보고서 정보
주관연구기관 |
한국해양대학교 Korea Maritime University |
연구책임자 |
이호진
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2012-02 |
주관부처 |
국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport |
과제관리전문기관 |
국토해양부 Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs |
등록번호 |
TRKO201700002337 |
DB 구축일자 |
2018-02-10
|
키워드 |
해양관광.장소.공간.장소마케팅.창조도시.스토리텔링.Marine Tourism.Place.Space.Place-Marketing.Creative City.Storytelling.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700002337 |
초록
▼
부산의 항·포구를 스토리텔링으로 구성하기 위해서는 다섯개의 구도로 분할할 수 있는데,1)장소와 인문 경관을 활용한 스토리델링 2) 전근대 설화 콘텐츠를 활용한 스토리텔링 3)근대 역사 콘텐츠를 활용한 스토리텔링 4)문학과 영화콘텐츠를 활용한 스토리텔링 5) 테마파크를 활용한 스토리텔링으로 나눌 수 있다. 부산은 일찍부터 교역과 교류의 해항(sea-port)도시이다. 부산의 도시 브랜드는 바다로부터 비롯한다. 부산의 도시 마케팅을 위하여 항구와 포구의 장소마케팅은 필수적이다. 산복도로 근네상스에 상응하는 항구와 포구의 재생을 하나의
부산의 항·포구를 스토리텔링으로 구성하기 위해서는 다섯개의 구도로 분할할 수 있는데,1)장소와 인문 경관을 활용한 스토리델링 2) 전근대 설화 콘텐츠를 활용한 스토리텔링 3)근대 역사 콘텐츠를 활용한 스토리텔링 4)문학과 영화콘텐츠를 활용한 스토리텔링 5) 테마파크를 활용한 스토리텔링으로 나눌 수 있다. 부산은 일찍부터 교역과 교류의 해항(sea-port)도시이다. 부산의 도시 브랜드는 바다로부터 비롯한다. 부산의 도시 마케팅을 위하여 항구와 포구의 장소마케팅은 필수적이다. 산복도로 근네상스에 상응하는 항구와 포구의 재생을 하나의 정책으로 제안한다.
(출처: 보고서 요약서 4p)
Abstract
▼
Busan is Korea's second largest city and one of the gates to East Asia. It is a marine city that has about 60 ports and inlets along approx. 300-km costal lines. In Busan which is going towards the city of marine, culture and creation, there's no little political interest in ports and inlets other t
Busan is Korea's second largest city and one of the gates to East Asia. It is a marine city that has about 60 ports and inlets along approx. 300-km costal lines. In Busan which is going towards the city of marine, culture and creation, there's no little political interest in ports and inlets other than North Port.
Story telling about the ports and inlets of Busan is the main purpose of this study. It is a work to set up bases for the sustainable developrnent of those ports and inlets by strengthening their softwares. Story telling make the ports and inlets have their own identities, provides a basis for the formation of regional communities and contributes to improving the quality of marine culture tourism.
The range of this study largely has three parts, 1) researching theories and methods, 2) looking around about 60 ports and inlets of Busan, exploring related narratives and history and thereon developing story telling with contents lik.e literature and movies whose stages are those ports and inlets and 3) finding how to utilize the developed story telling. More specifically,this study is proceeded in ways as 1) finding out original contents related to the ports and inlets of Busan, 2) creating the works of story telling that connect the original contents with locality, 3) integrating the created works with how to promote marine culture tourism and 4) providing prograrns for regional community formation based on story telling.
Busan is characterized by 1) nodality,2) hybridity, 3) network city and multi - culture all of which can be understood representing marine culture. Busan is very large in size, so it's not easy to becorne the city of creation. In this sense, rather, being the city of marine, culture and creation can be the main goal that Busan wants to achieve.
Geographically, the ports and in1ets of Busan can be largely grouped into six regions, 1) Gijang Region, 2) Haewoondae·Songjeong Region, 3) Gwanganri·Yongho negion, 4) Busan Port·Youngdo·Songdo Region,5) Dadae·Jangrim Region and 6) Gangseo·Gadeok Region.
