보고서 정보
주관연구기관 |
한국행정연구원 Korea Institute of Public Administration |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-12 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201500013613 |
과제고유번호 |
1105008596 |
사업명 |
한국행정연구원 |
DB 구축일자 |
2015-08-15
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201500013613 |
초록
▼
4. 결론 및 정책대안
□ 정보공개제도 비전: 국민과 함께 정보공개 가치사슬체계 확립
○ 공공정보의 부가가치를 창출하기 위해서는 정보의 생산-유통-활용
- 관리의 가치사슬체계를 재정립
○ 목표: 국민 알권리 보장, 국정운영참여, 행정투명성 제고
- 개선방향과 정책실행과제는 앞의 개선과제를 분야별로 재정렬 한 이후 개선방향과 개선안을 제시하였으며, 정부3.0의 기본 원칙인 개방, 공유, 소통, 협력을 반영하여 만들었음
- 각 정책의 방향은 제도 분야는 집단지성을 활용한 제도 개선, 운영은 이용자
4. 결론 및 정책대안
□ 정보공개제도 비전: 국민과 함께 정보공개 가치사슬체계 확립
○ 공공정보의 부가가치를 창출하기 위해서는 정보의 생산-유통-활용
- 관리의 가치사슬체계를 재정립
○ 목표: 국민 알권리 보장, 국정운영참여, 행정투명성 제고
- 개선방향과 정책실행과제는 앞의 개선과제를 분야별로 재정렬 한 이후 개선방향과 개선안을 제시하였으며, 정부3.0의 기본 원칙인 개방, 공유, 소통, 협력을 반영하여 만들었음
- 각 정책의 방향은 제도 분야는 집단지성을 활용한 제도 개선, 운영은 이용자 중심의 시스템 개발 및 구축, 성과관리는 국민 체감형 성과지표 개발을 제시함
○ 정책제언: 3대 분야 8대 실행과제를 제시
- 제도분야에서는 정보공개 영향평가제도의 도입, 정보공개 시행령, 지침 개선, 공공정보 공개 거버넌스체계 수립,
- 운영에서는 국민이 원하는 정보의 선제적 개방, 이용자 중심의 홈페이지 구축, 개방형 품질인증제도 도입,
- 성과평가에서는 이용자중심의 성과역량 강화, 성과창출 중심의 성과평가체제 개선
Abstract
▼
This research was conducted from the point of view that a policy needs to be created on the basis of the demand of the public citizens. First, this research aims to understand whether the existing open information policy is based on the demand of citizens. Second, it will identify the effectiveness
This research was conducted from the point of view that a policy needs to be created on the basis of the demand of the public citizens. First, this research aims to understand whether the existing open information policy is based on the demand of citizens. Second, it will identify the effectiveness and satisfaction rate of the open information policy and the troubles caused during the operation of the policy.
For these objectives to be realized, a theoretical study, analysis on the actual condition, and suggestion of alternatives will be covered in this research. In addition, the research was conducted on the three aspects of regulations, operation, and performance management. This paper analyzed the drawbacks of the policy and ways of improvements in each field.
The vision of the open information policy suggested the establishment of a value chain system of open information along with public citizens. (Because in this knowledge-information society, public information is capable of creating a variety of values depending on how it is utilized.) Accordingly, there was a need for the South Korean government as well to re-establish the value chain system of production-distribution-utilization-management in order to create the added-value of public information.
Based on the vision of the policy, it suggested guaranteeing the right to know of citizens, participation in government affairs, and improvements in administrative transparency as main objectives. Improvements directions and policy execution tasks suggested improvement directions and methods after realigning the improvement tasks by each field that were proposed earlier.
Each policy determined objectives. First, the regulatory field will conduct regulation reform by utilizing collective intelligence. Second, operation system will construct and develop a user-centered system. Third, performance management decided to develop a citizensatisfying performance index.
Drawing up this research, one of the original purposes of this research was to revise the classification system of the public institutions' websites. However, it was revealed that if the classification system is renewed, the renewed system can cause confusion for the public officials. One clear point is that the current classification system cannot satisfy both public officials and citizens. However, integrating the classification system of all public institutions by selecting one of the diversified classification systems as the main standard and reinforcing searching tools rather than devising a brand-new system will be able to resolve many parts of the public citizens' inconveniences brought about by the ineffective classification system.
