보고서 정보
주관연구기관 |
서울대학교 Seoul National University |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-02 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
농촌진흥청 Rural Development Administration(RDA) |
등록번호 |
TRKO201600003230 |
과제고유번호 |
1395039856 |
사업명 |
농업기후변화적응체계구축 |
DB 구축일자 |
2016-06-25
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201600003230 |
초록
▼
Ⅳ. 연구개발결과
□ 1차년도에서는 부분균형모형을 통해 벼 작물에 대한 사회후생손실분을 계측하고, 실물옵션과 비용편익분석을 활용하여 공적방제의 경제적 타당성을 분석함.
○ 벼 작물에 대한 각 병해충의 평균적인 발생률을 적용한 결과, 벼멸구 발생에 따른 사회 후생손실(49,308 백만원) 정도가 가장 높게 계측됨. 2010년 전국 쌀 생산액(6,937,092 백만원)을 기준으로, 벼멸구 발생에 따른 사회후생손실분은 총 생산액의 0.71%에 달함.
○ 그리고 실물옵션을 통한 공적방제의 경제성 분석에서는 흰
Ⅳ. 연구개발결과
□ 1차년도에서는 부분균형모형을 통해 벼 작물에 대한 사회후생손실분을 계측하고, 실물옵션과 비용편익분석을 활용하여 공적방제의 경제적 타당성을 분석함.
○ 벼 작물에 대한 각 병해충의 평균적인 발생률을 적용한 결과, 벼멸구 발생에 따른 사회 후생손실(49,308 백만원) 정도가 가장 높게 계측됨. 2010년 전국 쌀 생산액(6,937,092 백만원)을 기준으로, 벼멸구 발생에 따른 사회후생손실분은 총 생산액의 0.71%에 달함.
○ 그리고 실물옵션을 통한 공적방제의 경제성 분석에서는 흰잎마름병을 제외한 4개 병해충(이삭도열병, 키다리병, 벼멸구, 애멸구)에서 사전 공적방제의 경제성이 드러났으며, 비용 편익분석에서는 흰잎마름병(1.54), 벼멸구(1.82), 키다리병(4.47) 등이 방제를 통한 감수율 감소 20% 수준에서 경제적 타당성을 가지는 것으로 분석되었음.
□ 2차년도에는 과실류를 대상으로 분석이 진행되었으며, 1차년도와 달리 직접적인 피해 계측방법으로서 부분예산모형과 간접적인 피해 계측 방법인 산업연관분석이 추가되었음.
○ 부분예산모형 분석결과, 사과 갈색무늬병의 피해수준(100,139 백만원)이 가장 높게 계측되었으며, 생산액 대비 피해액 비중으로는 배 검은별무늬병(30.99%)의 수치가 가장 높았음.
○ 그리고 부분균형모형 분석 결과는 사과 갈색무늬병(227,435 백만원)의 사회후생손실분이 가장 높음을 드러냈으며, 산업간 생산 감소분을 계측한 결과, 감자 걀쭉병으로 -11,397 백만원, 과수 병해충 6개의 발생으로 –321,276 백만원 수준의 간접적인 생산 감소가 발생함을 보임.
○ 마지막으로 비용편익분석결과, 평균적인 발생률을 기준으로 감귤 더뎅이병을 제외한 모든 작물 병해충에서 공적방제 시행의 경제적 타당성이 입증되었음.
□ 3차년도에서는 2차년도와 동일한 방법론을 적용하되 모든 분석에 기후변화 시나리오를 적용하였으며, 기후변화 시나리오(RCP 4.5 및 8.5)에 따른 피해 수량 증가 정도를 수량화함.
○ 평균적인 병해충 발생률을 적용한 부분예산모형 분석 결과, 고추 탄저병이 –388,041 백만원으로 가장 높았으며, 배추 무름병(시설)에서의 피해가 –4,546 백만원으로 가장 낮게 계측됨.
