보고서 정보
주관연구기관 |
국립식량과학원 National Institute of Crop Science |
연구책임자 |
정진철
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-02 |
주관부처 |
농촌진흥청 Rural Development Administration(RDA) |
등록번호 |
TRKO201700006283 |
DB 구축일자 |
2017-09-20
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DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700006283 |
초록
▼
Ⅴ. 연구개발결과
< 제1세부 > 종자 수출시장 개척을 위한 국가별 정책분석 및 해외 마케팅 전략수립
○ 여건분석
- 중국: 종자시장 규모가 연평균 9.4% 증가할 정도로 확장되고 있고 중국정부에서도 종자사업을 전략산업으로 관리하고 있으나, 종자교역의 진입장벽이 높음
- 캄보디아: 농업이 국가의 주요산업으로 매년 확대되고 있으나 벼를 제외한 곡물의 종자는 대부분 자가채종하여 재사용하는 종자관리방법에 의존하고 있음
- 베트남: 다국적 종자기업과 베트남 국영기업의 각축장의 되어 우리기업의 진입장벽이 매우 높으
Ⅴ. 연구개발결과
< 제1세부 > 종자 수출시장 개척을 위한 국가별 정책분석 및 해외 마케팅 전략수립
○ 여건분석
- 중국: 종자시장 규모가 연평균 9.4% 증가할 정도로 확장되고 있고 중국정부에서도 종자사업을 전략산업으로 관리하고 있으나, 종자교역의 진입장벽이 높음
- 캄보디아: 농업이 국가의 주요산업으로 매년 확대되고 있으나 벼를 제외한 곡물의 종자는 대부분 자가채종하여 재사용하는 종자관리방법에 의존하고 있음
- 베트남: 다국적 종자기업과 베트남 국영기업의 각축장의 되어 우리기업의 진입장벽이 매우 높으나 성장속도가 높아 틈새시장 확보에 용이
- 미얀마: 광활한 농경지 면적과 노동력으로 농산업의 잠재력은 크지만 종자산업이 아직은 활성화되지 못함 상태임
- 인도네시아: 주요 작물에 대한 종자수입이 활발하고 대규모로 이루어지고 있으나 종자기업의 외국인 투자지분을 극도로 제한하고 있음
- 러시아: 구소련 붕괴 이후 종자생산 체계가 와해되었으나 금후 시장 확대 가능성이 매우 높음
- 카자하스탄: 방대한 미경작지와 우수한 농업환경을 보유하고 있으나 종자산업은 상대적으로 미약함. 최근 외국인 투자에 대한 다양한 특혜가 제공되고 있는 점은 장점
- 우즈베키스탄: 구 소련의 영향으로 농산업 전반이 민간보다 공공기관에 의해 주도되고 있고, 종자산업 자체가 매우 미약한 상황임
- 인도: 경제성장 이후 상업화 영농으로 변하고 있으며, 대부분의 종자시장이 몬산토 등 메이저 기업들이 점유하고 있음
- EU: 대규모 종자시장이 형성되고 있고 활발한 교역이 이루어지고 있으나 메이저 기업 등에 의해 선점되어 있어 진입이 매우 어려운 상황
○ 시장진출 전략
- 많은 국가들에 있어 외국자본이 독자적으로 종자기업을 설립하는 금지하고 있어 설립이 허용된 현지기업과의 합자기업(joint venture)을 통한 진입전략이 필요
- 글로벌 기업들이 현지 종자시장을 선점하고 있으나 장기적인 목표로 공공 연구기관 등과의 협력체계 구축을 통한 시장진출이 권장됨
< 제2세부 > 작물별 수출대상국의 미래 신수요 동향 및 정보 분석
○ 중국
- 벼는 일대잡종 시장이 크고 높은 기술력으로 진입장벽이 높은 편이며 옥수수와 감자는 품질이 떨어져 우량종자에 대한 선호도가 매우 높아 시장규모 확대가 예상됨
- 시장규모가 크고 국가 전략산업으로 종자시장 발전에 대한 관심이 높기 때문에 현지 맞춤형 종자 보급체계가 필요함
○ 캄보디아
- 벼는 정부에서 10개 품종을 권장하고 있으나 실질적인 보급률이 떨어지고, 감자는 재배규모 아주 미미하며, 옥수수는 CP가 대부분을 점유하고 있어 메이저 종자기업들의 경쟁이 치열함
- 시장진입을 위해 농가에 농약, 비료 등 농자재와 함께 종자를 무상공급 하는 등 현장 친화형 마케팅 전략이 필요함
○ 베트남
- 벼 종자는 향미계역의 높은 수량성 품종을 선호하고 감자는 네델란드 등에서 도입된 품종에 대한 자가 체종 종자가 주를 이루고 있으며 옥수수는 수량성이 높은 사료용 하이브리드 종자를 선호
- 현지 기후에 맞는 품종개발이 요구되며 대규모 유통단지 운영을 통한 유통망 확대와 브랜드 이미지 제고가 필요함
○ 미얀마
- 벼는 미얀마 농업의 중심으로 다양한 품종들이 보급되고 있으나 감자의 경우 대부분 재래종이 재배되고 있고, 옥수수 종자는 태국 CP사의 품종에 대한 선호도가 높음
- 수출을 지향하는 미얀마 농업의 특성을 고려하여 수출시장 수요에 기반한 품종육성 및 종자 마케팅 전략의 추진이 필요함
○ 인도네시아
- 벼는 대부분 현지 연구기관에서 육성한 품종들을 선호하고, 감자와 옥수수는 품질이 매우 열악하여 대부분 수입에 의존하고 있음
- 정치적 상황이 큰 변수로 작용하는 시장이기 때문에 현지 회사와의 연계한 방식이 바람직 함
○ 러시아
- 벼는 대규모 경작형태를 취하고 있고 조생종 품종을 선호함. 옥수수는 다국적 종자기업에 의해 시장이 주도되고 있고, 감자 종자의 품질이 매우 열악한 상태임
- 넓은 국토면적에 따라 지역별 기후와 영농환경이 달라 지역별 세분화 전략이 가능한 강소기업의 진출이 유리함
○ 카자하스탄
- 벼는 국내 개발 품종에 대한 선호가 매우 높고, 감자는 도입 품종이 주로 재배되고 있음.
옥수수는 주로 종실용 옥수수로 도입품종이 재배되고 있음
- 다국적 종자기업의 진출이 상대적으로 적어 현지 유관기관과의 연계 진출 시 시장진입이 비교적 용이함
○ 우즈베키스탄
- 벼는 꾸준히 생산량이 증가되고 있어 고품질 다수성 품종이 선호되고 있고 감자는 현지 적응성이 우수한 품종, 옥수수는 병해충에 강한 품종이 선호됨
- 폐쇠적인 정치구조가 걸림돌로 작용할 수 있어 현지 민간 부문과의 협력방안이 필요함
