보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-12 |
주관부처 |
교육과학기술부 Ministry of Education and Science Technology(MEST) |
등록번호 |
TRKO201600012752 |
DB 구축일자 |
2016-12-03
|
초록
▼
고등학교 교양 교과 교육은 그동안 ‘고등학교 교육에서 소홀히 하기 쉽지만 개인생활과 사회생활에 실제로 도움을 줄 수 있는 학문과 교양에 대하여 학생들에게 다양한 접촉 기회를 제공하여 삶에 필요한 폭넓은 시야와 안목을 길러 사회가 요구하는 바람직한 교양인을 기르기 위하여’ 시행되어 왔다. 이러한 고등학교 교양 교과 교육과정은 제 6차 교육과정부터 2009 개정 교육과정에 이르기까지 개정의 시기마다 이루어졌지만 매번 기존의 틀 안에서 필요한 부분만 개선이 이루어졌음을 부인하기 어렵다. 따라서 고등학교 교육 전체와의 관련 속에서 고등학교
고등학교 교양 교과 교육은 그동안 ‘고등학교 교육에서 소홀히 하기 쉽지만 개인생활과 사회생활에 실제로 도움을 줄 수 있는 학문과 교양에 대하여 학생들에게 다양한 접촉 기회를 제공하여 삶에 필요한 폭넓은 시야와 안목을 길러 사회가 요구하는 바람직한 교양인을 기르기 위하여’ 시행되어 왔다. 이러한 고등학교 교양 교과 교육과정은 제 6차 교육과정부터 2009 개정 교육과정에 이르기까지 개정의 시기마다 이루어졌지만 매번 기존의 틀 안에서 필요한 부분만 개선이 이루어졌음을 부인하기 어렵다. 따라서 고등학교 교육 전체와의 관련 속에서 고등학교 교육을 둘러싼 교육의 내외적 환경 변화, 각 교양 과목 분야의 학문적 발달 등의 제반 사항에 대한 고려를 반영하여 포괄적인 관점에서 개선 방향이 모색될 필요가 있다.
이에 본 연구는 2009 개정 교육과정에 제시된 고등학교 교육목표와 연계하여 우리나라고등학교 교육목표를 구체화시키고 이에 터하여 고등학교 교양 교과 교육이 그러한 고등학교 교육목표를 실현하는 데에 어떤 기여를 할 수 있는지, 여전히 대학입시준비에 초점이 맞춰져 있는 현실적 제약 속에서 교양 교과 교육은 고등학교 교육의 목표 실현 제고를 위하여 어떤 실제적 방안이 필요한지를 탐색하고자 하였다.
본 연구는 제 6차 교육과정부터 2009 개정 교육과정까지 이루어진 교양 교과 교육과정개정 방향에 대한 분석과 소규모 전문가 의견 조사 결과를 바탕으로 교양 교육을 고등학교 전체가 추구하는 목적으로 규정하고 이에 터하여 교양 교과 교육의 목표, 교육과정 내용구성의 원리, 교수 학습의 원리를 명시하였으며, 이를 기준으로 2009 개정 고등학교 교양교과 교육과정을 분석하였다. 분석 결과, 교육목표 개선의 필요와 관련하여 대부분 기술상의 개선이 제기되었고 내용체계 개선에 있어서도 부분적인 보완 및 수정의 필요성이 언급되었을 뿐, 9개의 교양 교과 교육과정에 있어서의 목표 설정 및 그에 따른 내용체계 구성은 크게 개선될 필요가 없는 것으로 나타났다. 다만, 교수 학습 방법 측면에 대한 제시가 대부분의 교육과정에서 일반적이고 추상적인 언급에 그치고 있어 앞으로 교육과정 개정시 학생의 체험과 활동 중심의 수업에 대한 구체적인 사례나 안내를 교육과정에 제시하는 방안이 고려될 필요가 있다.