Gijang Region: Hyoam, Wolnae, Imrang, Mundong, Munjung, Chilam, Sinpyeong, Dongbaek, Yidong, Yicheon, Hakri,Jukseong(Duho),Woljeon, Daebyeon Port, Sinam, Seoam, Dongam, Sirangri,Gongsu
Haewoondae·Songjeong Region: Songjeong, Gudeokpo, Cheongsapo, Mipo, Dongbaek Port
Gwanganri·Yongho negion: Udong, Minrak, Namcheon, Yongho(Bunpo), Baekunpo
Busan Port·Youngdo·Songdo Region: North Port, Hari,Jungri, Daepyeong, Nambumin Port, Amnam
Dadae·Jangrim Region: Mojipo, Gamcheon port, Seopyeongpo, Dadae Port(Dadaepo), Hongti, Bodeok, Jangrim, Hadan
Gangseo·Gadeok Region: Jinmok, Jungri,Hasin, Dongri, Sinho, Seongsan, Daejeo,Suna, Seonchang, Yuli, Janghang, Cheonseong, Daehang, Daehang Saebaji, Oeyang,Dongseon Saebaji, Nulcha, Hangwol,Jeonggeo
Along is 300- km costal lines,Busan has ports and inlets that have different histories and narratives. This suggests the necessity of developing those ports and inlets from the perspective of tourist promotion. Story telling about the ports and inlets can be made in five main ways, 1) story telling with places and cultural landscape, 2) story telling with pre-modem narratives as contents 3) story telling with modem histories as contents, 4) story telling with literature and movies as contents and 5) story telling with theme parks as contents.
Busan was traditionally a sea-port city as the center of trade and exchanges. Sea is the starting point of the city brand of Busan. In this sense, this study proposes Busan to take the restoration of the ports and inlets as its policy like its another policy titled 'the hillside road renaissance'. In fact, many of the coastal regions of Busan were developed without thought for the environment,so thcy lost the sense of place. And lots of fishing areas are located, within those regions. These many make it difficult plan and implement the place marketing of the ports and inlets. Sincc restoring the sense of place will help raise regional people’s quality of life and promote regional development, nevertheless, strategies for the place marketing need to be actively taken and implemented.
(출처: Summary 8p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제출문 ... 2
- 보고서 요약서 ... 4
- 요약문 ... 6
- Summary ... 8
- Contents ... 11
- 목차 ... 12
- 제1장 서론 ... 14
- 1. 연구의 배경과 필요성 ... 14
- 2. 연구의 목적 ... 15
- 3. 연구의 범위와 방법 ... 17
- 제2장 부산의 도시 정체성과 항 · 포구의 문화자원 ... 20
- 1. 부산의 도시 정체성과 해양+문화+창조도시 ... 20
- 2. 해양+문화+창조도시 부산과 항 · 포구 ... 24
- 3. 해양문화자산과 부산의 항 · 포구 ... 26
- 제3장 해양문화관광과 스토리텔링 ... 50
- 1. 해양관광의 양상과 항 · 포구의 위상 ... 50
- 2. 해양문화관광과 스토리텔링의 연관성 ... 52
- 3. 스토리텔링을 활용한 해양문화관광의 유형 ... 55
- 제4장 부산의 항 · 포구와 스토리텔링 ... 58
- 1. 부산의 항 · 포구와 스토리텔링의 양상 ... 58
- 2. 장소와 인문 경관을 활용한 스토리텔링 ... 62
- 3. 전근대 설화 콘텐츠를 활용한 스토리텔링 ... 67
- 4. 근대 역사 콘텐츠를 활용한 스토리텔링 ... 75
- 5. 문학과 영화 콘텐츠를 활용한 스토리텔링 ... 83
- 6. 테마파크를 활용한 스토리텔링 ... 96
- 제5장 부산의 항 · 포구의 스토리텔링을 활용한 관광 활성화 방안 ... 102
- 1. 부산의 도시 브랜드 강화 ... 102
- 2. 항 · 포구 장소 마케팅 활성화 ... 104
- 제6장 참고문헌 ... 108
- 끝페이지 ... 115
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.