보고서 정보
주관연구기관 |
아주대학교 National Institute of Environmental Research |
연구책임자 |
김대곤
|
참여연구자 |
신선아
,
박찬
,
홍유덕
,
성미애
,
서정현
,
설성희
,
이경미
,
이향경
,
김보은
,
임성만
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2012-12 |
과제시작연도 |
2012 |
주관부처 |
환경부 Ministry of Environment |
과제관리전문기관 |
국립환경과학원 National Institute of Environmental Research |
등록번호 |
TRKO201700008235 |
과제고유번호 |
1485010918 |
사업명 |
기후변화대응및저탄소사회기반구축연구 |
DB 구축일자 |
2017-10-12
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700008235 |
초록
▼
우리나라는 2009년 11월에 국가 온실가스 배출량을 2020년 배출 전망치 대비 30% 감축할 것을 발표하고, 2010년 1월에 UNFCCC에 제출함으로써 비 감축 의무 국가이지만 자발적 감축의지를 천명하였다. 이러한 대외적 의지를 실천하 기 위해 저탄소 녹색성장 기본법('09)이 제정되고, 동 법 시행령이 발효('10.4)되 었다. 이 법에 근거하여 정부는 기후변화 대응을 위한 기본계획을 수립하여 시 행하고 있으며 지자체는 적극 협력하여야만 한다. 따라서 지자체에서도 저탄소 사회 실현을 위한 구체적인 중·장기 전략의 수립이 필요
우리나라는 2009년 11월에 국가 온실가스 배출량을 2020년 배출 전망치 대비 30% 감축할 것을 발표하고, 2010년 1월에 UNFCCC에 제출함으로써 비 감축 의무 국가이지만 자발적 감축의지를 천명하였다. 이러한 대외적 의지를 실천하 기 위해 저탄소 녹색성장 기본법('09)이 제정되고, 동 법 시행령이 발효('10.4)되 었다. 이 법에 근거하여 정부는 기후변화 대응을 위한 기본계획을 수립하여 시 행하고 있으며 지자체는 적극 협력하여야만 한다. 따라서 지자체에서도 저탄소 사회 실현을 위한 구체적인 중·장기 전략의 수립이 필요하다.
기후변화 대응계획 수립을 위해서 지자체 자체적으로 온실가스 감축목표 설 정 및 온실가스 감축사업을 추진하고 있다. 하지만 중장기 전략 수립을 위한 온 실가스 미 래 배출량 예측, 감축잠재량 산정, 이행방법 수립과 관련해서는 어려 움을 겪고 있다. 또한, 각 자치단체의 저감여력은 각 자치단체의 특성에 따라 달라질 수 있으나, 아직까지는 표준화된 감축대 책을 적용함으로써 각 지자체의 특성을 제대로 반영하지 못하고 있는 실정이다. 현재 지자체에서 녹색생활 실 천 및 고효율 시스템 도입에 관해서는 일부 연구결과가 도출되어 저감대책에 활용 가능하지만, 녹색건물, 로컬푸드 이용, 물 재이용 등과 대책의 정량적 효 과데이터가 부족하다.
