보고서 정보
주관연구기관 |
국립농업과학원 National Institute of Agricultural Sciences |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2016-02 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
농촌진흥청 Rural Development Administration(RDA) |
등록번호 |
TRKO201600003327 |
과제고유번호 |
1395039761 |
사업명 |
농업기초기반연구 |
DB 구축일자 |
2016-06-25
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DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201600003327 |
초록
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Ⅳ. 연구개발결과
농촌관광마을 공정관광 운영 실태 분석 및 기반조성 연구에서는 일차적으로 공정관광의 개념 및 범주를 설정하였다. 이후 공정관광 이해주체를 구분하였으며, 사회․문화, 경제, 환경적 측면에서의 공정관광 기본원칙을 제시하였다. 국외 공정관광 사례 및 시사점으로는 공정관광을 추진하기 위한 관광의 기본적 형태를 도출할 수 있었으며, 윤리적 소비 관점에서 비용에 대한 공정성을 도출하였다. 국내 공정관광 운영 분석을 통해서는 국내에서 공정관광을 실천하기 위한 실천사항들을 제시하였다. 그리고 공정관광 유인 방안으로 농촌공정관
Ⅳ. 연구개발결과
농촌관광마을 공정관광 운영 실태 분석 및 기반조성 연구에서는 일차적으로 공정관광의 개념 및 범주를 설정하였다. 이후 공정관광 이해주체를 구분하였으며, 사회․문화, 경제, 환경적 측면에서의 공정관광 기본원칙을 제시하였다. 국외 공정관광 사례 및 시사점으로는 공정관광을 추진하기 위한 관광의 기본적 형태를 도출할 수 있었으며, 윤리적 소비 관점에서 비용에 대한 공정성을 도출하였다. 국내 공정관광 운영 분석을 통해서는 국내에서 공정관광을 실천하기 위한 실천사항들을 제시하였다. 그리고 공정관광 유인 방안으로 농촌공정관광 행동모드를 제시하였고 농촌 공정관광 활성화를 위한 사업체 연계방안을 제시하였다.
공정관광객 요구분석 및 공정관광 콘텐츠 개발 연구에서는 먼저 공정관광 프로그램 유형 분류를 통해 역사문화, 농촌생활, 자연생태, 레저스포츠, 휴양․치유, 공연관람 순으로 프로그램이 운영되는 것을 알 수 있었다. 이중 공정관광객이 선호하는 프로그램 유형은 자연생태, 농촌생활, 레저스포츠, 역사문화, 휴양․치유 순으로 나타났다. 공정관광 콘텐츠 개발을 위해서는 실천가이드와 요건, 기획방법 및 절차를 제시하였고, 창녕 주매마을, 남원 달오름마을 2곳을 대상으로 공정관광 콘텐츠를 개발 적용하였다.
창녕 우포늪 주매마을의 경우 ‘우포늪 희망의 길을 만들다’ 라는 주제로 이마배를 타고 우포늪을 체험하는 것으로 기존과 다른점은 야간 체험 활동을 활성화시킨점과 한지등불을 활용해 체험객의 감성을 자극하여 만족도를 높여주었다는 점이다. 이외 ‘쪽배 방석 만들기’, ‘노작프로그램 지신밟기’, ‘우포의 추억을 간직하다’ 등 총 7종 프로그램을 기획 적용하였다. 프로그램 운영에 있어서도 주민들이 직접 참여하여 운영토록 하여 체험비의 마을에 유입되는 비용이 100% 유입되는 효과를 보여주었다.
남원 달오름마을의 경우 ‘달오름 대박잔치밥’은 기존의 상차림에서 식기를 모두 조롱박을 사용하도록 개선하였으며, ‘달 달 무슨달’, ‘달맞이 뱃놀이’ 등 총 7종 프로그램을 기획하여 적용하였다. 또한 농가민박을 통해 주민들과 정을 나눌수 있는 시간을 통해 향후 지속적인 관계를 유지할 수 있도록 하였다.
공정관광 콘텐츠 개발은 소재의 발굴과 상품만들기, 소비자의 육성을 위해 기획단계에서부터 주민이 함께 참여하였으며, 기존의 단순체험이 아닌 체험 속에서 지역을 이해하고 주민과 교류할 수 있으며, 이후 체험객이 지역의 응원자가 될 수 있도록 기획하였다. 본 농촌 공정관광 콘텐츠 개발 적용 사례를 통해 전국 농촌체험마을에서 공정관광을 실천할 수 있는 기초자료로 참고할 수 있을 것이다.
