보고서 정보
주관연구기관 |
한국지질자원연구원 Korea Institute of Geoscience and Mineral Resources |
연구책임자 |
김유정
|
참여연구자 |
김대형
,
이화석
,
유옥종
,
이현복
,
김지환
|
보고서유형 | 연차보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-12 |
주관부처 |
미래창조과학부 Ministry of Science, ICT and Future Planning |
등록번호 |
TRKO201800001152 |
DB 구축일자 |
2019-04-20
|
키워드 |
자원관리.자원통계.지속가능성.해외자원개발.순환자원.
|
초록
▼
□ 최종 (연차) 목표
○ 국내 자원관리 체계 진단 및 국내 자원관련 법/제도 분석
○ 지속가능 자원관리 통합 시스템 구축 방안 도출
□ 개발내용 및 결과
○ 국내 자원수급 진단
1) MF지표를 이용한 국내 자원 수급 구조 분석
■ MF지표를 이용한 국내경제활동에 따른 광물자원의 생산, 수입, 수출, 균형 구조 분석
: DEU(국내채굴량), DMI(직접물질투입량), DMC(직접물질소비량), PTB(무역균형량) 등
■ 국내 경제성장 및 산업구조 변화에 따른 광물자원 수급구조 분석 및
□ 최종 (연차) 목표
○ 국내 자원관리 체계 진단 및 국내 자원관련 법/제도 분석
○ 지속가능 자원관리 통합 시스템 구축 방안 도출
□ 개발내용 및 결과
○ 국내 자원수급 진단
1) MF지표를 이용한 국내 자원 수급 구조 분석
■ MF지표를 이용한 국내경제활동에 따른 광물자원의 생산, 수입, 수출, 균형 구조 분석
: DEU(국내채굴량), DMI(직접물질투입량), DMC(직접물질소비량), PTB(무역균형량) 등
■ 국내 경제성장 및 산업구조 변화에 따른 광물자원 수급구조 분석 및 탈물질화 분석
: 국내 GDP성장(및 1인당 GDP)과 광물자원소비간의 상관관계 분석
: 국내 경제성장과 광물자원소비량간의 디커플링(Decoupling) 발생 분석
■ 국내 자원수급 진단지표(MF지표 기반)안 마련 및 시범 적용
: 물질적 지표 및 화폐적 지표를 함께 활용할 수 있는 국가단위와 산업단위의 자원수급 진단 체계 구축
2) 희유금속 국내 교역 구조 분석
■ 희유금속 원재료 교역통계 분석
: 1차년도에 기 구축한 희유금속 교역통계 자료를 바탕으로 1988년~2012년 기간 동안의 국내 희유금속 수급구조(연도별 교역추이, 광종별 교역구조, 연도별 교역구조, 주요 교역 국가, 교역 규모 등) 분석
■ 희유금속 수요 주요 산업군 도출 및 산업특성 분석
: IT, 전자, 철강, 자동차 등 희유금속을 수요하는 주요 산업군을 도출하고 산업군별로 소요되는 주요 희유금속 종류 및 수요특성 분석
■ 희유금속 수급구조 변화 요인 분석
: 요인 분해 분석(Decomposition Analysis)을 통해 연구대상기간(1988년-2012년) 동안의 희유금속 수급변화 요인을 「기술변화(Intensity effect), 산업구조 변화(Structure shift effect). 경제성장(Economy growth effect)」 3가지 요인으로 나누어 분석
○ 국내 수급 관리 제도 및 전략 진단
1) 국내 자원개발 제도 및 전략 진단
■ 자원개발 관련 제도 및 전략
: 자원개발 관련 법(법령 및 기본계획) 및 지원 제도(인력육성, 정보제공, 재정지원, 재원 등) 분석 및 진단
■ 자원개발 지원제도 개선 영역 도출
: 자원개발 법령 및 기본계획 근거하에서 개선할 수 있는 지원 제도 영역 도출
2) 국내 비축 제도 및 전략 진단 및 개선방안 도출
■ 국내 비철금속 및 희유금속 비축물자 선정 및 비축량 등의 결정 체계 분석
: 국내 조달청과 광물자원공사에서 비축하고 있는 시스템 분석
: 중국 및 일본의 금속자원 비축 시스템과 비교분석
■ 국내 금속자원 비축 일원화 방안 도출 - 희유금속 비축 이원화 체계 개선안 마련
: 일원화 체계 구축(안), 조직, 구성, 기능 및 임무 등
■ 국내 희유금속 비축 시스템 개선(안) 마련
: 국내 비축 희유금속 수급 구조 분석- 1차년도 구축된 희유금속 교역통계를 이용하여 국내 비축 희유금속의 수요 구조분석
: 비축 적정성 평가 정례화를 위한 가격-수요-공급 리스크를 평가할 수 있는 모델 구축
□ 기대효과
○ 1차자원과 2차자원의 통합관리 체제 구축을 위한 Action plan 도출 및 실현의 근거를 마련하여 국가 및 산업계의 자원수급을 효율적으로 관리하여 지속가능성 확보와 경쟁력 제고
