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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국식품연구원 Korea Food Research Institute |
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연구책임자 | 정문철 |
참여연구자 | 김동만 , 구경형 , 구민선 , 박기재 , 최정희 , 조영진 , 박동준 , 장혜원 , 천용기 , 심유신 , 김상섭 , 김효진 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2017-12 |
과제시작연도 | 2017 |
주관부처 | 과학기술정보통신부 Ministry of Science and ICT |
등록번호 | TRKO201800002441 |
과제고유번호 | 1711063369 |
사업명 | 한국식품연구원연구운영비지원 |
DB 구축일자 | 2018-03-24 |
키워드 | 사과.소비자.품질지표.품질계량화모델.비파괴계측.Apple.Consumer.Quality Indicator.Quality.Quantification Models.Non-Destructive Measurement System. |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201800002441 |
- 신선 농식품 시장에서 생산자 및 유통업자 중심의 품질기준(크기와 외관에 의존)을 소비자 선호도를 기반으로 하는 소비자 중심의 품질기준으로 변환을 유도하고자, 소비자 기호도를 반영한 품질지표 도출, 품질기준 설정, 품질계량화모델 및 비파괴신속 계측시스템을 개발하였음
- 도출된 소비자 품질지표로서는 약 3천여점의 분석 데이터를 기반으로 8개 지표를 도출하고 지표별 각 기준치를 설정하였음
- 품질계량화모델은 수확단계, 연간유통단계 및 비파괴계측기용 3종의 모델식을 개발함
- 비파괴 계측시스템은 당도, 신맛 및 신선도
- 신선 농식품 시장에서 생산자 및 유통업자 중심의 품질기준(크기와 외관에 의존)을 소비자 선호도를 기반으로 하는 소비자 중심의 품질기준으로 변환을 유도하고자, 소비자 기호도를 반영한 품질지표 도출, 품질기준 설정, 품질계량화모델 및 비파괴신속 계측시스템을 개발하였음
- 도출된 소비자 품질지표로서는 약 3천여점의 분석 데이터를 기반으로 8개 지표를 도출하고 지표별 각 기준치를 설정하였음
- 품질계량화모델은 수확단계, 연간유통단계 및 비파괴계측기용 3종의 모델식을 개발함
- 비파괴 계측시스템은 당도, 신맛 및 신선도 등의 7개 품질특성을 9초 이내 동시 계측하는 탁상형 장치로서 정확도(r≧0.89)과 재현성(97%이상)을 검증됨
(출처 : 보고서 요약서 7p)
Purpose & Contents
In order to lead the structural change and growth of the food industry, this research has aimed to develop a quality determination factor and a quantification model which can innovate the fresh food distribution industry, and to develop the measurement system based on such as t
Purpose & Contents
In order to lead the structural change and growth of the food industry, this research has aimed to develop a quality determination factor and a quantification model which can innovate the fresh food distribution industry, and to develop the measurement system based on such as the previous results.
Results
- Consumer’s apple purchase patterns was investigated through nation wide questionnaires survey, and consumer’quality determination factor and a consumer-oriented quality decision model was developed based on sensory science.
- Physicochemical characteristics interpretation of apple flavor, apple flavor and crispness was studied by descriptive analysis tool and a measuring method of those characteristics was developed, and then standardized apple quality analysis method was established.
- The sensory characteristics, appearance quality, general components, taste components, storage characteristics, fragrance components and functional components of apple (about 3,000 samples) were measured by variety, by region, by size, by year, by storage period and market price. Based on the results, we derive 8 indicators and set each standard value by indicators
- Three model equations for the harvesting stage, the annual distribution stage and the nondestructive measuring instrument were developed as the quality quantification models of apple.
- The nondestructive measurement system is a tabletop device that measures 7 quality characteristics such as sugar content, sour taste and freshness within 9 seconds simultaneously and verifies accuracy (r ≧ 0.89) and reproducibility (higher than 97%).
- Developed technology is in preparation for commercialization after completion of technology transfer to the company of Korea Nondestructive Evaluation Technology.
Expected Contribution
- Established Quality Characteristics D / B for apples of 26 varieties;
• Utilizing materials for promoting consumers
• Utilize D / B for data business of the 4th industry in the future
- Quality Indicators and Quantification Models;
• Suppling as a reference for revision of current agricultural products standard
• Utilizing materials for new variety breeding and cultivation at production stage and for quality control at the stage of storage and marketing by distribution company
- Non-destructive quality measurement system for apples;
• Supporting Commercialization technology for applying to food production and distribution site to promote price differentiation according to quality
• Improvement of external design, preparing video materials for promotion and exhibiting at exhibition/fair
• Penetration into mobile and handy type quality measuring device market
(출처 : SUMMARY 11p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
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연구목표(Goal) : | - |
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