보고서 정보
주관연구기관 |
경북대학교 KyungPook National University |
연구책임자 |
윤철재
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-06 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
미래창조과학부 Ministry of Science, ICT and Future Planning |
연구관리전문기관 |
한국연구재단 National Research Foundation of Korea |
등록번호 |
TRKO201700010344 |
과제고유번호 |
1711024415 |
사업명 |
신진연구자지원 |
DB 구축일자 |
2017-10-12
|
키워드 |
보행.보행량.보행흐름.네트워크 분석.도시공간구조.공간구문론.에이전트 모델링.복잡계.보행 시뮬레이션.Pedestrian flow.Pedestrian Volume.Pedestrian Flow.Network Analysis.Urban Spatial Structure.Space Syntax.Agent Modeling.Complex System.Pedestrian Simulation.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700010344 |
초록
▼
연구의 목적 및 내용
· 보행흐름의 예측은 도시의 정책 및 계획수립 시 필수적인 고려요소임에도 불구하고 객관적으로 정립된 방법이 존재하지 않는 것이 그동안의 현실이었음. 이에 본 연구에서는 정적분석법인 네트워크 분석과 동적 분석법인 에이전트 모델링 기법을 결합시킨 네트워크기반 멀티에이전트 시스템의 실용화 모델의 개발이 연구의 최종적인 목적임
· 연구의 목적을 달성하기 위해 본 연구는 총 3단계를 통해 수행함. 첫째, 보행흐름 예측과 관련된 여러 기법들에 대한 이론적 고찰과 함께 실제 보행량과의 비교실험을 통해 본
연구의 목적 및 내용
· 보행흐름의 예측은 도시의 정책 및 계획수립 시 필수적인 고려요소임에도 불구하고 객관적으로 정립된 방법이 존재하지 않는 것이 그동안의 현실이었음. 이에 본 연구에서는 정적분석법인 네트워크 분석과 동적 분석법인 에이전트 모델링 기법을 결합시킨 네트워크기반 멀티에이전트 시스템의 실용화 모델의 개발이 연구의 최종적인 목적임
· 연구의 목적을 달성하기 위해 본 연구는 총 3단계를 통해 수행함. 첫째, 보행흐름 예측과 관련된 여러 기법들에 대한 이론적 고찰과 함께 실제 보행량과의 비교실험을 통해 본 연구에서 개발, 제시되는 모델의 보행흐름 예측에 대한 높은 신뢰성 및 개발타당성을 명확히 함. 둘째, 검증된 신뢰성과 개발 타당성을 바탕으로 보행행동패턴 분야의 최신연구결과를 반영하여 보행흐름 예측 모델의 성능개선을 지속적으로 추진함. 셋째, 개선된 네트워크 기반 멀티에이전트 시스템을 활용, 다양한 적용실험을 수행하여 기성 중심시가지, 신규 도시개발지의 현황에 대한 예측뿐만 아니라 도시계획수립 시 계획안에 따라 변화하게 되는 보행흐름의 예측이 가능한 실용화 모델을 구축함
연구결과
· 첫째, 국내에서 주로 사용되고 있는 여러 보행흐름 예측기법에 대한 비교를 통하여 네트워크 기반의 공간 구조적 접근에 치우쳐져 있는 국내 연구동향만으로는 한계가 있음을 명백히 밝힘. 다수의 네트워크 기반 분석법이 존재하지만 각각의 기법들에서 중요하게 다루어지는 초점에 따라 각 기법마다 서로 상이한 결과를 나타낸다는 것이 실제 보행량 조사값과의 비교를 통해 명확해졌으며 이를 통해 시간흐름의 한 단면적 성격을 지니는 정적분석법의 성격만으로는 시시각각 변화하는 보행흐름을 예측한다는 것은 근본적으로 무리가 있다는 사실이 증명됨
· 둘째, 본 연구에서 개발된 네트워크 기반 멀티에이전트 시스템 보행흐름 예측모델을 국내 기성시가지에 적용, 대상지내 도시시설의 조사 및 실제 가로별 보행통행량을 포함한 보행자 관련 조사를 거쳐 보행흐름 예측 시뮬레이션을 실시하고, 그 결과를 조사된 보행량 값과의 상관관계를 조사함으로써 기성시가지내에서의 개발 기법의 보행흐름 예측 정확도를 명확히 하고 보행흐름 예측모델로서의 적용가능성을 확고히 함
· 셋째, 기성시가지 적용실험을 통해 도출된 개선점을 반영하여 보행자 이동구현 알고리즘의 개선 및 시뮬레이션 프로그램으로의 반영을 통해 실제 도시개발 프로젝트에 적용이 가능한 형태의 모델을 새로이 개발함. 실제 도시개발 프로젝트가 구현된 대상지(부산 센텀시티)를 선정하여 개발모델의 시뮬레이션 결과를 실제 보행량과 비교하고, 물리적, 상황적 변화 시나리오에 입각한 확장실험을 진행하여 개발 프로그램의 신뢰성과 활용성을 검증함. 개선이 완료된 모델에서는 보다 실제에 가까운 보행자 에이전트의 유형구분, 지상과 지하 등 다층레벨의 구분이 가능한 보행환경의 구현이 가능하게 되어 보행예측 정확도의 향상 및 다양한 계획요소의 변화에 따른 보행흐름 예측이 가능하게 됨
연구결과의 활용계획
· 첫째, 연구결과의 보급을 통하여 지자체나 도시계획관련 민간업체의 보행관련 계획수립 현장에서 즉각적인 활용을 기대할 수 있음. 가로의 신설 혹은 폐지, 공중보행데크나 지하보도의 설치, 대규모 집객시설의 유치 등에 따라 변화되는 보행흐름의 변화예측을 반영한 실효성 있는 계획수립이 가능함
· 둘째, 최근 안전 및 주거복지와 관련하여 관심이 고조되고 있는 도시재생, 안전․ 안심도시의 조성 등 확장된 도시정책 수립에 활용이 가능함. 도시재생 사업의 성과지표로서의 보행량 증감예측, 노후주거지에서의 보행흐름에 따른 안전취약지구의 예측 등 직접적인 도시계획에서도 활용될 수 있음
· 셋째, 본 기법에서 에이전트의 적용대상은 보행자뿐만이 아닌 여러 관계성을 가진 매체로 확장이 가능하며 이를 통해 무궁한 학술적 연구의 확장성을 가짐
(출처 : 한글요약문 4p)
Abstract
▼
Purpose&contents
· A prediction of pedestrian flow is an essential factor when making a plan of city polity and a city planning. However, there has been no objective methods to use.
