보고서 정보
주관연구기관 |
중앙대학교 산학협력단 |
연구책임자 |
이찬규
|
참여연구자 |
양명희
,
임현열
,
최유숙
,
이대성
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2014-12 |
주관부처 |
문화체육관광부 |
과제관리전문기관 |
국립국어원 |
등록번호 |
TRKO201600016111 |
DB 구축일자 |
2016-12-17
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초록
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- 국문 초록 -
분단 이후 남북한의 교류가 극도로 제한되어 온 지금의 상황에서 통일이 되면 언어 이질화로 인한 사회 문화적 갈등이 발생할 가능성이 매우 높다. 따라서 진정한 통일을 위해서는 이러한 갈등 상황에 대한 대비가 반드시 필요하다.
본 연구는 이러한 문제의식을 가지고 통일 전후 언어 문제로 인한 사회 문화적 갈등 해소를 통해 우리 사회가 ‘진짜 통일’을 이룩할 수 있는 토대를 제공하고자 남북 언어 통합에 관한 종합 계획을 수립하였다.
남북 언어 통합 종합 계획에서는 언어 통합 기반 마련
- 국문 초록 -
분단 이후 남북한의 교류가 극도로 제한되어 온 지금의 상황에서 통일이 되면 언어 이질화로 인한 사회 문화적 갈등이 발생할 가능성이 매우 높다. 따라서 진정한 통일을 위해서는 이러한 갈등 상황에 대한 대비가 반드시 필요하다.
본 연구는 이러한 문제의식을 가지고 통일 전후 언어 문제로 인한 사회 문화적 갈등 해소를 통해 우리 사회가 ‘진짜 통일’을 이룩할 수 있는 토대를 제공하고자 남북 언어 통합에 관한 종합 계획을 수립하였다.
남북 언어 통합 종합 계획에서는 언어 통합 기반 마련을 위해 언어적 이질화에 대한 남북한의 상호이해와 언어적 공동 기반에 대한 남북한의 인식공유를 핵심적으로 추구해야 할 가치로 보았다.
이를 위해서 남북한 언어에 관한 실용적 차원의 통합 연구와 통합 교육이 필요할 것으로 보았다. 또한 이러한 통합 연구와 통합 교육이 효과적으로 진행되기 위해 관계 법령 정비와 관련 기구 설립 등의 제도적 지원이 필요하며, 정부와 민간 차원의 교류 다각화가 필요하다고 보았다.
앞서 언급한 목표를 달성하기 위한 남북 언어 통합 종합 계획을 수립하기까지 본 연구에서는 아래의 여섯 단계를 거쳤다
① 연구 성과 검토
남북 언어 통합과 관련한 기존의 연구를 단행본, 연구보고서,논문 및 기타 다양한 매체 등을 통해 검토하였다. 남북 언어 통합과 관련한 제안이 있거나 이와 관련하여 시사하는 바가 있는 연구를 중심으로 검토하였다
② 정책 목록화
기존의 연구 성과 검토와 연구진 내부에서의 발의를 통해 남북언어 통합을 위해 필요할 것으로 보이는 정책 과제를 도출하고 목록화하였다. 이 목록에는 18개 정책 과제가 포함되었다.
③ 전문가 조사
정책 목록에 포함된 18개 항목에 대해 관련 분야 전문가 100인을 대상으로 설문 조사를 진행하였다. 설문에 응한 전문가 60인의 답변에 나타난 개별 정책에 대한 필요도, 시급도, 활용도를 살폈다. 또한 설문 조사 결과를 토대로 15인의 전문가들 대상으로 한 심층 인터뷰를 진행하여 설문 조사 결과에 대해 심도 있게 논의하고 새로운 정책들을 수용하였다
④ 전문가 자문
전문가 설문 조사와 인터뷰 결과를 토대로 국어원 주최의 자문 회의와 워크숍을 실시하였고, 국어원 내 북한어 담당 연구자와 공동회의를 진행하였다
⑤ 정책 도출
전문가의 자문과 연구진 내부의 숙의를 통해 언어 통합 종합 계획을 도출하였다. 이 과정에서 ②의 18개 항목 가운데 제외되고 더해진 정책 목록이 작성되었다
⑥ 정책 수립
①, ②, ③의 결과를 기반으로 ④, ⑤단계를 반복적으로 거쳐 최종적인 남북 언어 종합 계획을 수립하였다. 종합 계획은 2대 항목과 8개 세목으로 제시하였으며, 그 안에 20개의 구체적 추진 과제를 포함시켰다
남북 언어 통합 종합 계획은 3대 항목, 8개 세목으로 구성하였다. 각 세목에는 20가지 구체적인 수행 과제들을 제시하였다. 3대 항목, 8개 세목, 20개 추진 과제는 다음과 같다.