농촌자원을 활용한 농촌관광마을 공정관광 네트워크체계 구축연구에서는 공정관광 도입시 농촌자원을 활용함에 있어 프로그램 기획과 유지관리 방안에 대해 제시하였으며, 계획 수립 절차를 개발하였다. 그리고 자원간 연계 방안으로 공간범위를 설정하였고 테마별 자원분류를 통해 공간 연계 모델을 제시하였다.
Abstract
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The purpose of the study was to explore visitors’ attitude toward rural tourism as a fairtravel and to examine the determinants affecting satisfaction of rural tourism as well as anintention of rural tourism as a fair travel. The survey was conducted on 350 visitors of ruraltourism villages. A total
The purpose of the study was to explore visitors’ attitude toward rural tourism as a fairtravel and to examine the determinants affecting satisfaction of rural tourism as well as anintention of rural tourism as a fair travel. The survey was conducted on 350 visitors of ruraltourism villages. A total of 270 surveys were used for data analysis containing K-mean clusteranalysis, factor analysis, reliability test, MANOVA, multiple regression and z-test.
As a fair travel, the attitude toward rural tourism is divided into a moderate attitude (n=108)and a positive one(n=154). Regarding satisfaction of rural tourism, a group with a moderate attitude was affected by product-related factors, purchase environment and perceived customer effectiveness. A group with a positive attitude was also affected by product-related factors and perceived customer effectiveness. In particular, the group with a moderate attitude seemed to be more satisfied by purchase environment than the other. With respect to an intention of rural tourism as a fair travel, the group with a moderate attitude was affected by satisfaction of rural tourism, perceived customer effectiveness, previous rural residency while the other was affected by perceived customer effectiveness, agriculture & rural interest, and rural tourism programs. Especially, the group with a moderate attitude is more likely to participate in rural tourism thanthe other as a fair travel as they had ever lived in rural areas or satisfied with rural tourism. The group with a positive attitude is more likely to involve in rural tourism as a fair travel as they have higher perceived customer effectiveness or interest in rural issues. The results suggest that enhancing perceived customer effectiveness will be a useful strategy not only to draw a high level of satisfaction but lead visitors in rural tourism villages to fair tourists.
Fair tourism in the modern world can be called one of the practical way to go to create a new travel culture with criticism of the unfair practices of mass tourism appeared in the meantime. In order to promote the practice of fair tourism inevitably followed by the commercialization of the tourism fair (imyoungsin, 2010). However, in our society, yet the concept and scope of the fair tourism, it is a reality that has been commercialized without tourism fair settlement procedures such as standard (jangeungyeong. Yijinhyeong, 2010). As this study is to develop the content for the application process for tourist purposes intended to promote rural tourism in rural villages activated. Tourism development process can make the excavation of materials and commodities, and indeed with the residents from the planning stage for the development of the consumer. Through the experience and understanding of the region it can interact with the locals. Rural tourism can be developed through this process Applications it will be consulted as the basis for a process that can practice rural tourism in the country town experience.
Considering the fact that fair travel packages have appeared, which reflect the latest travel trend, it is necessary to promote tourism of the rural tourism villages by utilizing their resources. This study has carried out to establish a connecting method of different resources of rural areas that place the emphasis on the characteristics of their culture, history and natural environment. In order to build spatial connectivity of rural areas, a typology of the rural fair tourism program was made. Based on the typology, connection methods of different resources were suggested in order to introduce the fair tourism into rural tourism villages, then the role of the villages was suggested according to the resource properties of each village by organic connection of resources. As a result, the connection methodology of different resources for the purpose of introducing fair into rural tourism villages is as follows:
Fist, it must connect the village and villages or the villages and the surrounding tourism resources rather than being handled in one single village. Second, the value of the villages may be decreased if a similar program or course is applied to the villages, so the information of themes and current situations should be shared among the neighboring villages. Third, the role of each village can be differentiated at village level by specializing in food, accommodation, and/or experiences. Fourth, existing resources such as environmental facilities and amenities should be fully used rather than creating new ones. Fifth, the rural villages should be equipped with basic amenities such as accommodation and restaurants, and if insufficient, they can be operated in conjunction with the neighboring villages. Sixth, when it needs to connect with attractions outside the village, the characteristics of the village must be considered.
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