보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
김태준
|
참여연구자 |
강구섭
,
김진희
,
홍영란
,
안현용
,
이영민
,
이은경
,
장지은
,
박인영
,
이호경
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-12 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201700003935 |
과제고유번호 |
1105011398 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2017-09-20
|
키워드 |
평생교육의 글로벌 동향.고령화.평생교육 정책.이행.재정.참여.질 관리.한국 평생 교육의 위상.Global Trend of Lifelong Learning.Ageing.Lifelong Learning Policy.Implementation.Finance.Participation.Quality Assurance.The Status of Kores in Lifelong Learning.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700003935 |
초록
▼
5) 결론 및 정책제언
Ⅴ장에서는 전문가 워크숍에서 얻어진 결과뿐만 아니라, 앞서 환경 분석 및 한국의 평생교육위상에 대한 질적, 양적 분석 자료를 종합하여 평생교육 정책, 이행, 재정, 참여, 질 관리 영역에 따라 정책 방향, 전략, 과제들을 제언하였다. 먼저 글로벌 환경변화와 고령사회 대응을 위한 평생교육정책의 네 가지 방향으로서 첫째, 인적자본과 사회적자본의 균형있는 발전을 위한 평생교육정책 수립 및 이행 공고화, 둘째, 재정 건전성·효율화에 기반한 평생교육재정 확충, 셋째, 다양한 수요에 대한 평생교육의 접근성 극대화,
5) 결론 및 정책제언
Ⅴ장에서는 전문가 워크숍에서 얻어진 결과뿐만 아니라, 앞서 환경 분석 및 한국의 평생교육위상에 대한 질적, 양적 분석 자료를 종합하여 평생교육 정책, 이행, 재정, 참여, 질 관리 영역에 따라 정책 방향, 전략, 과제들을 제언하였다. 먼저 글로벌 환경변화와 고령사회 대응을 위한 평생교육정책의 네 가지 방향으로서 첫째, 인적자본과 사회적자본의 균형있는 발전을 위한 평생교육정책 수립 및 이행 공고화, 둘째, 재정 건전성·효율화에 기반한 평생교육재정 확충, 셋째, 다양한 수요에 대한 평생교육의 접근성 극대화, 넷째, 평생교육 진흥 차원의 질 관리 체제 확립 및 학습결과의 효용성 확보가 제시되었다.
한편 이러한 정책방향을 기초로 다섯 가지 주제영역에 따라 2-3가지의 전략(그리고 각 전략에 따른 추진과제)이 제안되었다. 첫째, 정책영역에서는 1) 질적 향유를 위한 평생교육 정책의 내실화(평생교육 정책 및 모니터링 평가 체제 구축, 평생교육 정책 요구분석), 2) 정책 총괄수행을 위한 상위 단계의 조정협의체 마련(유관사업의 협업 및 연계성, 정부/민간의 공동사업 발굴), 3)평생교육 정책의 컨텐츠 다층, 다변화(인적자원과 공동체자원의 균형 가치 발전, 소외계층을 위한 정책 원스탑 서비스)가 제안되었다. 둘째, 이행영역에서는 1) 평생교육 이행구조의 분권화 및 지역 수준으로의 권한 이양(지역 평생교육 센터 출현금 지원, 평생교육 이행 인력 및 재정역량증진), 2) 정부 부처간 원활한 이행 협력체제 구축(평생교육 정책 예산 통합 이행체계 구축, 사회학습망을 통한 정책 이행의 효과성 제고)이 제안되었다.
셋째, 재정영역에서는 1) 수요에 기초한 재정의 안정적 확보(생애단계별 평생교육 및 재정수요분석, 장기요양보험 활용 기금 확보, 평생교육 법적 재정의 명문화), 2) 민간 주도의 평생교육재정확대 유도(기업규모 및 형태별 프로그램 운영 유도, 대학 평생교육원 연계 재정지원 사업 확대, 민간교육 기관 평생교육 기관과의 연계), 3) 고령사회의 사회간접자본 확충(기초 평생교육지출 방식 연계, 활동적 고령화를 위한 평생교육 재정 확보)이 제안되었다. 넷째, 참여 영역에서는 1) 세대별 특성을 고려한 평생교육 참여 확대(청소년, 청년, 중장년, 고령세대 평생교육 참여활성화), 2) 직업적 특성을 고려한 평생교육 시행(취업준비생, 실업자, 전직희망자 평생교육 참여활성화), 3) 교육내용 특성별 평생교육 활성화(문해교육 참여 활성화, 관심-직업 연계형 프로그램 참여 활성화)가 제안되었다. 마지막으로 질 관리 영역에서는 1) 정부 차원의 평생교육 평가기본 틀 수립(평생교육 평가의 체계화, 평가 권한 위임 및 전문성 향상, 프로세스 중심 평가 기준설정), 2) 공식적 평생학습 경험 인정(평생교육 계좌제 활성화, 평생교육 성과의 질 관리), 3) 통합적 국가자격체계 도입(평생교육 기관 인증 및 정보공개 시스템, 학력 외 비형식, 무형식 학습인증 연구)이 제안되었다.
