보고서 정보
주관연구기관 |
경희대학교 Kyung Hee University |
연구책임자 |
이두황
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보고서유형 | 2단계보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2015-10 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
미래창조과학부 Ministry of Science, ICT and Future Planning |
등록번호 |
TRKO201800008266 |
과제고유번호 |
1711015286 |
사업명 |
글로벌프론티어사업 |
DB 구축일자 |
2018-05-19
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키워드 |
공존현실.공존감.사용자 중심 기술.심리‧생리적 측정.몰입.Coexistent Reality.Sense of Coexistence.User-Centered Technology.Psycho-Physiological Measures.Immersion.
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DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201800008266 |
초록
▼
제안 연구는 실감교류 공존현실 기술을 뒷받침할 수 있는 공존감 이론 모델을 제공함. 해당 모델은 ① 공간/ 객체에 대한 감각적 몰입, ② 사회적 인터랙션 상대에 대한 감각적/ 감정적몰입, ③ 공존현실 속 사용자 자신의 재현(再現)에 연관된 감각적/ 감정적 몰입, ④ 공존현실속 사용자 자신의 행위에 대한 행위적 몰입 등 4가지 하부 요인으로 구성. 제안 연구는 또한 공존감에 영향을 미치는 여러 기술적/ 사회적 차원의 결정 변인들을 탐색하였는데, 현재 개발 중인 여러 공존현실 기술을 대상으로 실험을 실시한 결과, 기술적 변인에서는 3D
제안 연구는 실감교류 공존현실 기술을 뒷받침할 수 있는 공존감 이론 모델을 제공함. 해당 모델은 ① 공간/ 객체에 대한 감각적 몰입, ② 사회적 인터랙션 상대에 대한 감각적/ 감정적몰입, ③ 공존현실 속 사용자 자신의 재현(再現)에 연관된 감각적/ 감정적 몰입, ④ 공존현실속 사용자 자신의 행위에 대한 행위적 몰입 등 4가지 하부 요인으로 구성. 제안 연구는 또한 공존감에 영향을 미치는 여러 기술적/ 사회적 차원의 결정 변인들을 탐색하였는데, 현재 개발 중인 여러 공존현실 기술을 대상으로 실험을 실시한 결과, 기술적 변인에서는 3D/ 실제 크기 디스플레이, 조작을 돕는 시각 단서, 4D+ 환경을 구성하는 감각 단서 등이, 사회적 변인에서는 아바타의 사회 인지, 자기 얼굴이 투영된 아바타 등의 요인이 공존감 생성에 관여하는 것으로 나타남. 끝으로 제안 연구는 공존감에 대한 통합 측정 지표를 개발하였는데, 공존 현실 경험 과정에서 나오는 실시간 생체 반응 데이터와 사후 설문으로 측정된 심리 반응 데이터 간 상관성을 기준으로 통합.
(출처 : 보고서 요약서 3p)
Abstract
▼
The present project is intended to achieve three goals. First of all, this project will develop a theoretical model of coexistence from social cognitive perspectives. Next, based on the socially, cognitively, and psychologically elaborated model, this project is to investigate different methodologie
The present project is intended to achieve three goals. First of all, this project will develop a theoretical model of coexistence from social cognitive perspectives. Next, based on the socially, cognitively, and psychologically elaborated model, this project is to investigate different methodologies associated with self-report measurement approach (e.g., focus group interview, in-depth interview, think aloud, Likert scale, semantic differential scale, spatial assessment scale, EEG, EMG, eye tracking, etc.) to measure users’ coexistence experiences in a coexistent environment where virtuality and reality become one. Finally, this project will explore how the salience of coexistence experience mediates between the determinants affecting coexistence and the consequences associated with coexistence.
This project will contribute to the conceptualization and measurement of coexistence. A comparative investigation of benefits of measurement approaches will strengthen the current status of coexistence research paradigm. Specifically, this project will address three major issues associated with coexistence research. The first issue is associated with the lack of theoretical discussion of users’ subjective feeling of coexistence in virtually mediated environment. The second issue is related to the need for the comparative investigation of the triangulation on the different measurement approaches. In particular, we would like to test qualitative and quantitative self-report measurement techniques, such as, focus group interview, in-depth interview, think aloud, Likert scale, semantic differential scale, spatial assessment scale, response latency, etc) to measure users’ coexistence experiences, Further, the self-report measures will be compared to other psychophysiological measures (e.g., EEG). Subsequently, the coexistence experiences will be investigated in relation to other technological and personal and social factors affecting coexistence and the cognitive, emotional and behavioral consequences. Therefore, this project will be completed by exploring the possible psychological conditions of coexistence in coexistent reality. In doing so, we will lay the foundations for subsequent studies on the antecedents and consequences associated with users’ coexistence experiences.
(출처 : SUMMARY 8p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 2
- 보고서 요약서 ... 3
- 요 약 문 ... 4
- SUMMARY ... 8
- 목차 ... 9
- CONTENTS ... 10
- 제1장. 연구 개발 과제의 개요 ... 11
- 제1절. 제안 연구의 목적과 필요성 ... 11
- 제2절. 제안 연구의 범위 ... 12
- 제2장. 국내‧외 기술 개발 현황 ... 13
- 제1절. 공존감 통합 이론 연관 기술 ... 13
- 1. 현존감(Presence) 이론 ... 13
- 2. 사회적 현존감 이론 ... 14
- 제2절. 공존감 결정 변인 탐색 연관 기술 ... 16
- 1. 사회적 현존감 영향 요인 ... 16
- 2. 사회적 현존감의 효과 ... 18
- 제3절. 공존감 통합 측정 지표 개발 연관 기술 ... 20
- 1. 공간 현존감의 측정 도구 ... 20
- 2. 사회적 현존감의 측정 도구 ... 23
- 3. 현존감의 통합 측정 도구 ... 25
- 제3장. 연구 개발 수행 내용 및 결과 ... 26
- 제1절. 공존감 통합 이론 정립 ... 26
- 1. 공존감 패러다임 변화 ... 26
- 2. 공존감 이론 모형 ... 27
- 제2절. 공존감 결정 변인(determinants) 탐색 ... 30
- 1. 2단계 1차년도 실험 ... 30
- 2. 2단계 2차년도 실험 ... 33
- 3. 2단계 3차년도 실험 ... 37
- 제3절. 공존감 통합 측정 지표 개발 ... 42
- 1. 공존감 통합 측정 지표의 원리 ... 42
- 2. 공존감 통합 측정 지표 시스템 ... 45
- 제4장. 목표 달성도 및 관련 분야에의 기여도 ... 46
- 제1절. 제안 연구의 목표 달성도 ... 46
- 1. 정성적 목표 달성도 ... 46
- 2. 정량적 목표 달성도 ... 48
- 제5장. 연구 개발 결과의 활용 계획 ... 50
- 제6장. 연구개발과정에서 수집한 해외과학기술정보 ... 52
- 제7장. 참고 문헌 ... 54
- 끝페이지 ... 58
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