또한 본 연구는 고등학교 교양 교과 교육과정 개선을 위한 시사점을 도출하기 위하여 호주 빅토리아 주, 캐나다 온타리오 주, 영국의 고등학교 선택 과목 중 교양 과목과 비슷한 성격을 가진 과목의 교육과정을 분석하였다. 그 결과, 첫째, 호주의 사례로부터는 실제 학교 수업에서 활용할 수 있는 학생 중심의 교수 학습 방법 사례 및 안내를 매우 구체적으로 교육과정에 제시할 필요가 있으며 특히, 교수 학습 방법에 대한 안내를 해당 과목의 성격에 맞게 차별화시켜 특색있게 제시할 필요가 있다는 시사점이 도출되었다. 둘째, 캐나다의 사례로부터는 교육과정 내용체계는 학생들로 하여금 어떤 학문의 이론이든 비판적으로 분석하고 종합할 수 있는 내용으로 구성될 필요가 있으며, 해당 학문의 내용을 학생들의 삶이나 생활과 연결시켜 생각해볼 수 있도록 구성될 필요가 있다는 시사점이 도출되었다. 셋째, 영국의 사례로부터는 우리나라 교양 교과 교육에서도 간학문적인 통합 과목의 개설을 신중히 고려할 필요가 있다는 시사점이 도출되었다. 교양 교육은 탈교과적, 통합교과적, 범교과적 성격을 가지고 학생들이 이제까지 지속해 온 교과공부를 자신의 삶과의 관련 속에서 ‘거시적으로’ 그리고 ‘실존적으로’ 조망할 수 있도록 하는 성찰의 기회를 주어야 한다면,분과학문적인 교과목이 아니라 간학문적인 통합 과목이 필요할 수도 있다.
이러한 조사와 분석 결과를 종합하여 고등학교 교양 교과 교육 개선을 위한 제언을 다음과 같이 제시하였다.
첫째, 교양 과목 학습이 아무리 의미있다고 하더라도 학교에서 현실적인 수업시수가 확보되지 않는다면 아무런 소용이 없다. 따라서 교양 교과를 기술 가정 교과와 제2외국어 교과와 동일한 영역이 아닌 별도의 영역으로 배치하여 필수이수단위를 배정할 필요가 있다.
둘째, 학생들이 교양 과목 학습을 통하여 의미있는 지식을 배울 수 있으려면 각 과목에 대한 전문성을 갖춘 교사 확보가 무엇보다 중요하다. 이에 대한 국가 차원의 대책이 필요하다.
셋째, 교양 교과 교육과정이 개발된 이후에 그에 뒤따르는 후속 연구가 필요하다. 교양교과는 다른 교과와 달리 교과서 개발, 교수 학습 방법 연구, 평가 방법, 교사 교육 등에 대한 연구가 미흡하다. 교양 교과 교육과정의 실효성있는 적용을 위한 후속 연구 및 지원이 지속적으로 뒷받침되어야 한다.
넷째, 고등학교 교양 교육의 내용 영역 구분 방식에 대해서는 좀 더 다양한 대안들이 탐색될 필요가 있으며, 고등학교 교육 전체를 ‘교양 교육’으로 본다면 현재 고등학교 교육과정에서 ‘교양’이라는 교과명 변경도 고려해볼 필요가 있다. 이와 더불어 ‘생활 교양’이라는 영역명, 더 나아가, ‘기초, 탐구, 체육 예술, 생활 교양’이라는 고등학교 교육과정 전체에 대한 영역 구분 명칭을 다시 검토해볼 필요가 있다.
다섯째, 고등학교 교양 과목 교사의 양성과 임용, 재교육(연수, 대학원 연계)에 대한 연구가 후속적으로 이루어질 필요가 있다.
여섯째, 시대가 빠르게 변하고 삶을 살아가는 데에 필요한 역량도 고정되어 있지 않은 현대사회에서 우리나라 교육과정은 새로운 교육내용을 과목화하는 데 상당히 경직되어 있다. 이러한 경향은 교육의 발전을 위하여 극복될 필요가 있으며, 특히 교양 교과 교육은 시대의 변화에 맞는 교육 내용을 수용하고 교육과정에 반영하는 것에 더 열려있어야 한다.
