보고서 정보
주관연구기관 |
국토연구원 Korea Research Institute for Human Settlements |
연구책임자 |
정우성
|
참여연구자 |
박형근
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2015-07 |
주관부처 |
국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport |
등록번호 |
TRKO201700000299 |
DB 구축일자 |
2017-09-20
|
키워드 |
Industrial Complex.Local Finance.Local Tax.Local Tax Expenditure.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700000299 |
초록
▼
FINDINGS
주요 내용 및 정책제안
본 연구보고서의 주요 내용
[1] 기업관련 지방세가 지방세입에서 차지하는 비중은 비수도권지역, 특히, 울산, 경남, 경북, 전남 등 대기업중심 산업단지가 집적한 지역에서 크며, 이들 지역은 산업단지에 대한 지방세입 의존성이 상대적으로 큰 것으로 해석됨
[2] 기업관련 주요 지방세목으로는 지방소득세(법인세분)와 주민세(균등분, 재산분, 종업원분)가 있으며, 2013년 현재 약 5조원을 상회하는 규모임. 지방소득세와 주민세가 신장성이 두드러지는 세목임을 감안
FINDINGS
주요 내용 및 정책제안
본 연구보고서의 주요 내용
[1] 기업관련 지방세가 지방세입에서 차지하는 비중은 비수도권지역, 특히, 울산, 경남, 경북, 전남 등 대기업중심 산업단지가 집적한 지역에서 크며, 이들 지역은 산업단지에 대한 지방세입 의존성이 상대적으로 큰 것으로 해석됨
[2] 기업관련 주요 지방세목으로는 지방소득세(법인세분)와 주민세(균등분, 재산분, 종업원분)가 있으며, 2013년 현재 약 5조원을 상회하는 규모임. 지방소득세와 주민세가 신장성이 두드러지는 세목임을 감안하면 향후 지방세입에 있어 산업단지의 중요성은 계속적으로 부각될 것임
[3] 산업단지에 대한 지방세 감면은 주로 부동산 관련 세제인 취득세 및 재산세위주로 되어 있으며, 재산세 분에 대한 감면규모가 상대적으로 큰 편임. 시도별 전체 지방세 감면액과 산업단지 감면액은 산업단지의 분포에 따라 지역적으로 편차를 보이는데, 특히, 경남과 울산, 전남지역은 산업단지로 인한 지방세 감면액이 해당 자치단체의 지방세 감면액의 10%를 상회함
[4] 울산광역시를 사례로 살펴본 결과 2013년을 기준으로 산업단지로부터 징수한 기업관련 지방세는 약 3,014억 원이며, 이는 울산광역시의 자체수입 1조 8,283억원의 16.4% 수준임. 또한 산업단지에 대한 지방세 감면액은 약 349억 원으로 산업단지의 기업관련 지방세의 약 11.5% 수준으로 나타남
본 연구보고서의 정책제안
❶ 지역별 재정여건과 산업단지별 업종 특성 등이 상이한 점을 감안할 때, 지방자치 단체는 지방세입과 지방세 감면 등 재정지출을 연계하여 산업단지 지원방안을 검토할 필요가 있음
❷ 산업단지에 대한 지방세 감면은 조성단계에 일시적으로 집중되는 취득세 감면 부문은 유지하거나 확대하고, 정착이후에 지속적으로 발생하는 재산세 감면 부문은 축소하는 방향으로 추가 검토할 필요가 있음
❸ 향후 산업단지에 대한 지방세 감면 제한으로 인해 증가하는 지방세수 증가분은 지역특화산업을 위한 보조금으로 활용하거나 기업유치를 위한 특별회계를 두어 설치·운용하는 방안을 검토할 필요가 있음
Abstract
▼
Abstract: This paper analyzes the tax revenue effect of the existing industrial complex on local finance by comparing local tax and local tax expenditure. Since local finance is directly and indirectly affected by industrial complexes, this study focuses narrowly on business-related local tax and lo
Abstract: This paper analyzes the tax revenue effect of the existing industrial complex on local finance by comparing local tax and local tax expenditure. Since local finance is directly and indirectly affected by industrial complexes, this study focuses narrowly on business-related local tax and local tax expenditure on industrial complexes. In Korea, industrial location policies, including the establishment of industrial complexes, has played a important role in enhancing the growth of national strategic industries and regional economic growth. Therefore, the relationship between local tax revenues, local tax reduction, and local industrial complexes has been a major concern in the field of regional industry policies and local finance.
