보고서 정보
주관연구기관 |
한국지질자원연구원 Korea Institute of Geoscience and Mineral Resources |
연구책임자 |
김유정
|
참여연구자 |
김대형
,
유옥종
,
이현복
,
김지환
,
이화석
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-12 |
주관부처 |
미래창조과학부 Ministry of Science, ICT and Future Planning |
과제관리전문기관 |
미래창조과학부 Ministry of Science, ICT and Future Planning |
등록번호 |
TRKO201800001815 |
DB 구축일자 |
2018-12-15
|
키워드 |
지속가능한 자원관리.자원정보.순환자원.전략광물.Sustainable resource management.Minerals information.Secondary resource.Critical minerals.
|
초록
▼
최종(연차)목표
○ 국내 자원관리 체계 진단 및 국내 자원관련 법/제도 분석
○ 지속가능 자원관리 통합 시스템 구축 방안 도출
개발내용 및 결과
○ 국내 및 해외 자원관리 전략
1) 국내 자원순환 제도 및 전략 진단
■ 자원순환 전략 진단, 자원순환 관련 법제, 제 1차 자원순환기본계획 등 분석
■ 미국, 일본, 독일등의 자원순환 관련법 비교 분석
2) 미국 및 중국의 자원 관리 전략 조사
○ 지속가능 자원관리(안) 마련
1) 국가 자원관리가 필요한 전략 금속광물 선정체계
최종(연차)목표
○ 국내 자원관리 체계 진단 및 국내 자원관련 법/제도 분석
○ 지속가능 자원관리 통합 시스템 구축 방안 도출
개발내용 및 결과
○ 국내 및 해외 자원관리 전략
1) 국내 자원순환 제도 및 전략 진단
■ 자원순환 전략 진단, 자원순환 관련 법제, 제 1차 자원순환기본계획 등 분석
■ 미국, 일본, 독일등의 자원순환 관련법 비교 분석
2) 미국 및 중국의 자원 관리 전략 조사
○ 지속가능 자원관리(안) 마련
1) 국가 자원관리가 필요한 전략 금속광물 선정체계 구축 및 선정(환경관리 및 통합관리)
■ 국가산업구조 및 자원별리스크를 반영하여 국가적으로 관리가 필요한 전략적 금속자원(Critical Minerals) 선정체계 구축 및 선정
2) 물질흐름분석을 활용한 국가 자원수급 진단 및 국가 목표 설정
■ 신개정안(ver.2013)과 국내 통계구조를 고려한 신분류(안) 마련 및 그에 따른 국가물질흐름계정(EW-MFAcc) 산정
■ 물질투입변화요인 분석
■ 국가 정책적 목표 설정(안) 마련
3) 자원정보구축을 위한 위한 기반마련
■ 금속자원의 HS CODE 개정안 마련
■ 세계 자원시장 동향 정보 구축 및 분석
■ 자원정책 세미나 개최
기대효과
○ 희유금속 통계 분류 범주화, 통계 구축과 수급 분석으로 희유금속 산업정책 및 확보정책 기반 자료 제공과 미래기술기반 위기물질 선정
○ 한국의 물질흐름계정 산정으로 한국의 물질 채굴, 투입, 소비, 배출 등에 대한 현황을 진단하고, 국내 자원생산성 및 탈물질화 진행 속도를 파악하여, 국가 자원관리의 방향성을 모색하기 위한 기초자료를 제공하여, 환경부 및 지경부의 자원관리 정책 개발에 기여함
○ 철/베이스메탈, 귀금속, 희유금속의 수급 구조를 분석하여 국내 자원관리의 방향성 모색을 위한 정량적 기초자료를 구축함. 희유금속의 통계 부족으로 자원에 대한 총체적인 진단이 어려웠으나, 본 연구에서는 희유금속 수급 구조를 파악하고 국가 전반의 수급구조를 파악함.
○ 연구결과는 국가 자원관리 현위치를 점검하여 자원개발, 광업 진흥, 순환정책 개발, 비축 등의 국가 자원관리 정책수립을 위한 기초자료로 제공
○ 공급, 수요, 환경리스크에 기반한 국가 핵심자원 선정 연구를 통해, 국가 자원 비축 금속 타당성을 위한 근거를 제시하였으며, 해당 연구결과가 국가 자원관리 제도 시행에 적극 반영됨
○ 범부처간 1차자원과 2차자원의 통합관리 제도(안) 구축으로 환경부 및 지경부의 협조적인 체계아래 지속가능한 자원관리 실현의 기초를 마련하여 정책의 효율성 및 실효성 제고
○ 1차자원과 2차자원의 통합관리 체제 구축을 위한 Action plan 도출 및 실현의 근거를 마련하여 국가 및 산업계의 자원수급 효율적 관리로 지속가능성 확보와 경쟁력 제고
적용분야
○ 본 사업을 통해 작성된 간행물 및 정책분석보고서 등을 정부, 공공기관 및 민간기업에 배포
○ 자원확보-기술개발-수급관리 관련 정책결정을 위한 기초자료 제공
○ 정부부처에 기초자료 제공 및 국가 자원관리 정책 선도
(출처 : 연차보고서 요약서 3P)
Abstract
▼
IV. Results
○ In 2011, in Oder to produce 1,081 tillion won GDP, 969 mil. ton materials were invested through development of domestic mineral resources 463 mil. ton and import of abroad materials 505 mil. ton. Futhermore, domestic materials 181 mil. ton were exported and domestic materials consum
IV. Results
○ In 2011, in Oder to produce 1,081 tillion won GDP, 969 mil. ton materials were invested through development of domestic mineral resources 463 mil. ton and import of abroad materials 505 mil. ton. Futhermore, domestic materials 181 mil. ton were exported and domestic materials consumptions were 787 mil. ton. Mineral productivity in Korea has increased about 28% from 1.07 mil. won/ton(2000) to 1.37 mil. won/ton(2011) and compound annual growth rate was 2.27% during 2000-2011. Portion of mineral resources consumption in domestic material consumption was about 60%~68% and mineral resources productivity was 2.3 mil. won/ton in 2011.
