보고서 정보
주관연구기관 |
한국청소년정책연구원 |
연구책임자 |
이유진
|
참여연구자 |
박선영
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2015-12 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국청소년정책연구원 |
등록번호 |
TRKO201600001591 |
과제고유번호 |
1105009540 |
DB 구축일자 |
2016-05-07
|
초록
▼
이 연구는 위기청소년, 그 중에서도 고위험군인 소년원 보호소년의 기업가정신 및 창업에 관한 의식조사를 실시하여 이들 청소년에 대한 올바른 기업가정신 함양과 창업에 필요한 인적․물적 인프라 구축 및 역량개발 방안과 실천전략 등의 정책적 지원방안을 제안하는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 연구방법으로써 설문조사(보호소년 908명, 중고등학생 5,310명)와 심층면담(보호직 교사 18명, 보호소년 18명)을 실시했다.
연구의 주요결과는 다음과 같다. 설문조사 결과, 기업가정신의 개인적 역량에 영향을 미치는 요인
이 연구는 위기청소년, 그 중에서도 고위험군인 소년원 보호소년의 기업가정신 및 창업에 관한 의식조사를 실시하여 이들 청소년에 대한 올바른 기업가정신 함양과 창업에 필요한 인적․물적 인프라 구축 및 역량개발 방안과 실천전략 등의 정책적 지원방안을 제안하는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 연구방법으로써 설문조사(보호소년 908명, 중고등학생 5,310명)와 심층면담(보호직 교사 18명, 보호소년 18명)을 실시했다.
연구의 주요결과는 다음과 같다. 설문조사 결과, 기업가정신의 개인적 역량에 영향을 미치는 요인은 보호소년 및 중고등학생 공통적으로 셀프리더십과 자아존중감, 사회적유대, 창업역량으로 나타났고, 이 중에서 셀프리더십의 영향력이 가장 컸다. 하위영역인 성취욕구, 자기성찰능력, 위험감수성, 진취성, 자기유능감도 대체로 셀프리더십의 영향력이 컸고, 자기유능감만 자아존중감의 영향을 가장 크게 받았다. 한편 창업역량에 영향을 미치는 요인은 보호소년과 중고등학생의 양상이 다르게 나타났다. 보호소년의 경우 셀프리더십과 기업가정신의 개인적 역량만이 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 중고등학생의 경우 두 가지 요인 외에 자아통제력과 사회적유대도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 보호소년은 창업역량의 하위영역 중에서 기업가정신의 개인적 역량이 창업적극성에만 영향을 미치고 창업자신감에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 보호소년과 중고등학생 두 집단 모두에서 기업가정신의 개인적 역량과 창업역량은 서로 영향을 주는 것으로 나타났지만, 영향력은 기업가정신의 개인적 역량이 창업역량에 미치는 영향이 더 큰 것으로 나타났다.
심층면담 결과, 소년원 및 보호시설 교사의 경우, 창업을 위해서는 기업가정신 교육이 필요하지만 소년원의 보호소년이나 출원생의 창업을 위한 기업가정신 교육에는 인성교육이 전제되어야 한다는 것이 공통된 의견이었고, 특히 직장생활에서 중요한 것은 기술보다 사회성이라는 의견이 많았다. 이들은 소년원의 보호소년이나 출원생의 창업 가능성에 대해 부정적인 입장과 긍정적인 입장이 팽팽했다. 보호소년이 창업을 하려면 삶을 바꾸려는 동기와 목표가 있어야 하는데 멘토가 가장 결정적인 역할을 한다고 강조했고, 푸르미서포터즈의 강의는 보호소년들로 하여금 강의에 대한 주의집중력을 높일 뿐 아니라 격리된 좌절감과 사회복귀의 두려움을 이기고 자신감을 갖게 하는 효과가 있다고 하였다.
보호소년의 경우, 창업에 대한 목표를 세우는데 가장 도움이 되는 것은 원외에서의 현장체험이나 대회출전, 면회장 실습 등 직접적인 경험이라는 견해가 지배적이었다. 거의 절반에 가까운 8명의 청소년이 장래에 창업을 꿈꾸고 있는 것으로 나타났는데, 대부분 소년원에서 배운 직업훈련 분야와 일치하는 창업계획을 가지고 있었다. 소년원 출원생으로 서 성공적인 창업자로 인정받고 있는 청소년은 자신의 성공에 멘토의 역할이 컸다고 했고, 푸르미서포터즈에 대해서는 대체로 낙인에 대한 두려움에서 벗어나는데 도움이 되었고 나도 할 수 있겠다는 자신감을 갖게 되었다고 한다.
