보고서 정보
주관연구기관 |
(주)삼우아이엠씨 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2011-08 |
과제시작연도 |
2010 |
주관부처 |
국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport |
등록번호 |
TRKO201600003730 |
과제고유번호 |
1615001697 |
사업명 |
R&D정책인프라사업 |
DB 구축일자 |
2016-07-16
|
키워드 |
포스트텐션.콘크리트 포장.조인트.갭슬래브.텐던.Post-Tensioned.Concrete Pavement.Joint.Gap Slab.Tendon.
|
초록
▼
국내의 콘크리트 포장은 줄눈콘크리트 포장 공법 주로 적용되고 일부 연속 철근 콘크리트 포장 공법으로 시공된 바 있다. 그러나 줄눈부에서의 스폴링, 줄눈재파손, 균열, ASR, D-균열 등의 파손으로 유지보수 작업이 빈번이 시행되고 있다. 따라서 본 연구개발에서는 균열과 같은 구조적 파손, ASR이나 D-균열과 같은 재료적 파손, 스폴링과 같은 기능적 파손이 발생하지 않고 포장두께가 감소하며, 설계수명이 증대되는 포스트텐션 콘크리트 포장공법을 개발하여 실용화하는데 필요한 기술개발과 현장에서의 실험과 평가를 통해 그 우수성을 검증하여
국내의 콘크리트 포장은 줄눈콘크리트 포장 공법 주로 적용되고 일부 연속 철근 콘크리트 포장 공법으로 시공된 바 있다. 그러나 줄눈부에서의 스폴링, 줄눈재파손, 균열, ASR, D-균열 등의 파손으로 유지보수 작업이 빈번이 시행되고 있다. 따라서 본 연구개발에서는 균열과 같은 구조적 파손, ASR이나 D-균열과 같은 재료적 파손, 스폴링과 같은 기능적 파손이 발생하지 않고 포장두께가 감소하며, 설계수명이 증대되는 포스트텐션 콘크리트 포장공법을 개발하여 실용화하는데 필요한 기술개발과 현장에서의 실험과 평가를 통해 그 우수성을 검증하여 폭 넓게 보급되도록 기술개발을 수행하였다.
Abstract
▼
Jointed concrete pavements in Korea have been used widely for several decades, but the problem is that occur the distresses such as spalling, ASR (Alkali-silica reaction), transverse or longitudinal cracking, D-cracking and so on. Frequent repairs due to the these distresses in the jointed concrete
Jointed concrete pavements in Korea have been used widely for several decades, but the problem is that occur the distresses such as spalling, ASR (Alkali-silica reaction), transverse or longitudinal cracking, D-cracking and so on. Frequent repairs due to the these distresses in the jointed concrete pavement result in the waste of valuable, limited financial resources, increased user costs, and inconvenience to roadway users due to traffic delays. Post-tensioned concrete pavement(PTCP) expects the requirement of zero-maintenance while providing good long-term performance.
Accordingly, the major object of this research project is to develop a commercialization technique of post-tensioned concrete pavement that could provide good long-term at least 40 years performance with minimal maintenance needs.
The contents of this studies include long-life, high-durability concrete pavement mix, development of construction technique by slip-form paver and deck finisher, development of stressing technique, development of joint system, development of construction technique using an improved gap slab, development of technique for evenness, field test and evaluation, and application of control section for overloaded vehicle.
The results obtained from this study are as the follows: (1) high-durability concrete, rapid-setting concrete, ultra early strength concrete and fly-ash concrete were developed and studied construction technique by slip-form paver and deck-finisher, (2) stressing technique was developed and rate of prestress application improved, (3) armor joint system of mono-cell type was developed and the design and construction technique of gap slab were developed, (4) the technique to get the evenness by deck finisher was developed, (5) field test and evaluation were performed.
Also, the findings could be used to the area such as control section for main lane and toll-gate area of highway, bus-only lane system, overloaded vehicle, harbor terminal including open-air storage yard, airport pavement, and smart highway.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.