Abstract
▼
The 2009 high school curriculum consists of 4 subject areas; Basic, Inquiry, Physical& Arts, and Living & Liberal Arts. This study is concerned with the improvement of the Liberal Arts subject which is contained under the Living & Liberal Arts area. There are 9 subjects for Liberal Arts; Philosophy,
The 2009 high school curriculum consists of 4 subject areas; Basic, Inquiry, Physical& Arts, and Living & Liberal Arts. This study is concerned with the improvement of the Liberal Arts subject which is contained under the Living & Liberal Arts area. There are 9 subjects for Liberal Arts; Philosophy, Logic, Psychology, Education, Religion, Career Education, Health Education, Environmental Education, and Practical Economy.
In order to offer suggestions to improve the high school Liberal Arts subject curriculum, this study used the following research methods. Firstly, it conducted a survey on the small group of experts who teach one of the Liberal Arts subjects at a high school or have experienced taking part in the development of the Liberal Arts subject curriculum. Secondly, it analyzed the 2009 high school Liberal Arts subject curriculum from the aspects of educational goals, content, learning and teaching methods, as well as evaluation methods. Thirdly, it analyzed the foreign subjects’ curricula which are considered to have a similar characteristic with one of the Korean high schools' Liberal Arts subjects. The foreign subjects which are analyzed are'Philosophy', 'Psychology', and 'Health and Human Development' in the Victorian Upper Secondary Curriculum of Australia, 'Philosophy' and 'World Religion' in the Ontario Secondary Curriculum of Canada, and ‘General Studies' and 'Critical Thinking' in the GCE A-Level Curriculum of the UK.
From the analysis on the 2009 high school Liberal Arts subjects curriculum, it has been revealed that no serious problem was found in the aspects of educational goals and content, but some improvement will be needed in the aspect of the learning and teaching methods. Only some simple and general suggestions are offered in most of the Liberal Arts subject curriculum regarding learning and teaching methods. Concrete guidelines or practical examples which are concerned with how to teach using student's activity-centered methods are needed and should be offered in the curriculum.
From the analysis on the Victorian Upper Secondary Curriculum of Australia, it is derived that the concrete guideline regarding learning and teaching methods should be differentiated in the curriculum to be adapted to the characteristic of each subject. Based on the analysis of the Ontario Secondary Curriculum of Canada, it is suggested that the Liberal Arts subject curriculum should consist of the content through which students can develop the ability to critically analyze any academic theories, and internalize them by connecting them with their lives. Based on the analysis on the GCE A-Level Curriculum of the UK, it is implied that the interdisciplinary subject such as the General Studies of the UK will be needed in the Korean high school curriculum.The Liberal Arts education should offer opportunities for high school students to existentially think about their learning and connect it with their lives from a broader perspective instead of focusing on each academic discipline.
Finally, this study designates the following 6 supporting strategies needed for the improvement of the Liberal Arts Education.
Firstly, the current class hours allocated to learning of the Liberal Arts subjects in the high school education are too restricted, so it should be expanded enough to make teaching and learning the Liberal Arts subjects meaningful.
Secondly, in order to make teaching and learning of the Liberal Arts subjects more meaningful, the government should take a measure in securing teachers with a major in each Liberal Arts subject.
Thirdly, generally speaking, there has been a lot of research on the curriculum of other subjects. However, the research for supporting or improving the Liberal Arts education is relatively rare compared with other subjects. Therefore, various studies for supporting or improving the Liberal Arts education will need to be carried out.
Fourthly, some categorical fallacies are founded in the naming of the high school curriculum. For example, 'Liberal Arts' is the same name of both subject area and subject. The names of subject areas such as Basic, Inquiry, Physical Education & Arts, and Living & Liberal Arts are inappropriate, because this can mean that the other areas except the basic area are non-basic ones. Therefore, the way to name a subject area or subject should be fundamentally reconsidered.
Fifthly, the studies concerned with the Liberal Arts teachers' pre- and in- service education and appointment should be enacted.
Sixthly, the Korea National Curriculum tends to be somewhat inflexible in accepting a new subject which is trying to integrate into the formal curriculum and will allow it to keep up with global trends. The Korean National Curriculum should overcome this tendency of inflexibility, especially towards the Liberal Arts education. It should be more open to accepting this new subject more than any other one.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.