이러한 연구결과 다음과 같은 정책이 제안되었다. 첫째, 교육 및 지원 인프라 구축방안으로 기업가정신 및 창업 교육인력 확보방안, 창업보육을 위한 시설인프라 구축방안, 창업자금 확보 방안이 제안되었다. 둘째, 교육 프로그램의 개발 및 다양화 방안으로 소년원의 기업가정신 및 창업 교육 활성화, 대상자의 특성을 고려한 교육내용 개발, 교육방법의 다양화, 기업가정신 함양 및 창업을 위한 기초교육 실시, 진로탐색 및 직업훈련과 창업교육 연계방안이 제안되었다. 셋째, 다기관 협력체제 구축과 관련하여 지역사회 협력네트워크 구축방안, 부처간 협력체계 구축방안, 현장학습을 위한 다기관 협력방안, 낙인효과 방지를 위한 다기관 협력방안이 제안되었다. 넷째, 창업분야 발굴 방안으로 직업훈련과 연계한 분야 및 보호소년의 특성을 고려한 분야 발굴이 제안되었다. 마지막으로 사후지도 강화방안은 지속성 확보를 위한 사후관리시스템 마련, 출원생 창업지원 방안, 출원생 원가정 개선 및 경제적 지원방안, 소년보호위원 및 푸르미서포터즈 멘토링 활성화 방안이 제안되었다.
Abstract
▼
This study, through a survey of young people in crisis belonging to the highest risk group, including both reform school students and graduates, on their understanding of entrepreneurship and business start-up, had the aim of developing policy support proposals that could instill sustainable entrepr
This study, through a survey of young people in crisis belonging to the highest risk group, including both reform school students and graduates, on their understanding of entrepreneurship and business start-up, had the aim of developing policy support proposals that could instill sustainable entrepreneurship values in the minds of those young people, build the necessary human and material infrastructure, and develop capabilities and action strategies. To accomplish this aim, we conducted a survey of 908 young people under protection and 5,310 secondary school students, and also held in-depth interviews with 18 reform school teachers and 18 young people under protection.
The major findings of our study are as follows: Survey respondents, both among young people under protection and secondary school students, picked initiative, self-esteem, social solidarity and business start-up capability as factors affecting personal capacity for entrepreneurship. Initiative was placed at the top of the list. Sub-factors such as desire for achievement, the ability of self-reflection, risk-taking tendency, progressiveness and belief in one's own competence were largely influenced by initiative, but among them, belief in one's own competence was affected by self-esteem the most. On the other hand, the results of the survey on business start-up capability differed depending on the respondent group. Young people under protection identified initiative and personal capacity for entrepreneurship as the only factors affecting business start-up capability. However, secondary school students added self-control skills and social solidarity to these. It was notable that among the sub-factors of the business start-up capability, young people under protection thought that only personal capacity for entrepreneurship influences the entrepreneurial spirit, and not confidence in one's business acumen. Both respondent groups answered that the two factors - personal capacity for entrepreneurship and business start-up capability – affect each other, but identified personal capacity for entrepreneurship as having the greater influence.
Through our in-depth interviews, it was found that reform school teachers had the common opinion that entrepreneurship is necessary for business start-up but moral character education as an area of entrepreneurship education for business start-up is a prerequisite for protected young people. Many of them said social skills are more important than skills at work. In terms of the business success rate of the young people, the teachers’ estimates were evenly divided between negative and positive outlooks. According to the teachers, young people in reform schools need to have motivation and goals to change their lives, and mentors can play a decisive role in this regard. In particular, the teachers said that the lecture by the Prumi Supporters not only increased the students’ concentration but also helped them overcome frustrations regarding isolation and the fear of rehabilitation, and gain self-confidence.
The dominant opinion among the young respondents was that direct experiences such as field activities, participation in competitions and face-to-face practice at the guest house were the most helpful for setting goals. Eight out of eighteen, almost half of the respondents, said they have dreams of starting up a business in the future, and their dreams are related to what they have learned from the school-provided job training. One of the reform school graduates, already recognized as a successful business founder, said his mentor’s role in his success was significant, and the Prumi Supporters helped him overcome his fear of social stigmas and develop a can-do spirit.
