보고서 정보
주관연구기관 |
전남대학교 Chonnam National University |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2015-09 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
교육과학기술부 Ministry of Education and Science Technology(MEST) |
과제관리전문기관 |
한국연구재단 National Research Foundation of Korea |
등록번호 |
TRKO201600009552 |
과제고유번호 |
1345220429 |
사업명 |
일반연구자지원 |
DB 구축일자 |
2016-10-01
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키워드 |
교과교실형.교육환경.운영방법.중등학교.교사재배치.모형.Variation Type.Educational Environment.Management Method of Classroom.Middle and High Schools.Facilities Relocation.Model.
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DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201600009552 |
초록
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연구의 목적 및 내용
학교시설선진화사업(교육과학기술부, 2010)의 일환으로 확대 추진되고 있는 교과교실형 운영방식의 도입은 중등학교 교육시설의 새로운 전환기를 맞이하게 될 전망이며, 이들의 원활한 운영에 대응할 수 있는 교육인프라의 구축은 국가적으로 해결해야할 과제가 되고있다. 이중 편복도형으로 구축된 기존의 학교들은 새로운 운영방식을 적용을 위한 물리적 개선에 대한 필요성이 제기되고 있으며, 한정된 예산의 범위에서 이들의 요구를 어떻게 조기에 달성할 것인가라는 문제에 직면하고 있다. 이러한 문제인식으로부터 학교운영시스템의
연구의 목적 및 내용
학교시설선진화사업(교육과학기술부, 2010)의 일환으로 확대 추진되고 있는 교과교실형 운영방식의 도입은 중등학교 교육시설의 새로운 전환기를 맞이하게 될 전망이며, 이들의 원활한 운영에 대응할 수 있는 교육인프라의 구축은 국가적으로 해결해야할 과제가 되고있다. 이중 편복도형으로 구축된 기존의 학교들은 새로운 운영방식을 적용을 위한 물리적 개선에 대한 필요성이 제기되고 있으며, 한정된 예산의 범위에서 이들의 요구를 어떻게 조기에 달성할 것인가라는 문제에 직면하고 있다. 이러한 문제인식으로부터 학교운영시스템의 변화에 따라 예상되는 물리적 대응관계를 분석하여 새로운 학교시스템의 운영을 위한 물리적 최적화를 위한 기존 교사동의 재배치 모형을 작성하고자 하는 것이다.
연구결과
본 연구는 교과교실 운영에 필요한 기존 중등학교의 교육여건을 조기에 개선하기 위한 물리적 도구를 개발하기 위한 과정으로 중등학교 교육계획의 세부 운영계획을 중심으로, 이의 운영에 따른 건축적 문제점을 파악한 후 최적의 물리적 시스템을 구축하기 위한 도구를 개발하는 것이다.
본 연구의 최종 목표를 달성하기 위한 연구 내용은 기 확인된 가능성을 토대로 교과교실형 운영공간 내에서 학생들의 동선이동량을 측정해 내고, 교과교실형 운영을 위한 거점 공간, 체류공간, 공용공간의 유효성을 검증하며, 새로운 운영방식에 대응할 수 있는 재배치 도구를 개발하는 과정으로 구성된다. 그 연구과정은 교과교실형 운영에 소요되는 거점 공간, 체류공간, 공용공간의 요소분석을 시작으로 이들 공간의 구축방법을 모색해 내고, 교사공간내 이동동선의 특성을 규명하기 위해 동선이동량을 정량화 하는 작업을 수행하고, 시뮬레이션 기법을 이용한 이동동선 해석작업이 진행되었으며, 이를 기초로 수평, 수직이동에 대한 공간의 질을 확보하는 방법을 모색하고자 하였다. 교과교실의 재배치를 위한 교실군의 형성범위와 적정위치를 찾기위한 탐색과정을 거쳐 기존 교사동의 재배치 범위를 찾고 새로운 공간조직을 설정한 후 재배치 모형을 개발하는 과정이 수반되었다.
연구결과의 활용계획
교과교실형 운영방법은 각 교과교실의 질을 일정수준으로 높일 수 있고, 전체 교실의 이용율이 높아진다는 장점 때문에 시설의 효율적 이용 측면에서 도입되고 있는 학교의 운영 시스템이다. 이러한 운영시스템은 학급수가 적을수록 운영의 수월성이 높아지는 것으로 알려져 있으며, 최근 인구 감소지역의 학생수급 상황을 감안할 때 적합성이 뛰어날 것으로 판단된다.
본 연구과제의 수행결과로 개발될 교과교실 재배치 도구는 소수사례의 개축과정으로 진행되는 교육개선 사업을 획기적으로 대체할 경제모델로서 가치를 지닐 것이며, 우리나라 각 지역에서 시범적으로 세워지고 있는 교과교실형 운영방식이 도입될 학교 공간구성의 방향 정립에 효과적으로 활용될 수 있을 것이다. 또한 새로운 타입의 중등학교를 재편성하는데 있어 학교 행정가, 교사, 건축가 등에게 매우 유용한 자료로 활용될 수 있을 것이다.
Abstract
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Purpose& contents
The introduction of variation type is widely progressing is one of national business (Ministry of Education, Science and Technology,2010) to improve school facilities, it is making a change in middle and high schools. Educational infrastructure able to easy management is nationa
Purpose& contents
The introduction of variation type is widely progressing is one of national business (Ministry of Education, Science and Technology,2010) to improve school facilities, it is making a change in middle and high schools. Educational infrastructure able to easy management is nationally needed. The correspondence of physical facilities with a new educational program is required to large scale remodeling of existing facilities satisfying demands of users on a fixed budget. The aim of this study is to analyze relationship between learning activities and physical facilities and to obtain technical data and a relocation model for physical optimization to utilize existing facilities.
Result
This study was carried out to develop physical corresponding a tool for settlement of managing method on variation type, and it was aimed to improve educational conditions in early stage reducing trial and error after the proper understanding of architectural problem. The contents of this study were to measure moving amount of traffic line of students based on the possibility observed already, to confirm effectiveness about homebase, staying space and public space and to develop a certain tool for relocation corresponding a new managing system. The procedure of this study was started from the analysis of spatial factors about homebase, staying space and public space. It was advanced to find out a method building the edifice of these data, additionally, it was progressed to quantify moving amount showing characteristics of traffic line investigated on students behavior. Simulation technique was used to interpret flow of traffic in school facilities. Based on a certain serial results, it was also examined how to obtain quality of spaces for horizontal and vertical movement. The work was proceeded to explore range of rearrangement and optimal position for relocation of school facilities in variation type. And then, the range of rearrangement was identified and new space system was established, finally, the procedure to develop the tool el for rearrangement was also accompanied.
Expected Contribution
The variation type, introduced in view of efficient utilization of facilities, is very effective to level up quality of each various classroom and to utilize total spaces of each classroom. Especially, this system is easy in case of small scale of class, it is very adoptable in the area showing rapid decrease in population. School relocation model obtainable from the results of this study will be valuable as a economic model . It also will be indicative in nationwide model schools needed new spacial composition willing to try variation type, and will be practically usable to the school administrators, teachers and architects in the determination of a course about new type of school relocation setting.
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