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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국건설기술연구원 Korea Institute Of Construction Technology |
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보고서유형 | 1단계보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2015-12 |
과제시작연도 | 2015 |
주관부처 | 미래창조과학부 Ministry of Science, ICT and Future Planning |
등록번호 | TRKO201600004080 |
과제고유번호 | 1711034803 |
사업명 | 한국건설기술연구원운영경비 |
DB 구축일자 | 2016-08-06 |
키워드 | 콘크리트 구조.비부식.해양항만구조물.FRP.concrete structures.corrosion-free.waterfront structures. |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201600004080 |
본 연구는 『FRP 재료를 활용한 인프라구조물 구조성능향상 기술 개발』 의 일환으로,고내구성·비부식 재료인 FRP(Fiber Reinforced Polymer)를 활용하여 해양·항만 신설 구조물을 대상으로 기존 보강근의 실제 적용상의 문제점 및 한계점에 대한 원천적 성능향상 기술을 실현시키기 위한 연구로 수행되었다. 본 연구의 주목적은 고내구성·비부식 재료인 FRP의 단점인 낮은 탄성계수를 향상시켜 해양환경에서 건설되고 있는 구조물에 비부식 보강근으로 사용하기 위함이다. 궁극적으로는 철근의 대체재로 비부식 보강근(FRP Hybri
본 연구는 『FRP 재료를 활용한 인프라구조물 구조성능향상 기술 개발』 의 일환으로,고내구성·비부식 재료인 FRP(Fiber Reinforced Polymer)를 활용하여 해양·항만 신설 구조물을 대상으로 기존 보강근의 실제 적용상의 문제점 및 한계점에 대한 원천적 성능향상 기술을 실현시키기 위한 연구로 수행되었다. 본 연구의 주목적은 고내구성·비부식 재료인 FRP의 단점인 낮은 탄성계수를 향상시켜 해양환경에서 건설되고 있는 구조물에 비부식 보강근으로 사용하기 위함이다. 궁극적으로는 철근의 대체재로 비부식 보강근(FRP Hybrid Bar)을 신설 해양·항만 구조물 건설에 적용하여 구조물의 고내구성 확보, 수명연장, 장래 유지보수비 절감을 도모하기 위함이다.
This study has been performed as a sub-research for "Structural Performance Improvement of Infrastructures using FRP Composites" to overcome shortcomings and limitations of currently available FRP bars, to be used for newly-constructed waterfront structures. The main objective of this study is to de
This study has been performed as a sub-research for "Structural Performance Improvement of Infrastructures using FRP Composites" to overcome shortcomings and limitations of currently available FRP bars, to be used for newly-constructed waterfront structures. The main objective of this study is to develop a new FRP bar (herein called FRP Hybrid Bar),which provides high-durability and non-corrosive characteristics and can be replaced the steel rebar in waterfront structures, by enhancing the mechanical performance (e.g., elastic modulus). The final aim is that the new FRP bar can potentially be used for waterfront structures enhancing the serviceability, reducing the maintenance/repair cost and eventually providing a longer life span of the structures.
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
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