1. 연구의 필요성 및 목적 성매매 방지 정책 수립을 위한 기초자료 확보를 위해 실시하는 성매매 실태조사 결과의 활용도가 낮다. 사법기관과 행정기관의 정책적 개입이 미약한 가운데 실태 조사 보고서가 통계청으로부터 국가승인통계로 인정받지 못하며 공개되지 못하는 상황이다. 이에 2016년 조사를 앞두고 실태조사의 문제점을 점검하고 활용도를 높이기 위한 개선 방안을 모색할 필요가 있다.
2. 연구방법 문헌 검토, 자문회의, 서면자문, 전문가 면담이 실시되었다. 2007년부터 2013년까지 성
Ⅰ. 서론
1. 연구의 필요성 및 목적 성매매 방지 정책 수립을 위한 기초자료 확보를 위해 실시하는 성매매 실태조사 결과의 활용도가 낮다. 사법기관과 행정기관의 정책적 개입이 미약한 가운데 실태 조사 보고서가 통계청으로부터 국가승인통계로 인정받지 못하며 공개되지 못하는 상황이다. 이에 2016년 조사를 앞두고 실태조사의 문제점을 점검하고 활용도를 높이기 위한 개선 방안을 모색할 필요가 있다.
2. 연구방법 문헌 검토, 자문회의, 서면자문, 전문가 면담이 실시되었다. 2007년부터 2013년까지 성매매 실태조사 보고서를 통해 조사내용 및 문제점을 검토하고, 통계청 품질진단 보고서의 지적 사항을 어떻게 반영할 수 있는지 점검하였다. 현장 활동가의견 수렴을 위한 자문회의, 추가적인 의견 수렴을 위한 서면자문을 실시하고 통계학자, 관련 개선방안 연구진, 통계청 공무원, 실태조사 연구책임자, 경찰청 성매매 단속 담당자가 전문가 면담에 포함되었다.
Abstract▼
According to Article 4 of the Act on the Prevention of Sexual Trafficking, a survey is implemented every three years for the policy to prevent sex trade. However, the policy application of the survey data does not meet expectations. This research places the 2016 survey in front, inspects problem poi
According to Article 4 of the Act on the Prevention of Sexual Trafficking, a survey is implemented every three years for the policy to prevent sex trade. However, the policy application of the survey data does not meet expectations. This research places the 2016 survey in front, inspects problem points of the existing survey, and intends to seek measures of improvement to increase the utilization of the survey. For this research, we examined the existing survey and evaluation reports from the National Statistical Office, etc., that were used for that survey. We implemented face-to-face consultation meetings with related experts. The survey is implemented every three years, but in order to consider prostitution and forms of solicitation as an emergency, it is necessary to conduct the survey each year, and due to this, it is necessary to amend Article 4 of the Act on the Prevention of Sexual Traffic. A one-year survey cycle secures flexibility on the choice of what to research in relation to prostitution, and therefore the responsiveness of policy can be raised. Also, in order to concretely revise the content presented on the survey, in Article 2 Paragraph 2 of the same law's enforcement regulations, it has to be made possible to secure data on emergency phenomena related to prostitution in order to make effective policy responses. The following measures for improvement in research on prostitution areas are presented: improvement of survey questionnaire items, utilization of data from the police and local governments, research into exploitative situations of female prostitutes, research into the course of the decline and closure of sex-trade areas that have declined or have been reduced, research into small-scale recruitment areas, reexamination of businesses that have changed their classifications, ways of changing camptown surveys, coffee shop area classification and discussion of the survey method. Also presented through points of improvement are helpful results and ways, etc. of establishing a policy to close concentrated areas of prostitution and escape prostitution. The following is presented about the survey of the actual situation of working prostitution and related measures for improvement: Instead of a nationwide sample survey, we have to seek research that can actually give help to sex-trade prevention policy through a tailored, in-depth survey that focuses on the issues.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.