보고서 정보
주관연구기관 |
한국원자력안전기술원 Korea Institute of Nuclear Safety |
연구책임자 |
도규식
|
참여연구자 |
신철
,
이지연
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2012-12 |
주관부처 |
미래창조과학부 Ministry of Science, ICT and Future Planning |
과제관리전문기관 |
한국원자력안전기술원 Korea Institute of Nuclear Safety |
등록번호 |
TRKO201700002501 |
DB 구축일자 |
2018-02-10
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DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700002501 |
초록
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I. 제목
IRRS 개선사항이행계획수립및후속수검전략연구
II. 연구개발의목적및필요성
교육과학기술부와 한국원자력안전기술원은 2010년 7월 10일부터 21일까지 2주간에 걸쳐 국제원자력기구(IAEA)로 부터 통합규제검토서비스(IRRS)를 수검하였다. IRRS는 IAEA가 2006년부터 회원국을 대상으로 제공하는 규제검토 서비스의 하나로, 회원국의 안전규제체계, 제도 및 규제활동 등을 IAEA의 안전기준(Safety Standards)과 비교·평가하여 도출된 개선사항을 이행하게 함으로써 회원국 규제
I. 제목
IRRS 개선사항이행계획수립및후속수검전략연구
II. 연구개발의목적및필요성
교육과학기술부와 한국원자력안전기술원은 2010년 7월 10일부터 21일까지 2주간에 걸쳐 국제원자력기구(IAEA)로 부터 통합규제검토서비스(IRRS)를 수검하였다. IRRS는 IAEA가 2006년부터 회원국을 대상으로 제공하는 규제검토 서비스의 하나로, 회원국의 안전규제체계, 제도 및 규제활동 등을 IAEA의 안전기준(Safety Standards)과 비교·평가하여 도출된 개선사항을 이행하게 함으로써 회원국 규제인프라의 효과성을 향상시키는데 목적을 두고 있다. IRRS는 본 수검(Main Mission)과 본 수검에서 도출된 개선사항의 이행결과를 확인하는 후속수검(Follow-up Mission)등 2회의 점검으로 구성된다. 후속수검은 본 수검과 동일한 수검범위로 할 수도 있고 수검국의 요청이 있을 경우에는 수검범위를 확대할 수도 있으며, 본 수검 후 통상 3년 이후에 실시된다.
2011년의 본 수검에서 IRRS 점검팀은 10건의 권고사항과 12건의 제안사항 등 총 22건의 개선사항을 도출하였다. 수검국은 개선사항의 이행계획을 수립하고 후속수검 이전에 조치하여야 한다. 본 연구는 후속수검에 효율적으로 대비할 수 있도록 점검팀이 도출한 개선사항의 배경과 개선방향을 분석하여 정확한 이행계획을 수립하는데 목적을 두었다. 또한, 본 수검시 수검대상이었던 상용원자력발전소, 연구 용원자로 비상대응 등 세분야 외에 후속수검 시 추가할 분야의 타당성도 검토하였다. IRRS는 회원국 원자력 규제체계의 효과성 향상에 많은 도움을 주긴 하지만, IRRS 결과는 회원국의 원자력 안전규제 수준을 간접적으로 비교하는데 사용될 수 있다. 본 연구에서는 본 수검 당시 비수검 분야의 국제안전기준과 우리나라의 규제체계 현황을 대략적으로 비교분석하여, 후속수검 시 수검분야 확대여부 결정에 도움이 될 수 있게 하였다.
III. 연구개발의 내용 및 범위
향후 받게 될 후속수검에서 점검팀은 개선사항의 이행여부를 확인하여, 조치가 불충분하거나 잘못된 방향으로 이행되었을 경우 다시 권고사항을 도출한다. 따라서 개선사항의 내용을 정확히 이해하고 조치하는 것이 후속수검에 대비하여 무엇보다 중요하다고 할 수 있다. 점검팀이 도출한 22건의 개선사항에 대한 정확한 이행계획 수립을 위하여 IRRS 점검보고서의 관련내용을 확인하고, 본 수검 당시의 질의답변 내용 등을 검토하였다.
