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Kafe 바로가기주관연구기관 | (주)철도안전연구소 |
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보고서유형 | 1단계보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2011-02 |
과제시작연도 | 2010 |
주관부처 | 국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport |
등록번호 | TRKO201600003728 |
과제고유번호 | 1615001718 |
사업명 | R&D정책인프라사업 |
DB 구축일자 | 2016-07-16 |
키워드 | 판형교.장대레일.교량받침.소음.PC 슬래브.Steel Pate Girder Bridge.Continuous Welding Rail.Bearing.Noise.PC Slab. |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201600003728 |
본 연구는 판형교의 강성증가와 궤도구조를 개선하여 판형교의 소음, 진동, 처짐, 충격, 취약궤도구조 개선을 위한 기술개발로 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
• 다양한 기존 유사기술들을 수집 분석함.
• 판형거더 길이별로 기존 판형거더와 PC—Slab합성 판형거더의 안전성을 해석하여 검토하고 이들을 비교함으로써 개발기술의 성능향상을 확인함.
• 방진체결구를 설치한 PC_Slab 시제품을 제작하고 품질실험을 실시함.
• 공장에서 PC-Slab 시제품을 판형거더에 합성하고 합성전후 LS22하중과 유사하게 재하시켜
본 연구는 판형교의 강성증가와 궤도구조를 개선하여 판형교의 소음, 진동, 처짐, 충격, 취약궤도구조 개선을 위한 기술개발로 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
• 다양한 기존 유사기술들을 수집 분석함.
• 판형거더 길이별로 기존 판형거더와 PC—Slab합성 판형거더의 안전성을 해석하여 검토하고 이들을 비교함으로써 개발기술의 성능향상을 확인함.
• 방진체결구를 설치한 PC_Slab 시제품을 제작하고 품질실험을 실시함.
• 공장에서 PC-Slab 시제품을 판형거더에 합성하고 합성전후 LS22하중과 유사하게 재하시켜 정적실험을 하고 가진기를 사용한 동적실험을 실시함. 이들 결과로부터 본 기술의 성능향상을 확인하고 이론적 해석과 유사함을 확인함.
• 시험부설을 위한 대상 판형교 선정을 위해 여러 현장을 답사하여 관련 관리주체와 협의하고 대상을 선정하여 설계 및 설치공정을 개발함. 현재 시험시공을 위해서 한국철도시설공단 및 한국철도공사와 협의하여 중앙선 제원가도교에 시험부설을 실시하고 제반 계측을 통하여 개발기술의 우수성을 확인함.
IV. Results of the study
The summary for the 1st year study is as follows.
1. Collect pre-study data and identify study scope
Pre-study data were reviewed and design package for similar projects were also reviewed.
-Domestic and international technical reports were reviewed and similar s
IV. Results of the study
The summary for the 1st year study is as follows.
1. Collect pre-study data and identify study scope
Pre-study data were reviewed and design package for similar projects were also reviewed.
-Domestic and international technical reports were reviewed and similar study results were compared
-Design packages for similar study were reviewed and the process and economy study were performed
2. Identify performance upgrade method and process development model
Numerical analysis was performed for railway steel plate girder bridges for various girder length and various total bridge length. The structural safety for PC-slab composite plate girder was reviewed. The drafts for design specification and maintenance guide specification were developed. The design package was prepared for field test and this test would be performed for Sukkyochun Bridge locates at Shinyeemoon station in Kyungwon line. The test would be performed in June 2010 with the supports of Korea Rail Corporation and Korea Rail Network Authority.
3. Test model development and fabrication
Using a 7 m PC-Slab, which was fabricated by КС Industrial Development, PC-Slab composite plate girder bridges were fabricated and the performance test was performed. The full scale test was performed for 2 plate girders which were purchased from Korea Rail Network Authority. From this test, the performance upgrade for PC composite plate girder was verified.
4. Field test
Currently, the test is being coordinated with Korea Rail Corporation and Korea Rail Network Authority. The design package includes technical reports were prepared and the contract with the company who is performing the test was signed.
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
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