 순으로 인식되고 있었다.
농촌복지 증진을 위한 필요 과제에서는 노인보호 등에 필요한 도우미 사업이 26.4%로 가장 필요한 일로 나타났고, 복지수혜자 실태파악이 34.5%로 가장 시급한 과제로 나타났다. 농촌사회서비스 제공 대상 필요성과 우선순위에서는 노인층이 41.2%로 사회서비스가 가장 필요한 수요층으로 나타났고, 중요도에서도 38.2%로 가장 앞섰다. 농촌 노인복지서비스의 필요성과 우선 순위에서는 보건의료지원이 40.6%로 농촌노인복지사업에서 가장 필요하다고 나타났으며, 우선 순위에서도 보건의료지원이 49.1%로 가장 우선적인 사업으로 나타났다.
농촌 지역 공동식사 및 공동 홈 운영 사례에는 마을회관에서의 농번기 공동식사, 김제시 경로당의 노인그룹홈, 경로당 이용 건강관리 등이 있었다. 농촌 노인생활복지자원 중 접근성이 양호한 시설은 마을공동시설(1,826m)이었고, 다음으로 보건소(2,321m), 경찰서 및 파출소(2,733m)와 이미용원(3,190m) 등의 순서이었다. 종합병원은 11,718m로 접근성이 가장 열악한 시설로 분석되었다. 농촌의 접근성은 도시의 계획기준에 비하여 상당히 열악한 것으로 나타났다.
건강장수마을을 중심으로 농촌 마을단위 복지자원 활용실태를 조사한 결과 주로 활용하는 물적 자원은 복지서비스 및 프로그램 활용이 56.7%로 가장 높게 나타났으며, 물적 자원을 활용한 복지서비스 및 프로그램을 주 1회, 3시간 이상 활용한 층이 많았다. 활용 가능한 인적 자원으로는 요양보호사가 60.3%로 가장 높았고 다음으로 문화 및 교육 강사가 23.2%로 나타났다. 복지자원 활용 시 장애요인에는 비용부담이 34.2%, 저소득 등 경제문제가 20.5%, 시설부족이 15.1% 등의 순으로 나타났으며, 확충이 필요한 복지 분야에서는 노인복지가 81.6%로 가장 높게 나타났고, 다음으로 저소득층 지원이 12.0%로 나타났다. 복지자원 문제 해결 주체는 ‘민+관이 함께’가 36.3%로 가장 높았고, 중앙정부가 35.0%로 나타났다. 복지자원 활용 위해 필요 지원에는 재정적 지원이 54.0%, 시설 및 환경 현대화가 19.5%, 프로그램 및 서비스 다양화가 13.8% 등으로 나타났다.
이러한 연구결과를 바탕으로 첫째, 농촌 마을 단위 복지자원 실태 분석과 공간적 접근성 분석결과를 정책제안하였다.
<제 1협동과제>
2013년 실시한 농촌 고령자의 일상활동능력 실태조사, 농가관찰 및 실측조사, 현장방문 및 FGI조사 등을 통한 결과 및 시사점을 바탕으로 주생활, 일상생활, 지역사회생활, 식생활과 건강 영역으로 나누어 생활안전 매뉴얼에 들어갈 내용을 선정하였다. 첫째, 주생활 영역에서는 현관, 출입문, 침실, 부엌, 욕실 및 화장실의 안전 등을, 둘째, 일상생활 영역에서는 가스사고예방 및 대처, 보행 및 이동수단 안전운전 등을, 셋째, 지역사회생활 영역에서는 우울 예방, 상담전화 안내 등을, 넷째, 식생활과 건강 영역에서는 건강하고 안전한 식생활, 만성질환, 심혈관계질환 응급 증상 알기, 평상시 운동방법, 퇴행성 관절염과 무릎강화운동, 틀니 관리 방법 등을 생활안전 매뉴얼 내용으로 선정하였다. 이러한 내용을 바탕으로 작성한 농촌 고령자 생활안전 매뉴얼(초안)을 현장에 적용하기 위하여, 경북 고령을 방문하였다. 생활안전 매뉴얼의 내용을 검토한 결과, 노인들은 건강기능식품을 강매 당하는 경우 및 치매에 대한 걱정이 많이 있었으므로 이를 반영하여 내용을 일부 수정하였다.