IAEA의 IRRS는 우리나라가 수검 받은 세 개의 분야 외에 ‘방사성동위원소’, ‘종사자 방사선방호’, ‘의료 방사선’, ‘방사성폐기물 처리’, ‘방사성물질 수송’ 등에 대해서도 점검하고 있다. 후속 수검 시 수검국의 요청이 있을 경우에는 수검분야를 확대할 수도 있다. 본 연구에서는 IAEA가 제시하고 있는 상기 5개분야의 표준질의서를 입수하여 주요 질의(Primary Question)에 대한 답변을 통해 수검분야의 확대가능성을 검토하였다. 수검분야의 확대는 단 기간에 관련분야의 규제체계 향상에는 도움이 될 수 있지만 수검결과가 미치는 영향을 고려하여 신중하게 결정해야 할 것이다. 본 연구에서는 향후 후속 수검분야 결정에 도움이 될 수 있도록 상기 5개 분야의 국제안전기준 대비 우리나라 규제체계 현황을 비교하여 제시하였다.
IV. 연구개발결과
점검팀이 도출한 22건의 개선사항 중 4건은 점검당시 신설예정이었던 원자력안전위원회의 운영 및 위원 선정기준에 관한 내용으로 2011년 10월 26일 원자력안전위원회 설립과 동시에 조치가 완료되었다. 그 외 18건에 대해서는 개선사항의 내용을 면밀히 파악하여 이행계획을 수립하였으며 이 중, 15건은 2014년 이전에, 나머지 3건은 2016년 까지 이행이 완료될 예정으로 있다.
후속수검 분야의 확대여부를 판단하기 위하여 IAEA의 표준질의서 내용을 검토한 결과 ‘종사자 방사선방호’ 및 ‘방사성물질 수송’ 등 두 분야는 수검 준비에 문제가 없을 것으로 확인되었다.
본 연구의 결과로서, 수검 분야를 확대하지 않을 경우에는 개선사항의 조치 현황과 통상의 후속수검 소요기간을 고려하여 2014년에 후속수검을 받을 것을 제안한다. 후속 수검 시 ‘종사자 방사선방호’ 및 ‘방사성물질 수송’ 두 개 분야를 추가할 경우에는 질의서에 대한 답변 작성기간 등을 고려하여 2015년 이후에 수검을 받는 것이 바람직할 것으로 사료된다. 그 외 나머지 세 개 분야는 국제안전기준과의 차이점을 어느 정도 최소화 한 이후 수검여부를 결정하는 것이 바람직해 보인다.
V. 연구개발결과의 활용계획
IAEA의 IRRS는 본 수검에서 도출되는 개선사항의 이행결과를 약 2-3년 후 이어지는 후속수검에서 확인하여야 모든 수검이 종료된다. 우리나라는 2011년 본 수검을 받았으며 당시 도출된 22건의 개선사항을 이행하는 단계에 있다. 본 연구에서 수립된 개선사항의 이행계획은 후속 수검의 시기를 결정하는데 많은 도움이 될 것이다. 또한, IAEA의 안전기준에 근거한 표준질의서를 입수하여 검토함으로써 후속수검 분야의 확대여부 결정에 참고자료로 활용될 수 있을 것이다.
(출처:요약문 p.7)
Abstract
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I. Title
Establishrnent of IRRS Action Plan and Strategy for Follow-up Mission
II. Objective and Importance of the Research
Ministry of Education, Science and Technology (MEST) and Korea Institute of Nuclear Safety (KINS) received the Integrated Regulatory Review Service (IR
I. Title
Establishrnent of IRRS Action Plan and Strategy for Follow-up Mission
II. Objective and Importance of the Research
Ministry of Education, Science and Technology (MEST) and Korea Institute of Nuclear Safety (KINS) received the Integrated Regulatory Review Service (IRRS) of International Atomic Energy Agency (IAEA) in 2010. The IRRS was performed for two weeks from July 10th to July 21st, 2010.
IRRS is one of the regulatory services performed by IAEA since 2006 in order to enhance effectiveness of member states’regulatory infrastructure including safety regulatory structures, systems and activities by letting member states implement recommendations 하d suggestions derived from IRRS team review. The recommendations and suggestions, the improvement items are extracted from the process of comparison and evaluation member states’s regulatory infrastructures against IAEA Safety Standards .
IRRS Mission is comprised of Main Mission, and Follow-up Mission which reviews implementation results of the improvement items derived from Main Mission. Follw-up Mission is normally performed within three years after Main Mission for the same review scope of Main Mission or for an extended scope by request of the applicant state.
The IRRS team derived the number of 22 improvement items including the number of 10 recommendations and the number of 12 suggestions from the Main Mission in 2011.
The applicant state should establish an IRRS Act plan for the improvement items in advance of receiving the Follow-up Mission.
This study is performed on purpose of establishing an effective IRRS Action plan to the Follow-up Mission based on an in-depth analysis for the background information and suggested improvement direction of the issued improvement items.