○ 부분균형모형 분석결과, 고추 탄저병의 사회후생손실분(-311,500 백만원)이 가장 높게 계측되었으며, 시설 배추 무름병의 사회후생손실분(-4,654 백만원)이 가장 낮은 수치를 보임.
○ 동일하게 간접적인 피해를 계측한 산업연관분석 결과, 채소 부문의 병해충 발생은 사회 전체적으로 총 생산액을 –931,158 백만원 감소시키는 것으로 나타남.
○ 마지막으로 공적방제의 경제성 판단을 위한 비용편익분석은 병해충 발생이 없었음을 가정한 균형 생산량인 기준선(Base Line)을 기준으로 측정되었으며, 기후변화 시나리오(RCP4.5, RCP8.5, 습도)를 적용한 결과, 마늘 잎마름병을 제외한 모든 병해충에서 공적방제의 경제성 효율성을 입증하였음.
Abstract
▼
Ⅳ. The estimate results
□ At the first research year, changed social welfare of rice is estimated through partial equilibrium model, and economic validity of public control measure is judged by implementing real option analysis and benefic-cost analysis.
○ In the case of applying average o
Ⅳ. The estimate results
□ At the first research year, changed social welfare of rice is estimated through partial equilibrium model, and economic validity of public control measure is judged by implementing real option analysis and benefic-cost analysis.
○ In the case of applying average outbreak rate of rice related disease and insect pest on rice production, brown plant hopper induced social welfare decrease amount 49,308 million won which is recorded as the highest figure. If we consider the monetary worth of rice production in year 2000, the estimated damage is account for 0.71% of total rice production in year 2000.
○ And the estimation results of real option indicate that prior public control measure in 4 rice related disease and insect pest (rice panicle blast, bakanae disease, brown plant hopper, small brown plant hopper) guarantee economic validity but, we can not prove the economic validity in the case of bacterial blight. And the estimation of benefit-cost analysis reveals bacterial blight (1.54), brown plant hopper (1.82), bakanae disease (4.47) guarantee economic validity of prior public control measure under the 20% decrease of disease and insect outbreak rate,
□ In the second research year, we analyze the fruit related disease and insect pest, and partial budget model and input-output analysis are applied as direct and indirect damage assessment method.
○ We find the damage level of marssonia blotch (100,139 million won) is highest figure in the absolute value and venturia nashicola damage level is account for 30.99% of pear total production.
○ And partial equilibrium results show that social welfare decrease in marssonia blotch (227,435 million won) is recorded as highest figure, and indirect loss of inter industry production due to potato spindle tuber viroid (-11,397 million won) and fruit related disease and insect pest (-321,276 million won) is derived in input-output analysis.
○ Finally, every potato and fruit related disease and insect pest guarantee the economic validity of public control measure except the scab outbreak under assumption of average outbreak rate.
□ In the third research year, we applied the same analysis methods which already used in second research year, but this time we introduce climate change scenario (RCP 4.5, 8.5) to estimate marginal effect on damage level increase.
○ We applied average outbreak rate of disease and insect pest in partial budget model, and results show that chili anthracnose damage level (-388,041 million won) is the highest and chinese cabbage bacterial softrot damage level (-4,546 million won) is lowest estimated figure.
○ And partial equilibrium model results show that chile anthracnose induce highest level of social welfare decrease (-311,500 million won) and chinese cabbage bacterial softrot record lowest social welfare damage level (-4,654 million won).
○ Input-output analysis also estimate indirect impact of disease and insect pest, the estimated indirect effect of vegetable related disease and insect pest on nation’s total production is –931,158 million won.
○ Lastly benefit-cost analysis is used to judge the economic validity of public control measure under the concept of base line which means equilibrium production without disease and insect pest outbreak. The climate change scenario (RCP 4.5, RCP 8.5, humidity change) shows us that every vegetable related disease and insect pest public control measure is economically valid action except garlic leaf blight case.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.