( 출처 : 연구요약 )
Abstract
▼
5) Conclusion and Policy Suggestions
Chapter V suggests the results from the expert workshop, as well as policy directions,strategies and tasks according to the areas of policy, implementation, finance, participation and quality assurance of lifelong education based on qualitative and quantitativ
5) Conclusion and Policy Suggestions
Chapter V suggests the results from the expert workshop, as well as policy directions,strategies and tasks according to the areas of policy, implementation, finance, participation and quality assurance of lifelong education based on qualitative and quantitative data on environmental analysis and the status of Korea in lifelong learning. Four important policy directions for lifelong learning are worth consideration: First, the establishment and implementation of lifelong learning policy for balanced development of human and social capital; Second, securing the finance for lifelong learning based on fiscal sustainability and efficiency; Third, maximizing access to lifelong learning for various demands; And fourth, establishment of quality assurance system and securing the utility of outcomes of learning.
Meanwhile, based on these policy directions, 2-3 strategies (and promotion tasks for each strategy) in 5 areas are presented. First, in the area of policy, the suggestions are as follows: 1) Substantialization of lifelong learning policy for quality (establishment of monitoring and evaluation of lifelong education policy, and requirement analysis on lifelong learning policy); 2) Arrangement of a consultative body in upper level for complete implementation of the policy (cooperation in relevant projects, and promoting public-private joint projects); And 3) diversification of the contents for lifelong learning policy (development of balanced value of both human and community capital and one-stop service for the disadvantaged). Second, the area of implementation suggests following items: 1) Decentralization of lifelong learning implementation structure and distribution of authority to local governments (financing local lifelong learning center and enhancing human resources and financial capacity for implementing lifelong learning); And 2) establishment of effective partnership among government agencies for implementation(constructing the integrated system for lifelong learning budget and improving the effectiveness of policy implementation through social learning net).
Third, the area of finance presents following suggestions: 1) Security of finance based on demand (analysis on demand for lifelong learning and finance by life stages, securing finance utilizing long-term care insurance and stipulating the legal finance for lifelong learning); 2) Inducement of expansion of finance for privately led lifelong learning (operation of programs by the sizes and types of companies, expansion of projects with financial support related to lifelong learning centers in colleges and partnership with private lifelong learning organizations); And 3) expansion of social overhead capital in ageing society(connecting to basic lifelong learning expenditure and securing finance for lifelong learning for active ageing). Fourth, in the area of participation, the suggestions are as follows: 1) Expansion of lifelong learning considering the characteristics of each generation (active participation of teenagers, the youth, the middle aged and the old in lifelong learning);2) Implementing lifelong learning considering occupational characteristic (active participation of job applicants, the unemployed and job seekers in lifelong learning); And 3) utilization of lifelong learning by educational contents (participation in literacy education and interest-occupation programs). Finally, the quality assurance area presents following suggestions: 1) Establishment of basic framework for evaluation in national level(systematization of evaluation, commission of authority to evaluate, enhancement of expertise and establishment of process-centered evaluation standards); 2) Official certification of lifelong learning experience (utilization of account system for lifelong learning and quality assurance of lifelong learning outcomes); And 3) introduction of integrated national certification system (certification of lifelong learning institutions,establishment of information disclosure and research on certification of informal learning).
( 출처 : Abstracts )
목차 Contents
- 표지 ... 1머리말 ... 3연구요약 ... 5목차 ... 15표목차 ... 17그림목차 ... 20Ⅰ 서론 ... 23 1 연구의 필요성 및 목적 ... 25 2 연구 내용 ... 27 3 연구 방법 ... 29Ⅱ 평생교육의 글로벌 동향과 한국의 위상 ... 35 1 21세기 글로벌 환경과 평생교육 ... 37 2 국제기구 글로벌 평생교육 논의 ... 52 3 국제성인역량조사(PIAAC)를 통해 본 한국 평생교육의 현재 ... 71 4 국내 평생교육 정책의 발전과 현황 ... 100Ⅲ 주요국의 평생교육 정책 및 사례분석:정책, 이행, 재정, 참여, 질 관리 중심으로 ... 129 1 미국 ... 131 2 영국 ... 159 3 독일 ... 190 4 일본 ... 216 5 핀란드 ... 243 6 뉴질랜드 ... 264 7 소결 ... 282Ⅳ 한국의 평생교육 진단과 방향 구상:전문가 워크숍 ... 291 1 방법 및 절차 ... 293 2 결과: 다섯 가지 영역 중심으로 ... 295 3 시사점 및 논의 ... 306Ⅴ 결론 및 정책 제언 ... 309 1 결론 및 논의 ... 311 2 정책 제언 및 추진과제 ... 321참고문헌 ... 335Abstract ... 353부록 ... 365끝페이지 ... 413
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.