생활안전 매뉴얼의 전체적 이미지는 일본의 각종 안전매뉴얼을 참고로 하였으며, 농촌 고령자의 글을 읽고 쓰는 능력이 낮음을 고려하여(2013년 일상활동능력조사 결과), 글로써 단순히 서술하는 것이 아니라 그림을 이용하여 누구나 이해하기 쉽게 설명하였다. 또 농촌 고령자들이 안전한 생활을 유지하기 위해서는 고령자들을 대상으로 교육하기 위한 생활안전 매뉴얼도 필요하지만, 안전사고 감소·예방을 위한 활동(행동)들을 습관화하기 위하여 농촌 고령자들이 집에서 항상 확인할 수 있는 생활안전 매뉴얼도 필요하므로, 2가지 유형으로 제작하였다.
생활안전 매뉴얼의 내용은 다음과 같다. 첫째, 주생활영역에서는 단차 없애기, 안전손잡이 설치, 야간용 보조센서등 설치 등, 둘째, 일상생활영역에서는 계절별/종류별 가스안전 관리법, 경운기와 오토바이의 안전운전방법, 개인정보와 물건 구매 주의점 등, 셋째, 지역사회생활영역에서는 치매와 우울의 예방법 및 대처법 등, 넷째, 식생활과 건강영역에서는 건강하고 안전한 식생활을 실천하는 방법, 만성질환 관리, 심뇌혈관질환의 대응방법, 운동방법, 치아 및 틀니 관리방법 등 노인들이 가정에서 쉽게 실천할 수 있는 내용들로 구성하였다.
<제 2협동과제>
농촌 고령자의 생활서비스 실태조사와 FGI 조사를 통한 생활서비스 요구도 조사, 국내외 생활서비스 현장방문과 전문가 자문회의 등을 통한 결과 및 시사점은 다음과 같다. 첫 번째, 우리나라의 경우는 일상 활동이 가능한 노인 및 자립적인 생활이 가능한 노인의 경우 정부의 서비스를 받는 것이 제한되어 있다. 따라서 일본의 지역포괄지원센터 같은 농촌노인의 생활상의 불편사항을 해결하고 자립할 수 있도록 지원하는 조직이 필요할 것으로 사료된다. 두 번째, 한국 농촌에서도 ‘후레아이(교류)위원’처럼 지역사회주민의 생활을 잘 알 수 있는 지역주민들로 조직된 단체가 필요하다. 또한 제공인력 수급방안으로 마을 단위로 구축된 생활개선회의 활용과 새로운 인력이 될 수 있는 베이비부머 귀촌인의 활용 방안이 필요할 것이다. 세 번째, 지속가능한 사업을 위해 국외사례(예, 영국 ‘써클’, 일본 ‘워커스 콜레티브’)와 같은 민간형태의 한국농촌노인 대상으로 생활서비스지원사업의 협동조합화 방안을 모색할 필요가 있다. 네 번째, 농촌 생활에서 가장 큰 문제는 서비스기관에 대한 접근성이 떨어진다는 것이다. 특히 교통이 불편하므로 이의 장벽을 해소할 서비스 제공 방법(예, 순회서비스)에 대한 모색이 필요하다. 다섯번째, 농촌에서 노인들이 쉽게 모일 수 있는 경로당을 활용하여 안전교육, 건강교육, 공동식사를 통한 영양개선, 운동지도를 실시하여 사업의 효율성을 높일 수 있을 것이다. 마지막으로 여섯 번째, 농촌 고령자들이 안전하고 건강한 일상생활을 유지할 수 있도록 예방적 차원에서 지원하는 것은 노인들이 가장 오래도록, 삶의 마지막 순간까지 익숙한 자신의 삶터에서 건강하게 생활할 수 있도록 해주는 것이다. 이는 노인들의 행복감을 높이고, 시설운영에 따른 사회적 비용도 줄일 수 있을 것이다.