Thus this research aims to develop a practical model of Network based Multi Agent System which combines a networ
Purpose&contents
· A prediction of pedestrian flow is an essential factor when making a plan of city polity and a city planning. However, there has been no objective methods to use.
Thus this research aims to develop a practical model of Network based Multi Agent System which combines a network analysis of a static analysis tool and an agent modeling system of a dynamic analysis tool.
· The research was carried out in 3 stages. First, a theoretical consideration about techniques related a predicting pedestrian flow and an application experiment with an initial model to predict pedestrian flow were carried out. as the result of this phase, high reliability and feasibility of a prediction pedestrian flow with prosed model on this study is verified. Second, this phase is focused on performance improvement of a pedestrian flow prediction model which reflected latest studies in pedestrian movement pattern. Last, an experiment to simulate a pedestrian flow prediction program in downtown of the city and new development area. finally a predictable practical model which can predict in current status of urban structure and changing status in a plan was developed.
Result
· First, by comparison with several prediction method of pedestrian flow mainly used in domestic study, it is found that there are clear limits in domestic trend of research inclined to use spatial structure approach based on a network. There are a number of methods based on network but different results. For this reason, it is clear that static analysis is impracticable to predict changing pedestrian flow from moment to moment.
· Second, in the study, the Network based Multi Agent System model applied to downtown of the city. Researching urban facilities and pedestrian volume as per streets was required. Then, prediction simulation of pedestrian flow was conducted.
As a result, the possibility of applications and accuracy of prediction of pedestrian flow in downtown of the city was proven through correlation between pedestrian volumes in reality and prediction.
· Third, new applicable model to urban development project is developed through improvement of pedestrian flow algorithm and simulation program reflected improvement point from experiment applied to downtown of the city. Centum city in Busan was selected as an analysis area. Reliability and utilization is verified through process of expand experiment based on physical and situational change scenarios and comparison with the result of simulation and pedestrian volume in reality. The model reflected improvement point enables implementation approximated to reality by distinguishing multi layer level and types of pedestrian agent. Consequently, a prediction of pedestrian flow by changes of diverse planning elements is predictable.
Expected Contribution
· First, it can be used immediately in planning phase on pedestrian flow led by local government and related private industry. It is possible to make a effective plan reflected prediction changes of pedestrian flow according to street plan, skywalk system and underground walkway system, and attracting large facilities.
· Second, the model is available on making expanded urban policy such as urban regeneration related to safety and housing welfare. Furthermore, it is possible to be used in prediction of vulnerable area in safety at decrepit residential areas and variation of pedestrian volume as performance indicator.
· Third, Agent in this method can be pedestrian an others that have relationship elements. It means there is expandability of academic research.
(출처 : SUMMARY 5p)
목차 Contents
- 표지 ... 1목차 ... 2연구계획 요약문 ... 3연구결과 요약문 ... 4 한글요약문 ... 4 SUMMARY ... 5연구내용 및 결과 ... 6 1. 연구개발과제의 개요 ... 6 2. 국내외 기술개발 현황 ... 8 3. 연구수행 내용 및 결과 ... 9 4. 목표달성도 및 관련분야에의 기여도 ... 18 5. 연구결과의 활용계획 ... 20 6. 연구과정에서 수집한 해외 과학기술정보 ... 21 7. 참고문헌 ... 23 8. 연구성과 ... 24 9. 국가과학기술지식정보서비스에 등록한 연구시설‧장비 현황 ... 24 10. 연구개발과제 수행에 따른 연구실 등의 안전조치 이행실적 ... 25 11. 기타사항 ... 27끝페이지 ... 27
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.