목차 Contents
- 표 지 ... 1
- 참여연구진 ... 2
- 발간사 ... 3
- 목 차 ... 4
- 표목차 ... 8
- 그림목차 ... 10
- 국문요약 ... 15
- 영문요약 ... 25
- 제1장 서론 ... 29
- 제1절 연구 필요성 및 목적 ... 30
- 1. 연구의 배경과 필요성 ... 30
- 2. 연구의 목적 및 기대효과 ... 35
- 제2절 연구의 내용과 방법 ... 37
- 1. 연구 범위 ... 37
- 2. 연구 내용 ... 38
- 3. 연구 방법 ... 40
- 제2장 정보공개 관련 이론적 논의 ... 43
- 제1절 정보공개 패러다임의 전환과 개념정의 ... 44
- 1. 정보공개 패러다임의 전환 ... 44
- 2. 정보공개의 개념 및 유형 ... 50
- 제2절 정보공개 관련 선행연구 ... 64
- 1. 정보공개 제도 관련 선행연구 ... 64
- 2. 정보공개 운영 관련 선행연구 ... 65
- 3. 정보공개 성과관리 관련 선행연구 ... 69
- 제3절 연구 분석틀 ... 72
- 제3장 국내 정보공개 현황 및 문제점 분석 ... 75
- 제1절 국내 정보공개 현황 ... 76
- 1. 제도 분석 ... 76
- 2. 운영 분석 ... 88
- 3. 성과관리 분석 ... 119
- 제2절 정보공개의 문제점 분석 ... 137
- 1. 제도측면의 문제점 및 장애요인 ... 137
- 2. 운영측면의 문제점 및 장애요인 ... 143
- 3. 성과관리측면의 문제점 및 장애요인 ... 150
- 제3절 시사점 및 과제 도출 ... 154
- 1. 제도 측면 ... 154
- 2. 운영 측면 ... 158
- 3. 성과관리 측면 ... 166
- 4. 종합 및 과제 도출 ... 168
- 제4장 국외 정보공개제도 사례분석 ... 173
- 제1절 미국의 정보공개 ... 175
- 1. 정보공개 제도 ... 175
- 2. 정보공개 운영 ... 178
- 3. 정보공개 성과관리 ... 194
- 제2절 영국의 정보공개 ... 200
- 1. 정보공개 제도 ... 200
- 2. 정보공개 운영 ... 202
- 3. 정보공개 성과관리 ... 217
- 제3절 호주의 정보공개 ... 220
- 1. 정보공개 제도 ... 220
- 2. 정보공개 운영 ... 221
- 3. 정보공개 성과관리 ... 230
- 제4절 싱가포르의 정보공개 ... 233
- 1. 정보공개 제도 ... 233
- 2. 정보공개 운영 ... 235
- 3. 정보공개 성과관리 ... 242
- 제5절 시사점 ... 245
- 1. 정보공개 제도 측면 ... 245
- 2. 정보공개 운영 측면 ... 247
- 3. 정보공개 성과관리 측면 ... 252
- 제5장 정보공개 확대를 위한 인식조사 ... 259
- 제1절 조사 설계 ... 260
- 1. 조사목적과 조사대상 ... 260
- 2. 조사내용 ... 261
- 제2절 조사 분석 결과 ... 265
- 1. 제도 측면 ... 265
- 2. 운영 측면 ... 273
- 3. 성과 측면 ... 299
- 제3절 시사점 ... 313
- 1. 제도 측면: 국민 공감형 정보공개 사례 발굴 ... 313
- 2. 운영 측면: 국민의 공공정보 수집경로에 따른 맞춤형 정보 제공 ... 315
- 3. 성과측면: 정보공개의 성과 확산을 위한 지표 개발 ... 319
- 제6장 정보공개 확대 방안 ... 323
- 제1절 국민수요에 기반한 정보공개 확대방안의 도출 ... 324
- 1. 정보공개 문제점과 전략과제 도출 ... 324
- 2. 정보공개 비전체계도 정립 ... 328
- 제2절 국민수요에 기반한 정보공개 확대를 위한 실행과제(안) ... 332
- 1. 제도 분야: 집단지성을 활용한 제도 개선 ... 332
- 2. 운영분야: 이용자 중심의 시스템 개발・구축 ... 340
- 3. 성과분야: 국민체감형 성과지표 개발 ... 348
- 제7장 결론 및 정책적 함의 ... 353
- 참고문헌 ... 363
- 부록 ... 379
- 끝페이지 ... 400
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