〇남북 언어 통합 종합 계획 3대 항목
- 남북 언어 실태 조사 및 언어 통합 기반 구축
- 남북 언어 통합을 위한 교육 기반 확충
- 남북 언어 통합 제도 정비 및 교류 활성화
〇남북 언어 통합 종합 계획 8개 세목
- 남북 언어 사용 실태 조사
- 남북 언어 자료 구축
- 남북한 일반어 통합 연구
- 남북한 전문어 통합 연구
- 남북 언어 통합 교육 내용 개발 사업
- 교육 및 연구 인력 양성 사업
- 남북 언어 통합을 위한 법령 정비 및 기구 설립
- 남북 언어 통합을 위한 교류
이상의 내용은 3대 항목별로 현황과 문제점을 살피고, 이에 대한 개선 방안과 주요 사업을 제안하는 방식으로 기술되었다. 구체적인 수행 과제는 8대 세목 분류 체계 내에서 상호관계가 드러나게끔 기술하였다. 구체적인 추진 방식과 일정 및 예산은 본 계획이 2015년에 검토되어 2016년부터 실행되는 상황을 가정하여 2016년부터 2025년에 이르는 10개년 계획 형태로 제시하였다. 다만, 남북문제는 대내외 정세 변화에 따른 변수가 다양하기 때문에 본 보고서에서 제안한 종합 계획을 탄력적으로 조정하고 운영할 필요가 있다.
Abstract
▼
- Abstract -
If North and South Korea were to be unified in the current state where interactions between have been severely restricted, there exists a great possibility that social and cultural conflicts will result from linguistic disparities. Thus in order to achieve unification in the true
- Abstract -
If North and South Korea were to be unified in the current state where interactions between have been severely restricted, there exists a great possibility that social and cultural conflicts will result from linguistic disparities. Thus in order to achieve unification in the truest sense, preparations for those conflict situations are necessary.
With that in mind this study established a comprehensive plan for the linguistic unification of North and South Korea in order to create a foundation on which our society can achieve 'real unification' through resolving social and cultural conflicts that will result from post-unification linguistic problems.
In establishing a foundation for linguistic unification, the comprehensive plan for the linguistic unification of North and South Korea holds mutual understanding of the linguistic disparities and awareness on the shared linguistic foundation as the key values to be pursued.
For this the study and the education of North and South Korean languages in the practical sense are necessary. Furthermore, in order for the research and the educational efforts to be conducted efficiently, institutional support regarding the maintenance of related policies and the establishment of complementary organizations is needed. Also the channels of interactions between government and private sectors must be diversified.
In order to achieve the aforementioned goals through the comprehensive plan for the linguistic unification of North and South Korea, there were six steps to this study as seen below.
① Examination of Previous Studies
Examined previous studies of various mediums on the linguistic unification of North and South Korea, suchas independent volumes, research papers, and theses. Focused on previous studies that suggested means of linguistic unification or ones with ideas related to it.
② Assembling a List of Policies
Through examining previous studies and by going through motions from the researchers themselves, policy goals were deduced from and then assembled into a list. There are 18 policy goals on the list.
③ Surveying Experts
Conducted a survey that asked 100 experts of the fields related to the 18 policy goals on the inventory. The responses of the 60 experts were examined in terms of how they rated the necessity, urgency, and practicality of each policy goal. After exhaustive interviews with 15 of the experts and comprehensive discussions within the researchers' group, new policy ideas were taken into consideration
④ Consulting Experts
Based on the survey and interview, a consultation session and workshop were held by the National Institute of the Korean Language. More meetings were held with the North Korean language researcher at the National Institute of the Korean Language
⑤ Policy Building
Began to build the plan for linguistic unification after consulting experts and thorough discussions within the researchers' group. In this process some of the 18 policy goals were removed, and some were added to the inventory
⑥ Finalizing the Policies
Based on the results of ①, ②, and ③, and by repeating steps ④ and ⑤, the comprehensive plan for the linguistic unification of North and South Korea was finalized. The finalized plan is comprised of 3 main entries, each specified into 8 items, the items having 20 specific action goals to be executed.
