보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
김흥주
|
참여연구자 |
양승실
,
김순남
,
박승재
,
이쌍철
,
이성회
,
김갑성
,
류성창
,
김은수
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-12 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201700003914 |
과제고유번호 |
1105011379 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2017-09-20
|
키워드 |
미래사회변화.교육환경 변화.교육생태계.교육체제.재구조화.future society changes.educational environmental changes.educational ecosystem.educational system.restructuring.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700003914 |
초록
▼
이 연구는 미래사회 변화에 따라 바람직한 미래지향적 교육생태계를 탐색해 보고 이를 조성하기 위해 교육체제가 어떻게 재구조화되어야 하는지를 제시해 보기 위한 목적으로 수행되었다.
주요 연구 내용은 미래지향적 교육생태계의 개념과 특성 분석, 사회변화와 미래지향적 교육생태계의 방향, 생태학적 관점에서의 한국 초・중등교육의 문제점 분석, 미래지향적 교육생태계 조성을 위한 교육체제 재구조화 사례 분석, 교육전문가들의 요구 분석과 방안 탐색 등으로 설정하였으며, 연구 방법으로는 문헌연구, 조사연구, 사례연구, 전문가 자문협의회 등
이 연구는 미래사회 변화에 따라 바람직한 미래지향적 교육생태계를 탐색해 보고 이를 조성하기 위해 교육체제가 어떻게 재구조화되어야 하는지를 제시해 보기 위한 목적으로 수행되었다.
주요 연구 내용은 미래지향적 교육생태계의 개념과 특성 분석, 사회변화와 미래지향적 교육생태계의 방향, 생태학적 관점에서의 한국 초・중등교육의 문제점 분석, 미래지향적 교육생태계 조성을 위한 교육체제 재구조화 사례 분석, 교육전문가들의 요구 분석과 방안 탐색 등으로 설정하였으며, 연구 방법으로는 문헌연구, 조사연구, 사례연구, 전문가 자문협의회 등을 동원하였다.
연구결과 다양한 사회변화와 교육환경 변화로 볼 때 조성해야 할 미래지향적 교육생태계는 인간 및 생명 존중의 교육생태계, 모두가 성공하는 상생의 교육생태계, 개인의 자아실현이 지속가능한 교육생태계, 사회 및 과학기술변화에 적응하는 교육생태계 등 4가지를 제시하였다.
이와 같은 교육생태계 조성을 방해하고 있는 현재의 교육문제들을 분석해 본 결과 다음과 같은 문제점들이 발견되었다. 첫째, 학교제도(학제)와 입시제도 등이 너무 경직되고 획일적이어 환경변화에 따른 교육 기능을 제대로 발휘할 수 없게 하고 있다. 둘째, 교육목적 및 교육내용, 방법에서 입시 위주의 교육경쟁과 주입식 교육이 계속되고 있어 정상적인 교육과정 운영과 괴리되고 있다. 셋째, 수업체제는 여러 가지 교육 현장의 제약성으로 인해 여전히 획일성과 경직성을 탈피하지 못하고 있으며, 교육평가 역시 갈등적 구조인 상대평가제에 기반하고 있어 지나친 교육경쟁을 부추기고 있다. 넷째, 교원들도 사회의 변화에 따라 생활지도, 진로지도, 인성교육, 세계시민교육, 다문화 교육 등 다양한 분야의 전문성 신장을 요구받고 있으나 현 체제의 교원양성 및 임용과정과 교원 연수 및 평가제도가 미흡하여 지속 가능한 교육생태계, 사회 및 환경 변화에 대응하는 교육생태계 조성을 어렵게 만들고 있다. 다섯째, 교육시설 및 교수공학 기자재 역시 정보통신발달에 의한 유비쿼터스 시대의 도래에도 불구하고 여전히 산업화 시대의 속성을 버리지 못하고 있다. 그리하여 과학기술 변화에 효과적으로 대응하는 교육생태계를 조성하지 못하고 있다. 여섯째, 학교 운영 및 거버넌스 체제, 교육지원체제로서의 교육행・재정 시스템은 정부 3.0 시대에도 불구하고 여전히 협력적 거버넌스가 미흡하여 새로운 참여적, 상생적 교육생태계의 형성을 어렵게 하고 있다. 일곱째, 학교와 지역사회 관계에서 학교는 보다 확장된 역할을 사회로부터 요구받고 있으나 학교 밖 교육자원과의 협력 모델이 약하며, 지역사회 학습생태계 구심점 역할을 하지 못하고 있다.