In the first stage of a four stage process, this study reviews the theoretical relationship between local tax revenue and industrial complexes. Next, at the national level, business-related tax revenue collected from industrial complexesand tax reduction supporting industrial complexes is examined. In the third stage, at the level of municipalities, the relationship between business-related tax revenue and the characteristics of businesses located in industrial complexes are analyzed. Finally, the study uses data for Ulsan Metropolitan City, well-known as a city financially dependent on industrial complexes, to explore the empirical relationship between business-related tax revenue collected from industrial complexes and tax reduction supporting industrial complexes.
The main results of this paper are as follows. First, the portion of business related taxes, including the local income tax and residence tax among local tax revenue, is relatively high in the areas of Ulsan, Kyungn, Kyungbuk, and Jeonnam, which have been dependent on large scale industrial complexes, including national industrial complexes, in terms of local tax revenues. Business-related taxes collected from the industrial complex accounted for 20% of local tax revenue in 2013. In the case of Ulsan Metropolitan City, tax revenue collected from industrial complexes accounted for 16.4% of the local government’s revenue, including tax and non-tax revenue in 2013. The amount of tax reduction for industrial complexes in Ulsan comprises 11.5 % of business-related tax revenue from industrial complexes. The results of the analysis demonstrate that the local governments’ tax expenditure (reduction) supporting the industrial complexes could be a financial burden to local governments, even to Ulsan Metropolitan City, which is financially dependent on industrial complexes. Therefore, this study supports the idea that local tax revenue collected from industrial complexes and local tax reduction for industrial complexes needs to be adjusted based on local governments’ financial conditions and the characteristics of industrial complexes to contribute to local governments’ revenue in a stable way.
목차 Contents
- 표지 ... 1주요 내용 및 정책제안 ... 4목차 ... 6제 1 장 연구의 개요 ... 8 1. 연구의 필요성 ... 10 2. 연구의 목적 ... 12 3. 연구의 범위 및 방법 ... 13 4. 선행연구와의 차별성 ... 14 5. 연구의 구성 ... 17제 2 장 산업단지 현황 ... 18 1. 산업단지와 지방재정 ... 20 2. 산업단지 일반 현황 ... 22 3. 산업단지의 지역별 특성 ... 26제 3 장 기업관련 지방세에 대한 고찰 ... 30 1. 지방세 의의 ... 32 2. 현행 지방세 체계 ... 38 3. 기업관련 지방세 개요 ... 45 4. 기업관련 지방세 현황 ... 50제 4 장 산업단지 관련 지방세 감면 현황 ... 52 1. 산업단지 관련 지방세 감면의 의의 및 현황 ... 54 2. 기업관련 지방세 감면 현황 ... 59 3. 시도별 산업단지 지방세 비과세·감면액 분석 ... 62제 5 장 산업단지와 지방세입과의 관계 분석: 울산광역시를 중심으로 ... 68 1. 산업단지와 지방세입과의 관계 분석 ... 70 2. 사례분석: 울산광역시를 중심으로 ... 74제 6 장 결론 및 향후 과제 ... 84 1. 주요 결론 ... 86 2. 정책적 시사점 ... 89 3. 연구의 한계 및 향후 과제 ... 92참고문헌 ... 94SUMMARY ... 98부록 ... 100끝페이지 ... 108
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.