보고서 정보
주관연구기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2008-06 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201600013178 |
DB 구축일자 |
2016-12-17
|
초록
▼
연구의 필요성과 목적
WTO와 FTA협상을 통해 농산물시장 개방이 확대되고 농업보조에 대한 규제가 강화됨에 따라 각국의 농업정책은 가격지지와 같은 전통적인 방법에서 직접지불제 등의 새로운 방법으로 전환되어 왔다. 우리나라도 농업환경의 변화에 대응하여 시장개방과 구조조정 정책을 추진하면서 직접지불제를 확대하는 농정개혁을 추진해 왔다.1997년 경영이양직불제를 도입한 이후,2007년 현재 쌀소득보전직불제,조건불리지역직불제,친환경농업직불제,경관직불제,FTA피해보전직불제,경영이양직불제 등 어느 나라보다 다양한 직불제를 시행하고
연구의 필요성과 목적
WTO와 FTA협상을 통해 농산물시장 개방이 확대되고 농업보조에 대한 규제가 강화됨에 따라 각국의 농업정책은 가격지지와 같은 전통적인 방법에서 직접지불제 등의 새로운 방법으로 전환되어 왔다. 우리나라도 농업환경의 변화에 대응하여 시장개방과 구조조정 정책을 추진하면서 직접지불제를 확대하는 농정개혁을 추진해 왔다.1997년 경영이양직불제를 도입한 이후,2007년 현재 쌀소득보전직불제,조건불리지역직불제,친환경농업직불제,경관직불제,FTA피해보전직불제,경영이양직불제 등 어느 나라보다 다양한 직불제를 시행하고 있다.직불제 예산도 점차 확대되어 2007년을 기준으로 2조 2,074억 원(직불성 복지예산 포함)으로 농림부 투융자 예산의 25.7%에 달하고 있다.특히 쌀소득보전직불제는 시장개방과 수매제 폐지에 따른 시장가격 하락의 영향을 상당히 흡수하여 농가소득 보전과 쌀산업 안정에 중요한 역할을 하고 있다.
이와 같이 직불제가 다양하게 시행되고 있으나,한정된 예산으로 다수 농가에 분산․지급되고 있어 소득효과가 미흡하다는 주장이 있다.또한,지금까지 추진된 직불제가 쌀 농업에 편중되어 있어 축산이나 시설원예와 같은 품목에 대한 소득안정장치가 미흡하다는 점,농업의 다원적 기능을 지원하는 정책이 부족한 점,중장기 비전으로 제시한 농가단위 소득안정직불제의 기본방향이 아직 설정되지 못하고 있는 점 등이 문제로 지적되고 있다.
이 연구에서는 직불제와 관련된 여러 문제 중에서 소득보전과 안정을 위한 직접지불제의 파급영향과 문제점을 규명하고 국내외 여건 변화에 따른 농업발전의 과제 속에서 향후 직접지불제의 방향,특히 농가단위 소득안정직접지불제의 도입방안을 제시하는 것을 목적으로 하였다.
Abstract
▼
Decoupling agricultural support from production decisions has become one of the central issues in agricultural policy, both nationally and internationally. The WTO proposeddecoupledfarm subsidiestosupportagriculturalproducerswithoutdistortingcommodityproductionortrade. Priortothe WTO system, agricul
Decoupling agricultural support from production decisions has become one of the central issues in agricultural policy, both nationally and internationally. The WTO proposeddecoupledfarm subsidiestosupportagriculturalproducerswithoutdistortingcommodityproductionortrade. Priortothe WTO system, agricultural supports wereprovidedtoproducersthrough target pricing or various input subsidy policies. TheKoreangovernmentisexpandingdirectpaymentstokeepthestructuraladjustmentofagricultureontrackforimprovingcompetitivenessandfor stabilizingfarm householdincomeaccordingtointernational trends. Although thedirectpaymentmaycontribute to the stabilization of farm householdincome, thisprogram isfoundtohavelimitationsinimprovingthestructureof agriculture. Inthisstudy,weinvestigatedwaystoreform agriculturalpoliciesondirectpaymentsassurveysrevealthattheagriculturalstructurechangesalong withthechangesindomesticandforeignconditions. Thisstudyfindsthatitisdesirabletoreform thedirectpaymentsystem underthefollowingbasicprinciplessothatitcancontributetotheagricultural development:first,conversiontofarm householdunitincomestabilizationmethodinsteadofcommodity- basedincomestabilization;second,continuationofthe coupleddirectpaymentforthetimebeing;andthird,conversiontoriskmanagementandincomestabilizationinsteadofincomesupport. Payments were triggered when average farm gross income fell below a predetermined reference gross income for an eligible commodity. However, it also enforces the adding up of the change of gross income by commodity in farm household units. The reference trigger is set at 90% of the reference gross income and the stabilization ratio is categorized accordingtogrossincomedecreaseratio.Ifthereference trigger istoohigh,theresponsibilityconsciousnessofafarm household willbeloweredanditwillbehardtogetanagreementfrom thenon-agriculturalsector. Butifthereference trigger istoolow,therewillbefewmanagement stabilizingeffects.Theeligibilityofparticipantsshouldbeopentoallfarm households. Themaximum benefitperparticipantissetat50millionwonafterconsideringtheequitybetweenlargeandsmallfarm householdsandtheequity withlow-incomenon-agriculturalworkers.Theadministrationimposesdutyon eligibleparticipantstoraisepolicyparticipationandfaithfullycarryoutmanagementregistration. Theparticipationfeeissetat1~2% ofthe reference gross income torefundincaseofcessation. Asthispolicyisaimedatstabilizingfarm householdincome,allagriculturalcommoditiesshallbeincludedstepbystepbyconsideringcircumstantial conditions.Firstofall,soybeans,livestockproducts(dairyproductsexcluded), andfruitswillbetheprioritycommodities.Thenationwidestatisticsonthese itemswithregardtosuchconsiderationsasaveragepriceandyieldcanbeobtainedrelativelyeasily, andtheexpecteddamageontheseproductsfrom the Korea-USFTAisthoughttobecomparativelylarge.Also,wejudgethatanexceptionofnon- commercialfarms(belowameaningfullevelinfarmhouseunits) doesnotimpedepolicyreform andcanreduceadministrativecost. Basically,theagriculturalincomestabilizationprogram isanalternative tothedirectpaymentprogram thatismadetocomplementanylossesthatcan beincurredfrom FTAs.Therefore,thisprogram,asubstitutetothecurrentdirectpayment, canbeintroducedalongwithafarmhouseregistrationsystem whentheKorea-USFTA ortheDDA goesintoeffect.Thisprogram'sintegrationwiththedirectpaymentprogram onrice,thelargestfarm income source,shouldalsobeconsidered.However,theintegrationcanbereviewedafter2013or2014whenthetargetpriceofthericedirectpaymentprogram is recalculated.
Researchers:Nae-WonOh,Gwang-SeokChae,Myung-HeonLee
E-mailaddress:naewonoh@krei.re.kr,gschae@krei.re.kr,
moseslee@incheon.ac.kr
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.