○ 자원개발, 자원수급관리, 자원기술개발, 위기물질관리 등 국가자원관리에 대한 총체적인 진단 수행으로 우리나라의 국가 자원관리 현위치를 점검하여 산업통상자원부 및 환경부의 국가자원관리 정책수립을 위한 기초자료 제공 및 국가 자원관리 정책 선도
- 국가 자원관리의 현위치 점검을 바탕으로 한 개선방안도출로 실효성 높은 정책 수립을 위한 근거 마련
○ 범부처간 1차자원과 2차자원의 통합관리 제도(안) 구축으로 환경부 및 산업통상자원부의 협조적인 체계아래 지속가능한 자원관리 실현의 기초를 마련하여 정책의 효율성 및 실효성 제고
□ 적용분야
○ 본 사업을 통해 작성된 간행물 및 정책분석보고서 등을 정부, 공공기관 및 민간기업에 배포
○ 자원확보-기술개발-수급관리 관련 정책결정을 위한 기초자료 제공
○ 정부부처에 기초자료 제공 및 국가 자원관리 정책 선도
(출처 : 연차보고서 요약서 4p)
Abstract
▼
IV. Results
○ In 2011, in oder to produce 1,081 tillion won GDP, 969 mil. ton materials were invested through development of domestic mineral resources 463 mil. ton and import of abroad materials 505 mil. ton. Futhermore, domestic materials 181 mil. ton were exported and domestic materials consum
IV. Results
○ In 2011, in oder to produce 1,081 tillion won GDP, 969 mil. ton materials were invested through development of domestic mineral resources 463 mil. ton and import of abroad materials 505 mil. ton. Futhermore, domestic materials 181 mil. ton were exported and domestic materials consumptions were 787 mil. ton. Mineral productivity in Korea has increased about 28% from 1.07 mil. won/ton(2000) to 1.37 mil. won/ton(2011) and compound annual growth rate was 2.27% during 20002011. Portion of mineral resources consumption in domestic material consumption was about 60 % ~ 68 % and mineral resources productivity was 2.3 mil. won/ton in 2011.
○ Foreign trade volumes of rare metal-raw materials have been steadly expanded, furthermore recently trade growth rate highly exceeds GDP growth rate. Import volumes were about three times bigger than export scale, and most of the rare metals-raw materials were traded as a metal type. Factors of domestics demand change on rare metal-raw materials by industry were analyzed by complete decomposition model. 1) Activity effect has steadly increased in all industry sector excepting 2009. 2) Intensity effect has steadly decreased in machinery and chemistry industry. But intensity effect has rapidly increased since 2009 in steel industry while decreased in electronics industry since 2007. 3) Structural effect has continuously increased in machinery and electronics industry, but there were no general trend in chemistry and steel industry.