그리하여 본 연구는 통합적 교육생태계로의 교육체제 재구조화 추진 방안으로 학제 개편, 초・중등 국가교육과정 제도의 개선, 교원양성 및 임용체제 혁신을 제시하였다. 그리고 교육생태계 조성을 위한 구체적인 교육체제 재구조화 방안을 다시 네 가지로 제안하였는바 이를 요약 제시하면 다음과 같다.
첫째, 인간 및 생명 존중의 교육생태계 조성을 위한 학교체제 재구조화 방안으로 교육 공동체 구성원들의 인권 존중 풍토 조성 전략 구축, 교육내용 및 방법에서의 인간 및 생명 존중 중시 강화, 교육현장에서의 왕따, 체벌 및 폭력의 추방과 예방 전략 개발, 건강하고 안전한 교육 환경 구축, 학교생활 스트레스 제로 환경 실현 등을 위한 구체적인 방안을 제시하였다.
둘째, 모두가 상생하는 교육생태계 조성을 위한 학교체제 재구조화를 위해서는 각자의 재능과 적성에 부합하는 공정한 교육기회 부여, 상대평가 방식의 갈등적 교육경쟁 구조 타파, 상생과 기회 균등 실현을 위한 고교 무상 의무교육 시행, 학생선발제도의 개선 및 학교 간 상생과 공존을 위한 각종 교육규제 해소 등에 대한 구체적인 방안들을 제시하였다.
셋째, 개인의 자아실현이 지속 가능한 교육생태계 조성을 위한 학교체제 재구조화를 위해서 진로탐색과 변경이 자유로운 학교제도 운영의 유연성 확대, 학교 재접근 기회의 개방, 학교의 진로개발 및 개척을 위한 가이던스 기능 강화, 유아교육단계의 지속 가능성 강화 및 학교의 보육 기능 확대, 정규교육과 비정규교육 간의 경계 개방 및 제도권 밖의 대안형 교육에 대한 인정제 도입 등에 대한 상세한 정책 방안을 제시하였다.
넷째, 사회 및 환경 변화에 능동적으로 대처하는 교육생태계 조성을 위한 학교체제 재구조화방안으로는 미래사회 변화에 따른 21세기 핵심 역량 교육 강화와 정보화 사회 및 디지털 테크놀로지 발전에 따른 학교교육 혁신, 네트워킹 강화 및 협력 중심의 교육거버넌스 구축 등과 관련한 궤적인 세부 방안들을 제시하였다.
(출처 : 연구요약)
Abstract
▼
The study was conducted to explore a desirable futuristic educational ecosystem as future society changes and provide how the education system should be restructured to ensure such ecosystem.
The study mainly focused on the definition and characteristics of a futuristic educational ecosystem,
The study was conducted to explore a desirable futuristic educational ecosystem as future society changes and provide how the education system should be restructured to ensure such ecosystem.
The study mainly focused on the definition and characteristics of a futuristic educational ecosystem, social change, direction of a futuristic educational ecosystem, problem analysis of the elementary and secondary education in South Korea from ecological perspectives, case analysis of restructuring the education system for building futuristic education system, analysis of educational experts' needs, and solution searching. Various means such as literature researches, questionnaire survey, services for case studies, and council meeting of experts were executed for this survey.
Given the variety of social and the educational environmental changes, the study suggests that the futuristic educational ecosystem should be where all mankind and life are respected, everyone can be successful and mutually benefitted, individuals' self-realizations are sustainable, and people can adapt to social and technological changes.
After analyzing the current educational issues that hinder promoting a desirable educational ecosystem, the following problems have been found. First, current school and college admission systems are too rigid and monolithic, so the educational function in accordance with environmental changes cannot be exerted properly. Second, excessive competition for college entrance exams and cramming education are prevailing in educational objectives, content, and methods, so proper education courses cannot be implemented. Third, the class system cannot escape from the trap of uniformity and rigidity because of restrictions in the educational arena. Also, using relative evaluation for assessing students' academic performance creates excessive competition among them. Fourth, teachers need to be equipped with expertise in various fields including life guidance, career guidance, character education, global citizenship education, and multicultural education. However, the current education system lacks adequate recruitment processes, evaluation system, and training programs for teachers. Therefore, the current education system cannot respond to social and environmental changes well. Fifth, despite the advent of ubiquitous era thanks to the advancements in information technology, current educational facilities and professors' teaching equipment and materials are no better than those of the industrial era. That is why the current educational ecosystem fails to respond effectively to technological changes. Sixth, despite the current era of the government 3.0, the education administration and financial systems in school operations, governance system, and education support system do not cooperate with each other impeding the process of forming new, participatory, and win-win educational ecosystem. Seventh, a school needs to expand its role in establishing a successful relationship with the local community. However, its current cooperation model with the out-of-school educational resources is weak. For that reason, currently, a school cannot be a focal point in the local learning ecosystem in finding out a new approach by discussing and analyzing the problems of a community.