Based on our findings, we have made the following policy proposals: The first is to build an education and support infrastructure. This proposal includes measures to secure human resources for entrepreneurship and business start-up education, build business incubator facilities, and secure start-up funds. The second is to develop a variety of educational programs. It is suggested that reform schools should invigorate the entrepreneurship and business start-up education, develop educational contents based on the education consumer’s characteristics, diversify the teaching methods, give basic education to foster entrepreneurship and start-up businesses, and link the entrepreneurship education with the career exploration and job training programs. The third is about building cooperative systems. It includes measures to create cooperative networks and systems with local communities, among agencies and departments concerned, and with many other organizations for field trips or work to combat social stigmas. The fourth is about the discovery of new business areas. The discovery should be done in connection with the job training programs and in consideration of the education consumer’s characteristics. The final proposal is to expand post-school support. It includes measures to establish a sustainable post-school management system, provide business start-up support for reform school graduates, improve the graduates’ family life and economy, and boost the youth protection committee members’ and Prumi Supporters’ mentoring services.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 5
- 국문초록 ... 7
- 연구요약 ... 9
- 목차 ... 23
- 표목차 ... 27
- 그림목차 ... 30
- 제 Ⅰ 장 서론 ... 31
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 33
- 2. 연구추진체계 ... 35
- 3. 연구내용 ... 36
- 4. 연구방법 ... 36
- 제Ⅱ장 이론적 배경 ... 37
- 1. 관련 개념 ... 39
- 1) 기업가정신 ... 39
- 2) 기업가정신교육 ... 41
- 3) 창업 ... 41
- 4) 위기청소년 ... 42
- 5) 보호소년 ... 43
- 2. 보호소년 기업가정신 함양 및 창업 필요성 ... 44
- 1) 고용위기집단 ... 45
- 2) 긍정적 측면 ... 51
- 3) 부정적 측면 ... 58
- 3. 보호소년 기업가정신 함양 및 창업 효과성 ... 62
- 1) 교정시설 교육의 효과성 ... 63
- 2) 기업가정신 교육의 범죄예방 효과성 ... 66
- 3) 교정시설 기업가정신 교육 효과성 ... 69
- 4) 성공적인 기업가정신교육 프로그램의 개발 ... 71
- 4. 보호소년 기업가정신 함양 및 창업 관련 현황 ... 77
- 1) 법무부 관련 정책 현황 ... 77
- 2) 소년원의 관련 사업 현황 ... 80
- 3) 한국소년보호협회 관련 사업 현황 ... 85
- 제 Ⅲ 장 외국사례 ... 87
- 1. 미국 ... 89
- 1) 개관 ... 89
- 2) 관련법령 ... 89
- 3) 운영내용 ... 90
- 4) 우수사례 ... 93
- 5) 요약 및 시사점 ... 105
- 2. 영국 ... 107
- 1) 개관 ... 107
- 2) 관련법령 ... 108
- 3) 운영내용 ... 108
- 4) 우수사례 ... 110
- 5) 요약 및 시사점 ... 113
- 3. 캐나다 ... 114
- 1) 개관 ... 114
- 2) 관련법령 ... 115
- 3) 운영내용 ... 116
- 4) 우수사례 ... 120
- 5) 요약 및 시사점 ... 125
- 제 Ⅳ 장 기업가정신 및 창업 관련 의식조사 ... 127
- 1. 조사개요 ... 129
- 1) 설문조사 개요 ... 129
- 2) 심층면담 개요 ... 135
- 2. 설문조사 결과분석 ... 137
- 1) 기업가정신 관련 의식 ... 137
- 2) 취업 및 창업 관련 의식 ... 158
- 3) 보호소년의 취업 및 소년원 관련 경험 ... 191
- 4) 기업가정신의 개인적 역량 및 창업역량의 관련 요인 ... 198
- 3. 심층면담 결과분석 ... 209
- 1) 교사 심층면담 결과분석 ... 209
- 2) 청소년 심층면담 결과분석 ... 226
- 제 Ⅴ 장 위기청소년 기업가정신 함양 및 창업 활성화 방안 ... 239
- 1. 교육 및 지원 인프라 구축방안 ... 242
- 1) 기업가정신 및 창업 교육인력 확보방안 ... 242
- 2) 창업보육을 위한 시설인프라 구축방안 ... 244
- 3) 창업자금 확보 방안 ... 245
- 2. 교육 프로그램의 개발 및 다양화 ... 247
- 1) 소년원의 기업가정신 및 창업 교육 활성화 ... 247
- 2) 대상자의 특성을 고려한 교육내용 개발 ... 248
- 3) 교육방법의 다양화 ... 250
- 4) 기업가정신 함양 및 창업을 위한 기초교육 실시 ... 252
- 5) 진로탐색 및 직업훈련과 창업교육 연계방안 ... 255
- 3. 다기관 협력체제 구축 ... 256
- 1) 지역사회 협력네트워크 구축방안 ... 256
- 2) 부처간 협력체계 구축방안 ... 257
- 3) 현장학습을 위한 다기관 협력방안 ... 259
- 4) 낙인효과 방지를 위한 다기관 협력 ... 260
- 4. 창업분야 발굴 ... 261
- 1) 직업훈련과 연계한 분야 발굴 ... 261
- 2) 보호소년의 특성을 고려한 분야 발굴 ... 261
- 5. 사후지도 강화 ... 263
- 1) 지속성 확보를 위한 사후관리시스템 마련 ... 263
- 2) 출원생 창업지원 방안 ... 264
- 3) 출원생 원가정 개선 및 경제적 지원방안 ... 265
- 4) 소년보호위원 및 푸르미서포터즈 멘토링 활성화 ... 267
- 참고문헌 ... 269
- 부 록 ... 293
- 부록1. 설문지(보호소년용) ... 295
- 부록2. 설문지(중ㆍ고등학생용) ... 310
- 부록3. 심층면담 조사지 ... 324
- 부록4. 조사내용 및 측정도구 ... 326
- Abstract ... 331
- 끝페이지 ... 344
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.