○ 인도
- 벼는 주로 하이브리드 품종이 재배되고 있고, 감자는 현지 연구기관에서 개발한 자체 품종이 주로 재배되고 있으며, 옥수수는 다양한 용도의 품종들이 재배되고 있음
- 현지 기후여건에 적합한 품종의 개발과 보급이 필요함
○ EU
- 벼는 수요 자체가 많지 않지만 round 타입이 선호되고, 다국적 기업들에서 육성된 다양한 품종들이 재배되고 있으며, 옥수수 종자는 미국 기업의 품종들이 선점하고 있음
- 기존 기업들의 독점에 의한 시장진입이 매우 어렵기 때문에 그들과 차별화된 품종개발과 마케팅 전략이 필요
(출처 : 요약문 p.5)
Abstract
▼
Marketing research and information analysis were carried out to create future demand in expert target countries of crop seeds. Two sub-projects were conducted to achieve this goal such as the global marketing strategy establishment of leading countries for export of seeds and the information analysi
Marketing research and information analysis were carried out to create future demand in expert target countries of crop seeds. Two sub-projects were conducted to achieve this goal such as the global marketing strategy establishment of leading countries for export of seeds and the information analysis of export country for rice, corn, potato seeds. The result are as follows;
< Sub-project I > global marketing strategy establishment of leading countries for export of seeds
Status analysis
a. China: The seed market is growing at an anuual average of 9.4% and the Chinese government is managing the seed business as a strategic industry, but the barriers to entry into seed trade are high
b. Cambodia: Agriculture is expanding annually as the country's main industry, but grain seeds, except rice, are largely self-seeded and rely on poor seed management methods
c. Vietnam: Seed market is very competitive among major seed companies and Vietnamese national enterprises, so entry barriers are very high for Korean companies. But the growth rate is so high that they can secure niche markets.
d. Myanmar: The vast agricultural land area and labor force make the agricultural industry a big potential, but the seed industry is not yet active.
e. Indonesia: Seed imports for major crops are active and large-scale, but the share of foreign investment in seed companies is extremely limited.
f. Russia: Seed production system has broke down after the collapse of the Soviet Union, but it is very likely to expand the market in the future
g. Kazakhstan: It has vast fields and excellent agricultural environments, but the seed industry is relatively weak. Recently, various advantages for foreign investment have been provided.
h. Uzbekistan: Due to the influence of the former Soviet Union, the whole agricultural industry is dominated by public institutions rather than the private sector, and the seed industry itself is very weak.
i. India: Agriculture has turned into commercialized farming after economic growth, but most seed markets occupied by major corporations, including Monsanto.
j. EU: A large seed market is being formed and active trade is taking place, but it is very difficult to enter because it is occupied by major corporations.