Therefore, this study presents a reform of the school system, improvements of the primary and secondary schools' national curriculums, innovations in teacher training and recruitment system for promoting an integrated educational ecosystem by restructuring of the current education system. The study then suggested four plans for restructuring the education system for building a desirable educational ecosystem. Four plans are as follows.
First, as a way of restructuring a school system for building the educational ecosystem where all mankind and life are respected, the study suggests detailed plans.
Suggested plans are creating a climate where human rights are respected in the educational community, strengthening the importance of respect for mankind and life in educational content and methods, developing strategies for preventing and deporting bullying, corporal punishment, and violence in the education field, building a healthy and safe educational environment, realizing stress-free school environment.
Second, the study presents specific measures for restructuring the school system to promote an educational ecosystem where everyone can be mutually benefitted. Specific measures are providing fair education opportunities that meet individuals' talents and aptitudes, eliminating competitive educational structure of relative evaluation that creates conflicts, implementing free compulsory secondary education for achieving win-win and equal opportunities, improving the student recruiting system, and abolishing education regulations for building harmony and coexistence among schools.
Third, the study presents detailed policy measures for restructuring the school system to promote an educational ecosystem where individuals' self-realizations are sustainable. Detailed policy measures are increasing flexibility in operating the school system where students freely explore and change their career, providing multiple opportunities for students to have education, enhancing school's function for career development and exploitation, strengthening the sustainability of early childhood education stage, extending schools' function in child care, opening the border between the regular and non-regular education, recognizing alternative education outside of the regulatory system.
Fourth, the study proposes thorough ways for the school system to promote an educational ecosystem where people can adapt to social and environmental changes.
Thorough ways are strengthening core educational competency for the 21st century in accordance with future society changes, reforming school education with regard to the development of digital technologies and the information society, enhancing networking, and building cooperative education governance.
(출처 : Abstract)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 목차 ... 7
- 표목차 ... 9
- 그림목차 ... 13
- Ⅰ 연구의 배경 ... 15
- 1 연구의 필요성 및 목적 ... 17
- 2 연구의 내용 ... 21
- 3 연구의 방법 ... 22
- 4 연구의 제한점 ... 24
- Ⅱ 교육의 생태학적 접근과 교육체제 재구조화 ... 25
- 1 생태학의 관점과 특성 ... 27
- 2 교육생태계의 개념과 의의 ... 32
- 3 생태계 관점으로 본 교육체제 재구조화의 함의 ... 38
- Ⅲ 미래사회 변화와 조성해야 할 미래지향적 교육생태계 ... 41
- 1 미래사회 변화와 교육에의 시사점 ... 43
- 2 미래지향적 교육생태계 조성 방향 ... 66
- Ⅳ 교육생태계 관점으로 본 한국교육의 문제점 분석 ... 71
- 1 학교제도(학제) 및 입시제도 ... 73
- 2 교육목적 및 교육내용, 방법 ... 76
- 3 수업체제 및 교육평가 ... 81
- 4 교원 ... 83
- 5 교육시설 및 교수공학 기자재 ... 85
- 6 학교 운영 및 거버넌스 체제, 교육지원체제로서의 교육행・재정 ... 87
- 7 학교와 지역사회, 학교 밖 교육자원 ... 88
- Ⅴ미래지향적 교육생태계 조성을 위한 교육체제 재구조화 사례 분석 ... 91
- 1 국내 사례 분석과 시사점 ... 93
- 2 국외 사례 분석과 시사점 ... 133
- Ⅵ 미래지향적 교육생태계 구축과 교육체제 재구조화에 대한 요구 조사 분석 ... 167
- 1 요구 조사 개요 ... 169
- 2 요구 조사 결과 분석 ... 173
- 3 시사점 ... 204
- Ⅶ 교육체제 재구조화 방안 ... 211
- 1 교육체제 재구조화 방향 ... 213
- 2 교육체제 재구조화 방안 ... 215
- Ⅷ 요약 및 제언 ... 247
- 1 요약 ... 249
- 2 제언 ... 255
- 참고문헌 ... 259
- Abstract ... 275
- 부록 ... 279
- 부록 1. 미래지향적 교육생태계 조성을 위한 학교체제 재구조화 요구조사 설문지 ... 281
- 부록 2. 요구조사 분석표 ... 293
- 끝페이지 ... 355
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.