(출처 : 본론 Ⅰ. 서 론 9p)
Abstract
▼
Local government entities are establishing their own greenhouse gas reduction goal and promoting greenhouse gas reduction projects to respond to climatic changes. However, there are difficulties in quantitative analyses such as estimation of future greenhouse gas emission and computation of reductio
Local government entities are establishing their own greenhouse gas reduction goal and promoting greenhouse gas reduction projects to respond to climatic changes. However, there are difficulties in quantitative analyses such as estimation of future greenhouse gas emission and computation of reduction potential, which are procedures required to establish mid to long term strategies to realize of low carbon society by local government entities. Also, reduction measures must reflect characteristics of each local government, since the reduction power of each local government can differ according to characteristics of each. Practice of green lifestyle, introduction of high efficiency system (infrastructure and technology), and conservation of natural sinks are used to actualize low carbon society. Some quantitative studies have drawn conclusion on practice of green lifestyle and introduction of high efficiency system for use as reduction measures. However, there is lack of quantitative study results on practice of green life such as green buildings, local food, and water reuse. In this study, the results of "studies on estimation of implementation plan for GHGs emission reduction" conducted since 2010 were encompassed to provide a guideline for establishing mid to long term low carbon plans that reflect characteristics of local governments. In order to establish strategies that reflect characteristics of local governments, types of greenhouse gas emission from cities were classified largely into residential city, commercial city, residential commercial city, agriculture and fishery city, convergence city, and industrial city. As a result of analyzing basic unit of indirect greenhouse gas emission by local government during 2007 in terms of population, household and GRDP based on the type classification, significant results were deduced for each type. A total of 68 measures were drawn for quantification of measures to establish and perform greenhouse gas reduction by local governments. In addition, as a result of predicting greenhouse gas emission for local government A according to BAU scenario using the method modified and developed in this study, emission in 2020 was predicted to increase to 1.3 times that of 2007. In case local governments and residents actively performed reduction measures, greenhouse gas emission was analyzed to be reduced by 21.9% compared to BAU emission.
Food mileage and greenhouse gas emission were computed to secure basic data for encouragement of green life. Korea emitted largest mount of greenhouse gases per capita among nations. Also, while Japan and England had a decreasing trend of emission per capita, Korea showed a continuous increase. For domestic and overseas beefs, domestic beefs had substantially high distribution volume but food mileage and greenhouse gas emission were high in imported products. In order to reduce greenhouse gas emission from food products, use of local food must be actively used. As a result of energy monitoring conducted for one year by Climate Change Research Building, annual production of new and renewable energy was 162,076 kW h/yr. This exceeds energy required to operate Climate Change Research Building, showing 69 tons of annual reduction in greenhouse gases and 59 million won of budget conservation. Based on ’basic plans for water reuse’ (September 2011) by the Ministry of Environment, greenhouse gas reduction from reuse of water in 2020 was computed to reach 841,620 tCO2, 2.9 times the reduction in 2008 at 291,164 tCO2.
(출처 : Abstract 7p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 목차 ... 2
- 표목차 ... 4
- 그림목차 ... 5
- Abstract ... 7
- I. 서 론 ... 9
- II. 지자체 유형별 저탄소이행 중·장기 전략수립 가이드라인 제시 ... 11
- 1. 연구내용 및 방법 ... 11
- 2. 연구결과 ... 12
- 가. 전략수립 방법 ... 12
- 나. 지자체 유형구분 ... 13
- 다. 지자체 유형별 특성분석 ... 16
- III. 지자체 온실가스 배출량 전망 및 감축량 분석기법 고도화 방안 제시 ... 20
- 1. 연구내용 및 방법 ... 20
- 가. 각 부문별 배출량 전망 및 감축잠재량 산출방법 ... 21
- 나. 지자체 온실가스 감축대책 추가 보완 및 정량화 ... 24
- 2. 연구결과 ... 25
- 가. 지자체 부문별 온실가스 배출량 ... 25
- 나. 지자체 부문별 감축잠재량 산정 ... 27
- 다. 지자체 온실가스 감축대책 추가 보완 및 정량화 ... 29
- IV. 녹색생활의 정량적 효과 ... 31
- 1. 푸드 마일리지 산정 연구 ... 31
- 가. 연구내용 및 방법 ... 31
- 나. 연구결과 ... 32
- 2. 기후변화연구동(탄소제로건물) 에너지 생산효을 분석 ... 35
- 가. 연구내용 및 방법 ... 35
- 나. 연구결과 ... 37
- 3. 물의 재이용에 의한 온실가스 저감량 산정 ... 41
- 가. 연구내용 및 방법 ... 41
- 나. 연구결과 ... 42
- IV. 결 론 ... 45
- 참고문헌 ... 47
- 부록 1. 지자체별 부문별 온실가스 배출 비율 ... 49
- 부록 2. 감축대책 감축량 원단위 및 산정식 ... 54
- 끝페이지 ... 63
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