Market entry strategy
a. In many countries, foreign capital is prohibited from the establishment of seed companies independently, and it is necessary to enter the market through a joint venture with a local company that is allowed to establish.
b. Although global companies are preoccupying the local seed market, it is recommended to enter the market by establishing a cooperation system with public research institutes for long term goal.
< Sub-project II > Information analysis of export country for rice, corn, potato seeds
China
a. Rice seed market has high barriers due to its large market and high technology of hybrid seed. It is expected that market size will increase due to high preference for good seeds because corn and potatoes have poor quality.
b. Because the market is big and the national strategic industry is interested in the development of the seed market, a customized seed distribution system is needed.
Cambodia
a. The government recommends 10 varieties of rice, but the actual penetration rate is low. The potatoes are very small in cultivation area, and the corn is dominated by CP, so competition of major seed companies is fierce.
b. In order to enter the market, a field-friendly marketing strategy is needed, such as free supply of seeds along with agricultural materials such as pesticides and fertilizers to farmers.
Vietnam
a. Rice seeds are preferred for varieties with high aroma and high yield.
Potatoes are mainly dominated seed varieties introduced in Netherlands and others, and corn is preferred for high yield hybrid seeds.
b. It is important to develop varieties suitable for the local climate, and it is necessary to expand distribution network and enhance brand image through operation of large scale distribution complex.
Myanmar
a. Rice is the center of agriculture in Myanmar, so various kinds of varieties are spreading. But native species are mostly cultivated in potatoes, and corn seeds have high preference for CP varieties of Thailand.
b. Considering the characteristics of Myanmar agriculture which is aiming to export, we need to develop varieties based on export market demand and promote seed marketing strategy.
Indonesia
a. Rice varieties developed by most research institutes are prefered, and potatoes and maize are very poor in quality and mostly depend on imports.
b. Since the market is heavily influenced by the political situation, it is desirable to link with local companies.
Russia
a. Rice field is in large scale type and pre-breed varieties are preferred. Corn seed market is being driven by major seed companies, and the quality of potato seeds is very poor.
b. It is advantageous for small but strong seed companies with regional segmentation strategy because Russia has different climate and farming environment according to wide land area.
Kazakhstan
a. Domestic developed varieties has a high preference for rice. Potato and corn varieties introduced in foreign countries are mainly cultivated.
b. It is relatively easy for foreign companies to enter the market when they enter into cooperation with local affiliated organizations.
Uzbekistan
a, Rice production has been growing steadily, and high-quality varieties are preferred. Potato varieties are preferred for local adaptation. Corns are preferred for varieties resistant to pests.
b. Because the closed political structure can be a stumbling block in seed market, cooperation with local private sector is needed.
India
a. Hybrid varieties of rice is mainly grown in India. Potatoes are cultivated in their own varieties developed by local research institutes. Corn varieties are cultivated for various purposes.
b. It is necessary to develop and distribute varieties suitable for local climate conditions.
EU
a. Although demand for rice is not high, round type is preferred. Various potato varieties developed by major companies corporations are cultivated, and corn seeds are dominated by varieties of US companies.
b. It is very difficult to enter the market due to the monopolization of existing companies, so differentiated breed development and marketing strategies are needed.
(출처 : SUMMARY p.9)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 3
- 요 약 문 ... 5
- SUMMARY ... 9
- CONTENTS ... 13
- 목차 ... 14
- 제1장 프로젝트의 개요 및 성과목표 ... 15
- 1. 연구개발의 목적 ... 15
- 2. 연구개발의 필요성 ... 15
- 3. 연구개발의 목표와 내용 ... 15
- 4. 연구성과 목표대비 실적 ... 17
- 제2장 정책동향 및 기술개발 현황 ... 18
- 1. 벼 국가별 정책 및 기술개발 동향 ... 18
- 2. 감자 국가별 정책 및 기술개발 동향 ... 19
- 3. 옥수수 국가별 정책 및 기술개발 동향 ... 20
- 제3장 연구개발 수행내용 및 결과 ... 24
- <제1세부> 종자 수출 시장개척을 위한 국가별 정책 분석 및 해외 마케팅 전략수립 ... 24
- 1. 연구개발 목표 및 수행내용 ... 24
- 2. 연구범위 및 수행방법 ... 25
- 3. 연구협력 활동 내역 ... 26
- 4. 연구결과 ... 26
- <제2세부> 작물별 수출 대상국의 미래 신수요 동향 및 정보 분석 ... 44
- 1. 연구개발 목표 및 수행내용 ... 44
- 2. 연구범위 및 수행방법 ... 45
- 3. 연구협력 활동 내역 ... 46
- 4. 연구결과 ... 47
- 제4장 연구개발 성과 및 성과활용 계획 ... 67
- 제5장 참고문헌 ... 69
- 끝페이지 ... 70
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