The comprehensive plan for the linguistic unification of North and South Korea is comprised of 3 main entries specified into 8 items. In each item there are 20 specific action goals to be executed. The 3 main entries, 8 items, and the 20 specific action goals are as follows.
〇The 3 Main Entries of the comprehensive plan for the linguistic unification of North and South Korea
- An inquiry into the status quo of the North and South Korean languages, an establishing a foundation for linguistic unification
- Expanding educational groundwork for linguistic unification
- Maintenance of related policies and revitalizing interactions between North and South Korea
〇The 8 items of the comprehensive plan for the linguistic unification of North and South Korea
- An inquiry into the status quo of the North and South Korean languages
- Collecting research material on the North and South Korean languages
- A study of North and South Korean ordinary words
- A study of North and South Korean technical words
- A program developing educational resources for linguistic unification
- A program training human resources for education and research
- A maintenance of related policies and establishing complementary organizations
- Interacting to achieve linguistic unification
The contents above were written down in a manner which observed the current status quo and the problems with, by focusing on the 3 items and proposing projects to improve the status quo. The 20 specific action goals were written down in a manner that highlighted their relationship to the 8 items. The specific schedule and budget proposed span over 10 years from 2016 until 2025, under the assumption that this plan will be reviewed in 2015 and implemented starting from 2016. However, since there exists many variables concerning North-South problems, the comprehensive plan proposed in this paper should be adjusted and applied as necessary.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 3
- 국문 초록 ... 5
- Abstract ... 9
- 목차 ... 12
- 표목차 ... 14
- 그림목차 ... 15
- 제 1 장 서 론 ... 17
- 1. 연구 배경과 목적 ... 19
- 2. 연구 범위와 방법 ... 20
- 제 2 장 기존 연구와 정책 검토 ... 25
- 1. 남북 언어 통합 관련 선행 연구 ... 27
- 1.1. 통합 언어 연구 ... 28
- 1.2. 통합 교육 연구 ... 36
- 1.3. 통합 정책 연구 ... 43
- 2. 남북한 언어 통합 관련 기 제안 정책 ... 50
- 2.1. 언어적 측면 ... 50
- 2.2. 교육적 측면 ... 54
- 2.3. 정책적 측면 ... 56
- 제 3 장 종합 계획 수립을 위한 조사 ... 59
- 1. 조사 개요 ... 61
- 1.1. 조사 진행 방식 ... 61
- 1.2. 응답자 분석 ... 63
- 2. 설문 결과 분석 ... 65
- 2.1. 정책별 종합 분석 ... 65
- 2.2. 정책 영역별 분석 ... 70
- 2.3. 전문가 그룹별 분석 ... 72
- 3. 심층 인터뷰 결과 ... 77
- 3.1. 과제 전반에 대한 의견 ... 77
- 3.2. 과제 분야별 주요 내용 ... 79
- 제 4 장 남북 언어 통합 종합 계획 ... 91
- 1. 개요 ... 93
- 1.1. 비전과 목표 ... 93
- 1.2. 종합계획 수립의 배경 ... 93
- 1.3. 종합계획 수립의 과정 ... 94
- 1.4. 종합계획 개요 ... 94
- 2. 주요 추진 과제 ... 97
- 2.1. 남북 언어 실태 조사 및 언어 통합 기반 구축 ... 97
- 2.2. 남북 언어 통합 교육을 위한 기반 확충 ... 109
- 2.3. 남북 언어 통합 제도 정비 및 교류 활성화 ... 114
- 제 5 장 요약 및 제언 ... 129
- 1. 요약 ... 131
- 2. 제언 ... 133
- 참고 문헌 ... 135
- 부록(심층 인터뷰 주요 답변) ... 147
- 끝페이지 ... 171
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