○ The domestic legislations and systems about domestic resource development are based on and stipulated in the mining law, its presidential decree and its regulation. In addition, the mine related national master plans are prepared by government which is including in the support system, managing system and more about domestic mining. Thus, through the explicit regulation and related legal materials as like the national plans about domestic mine development, how to achieve long-term goals and objectives can be identified. There are several legislative systems such as mining law, mining securities law, mining law of damage prevention and reclamation law and some related master plans. Except the mining securities law which is aimed at the safety management for mine workers and surrounding environment, most legislations are focused on the management and development of mining with governmental support to promote the underground resources. The legislations and systems about domestic resource development has progressed as the view of mining industry, and nowadays, as increasing the concern about the environment and resources, the legislation focused on the environment and material are preparing in part.
○ The PPS(Public Procurement Service) and the KORES(Korea Resources Corporation), which are responsible for Korean national stockpile, carry out establishing stockpile goals, arranging the number of reserved items, purchasing reserve items and releasing release materials from the inventories in consultation with each umbrella organizations the Ministry of Finance and the Ministry of Industry. However, due to separated stockpiling structures by the PPS and the KORES, there are little institutional coordination and communication between PPS and KORES and also the efficiency of Korean stockpiling system is not adequately improved. Thus, it is necessary to establish close and permanent cooperation systems between the PPS and the KORES to cope with changes in domestic and international commodity markets and changes in the business area of both agencies.
○ Indicator for relevance - evaluation of national stockpile was developed reflecting supply risk and economic importance. Futhermore, rare metal-specific evaluation framework was developkd based on rare metal characteristics. Thorough the evaluation, strategic stockpile items and economic stockpile item were selected. Strategic stockpile items - rare metals needed reserve due to high supply risk - were indium ingot, germanium oxide, cobalt powder, cobat ingot, bismuth powder, etc. Economic reserve items - rare metals needed reserve due to huge demand - were ferro-nickel, lithium carbonate, nickel ingot, ferro-sillicon, ferro-vanadium, magnesium ingot, etc.
(출처 : SUMMARY 12p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제출문 ... 2
- 연차보고서 요약서 ... 4
- 요약문 ... 6
- SUMMARY ... 10
- CONTENTS ... 15
- 목차 ... 17
- 표목차 ... 19
- 그림목차 ... 21
- 제1장 연구개발과제의 개요 ... 23
- 제1절 연구개발의 목적 및 필요성 ... 23
- 제2절 연구개발 범위 ... 25
- 1. 최종목표 ... 25
- 2. 연도별 연구목표 및 내용 ... 25
- 3. 추진전략 및 방법 ... 28
- 4. 추진체계 ... 29
- 제2장 연구개발수행 내용 및 결과 ... 30
- 제1절 MF지표를 이용한 자원 수급 구조 분석 ... 30
- 1. 광물자원 물질흐름 투입지표 측정 ... 30
- 2. 국가단위 물질흐름 계정 산정 ... 37
- 제2절 희유금속 국내 수급구조 진단 ... 58
- 1. 희유금속 국내 수급구조 분석 ... 58
- 2. Complete Decomposition Model을 통한 희유금속 수요변화 요인 분석 ... 76
- 제3절 국내 자원개발 제도 및 전략 진단 ... 84
- 1. 국내 자원개발 관련 제도 분석 ... 84
- 제4절 국내 비축제도, 전략 진단 및 개선방안 도출 ... 103
- 1. 주요국의 비축 현황 ... 103
- 2. 국내 비축 현황 ... 112
- 3. 국내 자원 관리 핵심 금속 선정을 위한 모델 구축 ... 120
- 제3장 목표달성도 및 관련 분야에의 기여도 ... 154
- 제1절 당해연도 목표의 달성도 ... 154
- 제2절 관련분야에의 기여도 ... 157
- 제4장 연구개발결과의 활용계획 ... 159
- 제5장 참고문헌 ... 160
- 끝페이지 ... 162
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.