보고서 정보
주관연구기관 |
우석대학교 산학협력단 WooSuk University |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2015-12 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
문화재청 Cultural Heritage Administration(CHA) |
등록번호 |
TRKO201600003634 |
과제고유번호 |
1555000803 |
사업명 |
문화유산융복합연구 |
DB 구축일자 |
2016-07-02
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키워드 |
명승 활용 최적모듈.유형화 실태분석.이용자인식.Scenic Sites.Optimal Module.Classification.Applicational Plan.Stratege.
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DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201600003634 |
초록
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1·2차년도 연구과정을 통해 국가지정문화재 명승(Scenic Sites) 관광을 통해 향유할 가능성이 탁월한 문화유산으로 전제하고, 선인들의 명승 향유 전통을 현재의 관광 등 탐승형태와 비교함으로써 옛 선인들의 명승유람을 현대에 계승해야 할 품위 있는 향유행위로 정립하였다. 또한 명승 활용단계에서는 다양한 스펙트럼을 보이는 명승의 입지, 이용행태 그리고 명승의 가치를 고려한 효율적이고 합리적인 명승 분류체계와 유형화가 요망됨을 재차 확인할 수 있었다.
1·2차년도 연구과정을 통해 추출된 13개 대표 명승에 대한 이용자 행태 분
1·2차년도 연구과정을 통해 국가지정문화재 명승(Scenic Sites) 관광을 통해 향유할 가능성이 탁월한 문화유산으로 전제하고, 선인들의 명승 향유 전통을 현재의 관광 등 탐승형태와 비교함으로써 옛 선인들의 명승유람을 현대에 계승해야 할 품위 있는 향유행위로 정립하였다. 또한 명승 활용단계에서는 다양한 스펙트럼을 보이는 명승의 입지, 이용행태 그리고 명승의 가치를 고려한 효율적이고 합리적인 명승 분류체계와 유형화가 요망됨을 재차 확인할 수 있었다.
1·2차년도 연구과정을 통해 추출된 13개 대표 명승에 대한 이용자 행태 분석을 통해 명승에 대한 인식도와 이용행태 그리고 지불가치의도 평가(Estimating Willingness to pay)를 통해 명승 활용시 착안점을 도출코자 하였다. 한편 해당 명승과 주변권역의 탐방자원 및 네트워크 파악을 통해 명승 유형별 연계 탐방자원의 지위와 방향성을 확인할 수 있었다. 더불어 기초 자치단체의 홈페이지 및 관광홍보용 리플렛 분석을 통해 명승 활용 실태를 분석하는 한편 2015년 7월 일본 도쿄도의 정원명승과 가마꾸라시의 사찰명승에 대한 현지조사를 통해 일본명승활용의 우수사례를 파악하였다.
이와 같은 절차를 거쳐 금차 연구의 핵심인 명승 활용전략과 활용방안을 강구한 결과는 다음과 같다.
문화재보호법상 명승 지정기준 및 선행 연구를 통해 실용성을 바탕으로 한 교육 및 관광 실용화 그리고 산업화를 기본 목표로 명승 활용목표에 따른 전략, 명승 활용 주체를 고려한 전략 그리고 명승 활용 범위와 적용기법상의 5가지 전략을 도출하고 후자의 경우를 중심으로 활용사례와 기법을 제시하였다. 한편 명승 활용 및 적용범위를 4개 영역 범주로 구분한 전략을 수립하였다. 그 첫 번째는 우선적으로 명승에 대한 인지도 및 가치 특성에 대한 국민적 인식 제고 및 보편적 활용방안의 강구이다. 두 번째는 명승구역 내 활용(Inside of Scenic Place) 전략으로“세팅(setting)된 명승 이해하기”이며, 셋째는 명승구역 내·외부의 활용(Outside of Scenic Place) 전략으로 “보다 넓은 배경(context)을 활용”하는 방안으로 삼았으며, 마지막 네 번째 전략으로 “명승과 주변 장소와 문화적공간과 관계 맺기(Between the Scenic Place)” 활용대안의 모색을 추구하였다. 이 중 명승을 활용한 관광 모듈과 가장 관련성 높은 현장 중심의 방법으로서 명승구역 내외의 활용방안으로는 장소 강화, 의미 강화, 브랜드 가치고양, 정보제공, 콘텐츠 발굴 그리고 시점장의 발굴 및 보존 등을 들 수 있으며, 명승을 비롯한 유사 탐승자원과 연계 활용방안으로는 둘레길 등 지역 체험로와 연계 활용, 지질공원과 연계 활용, 지역의 팔경(八景)과 구곡(九曲)등과 연계 활용, 천연기념물, 농어업유산 등 주변 동일 탐승 자원과 연계 활용 그리고 지역의 축제 및 지자체 명소(名所)로 연동 방안 등을 제시하였다.