The Action plan was examined for three review areas of Main Mission, 1) commercial nuclear power plants, 2) research nuclear reactors, and 3) emergency preparedness. And the propriety of additional review areas for the Follww-up Mission was also studied.
IRRS review gives great contribution to enhance the effectiveness of member states' nuclear regulatory infrastructure, but the comparison of IRRS results could be used as an indirect indicator to evaluate the nuclear regulation level of member states.
In the study, comparing 강d analyzing IAEA international standards for other IRRS review areas with the status of Korean regulatory systems would help to make a decision to extend IRRS review areas in the Follow-up Mission.
III. Scope of the Research
In the Follow-up Mission, the IRRS team wi1l review the implementation status for the derived items and could issue additional recommendations if the corrective measures would be insufficient or implemented in an inappropriate way.
Complete understanding the content of the improvement items and performing the appropriate measures in correct way, therefore, is the most important for the provision of the Follow-up Mission.
In the study, the IRRS report was reviewed and the contents of questions and
answers which were made during the Main Mission period were examined in order to establish an effective and applicable action plan
IRRS examines for other five review areas, 1) safety and security of radioactive source, 2) control of medical exposures, 3) occupational radiation protection, 4) public and waste, and 5) transport safety, except three review areas that had examined during the Main Mission. IRRS review areas could be extended at request of the applicant state.
We examined the possibility of IRRS review area extension by analyzing Primary Questions of IRRS Standard Questionnaire for 난e five additional review areas. The extension of IRRS review areas could contribute to enhance the related regulatory systems in the short run, but should be carefully determined in the aspect of the ripple effect to other areas.
In the study, we presented the comparison results for Korean regulatory status on the five review areas against the related IAEA International Standards. We expect that the result would support to make a decision for determination of the upcoming Follow-up Mission review areas.
IV. Result of the Research
The number of four improvement items out of 22 items was related to tge operation of Nuclear Safety and Security Commission (NSSC) and commissioner selection rules, and was accomplished as NSSC had established in October 26th, 2011.
The Action plan for the rest 18 items was divided into two time tables. The action plan for 15 items would be accomplished before 2014, and 3 items would be accomplished until 2016.
According to the study result of IRRS Standard Questionnaire for five additional review areas, two review areas among five, 1) Occupational Radition Protection and 2) Transport Safety, were identified to attain a certain level of preparation for IRRS.
From the study result, we suggest the Follow-up Mission should be applied in 2014 from the regard of the implementation status and the normal mission duration.
In case of the extension of IRRS review areas for 'Occupational Radition Protection' and 'Transport Safety', the Follow-up Mission should be applied after 2015 with regard of preparation time for IRRS questionnaire.
It would be appropriate to make a decision for IRRS application to the rest three review areas from the five other IRRS review areas after minimizing the deviation from IAEA International Safety Standards.
V. Plan to Utilize the Research Results
IRRS Mission will be accomplished after confirmation of the implementation results from Follow-up Mission in two or three years after Main Mission.
Korea accomplished the IRRS Main Mission in 2011, and is in the stage of implementing the Action plan for 22 improvement items.
The Action plan established in the study would contribute to determine the application time of the Follow-up Mission.
In addition, the study results for IRRS Standard Questionnaire will be applied to a reference in the process of decision making for review area extension of the Follow-up Mission.
(출처:Summary p.11)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 최종보고서 ... 3
- 제출문 ... 5
- 목차 ... 6
- 요약문 ... 7
- Summary ... 11
- 제 1 장 IRRS 수검 개요 ... 15
- 1.1 IRRS 개요 ... 15
- 1.2 IRRS 점검 분야 ... 17
- 1.3 수검 내용 ... 18
- 1.4 수검 과정 ... 19
- 1.5 수검 결과 ... 20
- 제 2 장 개선사항 이행계획 수립 ... 23
- 2.1 이행계획서 양식 ... 23
- 2.2 권고사항 이행계획서 ... 23
- 2.3 제안사항 이행계획서 ... 37
- 제 3 장 후속수검 분야 검토 ... 53
- 3.1 개요 ... 53
- 3.2 분야별 검토 결과 ... 53
- 제 4 장 후속수검 방법 ... 61
- 4.1 후속 수검 개요 ... 61
- 4.2 후속 수검 방법 ... 61
- 제 5 장 연구개발결과의 활용계획 ... 63
- 1. 기술적 측면 ... 63
- 2. 사회적 측면 ... 63
- 제 6 장 참고문헌 ... 65
- 부록 1. 개선사항 이행계획 ... 67
- 부록 2. 개선사항 항목별 이행 일정 ... 89
- 끝페이지 ... 91
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