위의 결과를 통하여 생활서비스 영역을 설정하고, 농촌 노인을 위한 생활서비스 전달체계를 구축하였다. 생활서비스 영역은 일상생활, 여가생활, 주생활, 식생활과 건강 영역으로 생활서비스 전달체계는 4가지 욕구를 충족시키기 위한 서비스를 포함하여야 한다. 생활서비스 전달체계는 관 주도형(공공형)과 민간형으로 나누어 제안하였다. 첫 번째, 관 주도형(공공형) 농촌노인 생활서비스지원단이다. 농촌노인생활서비스지원단은 권역별/군 단위로 농촌어르신 생활서비스 지원단을 운영하며, 농업기술원/농업기술센터/귀농귀촌지원센터를 협조기관으로 둔다. 서비스 수혜자는 농촌에 거주하고 있는 자립이 가능한 노인으로 서비스 내용은 거동이 불편한 독거노인을 직접 방문하여 말벗사업, 가사지원서비스 제공, 생필품을 적재한 정기적인 순회 차량 운행, 병원방문 및 외출 시 차량지원, 주생활 내 불편사항을 접수받고 자원봉사자가 방문하여 불편사항(예, 못박기, 전구 교체, 문 수리 등)을 처리, 사회적기업과 연계하여 영양결핍노인에게 무료 영양도시락 배달(주1회) 등을 지원한다. 농촌노인 생활서비스지원단는 서비스 대상자 발굴 및 지속적 관리, 서비스 지원을 위한 주민조직 구성, 지역자원 발굴 및 네트워크 형성을 목표로 시행된다. 두 번째로 민간형 사회적 협동조합이다. 민간형 사회적 협동조합은 농촌지역의 인프라 부족으로 인한 공공 기관을 통해 제공되지 못하는 서비스를 지속적으로 제공 및 수혜할 수 있도록 하는 것을 목표로 한다. 사회적 협동조합은 권역별로 설치되며, 서비스 신청자는 농촌 노인 또는 농촌 노인의 자녀이며, 서비스 수혜 대상자는 한사람 당 일정 수준의 월 회비 납부액을 통해 서비스를 제공받을 수 있다. 서비스 형태로는 서비스 횟수, 종류는 서비스 신청자의 요구에 따라 탄력적 운영되며, 권역별 협동조합지원센터/귀농귀촌지원센터를 협조기관으로 둘 수 있다.
농촌 노인을 위한 생활서비스 전달체계 모형은 농촌노인의 욕구에 따른 생활서비스를 지속적으로 제공하여 생활만족도를 증가할 수 있으며, 농촌노인 대상의 생활서비스 관련 일자리 창출을 이끌어 낼 수 있을 것으로 사료된다.
Abstract
▼
< Project 1: A Study on the Utilization of Rural Community Welfare Resources in Aged Society >
The purpose of this study was, to respond to the aging of rural areas, presenting the utilization of rural welfare resources, analyzing the distribution of human and material resources in rural village
< Project 1: A Study on the Utilization of Rural Community Welfare Resources in Aged Society >
The purpose of this study was, to respond to the aging of rural areas, presenting the utilization of rural welfare resources, analyzing the distribution of human and material resources in rural village units.
In the pursuit of this purpose, first, the survey targeting the people in charge of rural welfare has been carried out. Secondly, the spatial accessibility to rural welfare resources for the elderly has been analyzed. Lastly, the survey of the present condition of village and utilization of welfare resources, targeting the representatives of the ‘Rural healthy and longevity village’ project has been conducted.