상기 전략과 방법은 2015년 10월 15일 한·중·일 명승활용 심포지엄을 통해 논의함으로써 그 실효성을 타진하고 내용을 보완하였다.
Abstract
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Through the first year and second year research process, scenic sites designated as cultural assets by the government were premised as cultural assets with great likelihood of being enjoyed through tourism, and scenic site tourism by virtuous men in the past was established as acts of decent enjoyme
Through the first year and second year research process, scenic sites designated as cultural assets by the government were premised as cultural assets with great likelihood of being enjoyed through tourism, and scenic site tourism by virtuous men in the past was established as acts of decent enjoyment to inherit in the modern days, by comparing the tradition of virtuous men of enjoying scenic sites and the present day scenery exploration form, such as tourism. In addition, it could be confirmed once again that an efficient and reasonable scenic site classification system and categorization considering the location, use pattern, and value of scenic sites exhibiting various spectrums is required in the scenic site application stage.
Through analyzing the user behavior over 13 representative scenic sites extracted through the first year and second year research process, the viewpoints upon utilizing scenic sites were sought to be derived through the awareness on scenic sites, use behavior, and estimation of willingness to pay. On the other hand, the status and direction of associated visitation resources per type of scenic site could be confirmed through understanding the visitation resources and networks of the pertaining scenic sites and nearby areas. In addition, while analyzing the use status of scenic sites through leaflets made to promote tourism and websites of primary local governments, exemplar cases from the use of Japanese scenic sites were examined through field survey at temple sites at Kamakura and garden sites at Tokyo of Japan in July.
After going through such procedures, the result of devising scenic site application strategies and application plans, which are the core of the present research, appeared to be as follows.
Through examining preceding researches and the scenic site designation standards under the Cultural Heritage Protection Act, a strategy based on the scenic site application objective, strategy considering the scenic site application agent, and five strategies regarding the scenic site application scope the application method were deducted with the basic goal of education and tourism commercialization and industrialization, and the cases and methods for application were suggested focusing on the application scope and method strategies. On the other hand, a strategy of classifying scenic site applications and application scope into four categories was established. The first is the strategy of enhancing public awareness and considering a universal application method regarding the awareness and value features of scenic sites. The second is the strategy of utilizing the inside of scenic places, which is to“understand the set-up of scenic sites.” The third is the strategy of utilizing the inside and outside of scenic places, which applies the measure of “utilizing a further broader context.” The strategy of pursuing an application alternative of “formation of a relationship between a scenic place and nearby areas and cultural space” was sought as the fourth and last strategy. Among such, location strengthening, meaning strengthening, brand value enhancement, information provision, contents discovery, and viewpoint field discovery and preservation were suggested as examples of application measures inside and outside tourist places, as field-centered methods with the closest relation with tourism modules utilizing tourist sites. Moreover, application in association with local walking pathways such as Dulle-gil, geological parks, of the region, nearby places and equivalent visitation resources such as natural heritages and agricultural and fisheries heritages, and local festivals and tourist places in relation to local governments were suggested as methods to connect with similar visitation resources, including tourist sites.
The above strategies and methods have been supplemented of its contents and reviewed of its effectiveness by discussing at the Scenic Site Symposium held between Korea, China, and Japan on October 15th.
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