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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국철도공사 |
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2014-04 |
과제시작연도 | 2013 |
주관부처 | 국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport |
등록번호 | TRKO201600003893 |
과제고유번호 | 1615006729 |
사업명 | 건설교통기술촉진연구 |
DB 구축일자 | 2016-07-09 |
키워드 | KTX-산천.궤도회로.전자파간섭.전자파방해.전자파호환성.KTX-Sancheonanchun.Track circuit.Electromagnetic. |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201600003893 |
현재 국내철도는 2004년 고속철도개통이후 KTX와 KTX산천 고속차량이 일반선과 고속선구에 운용중에 있다. 2010년 경부고속2단계 개통당시 국내기술로 제작한 KTX산천차량이 투입되어 고속선과 일반선을 운행하고 있었으나 일반선 운행구간에서 반대편 운행구간의 궤도회로가 부정동작하는 사례가 발생하였다. 고장원인은 KTX산천에서 발생되는 전자파와 궤도회로에 사용하고 있는 신호주파수가 중첩되어 궤도회로가 오작동하는 문제가 발생하였다. 따라서 본 연구에서는 KTX산천차량과 궤도회로에서 사용하는 신호주파수에 대해 상호간 최소한 허용할 수 있
현재 국내철도는 2004년 고속철도개통이후 KTX와 KTX산천 고속차량이 일반선과 고속선구에 운용중에 있다. 2010년 경부고속2단계 개통당시 국내기술로 제작한 KTX산천차량이 투입되어 고속선과 일반선을 운행하고 있었으나 일반선 운행구간에서 반대편 운행구간의 궤도회로가 부정동작하는 사례가 발생하였다. 고장원인은 KTX산천에서 발생되는 전자파와 궤도회로에 사용하고 있는 신호주파수가 중첩되어 궤도회로가 오작동하는 문제가 발생하였다. 따라서 본 연구에서는 KTX산천차량과 궤도회로에서 사용하는 신호주파수에 대해 상호간 최소한 허용할 수 있는 전류제한 권고치를 제시하고 또한 향후 제작되는 KTX고속차량에 대해 궤도회로주파수의 영향을 최소화할 수 있는 고조파 저감대책을 제시토록 하여 차량과 시설인프라간 상호 효율적이고 안정적인 운영을 도모하기 위함.
Ⅲ. Performance detail of research and development and result
○ Analysis of KTX-Sancheon electromagnetic wave characteristic
Except power frequency area, it has confirmed that higher harmonic of vehicle is the highest at 1980 Hz (33 vehicle higher harmonic) and this frequency corresponds to C-
Ⅲ. Performance detail of research and development and result
○ Analysis of KTX-Sancheon electromagnetic wave characteristic
Except power frequency area, it has confirmed that higher harmonic of vehicle is the highest at 1980 Hz (33 vehicle higher harmonic) and this frequency corresponds to C-type Low frequency 1979 Hz of TI-21.
○ Analysis of AF track circuit electromagnetic wave characteristic
Regarding suitability of railroad electro-magnetic, railroad signal product follows international standard of IEC62236-2, IEC62236-3-1, IEC62236-4, IEC62236-5 and in case of acceptance trials of AF track circuit, according to the KRS SG 0038-09R which is domestic standard, it is able to confirm function quality by electromagnetic wave suitability public test report of external organization about transmit receive track circuit.
○ Suggestion of analysis measure of KTX-Sancheon return current higher harmonic movement route
It has been analyzed site test and technical advice that which route return current higher harmonic of KTX-Sancheon high speed vehicle major cause of track relay illicit operation inflows and caused obstacle of track circuit. The result shows that in case of KTX-Sancheon high speed railroad operates in driving direction, tramway return current of that track circuit returns to laying ground connection through neutral of impedance bond without any electrical loss by characteristic of impedance bond. It has confirmed that some of return currents inflows to neutral point of impedance bond located opposite of track circuit and flow both side of impedance bond.
○ Suggestion of performance standard of AF track circuit and KTX-Sancheon
In terms of maintenance and operation between KTX-Sancheon and TI21 AF track circuit, return current higher harmonic occurred from KTX-Sancheon calculates allowable rail current limit by considering 10% of unbalance return current managed by track circuit.
○ Suggestion of reduction measure of KTX-Sancheon return current higher harmonic
1980Hz 33 higher harmonic of vehicle which affects to TI-21 AF track circuit until the second half year of 2011 is higher harmonic occurred as a necessity when 9 pulse switching applies. The real application measure to reduce higher harmonic current of vehicle is changing switching frequency and it considers that it applies as switching frequency changes from 9 pulse method to 11 or 13 pulses by considering cooling feature.
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
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과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
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