The major findings of this study are as follows: 1) The delivery of information about welfare and welfare facilities is succeed badly. Only 46.7% of respondents are providing the information about welfare and welfare facilities to people in the area. And 33.3% of respondents has replied that the connection of the services for the recipient of welfare for the aged. 2) In five areas of welfare resources for the aged, the spatial accessibility of the resources, excepting public health centers, is quite low. 3) The main material welfare resource was village halls and senior citizens’ center, and the main human resource available and most utilized was care workers. In the case of the ‘Rural healthy and longevity village’, to utilize the welfare resources in the area, the system connected with the ‘questionnaire for welfare resources’ is suggested.
Based of these findings above, the following suggestions were derived. First, to be utilized in agricultural extension services, the provide of the analyzation data, including the changes of rural aging and spatial accessibility for rural welfare resources is suggested. Second, in the point of the end of ‘Rural healthy and longevity village’ project, the survey on the welfare resources available in the area is required. Lastly, the application of the analyzation data of spatial accessibility for rural welfare resources to the rural quality of life policy is also suggested.
< Project 2: A Survey on the Daily Living Ability of the Rural Elderly and Development of Manual for the Life Safety >
The purpose of this study was to investigate the activities of daily living of the rural elderly and to develop a life safety manual for the rural elderly. The research subjects of this study were 1,000 people aged 65 years and over living in the rural areas of Korea. A three-stage stratified random sampling method based on 2010 Korean census data was employed. The data were collected using a questionnaire with direct interviews and analyzed using SPSS ver. 18.0 for Windows.
The life safety manual was developed based on the results of the survey. The elderly can reduce and cope with the accidents occurring in everyday life using by this manual. Also they can prevent the accidents. Life safety manual is composed of four areas which is the housing, everyday life, diet and health and community living area. Life safety manual edited by two manuals, one is for the elderly and the other one is for the instructors who teach the elderly. Life safety manual for the elderly has made a desk calendar format that can be easily identified anywhere, anytime. To facilitate understanding of the elderly, that was used for painting, as well as letters.
The contents of life safety manual are as follows;
First, how to reduce and prevent accidents in the house(porch, entrance, bedroom, kitchen, bathroom and toilet, etc.).
Second, how to prevent and deal with gas accidents in daily life, how to safely operate the tiller and motorcycles, how to safely manage personal information.
Thirdly, how healthy and safe diet, how to manage chronic diseases, exercise, and the teeth. Fourth, how to prevent depression and dementia.
< Project 3: A Survey on the Plan for the Development of the Living Service Delivery System, Corresponding to the Rural Aging >
Rural elderly individuals want to live independently and safely with good health in their home town as long as possible. The government needs to provide effective life welfare services delivery system to meet these elderly's needs. The purpose of this study is to construct the life welfare service delivery system in order to increase the life satisfaction of elderly individuals in rural areas. To accomplish this purpose, the study used the methodologies such as the needs survey, field trips, literature reviews, focus group interviews, and professional consultation.
The study found two dimensions for the delivery system of life welfare services: a public/governmental type and a private/nongovernmental type. The public type suggests the foundation of the life welfare service support team(sector) for the elderly. The service support team provides various services, such as home care service, transportation service, nutrition service, leisure service, safety and health education by volunteers or paid workers. In addition, the life welfare service support team finds out and organizes the community resources, and connects the elderly to the community services.
We explored the feasibility as well as importance of social cooperatives as a private type in order to provide continuous life welfare services for the elderly. The recipients of the services are social cooperatives members. Therefore, the study recommends for the elderly in rural areas to join the social cooperatives and to pay regular fees. The provision of the services from social cooperatives may include delivery service of daily necessaries, meals-on-wheels service, leisure service, transportation service, and also be different according to the members' needs.
The pubic and private delivery systems of life welfare services may contribute to increase the quality of life for the elderly and produce some jobs related to life welfare services for the elderly in rural areas.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.