○ The materials circulation effect has been steadily increased due to increase of recycling volumes and consumption of natural resources decreased by 39 mil. ton in 2011 comparing for 2010. The materials unit effect - changes of materials volumes by value added unit - has been increased owing to decrease of DMC by technology advance and increase of high valuce product. Hence 118 mil. tons of materials were retrenched in 2011. Economic growth effect has been expanded due to increase of material consumptions by growth of economic activity. The saving volumes by materials circulation effect and materials unit effect offset 50% of increase of materials consumption by economic growth effect.
○ The policies of Germany, U.S. and Japan Such are formed on the sustainability principle aiming at the realization of circula-flow economy and zero waste society. The polices have gone from improving industry competitiveness through constructing clean production systems on the company level to improving national competitiveness through constructing a 'circular society' on the government level. Thus the policies of Korea need to go beyond emphasizing eco-friendly and ethical management. And the government itself needs to design national policies based on environmental sustainability.
○ For promoting sustainable resources use and management, the domestic legislations and systems, such as ’Act on the promotion of saving and recycling of resources', 'Industrial development act’ and some individual laws and planning, regulates relative management procedures. Government is to establish a basic plan, some relevant systems the timely assistance policies and managements regarding the use of domestic resources and enforcement. Through the basic plan document inscription, these relevant national legislation specifies enforcement way how the goals and objectives can be achieved, and the like. These regulates defines the responsibilities of government, local authorities and operators in order to make sustainable resources use circumstance and promotes technology development and production structure development policies in order to improve industrial resources productivity. Although the government manages sustainable resources supply with structural systems, it is the better way to motivate the circulation of resources use voluntarily that relative legislations and systems create the conditions of sustainable resources use.
○ In this study, a proposal for revision of HSK Code was established on legally designated minerals and national stockpile minerals. It is difficult to exactly identify trade balances of minerals, such as lithium ore, rare earth ore, serpentine, kidney stone in legally designated minerals and ingot of indium, ferro-tungsten, ingot of antimony, granule of selenium, gallium, lanthanum oxide, cerium carbonate in national stockpile minerals because HSK Codes of them were not allocated separately. Furthermore, specific use, standard, component, type of products cannot be exactly identified in current HSK Code system. Therefore, it is makes rule to separately manage minerals which were managed by government such as legally designated minerals and national stockpile minerals. However, a proposal for revision of HSK Code system was established to comply with international standard(HS Code) and the items over a certain size(amounts over 50 mil.S, volumes · over 5000 ton) were selected as revised subjects. Moreover hierarchies between HSK Codes were considered.
(출처 : SUMMARY 11P)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 2
- 연차보고서 요약서 ... 3
- 요 약 문 ... 5
- SUMMARY ... 9
- CONTENTS ... 13
- 목차 ... 15
- 표목차 ... 17
- 그림목차 ... 18
- 제1장 연구개발과제의 개요 ... 19
- 제1절 연구개발의 목적 및 필요성 ... 19
- 제2절 연구개발 범위 ... 21
- 1. 최종목표 ... 21
- 2. 연도별 연구목표 및 내용 ... 21
- 3. 추진전략 및 방법 ... 24
- 4. 추진체계 ... 25
- 제2장 연구개발수행 내용 및 결과 ... 26
- 제1절 선진국의 지속가능한 자원관리 전략 ... 26
- 1. 미국의 지속가능한 자원관리 전략 ... 26
- 2. 독일의 자원순환 정책 ... 40
- 3. 중국, 시진핑 정권하의 자원 관리 전략 ... 50
- 4. 일본의 자원순환 전략 ... 52
- 제2절 한국의 자원관리 시스템 진단 ... 62
- 1. 자원의 절약과 재활용촉진에 관한 법률 ... 62
- 2. 전기·전자제품 및 자동차의 자원순환에 관한 법률 ... 68
- 3. 산업발전법 ... 78
- 4. 결언 ... 84
- 제3절 전략적 광물자원 관리 체계(안) 마련 ... 86
- 1. 전략적 광물자원 관리를 위한 체제(안) 마련 ... 87
- 2. 관리목적별 critical minerals 선정 체계 구축 ... 92
- 3. 물질흐름분석을 이용한 국가 자원관리 진단시스템 구축 ... 99
- 제4절 자원정보 확산을 위한 기반 마련 ... 116
- 1. 금속자원의 HS CODE 개정(안) 마련 ... 116
- 2. 세계 자원시장 및 정책 동향 분석 ... 143
- 제5절 제5차 APEC 광업 장관회의 의제 발굴 및 지원 : 혁신적인 발전 ... 146
- 1. 한국이 확보하고 있는 세계 최고수준의 ICT 경쟁력을 토대로 광물 탐사·가공 분야에 접목할 경우 기술혁신 가능 ... 146
- 2. 전략적 광물자원 관리 체계 구축 ... 148
- 제3장 목표달성도 및 관련 분야에의 기여도 ... 150
- 제1절 당해연도 목표의 달성도 ... 150
- 제2절 관련분야에의 기여도 ... 154
- 제4장 연구개발결과의 활용계획 ... 156
- 제5장 참고문헌 ... 157
- 끝페이지 ... 160
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.